Laureáti Národnej ceny za dizajn 2024 sú známi: Rekordný ročník ocenil výnimočné diela v komunikačnom dizajne

ncd
Slovenské centrum dizajnu

Oslava kreativity, udržateľnosti a inovácií v oblasti komunikačného dizajnu. V rekordnom ročníku, ktorý prilákal viac ako 500 prác, sa opäť potvrdila rastúca dôležitosť ekologických riešení a technologických noviniek v dizajne. Ocenené diela, ktoré reflektujú aktuálne trendy a potreby súčasného sveta, sú vystavené pre verejnosť v podkroví Hurbanových kasární, kde si ich môžete pozrieť do 15. decembra 2024.

V pondelok 11. novembra 2024 sa v Divadle Nová scéna uskutočnil 21. ročník udeľovania Národnej ceny za dizajn, ktorý bol tento rok venovaný komunikačnému dizajnu. V úvodnom slove sa zdôraznili dôležité fakty o ročníku, ktorý sa zapísal do histórie ako absolútne rekordný. Do súťaže bolo prihlásených 555 prác, čo je najviac v celej histórii NCD.

Komunikačný dizajn sú dve slová o sedemnástich písmenách so silným posolstvom a pestrou paletou výstupov, ktoré v tohtoročnej NCD opäť ovládli plochu aj priestor. Výstavou NCD24 sa symbolicky lúčime s priestorom v podkroví Hurbanových kasární, ktorý 6 rokov hostil dlhodobú expozíciu slovenského dizajnu. Práve komunikácia nám pomáha v tom, aby sa konsolidácia nepremenila na devastáciu dizajnu na Slovensku. Kvalita a množstvo vystavených projektov, ako aj návštevnosť expozície, sú jasným dôkazom, že slovenský dizajn je živý, atraktívny a svetový. Slávnostné odovzdávanie cien je už 31 rokov oslavou nášho najlepšieho dizajnu. A tam kde je čo oslavovať, tam je potrebné aj podporovať. Verte mi, oplatí sa to. Srdečne blahoželám všetkým oceneným!“ uviedol Maroš Schmidt, riaditeľ Slovenského centra dizajnu.

Práce boli hodnotené v 11 kategóriách v dvojkolovom hlasovaní medzinárodnou odbornou porotou. Do druhého kola postúpilo 155 prác, z ktorých 139 bolo vystavených a počas večera bolo predstavených 37 nominácií, pričom sa udelilo 10 cien v hlavných kategóriách, 3 špeciálne ceny a 3 ceny pre osobnosti dizajnu. V kategórii Dizajn v pohybe nebolo tento rok udelené ocenenie. Hodnotenie prihlásených diel sa uskutočnilo počas leta, pod dohľadom sedemčlennej medzinárodnej poroty, v zložení Juraj Blaško (SK), Zuzana Husárová (SK), Róbert Slovák (SK), Vasyl Kosiv (UA), Filip Blažek (CZ), Justyna Kucharczyk (PL) a Eduardo Barrera Arambarri (MX). Juraj Blaško pôsobil ako tohtoročný kurátor a predseda poroty.

Laureáti si počas galavečera odniesli unikátne ocenenie, ktoré vytvoril Mário Coufal, absolvent Experimentálneho dizajnu VŠVU, spolu s grafickými dizajnérkami Teréziou Baláž Denkovou a Barbarou Kowalczukovou, ktoré sú zároveň autorkami celej vizuálnej identity NCD 2024. Ocenenie NCD 2024 je koncepčne postavené na procese tvorby a inšpiruje sa tradičnými prvkami, ako sú raznice, matrice a štočky. Forma ocenenia reflektovala proces a transformáciu, pričom sa dôraz kládol na kovový vzhľad, evokujúci rôzne kryštalické formy kovov nachádzajúcich sa v prírode. Ocenenia pre laureátov boli vyrobené kombináciou FDM 3D tlače a resinovej SLA tlače a ich povrchová úprava bola starostlivo premyslená. Materiál PETG (Polyetyléntereftalát glykol) bol použitý, čo je jeden z najpoužívanejších materiálov v oblasti 3D tlače. Ocenenie vzniklo taktiež v spolupráci s Vysokou školou výtvarných umení, ktorá je partnerom Národnej ceny za dizajn. 

Galavečerom sprevádzala Barbara Jagušák, oblečená v modely od Dominiky Kozákovej, ktorá nedávno získala Cenu za udržateľný prístup –  Sustainable Fashion Talent v rámci Best Fashion Talent za jej inovatívny prístup k upcyklácii a používanie deadstockových materiálov. Jej práca je dôkazom, že ekologická móda môže byť nielen kreatívna, ale aj plnohodnotným hráčom na globálnej scéne. Slovak Fashion council, ktorý organizuje Best Fashion Talent, je zároveň dlhoročným partnerom Národnej ceny za dizajn.

Národná cena za dizajn 2024 tak opäť potvrdila svoju rolu v podpore a oceňovaní kreativity a inovácií v oblasti dizajnu na Slovensku.

„Tohtoročný, už 21. ročník súťaže Národná cena za dizajn, venovaný komunikačnému dizajnu, priniesol nielen výnimočné diela, ale aj dôležité posolstvo o význame vizuálnej komunikácie v dnešnom dynamickom svete. S potešením sledujem, že slovenskí dizajnéri dokážu posúvať hranice kreativity a inovácie, či už ide o skúsených tvorcov alebo mladé talenty, ktoré sa dostávajú do popredia. Som hrdá, že táto súťaž podporuje výnimočnosť a poukazuje na dôležitosť umenia pre našu spoločnosť, uviedla riaditeľka J&T BANKY na Slovensku Anna Macaláková.

OCENENIA NÁRODNEJ CENY ZA DIZAJN 2024 – KOMUNIKAČNÝ DIZAJN

HLAVNÉ CENY V JEDNOTLIVÝCH KATEGÓRIÁCH

Nové horizonty

Anna Ulahelová, (spoluautor – Branislav Matis)

Živý dotazník 

Zivy-dotaznik-6-768×1152

Interaktívny dotazník v priestore – jeho vyplnením sa respondenti stávajú zároveň aj tvorcami vizualizácie výskumu a aj súčasťou diela. Princíp poskytuje variabilitu v použití pre rôzne otázky, témy aj prostredie. V rámci festivalu 1. máj 2023 v kultúrnom centre Nová Cvernovka boli návštevníkom kladené jednoduché otázky s cieľom zistiť, akú skupinu tvoria návštevníci kultúrneho centra. Vyplnilo ho približne 160 ľudí. Na výstave Továreň umenia v Opave (ČR) bol týmto spôsobom preskúmaný vzťah návštevníkov k umeniu. Živý dotazník je artefakt, ktorý už počas zberu dát vytvára priestor na dialóg, prieskum či spätnú väzbu medzi návštevníkom a inštitúciou. Vďaka jednoduchému princípu fyzickej hry vťahuje do tvorby respondentov z rôznych generácií a sociologických skupín.

Obal a objekt

Marcel Benčík

Produktový rad vín a vínnych etikiet, JURAN z Modry

MARCEL_BENCIK_JURAN_MUSKAT_MORAVSKY-768×1152

Spoločnosť JURAN je skvelým producentom vína z Modry tvoriacim moderné, svieže vína, ktoré sú veľmi populárne nielen v bratislavských viechach. Vzájomne porozumenie Peťa Jurana a Marcela Benčíka umožnilo vznik rady charakteristických etikiet mladých vín. Etikety reagujú na obsah vo fľaši a na jednotlivé odrody. Výsledkom je neustále sa dopĺňajúca séria s farebným akcentom ku každej chuti vína vo fľaši. V roku 2023 vznikol aj špecifický produkt JUNGLE (pinot blanc), ktorý sa od štandardnej rady odlišuje výraznou zmenou v prístupe a práci s písmom.

Študentský dizajn

Filip Birkner v spolupráci s  Jisung Park, pod vedením pedagogičky Sheila Levrant de Bretteville 

RETROSPECTA 45 

DSC06050-1024×683

Retrospecta je ročné periodikum, ktoré zaznamenáva udalosti a okolnosti, ktoré jedinečne ovplyvnili akademické, sociálne a politické prostredie katedry architektúry na Univerzite Yale. Grafický dizajnér Filip Birkner a písmar Jisung Park boli vybraní a poverení grafickým návrhom štyridsiateho piateho vydania tohto periodika, ktoré vznikalo v úzkej spolupráci s editoriálnym tímom. Pre pripomenutie a obnovenie zážitkov, ktoré škola v študentoch zanecháva a ktoré počas pandémie najviac chýbali, sa na rozdiel od produkovania jednej knihy s lineárnou hierarchiou rozhodli knihu rozdeliť na štyri separátne zväzky, ktoré dávajú čitateľom autonómiu ich voľne preskupovať, reorganizovať, a porovnávať štúdiá, semináre a semestre, ako aj objavovať momenty zhluku charakteristické školskému životu. Publikácia je tlačená ofsetom.

Písmo

Simona Császárová, Michal Tornyai

QOD písmo pre tabuľky s evidenčným číslom vozidla 

Csaszarova-Tornyai_QOD_10-1024×724

Vizuálny štýl písma QOD vychádza z bezserifových geometricky konštruovaných písiem. Má vizuálne jednotnú hrúbku ťahov a znaky zaberajú rovnakú plochu. Dôležitý princíp pri písme pre tabuľky s evidenčnými číslami je, aby boli jednotlivé znaky navzájom dobre odlíšiteľné. Preto majú písmená hranatejšiu konštrukciu a čísla oblú. Pri viacerých znakoch, ktoré by sa pri bežnom písme mohli na tabuľkách ľahko zameniť je zdôraznená ich odlišnosť. Napríklad B, S a 8, alebo O, D a 0. Jedinečnosť a odlíšiteľnosť znakov zvyšuje aj selektívne použitie serifov (C, G, I, J, L, S, T, 1, 7). Písmo QOD má tri rezy (A, B, C), každý je prispôsobený svojou kresbou a proporciami veľkostiam tabuliek, na ktorých je použitý. Písmo vzniklo na pôde Katedry vizuálnej komunikácie VŠVU v Bratislave.

Priestor

Branislav Matis, Pavlína Morháčová, Beáta Paňáková, (spoluautor – Ondrej Jób)

Projekt & proces infosystému SNG

SNG-17-1024×576

Rôznorodé budovy SNG sú v koncepcii rekonštrukcie zjednotené, čo sa odráža aj v návrhu informačného systému. Jeho cieľom je doplniť architektúru a exponáty pomocou estetiky ovplyvnenej sedemdesiatymi rokmi. Prvky sú osadené na kovových konštrukciách s neutrálnou farebnou paletou, čím sa minimalizujú fyzické podpery. Projekt bol navrhnutý s ohľadom na flexibilitu, ktorá umožňuje jednoduché prispôsobenie zmenám a jednoduchú úpravu obsahu. Väčšina médií je pohyblivá a aplikácia obsahu prebieha prostredníctvom samolepiacej fólie.  Premostenie SNG prezentuje galériu navonok prostredníctvom závesného systému, ktorý propaguje výstavy a umožňuje inštaláciu umeleckých diel. Po jeden a pol roku sa informačný systém naďalej vyvíja na základe praktických skúseností ameniacich sa podmienok.

Kampaň

Matúš Buranovský, Daniel Šmíra

DAAD — Dni architektúry a dizajnu 2023 

DAAD_23_CLV_Lubo_Baran_11

Najvýznamnejší festival architektúry a dizajnu na Slovensku – DAAD, teda Dni architektúry a dizajnu – sa v roku 2023 konal v novozrekonštruovanej budove Slovenskej národnej galérie s fenomenálnou brutalistickou architektúrou. Vizuál kampane bol teda navrhnutý tak, aby bol v dokonalej harmónii s estetikou tejto architektúry. Hlavným vizuálnym prvkom je špecifická nosná konštrukcia, prekreslená v reálnych proporciách a červeno-bielej farebnosti. Dizajnéri sem nenápadne vložili aj akronym podujatia DAAD, ktorý divák nájde pri pozornom vnímaní. Vizuál podujatia vznikol pod taktovkou dizajnérskej dvojice Matúš Buranovský a Daniel Šmíra.

Digitál

Filip Ruisl, Lukáš Štepanovský, (spoluautori – Katarína Vass, Igor Rjabinin, František Michal Sebestyén, Rastislav Chynoranský, Marián Horkovič, Romana Halgošová, Branislav Matis, LAB SNG)

Atlas SNG

6_Atlas-SNG-–-06

Digitálny sprievodca Atlas SNG prináša príbehy výtvarných diel, ich autoriek a autorov, prehľad výstavných tém a zaujímavých miest v Slovenskej národnej galérii. Objekty v galérii majú priradené jednoduché krúžkové kódy. Po vyťukaní kódu sa v Atlase objaví bohatá vrstva informácií a prepojení na ďalšie objekty. Obsah v Atlase nekopíruje výstavné katalógy a ponúka originálny a prístupný pohľad na viac než 250 vystavených objektov. Publikum môže objekty objavovať aj vyťukávaním náhodných kódov alebo prostredníctvom Pátračky, v ktorej diela naprieč galériou spája spoločná téma. Na pravidelne obmieňanú tému Pátračky ďalej nadväzujú tvorivé aktivity a edukačné videá v Otvorenom ateliéri SNG. Atlas netreba sťahovať, funguje priamo v prehliadači a automaticky si pamätá všetky preskúmané objekty.

Identita

agentúra Wiktor Leo Burnett,  Ján Zachar

Korporátna identita developerského projektu Palma

6-1-1024×1024-1

Projekt Palma v Bratislave je jedinečným urbanistickým počinom. Na obrovskej ploche brownfieldu po bývalej fabrike vznikne nová sebestačná mestská štvrť. Developer Corwin zveril celú oblasť do rúk skúsených dánskych architektov Gehl architects. Pre korporátnu identitu Palmy bol vytvorený unikátny grafický jazyk, pozostávajúci z jednoduchých štylizovaných elementov odkazujúcich na architektúru Palmy a na princípy, na ktorých bude postavená – miesto pre chodcov, udržateľnosť, lepšia doprava a dostupnosť. V identite Palmy je zjavná aj inšpirácia Dánskom, a to v čistote tvarov či typografii inšpirovanej tabuľami v Kodani. Zároveň bola do identity aplikovaná na developera netradičná farebnosť. Taká, ktorá nekričí, nechce za každú cenu predať, ale chce, aby sa človek cítil príjemne. Tak, ako sa bude cítiť v novej Palme.

Plagát a vizuál

Matúš Hnát

BRaK 9: Nebáť sa nerásť

Brak-9-1-1024×683

Plagáty a citylightová kampaň komunikujúce tému ročníka a headlinerov pre Bratislavský knižný festival. Východiskový vizuál kampane zobrazuje krhlu so zauzlenou hubicou a komunikuje tému 9. ročníka „Nebáť sa nerásť“. BRaK je festivalom spisovateľov, vydavateľov, prekladateľov, knižných grafikov, ilustrátorov, typografov a ďalších profesií spojených s knižnou tvorbou. Písmo: Kafka, Neue Haas Grotesk.

Knihy a publikácie

Palo Bálik, Daniela Olejníková (ilustrácie), vydalo nakladateľstvo Baobab 

MYKO 

Myko-5-1024×768

Sú vynaliezavé, inteligentné, komunikujú a spájajú sa navzájom na obrovské vzdialenosti,  rozkladajú sa a budujú, miznú a znovu sa objavujú, prispôsobujú sa a transformujú, prežívajú bez ničoho, bránia sa nepriateľovi mierovými spôsobmi, liečia seba aj iných a sú krásne, rozmanité a tajomné. Huby! Časopis, ktorý zostavujú samotné huby, aby podávali správy o svojom svete – takto zábavne, ale absolútne pravdivo poňal Jiří Dvořák svoje rozprávanie o tajomnej ríši húb. Jeho exkurzie do podzemia, pravekého hubového sveta i horúcej súčasnosti dopĺňajú vtipné, výstižné a neónovo farebné ilustrácie Daniely Olejníkovej. Graficky je knižka koncipovaná ako desať zviazaných dielov 8-stranových časopisov MYKO a text je riešený ako klasická novinová sadzba v troch stĺpcoch. Kniha dostala ocenenie Najlepšia detská kniha sveta na Bologna Ragazzi Award 2024 v kategórii Non Fiction.

ŠPECIÁLNE CENY

Cena verejnosti

Adam-VeronikaFUTURE_3JPG

Cena verejnosti v rámci Národnej ceny za dizajn je špeciálne ocenenie, ktoré dáva možnosť širokej verejnosti zapojiť sa do oceňovania najlepších diel slovenského dizajnu. Verejnosť mala po prvýkrát možnosť anonymne hlasovať za svoj obľúbený projekt z nominácií na stránke www.scd.sk/hlasovanie v období od 16. októbra do 6. novembra. Z celkového počtu 2 064 hlasov získalo najvyšší počet dielo FUTURE (noviny) od autorov Veronika Kurcinová a Adam Zakucia, ktoré sa tak so 408 hlasmi stalo víťazom tejto prestížnej ceny. Víťaz Ceny verejnosti získava hodnotný mediálny balík od mediálneho partnera Startitup, ktorý mu pomôže zviditeľniť svoje dielo a posunúť ho do širšieho povedomia verejnosti.

Spolupráca dvojice dizajnérov-študentov s Fakultou umení Technickej univerzity v Košiciach na redakčnom dizajne autorských novín FUTURE 25. Noviny sú zostavené očami študentov a sú bez akejkoľvek cenzúry. Hlavným zameraním je 25. výročie Fakulty umení TU KE. Cieľom však nebolo zahrnúť len suché formálne informácie, ale poskytnúť priestor aj študentom. Vyfotografovali sa interiéry, ktoré charakterizujú každodenný život na fakulte. Urobili sa rozhovory so študentmi, absolventmi a učiteľmi o ich skúsenostiach a pôsobení na škole, o tom, ako sa škola vyvíjala a aká bola komunita v minulosti a aká je dnes. Noviny sú tlačené na prírodnom trstinovom papieri. Ten im dodáva vzhľad kresliaceho papiera, ktorý študenti často používajú pri navrhovaní. Táto verzia novín reflektuje obraz fakulty nielen súčasnej, ale aj budúcej generácie študentov.

Špeciálna cena print partnera DIW print 

Peter Simoník za kampaň Chcem tu zostať

Chcem-tu-zostat-7-01-1024×1024

Mobilizačná kampaň pred parlamentnými voľbami 2023 zameraná na mladých ľudí s cieľom motivovať ich k účasti vo voľbách. Práve mladí ľudia sa totiž volieb opakovane nezúčastňujú z dôvodu apatického až negatívneho postoja voči politickej a spoločenskej situácii na Slovensku. Z ich pohľadu je najlepším riešením odísť z krajiny. Kampaň otáča negatívne heslo „Nechcem tu zostať“ na pozitívny headline „Chcem tu zostať“ a výzvou k účasti vo voľbách vkladala do rúk mladých ľudí dôležité rozhodnutie o budúcnosti krajiny, v ktorej budú chcieť zostať žiť. Celoslovenská kampaň prebiehala v spolupráci so známymi osobnosťami a influencermi v online priestore na sociálnych sieťach, webe, partnerských online platformách, ako aj prostredníctvom OOH nosičov, na festivaloch a eventoch.  

Tento projekt sme vybrali pre jeho mimoriadne silný a rozpoznateľný vizuál. Je veľmi jednoduchý, a práve preto dokonale splnil účel kampane. Čistota a vizuálna rozpoznateľnosť sú dôvody, prečo sme sa rozhodli udeliť mu toto ocenenie,“ uviedol CEO DIW print, Lukáš Písecký.

Víťaz tejto ceny získal „vstupenku do sveta DIWov“. Tento zážitok mu umožní prototypovať vlastný tlačový projekt priamo v DIW printe. V spolupráci s technológom a odborným tímom bude mať príležitosť navrhnúť a vytvoriť prototyp podľa svojich predstáv. Či už pôjde o portfólio alebo umelecké printy. Môže si vyskúšať rôzne techniky ako tlač, razbu, lakovanie či digitálnu 3D razbu a priamo sa podieľať na celom procese výroby.

Špeciálna cena Slovenského centra dizajnu ako partnera iniciatívy Nový európsky Bauhaus na Slovensku

Katarína Plačková za prácu Reconnected, diplomová práca pod vedením pedagóga Marcela Benčíka, VŠVU, Katedra vizuálnej komunikácie

katarina_plackova_reconnected_plagat_100x110_2-768×1035

Slovenské centrum dizajnu (SCD) je od roku 2021 oficiálnym partnerom iniciatívy Nový európsky Bauhaus (New European Bauhaus – NEB), ktorej cieľom je motivovať spoločnosť ku konaniu v ústrety ekologicky a sociálne udržateľnej, inkluzívnej a kultúrne orientovanej budúcnosti. Táto iniciatíva pod záštitou predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyen spája myšlienky Európskej zelenej dohody s každodenným životom a vytvára platformu pre spoluprácu v oblasti architektúry, stavebníctva a dizajnu. Dnes NEB združuje viac ako 750 partnerov po celom svete, medzi nimi aj Slovenské centrum dizajnu. V roku 2024 sa SCD pripojilo k Deklarácii NEB Slovensko, ktorá nesie motto: „Potrebujeme prekonať ľahostajnosť voči prostrediu, v ktorom žijeme, a voči sebe navzájom.“

Tento záväzok SCD napĺňa podporou projektov, ktoré ukazujú, že dizajn môže byť účinným nástrojom pozitívnej zmeny a prispievať k udržateľnej budúcnosti. V tomto zmysle udelilo Špeciálnu cenu Slovenského centra dizajnu v rámci Národnej ceny za dizajn 2024 projektu Reconnected od Kataríny Plačkovej. Tento výnimočný projekt v sebe spája hodnoty udržateľnosti, krásy a spolupráce – využíva biologicky rozložiteľné materiály z obnoviteľných zdrojov (vytvorené z baktérií, odpadu a rastlín) a prírodné pigmenty, čím spája ekológiu, vedu a dizajn s cieľom dosiahnuť pozitívny spoločenský dopad. Silvia Seneši Lutherová, zástupkyňa riaditeľa SCD, k projektu povedala: „Reconnected je dôkazom toho, že udržateľnosť môže byť atraktívna a ekologicky zodpovedný dizajn má silu meniť svet. Tento projekt nás inšpiruje k zmene prístupu a ukazuje, ako môže dizajn pomôcť vytvárať udržateľnú budúcnosť.

CENY PRE OSOBNOSTI DIZAJNU

Nový zjav

Simona Császárová

Simona-Csaszarova-768×1152

Simona Császárová je čerstvou absolventkou magisterského štúdia na Katedre vizuálnej komunikácie Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a odboru propagačného výtvarníctva na Škole úžitkového výtvarníctva v Košiciach. Absolvovala študijné pobyty v Poľsku a na Moholy-Nagy University of Art and Design v Budapešti. Vo svojej diplomovej práci sa venovala problematike, histórii a používaniu iniciál v typografii a grafickom dizajne a vytvorila tak kompletnú publikáciu s názvom Initial Initiative Initialization of Initials. Už počas štúdia sa ako dizajnérka venovala viacerým projektom – vytvorila napríklad ilustrácie pre detskú reláciu Čo budeme robiť pre RTVS, navrhla vizuál podujatia SKUSY, spolupracovala s Východoslovenskou galériou v Košiciach a podieľala sa na organizácii dizajnérskej konferencie By design conference. Jej najvýznamnejšou prácou, ktorú vytvorila už počas štúdia na vysokej škole v spolupráci s pedagógmi, je redizajn označení slovenských EČV (evidenčné číslo vozidla), pre ktoré navrhla nový dizajn písma s názvom QOD. V súčasnosti pôsobí ako grafická dizajnérka v Slovenskej národnej galérii a na voľnej nohe. 

Etablovaný dizajnér

Marcel Benčík 

Marcel-Bencik_foto-kredit-Jana-Hojstricova-768×1152

Marcel Benčík je grafický dizajnér, pedagóg a odborník na komunikačný dizajn. Vyštudoval grafický dizajn na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde následne absolvoval doktorandské štúdium. Na VŠVU pôsobí ako docent a prorektor pre medzinárodnú spoluprácu a vedie Ateliér Priestor Katedry vizuálnej komunikácie, ktorý sám založil. Vo svojej profesionálnej praxi, ktorú vykonáva od roku 2002, sa sústreďuje na komunikačný dizajn v architektúre a verejných priestoroch, výstavný dizajn, knižný dizajn a vizuálnu identitu. Spolupracuje s viacerými poprednými kultúrnymi inštitúciami, ako sú Slovenská národná galéria, Slovenské národné divadlo či Považská galéria umenia, ako aj s významnými slovenskými výtvarnými umelcami. Dôležitá je aj jeho dlhoročná spolupráca s architektonickým štúdiom zerozero. Medzi jeho najvýznamnejšie projekty patria výstavné projekty a expozície pre Slovenskú národnú galériu a Považskú galériu umenia, vizuálna komunikácia a navigačné systémy pre kultúrne centrum Kasárne/Kulturpark v Košiciach či Mestský úrad v Leopoldove a ďalšie. Za svoje projekty získal prestížne ocenenia, ako Národná cena za komunikačný dizajn 2016, CE.ZA.AR a ďalšie ceny v oblasti dizajnu. Okrem dizajnérskej a pedagogickej práce sa venuje aj výskumu, publikačnej činnosti a aktívne sa zapája do kultúrnej a akademickej diplomacie.

Cena za mimoriadny prínos v oblasti dizajnu, odovzdávaná v spolupráci s MKSR

Ján Meisner

Jan-Meisner_foto-kredit-Irena-Armutidisova

Grafický dizajnér a ilustrátor Ján Meisner (1939) vyštudoval v rokoch 1960 – 1967 propagačnú grafiku na Vysokej škole umeleckopriemyselnej v Prahe. Po ukončení štúdia sa usadil v Bratislave a pôsobil ako výtvarník v slobodnom povolaní. Tvoril najmä knižnú grafiku a ilustrácie pre deti aj dospelých, spolupracoval s viacerými slovenskými vydavateľstvami, ako Tatran, Smena, Slovenský spisovateľ, Mladé letá či Obzor.

Navrhoval aj filmové plagáty, plagáty pre kultúrne podujatia umeleckej agentúry Slovkoncert a obaly gramoplatní hudobného vydavateľstva Opus. Je autorom viacerých log, značiek, vizuálnych identít a informačných systémov. V roku 1990 pôsobil ako vedúci volebnej kampane politického hnutia Verejnosť proti násiliu.

V tomto období založil a viedol aj grafické štúdio Tryo. Vo svojej graficko-dizajnérskej tvorbe viac inklinuje k ilustrátorskému prejavu, ale využíva aj čisto typografické vyjadrovacie prostriedky.

V roku 1996 sa presťahoval do Zlína, kde pedagogicky pôsobil na dnešnej Fakulte multimediálnych komunikácií Univerzity Tomáša Baťu (v tom období ešte Inštitút reklamnej tvorby Fakulty technologickej VUT) a bol jej spoluzakladateľom a prvým dekanom. Dnes pôsobí v Zlíne a na dôchodku sa venuje svojim vlastným autorským projektom.    

Ocenené diela, spolu s ďalšími vybranými prácami, si môže verejnosť pozrieť na výstave Národnej ceny za dizajn 2024. Výstava prebieha od 17. októbra do 15. decembra 2024 v podkroví Hurbanových kasární na Kollárovom námestí 10 v Bratislave. Otvorená je každý utorok až nedeľu od 13:00 do 18:00, a vstup je voľný.

Národná cena za dizajn je prestížna súťaž, ktorá už viac ako tri desaťročia oslavuje a oceňuje kvalitných slovenských dizajnérov a dizajnérky. Okrem ocenenia výnimočných talentov NCD vytvára cenné spojenia medzi tvorcami a klientmi a motivuje k spolupráci s profesionálmi*kami v odbore dizajn. Týmto spôsobom prispieva k šíreniu slovenskej dizajnérskej kultúry na medzinárodnej scéne a pomáha slovenskému dizajnu získať zaslúženú pozornosť vo svete.

Sledujte Národnú cenu za dizajn na webovej stránke www.scd.sk/ncd a na sociálnych sieťach – IG a FB Národnej ceny za dizajn alebo IG a FB Slovenského centra dizajnu, aby ste mali vždy najčerstvejšie informácie o programe a sprievodných podujatiach.

Najnovšie videá

Trendové videá