Lea spravuje siete slovenskému europoslancovi. „Prepojili politikov s bežnými ľuďmi, najmä s mladými“
- Lea Jaššová spravuje sociálne siete známemu europoslancovi
- Prezradila nám, ako sa marketing a politika prelínajú
- Lea Jaššová spravuje sociálne siete známemu europoslancovi
- Prezradila nám, ako sa marketing a politika prelínajú
Podľa mňa určite áno. Ľudia, ktorí nesledujú tlačovky alebo livestreamy, často čerpajú informácie zo sociálnych sietí a na základe toho si vytvoria názor.
Mám veľa ľudí vo svojom okolí, ktorí sa nevenujú politike a práve hovoria: „Videla si to na Facebooku? Videla si to na Instagrame?“ A na základe toho inklinujú k niektorým politikom, aj keď nepoznajú ich program do hĺbky.
Niektorí politici nemajú jasne sformulovaný program, takže neviem, ako to presne vyjadriť, aby to neznelo príliš kriticky, ale… Niektorí politici sa snažia tvoriť vtipný obsah, aby zaujali mladých voličov, a podľa mňa tým odvracajú pozornosť od toho, aký je ich skutočný program.
Myslíš si, že sociálne siete majú aj nevýhody?
Určite áno, je veľa nevýhod. Napríklad už len dezinformácie. Vidíme, ako rýchlo sa dokážu šíriť. Pamätám si, ešte keď som nepracovala v Progresívnom Slovensku, sledovala som politiku už od 14 rokov.
Bola som tým doslova zahltená. Minulý rok, keď boli parlamentné voľby, sa objavilo video, čistý deepfake, kde Michal Šimečka hovorí niečo o zdražení piva. A to sa zdieľalo strašne veľa.
Ľudia v mojej rodnej dedine, ja som z veľmi malej dediny, kde žije len 500 obyvateľov, to zdieľali. Oni tomu verili ako faktu. Ľudia, najmä staršia generácia, často nevedia rozpoznať, čo je pravda a čo je dezinformácia, takže takéto veci môžu veľmi ľahko ovplyvniť ich názory.
Nevýhod je naozaj veľa, pretože čokoľvek, čo postneš, sa môže zneužiť. A to sa netýka len politických kampaní, ale aj obyčajných ľudí. Na druhej strane majú sociálne siete aj svoje čaro.
Môžu sa zdieľať krásne chvíle, úspechy, programy. Je to podľa mňa vyvážené, nevnímam jednu stranu ako lepšiu či horšiu. Je to o balanse.
Oplatí sa niekedy spraviť kontroverzný post?
Myslím si, že to závisí od toho, aký si politik a aké hodnoty zastávaš. Neviem si predstaviť, že by som navrhla spraviť niečo kontroverzné len preto, aby to malo nejaký dopad. Ide to proti mojim zásadám.
Aj keď sa často hovorí, že politika je špinavá hra, ja si nemyslím, že by som sa na takom niečom podieľala. Verím, že politika sa dá robiť čisto, ohľaduplne, slušne a morálne. S najlepším úmyslom, aj keď to môže znieť naivne.
Ale viem, že tam, kde pracujem a pre koho pracujem, títo ľudia zastávajú rovnaké hodnoty. To si veľmi vážim, a preto som šťastná, že môžem pracovať pre nich.
Máš niekedy pocit, že sa musíš rozhodovať, čo zdieľať ako tvoj osobný názor? Sú veci, ktoré by si nezverejnila?
Nikdy som nebola kontroverzná, aspoň mám pocit, že nemám extrémistické názory ani nič podobné. Nemyslím si, že by som niečo s politikou nemohla zverejniť, pretože nemám názory, za ktoré by som sa hanbila.
Jediné, na čo si dávam pozor, je to, že verím, že ľudia s dosahom majú určitú morálnu zodpovednosť. Nielen voči svojim sledovateľom, ale aj voči deťom, ktoré ich sledujú. Neviem si predstaviť, že by som zverejnila niečo, čo by bolo nemorálne.
Ale to mi ani nenapadne. Nie že by som to nemohla zverejniť, ale nemám potrebu to robiť, pretože nie som taký človek. Dokážem sa vcítiť do iných ľudí a nemám pocit, že by moje názory boli obmedzované tým, že pracujem pre politickú stranu alebo europoslanca.
Myslím si, že moja práca ma neovplyvňuje v tom, čo zverejňujem na sociálnych sieťach, určite nie.
Vravela si, že politici by nemali byť influenceri, ale ako vnímaš využívanie influencerov v politických kampaniach?
Dá sa to vnímať z dvoch strán. Na jednej strane, keď si influencer sám od seba povie, že táto politická strana zastáva jeho názory a chce, aby ľudia vedeli, že volí túto stranu.
Na druhej strane sú influenceri, ktorí dostanú zaplatené za to, aby podporovali niekoho. Myslím si, že je to otázka svedomia každého influencera. Ja si osobne neviem predstaviť, že by som dostala zaplatené za to, aby som šírila svoje politické názory.
Ale ako som povedala, je to slobodná vôľa každého. Moje svedomie by mi to nedovolilo, ale ak niekomu inému áno, tak je to jeho rozhodnutie.
Máš nejaké príklady kampaní, ktoré sa ti páčili alebo nepáčili? Môžeš to povedať?
Tak určite sa mi najviac páčila naša kampaň. A to nielen preto, že som tam pracovala, ale aj ako nezávislá osoba by som povedala, že táto kampaň bola úžasná. Keď som pracovala v Progresívnom Slovensku, bol to neskutočný tím ľudí, ktorí boli brutálni makači.
Mala som úžasnú šéfku, úžasných šéfov. Bolo to neskutočné, to bola moja prvá práca a zároveň najlepšia práca, akú som si mohla predstaviť. Videla som, ako títo ľudia naozaj chcú pomôcť tejto krajine.
A to nielen politici, ale všetci – od tých za kamerou, za mikrofónmi, každý naozaj makal a snažil sa spraviť niečo dobré. Takže naša kampaň bola podľa mňa najlepšia.
Ale napríklad sa mi nepáči, akú kampaň mal Donald Trump, ale to je asi jasné. Čo som si všimla z našej domácej scény, je, že niektorí politici zdieľajú dezinformácie a hoaxy. Politika je síce špinavá hra, ale nemala by byť až takto nemorálna.
Napríklad kampaň voči pánovi Korčokovi, keď ho nazvali vojnovým štváčom, to bolo pre mňa brutálne za čiaru. Myslím si, že by mali existovať určité morálne zásady, a takéto kampane si nezastávam.