Legenda sa vracia. Česi predstavili moped, ktorý pripomína kultový stroj
- Česká firma, špecializujúca sa na záhradnú techniku, uviedla na trh elektrický moped
- Vyvolal veľa diskusií pri porovnaní s inými podobnými strojmi
- Česká firma, špecializujúca sa na záhradnú techniku, uviedla na trh elektrický moped
- Vyvolal veľa diskusií pri porovnaní s inými podobnými strojmi
Pamätníkom, samozrejme, pripomenul legendárnu Babettu, ktorá bola v minulosti veľmi obľúbená. V čom sa teda Betis tak podobá Babette? Samozrejme najmä tým, že ide o moped, ktorý je vybavený aj pedálmi na šliapanie.
Vďaka nim je možné na mopede jazdiť aj bez motora podobne ako na bicykli, alebo v prudkom kopci pomáhať šliapaním obmedzenému výkonu motora.
Čo sa samotného výkonu motoru týka, pôvodná Babetta bola vybavená dvojtaktným motorom s výkonom 1,5 HP. V prípade elektrického Betis je to 800 W motor umiestnený v zadnom kolese.
Jednoduchým prevodom jednotiek sa dopočítaš, že výkon Betisu je teda 1,073 HP, čo by sa mohlo zdať v porovnaní s Babettou ako o tretinu nižší výkon.
Lenže je nutné vziať do úvahy, že výkonové charakteristiky spaľovacieho a elektrického motoru sú veľmi rozdielne. Zatiaľ čo dvojtaktný motor Babetty dosahoval maximálny výkon až pri dosiahnutí 4 500 ot./min., elektromotor je schopný podávať plný výkon prakticky od nulových otáčok.
Najvyšší výkon je pritom pri mopede potrebný najmä pri rozjazde a v tomto ohľade je teda elektromotor oveľa efektívnejší. V jazdných vlastnostiach sa teda Betis pôvodnej Babette viac než vyrovná. Maximálnu rýchlosť má Babetta aj Betis rovnakú, a to 40 km/h.
Babetta sa v priebehu roka na trh dodávala v niekoľkých verziách, vrátane modelu s dvojstupňovou prevodovkou alebo v dvojmiestnom prevedení.
Avšak dvojstupňová prevodovka bola príčinou pomerne častých porúch. Dvojmiestna Babetta bola pomerne skoro stiahnutá z predaja z dôvodu bubnových bŕzd s nízkou účinnosťou.
Betis je síce tiež dvojmiestny, je však vybavený účinnými kotúčovými brzdami. Pri tejto novinke rovnako odpadajú všetky problémy spaľovacieho motora so spojkou a prevodovkou. Elektrický motor nepotrebuje žiadnu spojku, je bezúdržbový a má veľmi dlhú životnosť.
Priemerná spotreba paliva Babetty bola 1,8 litra na 100 kilometrov. Bola vybavená 3,5-litrovou palivovou nádržou, na plnú nádrž teda necelých 200 kilometrov. V tomto ohľade sa teda Betis Babette rovnať nemôže, pretože na plne nabitú batériu prejde maximálne 40 kilometrov.
Avšak kto vlastnil Babettu, potvrdí, že plná nádrž mu vystačila často aj na niekoľko týždňov, pretože slúžila predovšetkým ako „približovadlo“, na ktorom sa bežne jazdilo maximálne do 20 kilometrov denne.
V tomto ohľade je teda rozdielom len to, že Betis jednoducho pripojíš každý večer na nabíjačku. Ak by dojazd Betisu na jedno nabitie niekomu naozaj nestačil, teoreticky nie je problém prikúpiť si aj druhý akumulátor.
Tento model je napájaný z lítiového akumulátora, ktorý je uzamknutý v priestore pod sedlom a možno ho veľmi jednoducho vybrať. Nabíjať ho preto môžeš pokojne aj mimo moped, napríklad doma a zároveň ho kedykoľvek behom pár sekúnd vymeniť.
Oproti Babette je Betis vybavený LED svetlometom, ktorý možno prepínať medzi takzvaným diaľkovým a tlmeným režimom. Betis je vybavený aj LED smerovkami, na Babette bolo nutné ukazovať smer odbočenia rukou, čo mohol byť za určitých okolností akrobatický výkon.
Betis je tiež porovnávaný s ďalšími podobnými elektrickými mopedmi, pri ktorých je ako hlavná výhoda uvádzané, že na nich môžeš jazdiť aj bez vodičského oprávnenia.
Na prvý pohľad môžu vyzerať veľmi podobne. Avšak to, že na nich môžeš jazdiť bez „vodičáku“, je vykúpené maximálnou konštrukčnou rýchlosťou 25 km/h a nižším výkonom motora (spravidla 250 W).
S takýmto slabým motorom potom môže mať moped problém vyjsť napríklad do prudších kopcov. Niektoré lacnejšie stroje sú navyše napájané z ťažkých olovených akumulátorov, ktoré sú síce citeľne lacnejšie než moderné lítiové akumulátory, avšak vyžadujú dôslednú starostlivosť, inak u nich môže pomerne rýchlo klesnúť kapacita a tým aj dojazd stroja. Betis sa aktuálne predáva za 1 249 eur.
Zdroje: Hecht, jawamoped.com