Legendárna značka Nike v kríze: Tržby klesajú, akcie padajú. Nový CEO čelí najväčšej výzve v jej histórii

  • Legendárna značka čelí poklesu tržieb
  • Aktuálne hľadá cestu k obnove rastu
Nike CEO
Nike
  • Legendárna značka čelí poklesu tržieb
  • Aktuálne hľadá cestu k obnove rastu

Nike, ikonická značka športového oblečenia a obuvi, prechádza turbulentným obdobím. Spoločnosť nedávno oznámila nástup nového generálneho riaditeľa a zároveň zverejnila finančné výsledky, ktoré naznačujú, že pred ňou stoja neľahké časy. 

Elliott Hill, dlhoročný zamestnanec Nike, ktorý sa vracia z dôchodku, aby prevzal kormidlo spoločnosti, bude musieť čeliť niekoľkým dôležitým výzvam.

Vo svojej najnovšej finančnej správe Nike uviedla, že jej tržby v prvom štvrťroku fiškálneho roka 2025 klesli o 10 % na 10,8 miliardy eur v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Táto správa vyvolala na trhu negatívnu reakciu a akcie spoločnosti klesli až o 8 % v obchodovaní po uzavretí burzy. 

Návrat k inováciám a športovému dedičstvu

Počas konferenčného hovoru s investormi vedenie Nike zdôraznilo, že spoločnosť sa zameriava na návrat k svojim koreňom ako bežecká značka.

„Zámerne znižujeme podiel nášho biznisu, ktorý je poháňaný retro štýlmi ako Air Force One alebo Dunk,“ uviedol zástupca spoločnosti. Namiesto toho sa Nike plánuje sústrediť na novinky a inovácie, ktoré by mali byť základnými piliermi stratégie nového CEO.

Elliott Hill, ktorý má nastúpiť do funkcie 14. októbra, preberá vedenie v komplikovanom období. Okrem klesajúcich tržieb čelí Nike aj ďalším prekážkam. Jednou z nich je prebiehajúci štrajk v prístavoch, ktorý by mohol mať vážne dôsledky na dodávateľský reťazec a ekonomiku USA, ak by trval dlhšie ako štyri týždne.

Analytici odhadujú, že každý deň štrajku by mohol stáť americkú ekonomiku miliardy dolárov.

Zmena stratégie priameho predaja spotrebiteľom

Jednou z kľúčových výziev pre nové vedenie bude prehodnotenie stratégie priameho predaja spotrebiteľom (D2C). Táto stratégia, ktorá bola v minulosti považovaná za progresívnu, sa ukázala ako problematická. Tržby z priameho predaja klesli o 13 % na 4,4 miliardy eur, pričom predaj cez digitálne kanály zaznamenal až 20 % pokles.

Nike store
zdroj: Nike

Nike teraz signalizuje návrat k väčšej spolupráci s veľkoobchodnými partnermi. Spoločnosť plánuje exkluzívne produkty pre reťazce ako Foot Locker a Dick’s Sporting Goods. Tento krok naznačuje snahu o vyváženie distribučných kanálov a opätovné získanie pozície na trhu.

Hodnota značky zostáva silná

Napriek týmto výzvam zostáva hodnota značky Nike jednou z najvyšších na svete. Podľa posledných odhadov sa hodnota značky Nike pohybuje okolo 50 miliárd dolárov, čo ju radí medzi najcennejšie značky globálne. Táto silná pozícia poskytuje spoločnosti určitý manévrovací priestor pri riešení súčasných problémov.

Matt Friend, finančný riaditeľ Nike, naznačil, že budúcnosť spoločnosti bude spočívať v hľadaní rovnováhy.

„Vidíme príležitosti na ziskovejšie riadenie nášho priameho biznisu,“ uviedol Friend.

„Zároveň sa zameriavame na rast naprieč celým trhom.“ Toto vyhlásenie naznačuje, že Nike neplánuje úplne opustiť svoju stratégiu priameho predaja, ale skôr ju optimalizovať a doplniť o silnejšiu spoluprácu s veľkoobchodnými partnermi.

Návrat k športovým koreňom

Nový CEO Elliott Hill je dlhoročným zamestnancom Nike a očakáva sa, že pod jeho vedením sa značka vráti k svojim športovým koreňom. To by mohlo znamenať väčší dôraz na bežecké a futbalové produkty, ktoré majú lepšiu medzinárodnú distribúciu ako basketbalové a lifestylové značky.

Vedenie Nike priznáva, že obnova v takom rozsahu si vyžaduje čas. „Comeback v takomto meradle trvá,“ povedal Matt Friend.

„Vidíme prvé úspechy – od dynamiky v kľúčových športoch až po zrýchlenie tempa noviniek a inovácií – ale ešte sme neprekonali zlom.“

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Nike (@nike)

Nike stojí pred náročným obdobím, ale má silné základy na prekonanie súčasných výziev. S novým vedením, zameraním na inovácie a návratom k svojim športovým koreňom má spoločnosť potenciál znovu naštartovať rast.

Bude však kľúčové, aby našla správnu rovnováhu medzi priamym predajom a veľkoobchodnou distribúciou, a aby dokázala efektívne reagovať na meniace sa preferencie spotrebiteľov. Cesta k obnove nebude krátka ani jednoduchá, ale Nike má všetky predpoklady na to, aby zostala lídrom v oblasti športového oblečenia a obuvi.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Nike, Investing, Pymnts

Najnovšie videá

Trendové videá