Legendárny český graffiti umelec pripravuje NFT. Vandalizmus mení na umenie, ulica nikdy nemala na ružiach ustlané (ROZHOVOR)
- Pre mnohých vandalizmus, pre iných umenie. Svoje o tom vie aj jeden z najznámejších česko-slovenských dizajnérov a výtvarníkov
- Tvorba Michala Škapu je ovplyvnená streetartom a graffiti. Vytvoril dokonca aj vlastnú kódovanú abecedu
- Niektoré prejavy graffiti sú v rozpore so zákonom, jeho vizuál a jazyk sa však používajú v komerčnej sfére, tvrdí umelec
- Pre mnohých vandalizmus, pre iných umenie. Svoje o tom vie aj jeden z najznámejších česko-slovenských dizajnérov a výtvarníkov
- Tvorba Michala Škapu je ovplyvnená streetartom a graffiti. Vytvoril dokonca aj vlastnú kódovanú abecedu
- Niektoré prejavy graffiti sú v rozpore so zákonom, jeho vizuál a jazyk sa však používajú v komerčnej sfére, tvrdí umelec
Patrí medzi popredných českých dizajnérov a výtvarníkov. Jeho dielo Tri limuzíny bolo minulý rok vydražené aj v prestížnej aukčnej sieni Sotheby’s. Michal Škapa, známy pod prezývkou Tron, už niekoľko rokov valcuje výtvarnú scénu v Česku a na Slovensku.
Za výnimočný zjav je však považovaný v celej Európe. Jeho tvorba je silne ovplyvnená graffiti aj streetartom. Prevládajú v nej veľkoformátové nástenné maľby, často doplnené o priestorové konštrukcie z neónových trubíc a drôtov.
- Graffiti, DJing, rap a beatboxové bitky. Michal vyrastal uprostred diania, ako si na tieto časy spomína?
- Umenie nikdy nemalo na ružiach ustlané. Ako sa podarilo dôchodcovi zničiť jeho výtvor na nápis „Svet sa posral“?
- Jedno z jeho diel bolo vydražené aj v prestížnej aukčnej sieni Sotheby’s. Prečo sa oplatí investovať do súčasného umenia?
- Dočkáme sa NFT Michala Škapu a ako vyzerá biznis model „moderného“ umelca?
Umenie vás bavilo od malička. Graffiti však dlhodobo nemá najlepšie meno, mnohí ho dokonca považujú za vandalizmus. Prečo ste investovali čas a námahu práve týmto smerom?
Od útleho veku som bol posadnutý kreslením a maľovaním. Priestor na papieri mi však nestačil. Niekoľko rokov po Nežnej revolúcii prišla vlna graffiti a ja som nemohol zostať stranou.
Praha vtedy vyzerala úplne inak a bolo tu veľa zákutí na maľovanie. Bolo to obdobie, keď k nám prichádzali mnohé vplyvy zo slobodného sveta a kultúrna a subkultúrna scéna bola ako lavína.
S graffiti v tom čase išli ruka v ruke DJing či rap – boli ste aktívny aj v tomto smere?
Okolo graffiti scény sa vytvorila veľká komunita. Pravidelne sme sa stretávali a každú sobotu sme chodili na „kopec“ alebo do legendárneho klubu 007, kde DJ hrali novú hudbu zo sveta rapu a hip-hopu.
Práve tu boli položené aj základy miestnej rapovej scény, prvé koncerty tu mali skupiny Indy & Wich a PSH. Nechýbal ani breakdance či beatboxové bitky. Vyrastal som uprostred diania a táto partia bola ako moja druhá rodina.
Zároveň som sa zaujímal o množstvo iných žánrov a chodil som na koncerty všetkého druhu. Hudba ma výrazne formovala. Už na základnej škole sme so spolužiakom takmer každý deň stáli v dlhom rade v požičovni CD a potom sme počúvali všetky novinky.
Vďaka rodine som sa zas vrátil k filmom a seriálom.
Michal Škapa – výtvarný umelec, grafik, dizajnér aj typograf
Michal Škapa začínal ako graffiti umelec v uliciach Prahy. V roku 2000 dokonca aj v domove graffiti scény, a to v New Yorku. O 10 rokov nato sa mu podarilo dostať na prestížnu svetovú výstavu Expo v Šanghaji a v roku 2011 mal svoju prvú sólovú výstavu v pražskej galérii Trafačka.
Inšpirácia je v graffiti svete nevyhnutná. Michal ju získava všade vo svete. V Brazílii navštívil špeciálnu graffiti subkultúru, ktorá ho inšpirovala natoľko, že vytvoril vlastnú kódovanú abecedu s vlastným rukopisom. Kódovanú abecedu vkladá vo forme zhusteného, neraz ťažko čitateľného, textu do svojich diel.
Výtvarný umelec sa okrem grafiky a dizajnu venuje aj typografii. Písmo sa v jeho dielach stáva svojbytným živým elementom. Jeho obraz Tri limuzíny bol minulý rok vydražený v prestížnej aukčnej sieni Sotheby’s.
V šípke je sila
Škapa sa zviditeľnil aj spoluprácou s modernou značkou VELO, ktorá zdieľa podobné hodnoty ako legendárny streetartový umelec. Michal tak pre VELO navrhol 50 autorských diel s výrazným „škapovským“ rukopisom – merch tričká s potlačou na chrbte, graffiti postery a neónové svietidlá.
Dve z nich tematizujú to, čo ukrýva vo svojom názve VELO, ak sa na názov pozrieme ako na slovnú hračku a v názve prehodíme poradie slabík. Z VELO tak vznikne LOVE – dve neónové svietidlá sú s tematikou lásky.
VELO úspešne a graficky výrazne komunikuje so zákazníkmi. Na trhu je dobre rozpoznateľné a výrazné. „Páči sa mi, aký je vizuál farebný, ale pritom sa drží jednoduchých tvarov a minimalistického vyjadrenia,“ hovorí Michal Škapa o spolupráci s VELO.
„Šípka je mi veľmi sympatická, vo svojom tvarosloví ju tiež často používam. Preto sa mi pre VELO tvorilo prirodzene a s ľahkosťou. Šípky, neóny, svetlo, žiarivé a svieže farby – nápady na seba nenechali dlho čakať,“ dopĺňa Škapa.
Na graffiti scéne ste už poriadne dlho. Ako si spomínate na svoje úplne prvé graffiti, pri ktorom ste naozaj cítili hrdosť?
Po krátkom tréningu som začal maľovať väčšie a farebnejšie veci. Spomínam si na jeden dobrý na stene pri stanici metra Flora. Viem, že som tam dotiahol niekoľko svojich spolužiakov zo strednej školy a potom sa ku mne na chvíľu pridalo niekoľko ľudí z mojej triedy, ktorí maľovali.
Neskôr ho zakryli nápisom DSK, ktorý som potom upravil a chvíľu sme sa o to miesto bili. O nejaký čas neskôr som sa stal súčasťou tejto skupiny.
O pár blokov ďalej som tiež maľoval dosť komplikovanú vec, aby som zapôsobil na graffitových kolegov.
O niekoľko dní neskôr ho však jeden dôchodca zničil. Štetcom na môj výtvor napísal nápis „Svet sa posral“. Ulica nikdy nemala na ružiach ustlané.
Neoddeliteľnou súčasťou v graffiti & streetart je inšpirácia. Je dnes reálne mať vlastný a unikátny rozpoznateľný štýl?
Inšpirácia je nevyhnutná a bez nej pravdepodobne nemôžete tvoriť vôbec. Či už sú to vplyvy, ktoré vás obklopujú, osobný zážitok, vizuálny vnem, umelecké dielo, hudba alebo diela iných umelcov, to všetko nám môže dať iskru a prinútiť nás vyjadriť sa.
Dnes je inšpirácia všade a niekedy je jej až príliš veľa. V globalizovanom svete, v ktorom sme len na vyhľadanie kľúčového slova vzdialení od nájdenia informácií, ktoré sa predtým hľadali týždne. Samozrejme, je to úžasné, ale má to aj svoje nevýhody.
Šetrí to čas a kapacitu, ale príliš často nás to zvádza k tomu, aby sme kĺzali po povrchu a neumožňuje nám to prežiť veci naplno, prejsť poctivú cestu skúmania a budovania. Ale všade okolo je veľa inšpirácie a talentovaných ľudí, stačí mať oči otvorené.
V graffiti a streetarte ste od samého začiatku. Dokáže vás dnes ešte niečo prekvapiť či ohúriť?
Scéna sa neustále vyvíja a prichádza do nej nová krv. Mám ateliér neďaleko Smíchovskej stanice a v poslednom čase mi pohľad z okna pripomína galériu, jazdí tam množstvo čerstvo pomaľovaných vagónov.
Okrem toho ma baví sledovať, ako sa vyvíja práca kolegov a ľudí, ktorí sa tejto činnosti venujú už dlhší čas, či už ide o miestnych umelcov alebo kolegov z Berlína či Viedne.
Zaujímajú ma najmä netradičné prístupy a transformácia streetartu do premyslenejších projektov. Teší ma, že v poslednom čase vznikajú festivaly pouličného umenia ako Wallz v Plzni alebo SAFE v Olomouci. Vo všeobecnosti sa priestor pre nástenné maľby a iné verejné umenie zväčšuje, a to je dobré.
V závere minulého roka vás na spoluprácu oslovila spoločnosť British American Tobacco (BAT), ktorá hľadala talentovaného umelca, ktorý by vytvoril artefakty inšpirované grafikou VELO. Ako osobne vnímate prepojenie značky VELO so streetartom?
Spoločnosť VELO a jej nikotínové vrecúška považujem za užitočný produkt. Sám som dlhé roky fajčil cigarety, s ktorými som pred niekoľkými rokmi prestal. Spoločnosť VELO ponúka dobrú alternatívu.
Celkovo sa mi páči jeho štýl komunikácie. Dizajn je skôr minimalistický, ale vidím v ňom výraznú líniu hry s pestrou paletou farieb. Na tom som tiež staval a bavilo ma kombinovať farby a ich odtiene a vymýšľať nové variácie tvarov a významov.
Čím si myslíte, že dokážete značku obohatiť?
Spolupráca so zavedenými značkami mi rozširuje obzory a vždy skúšam niečo nové. Celý nápad sa vlastne začal, keď som ich stretol na svojej výstave, a potom sa rýchlo vyvinul.
Myslím, že spoločnosť VELO skutočne trochu vystúpila zo svojej komfortnej zóny a vydala sa na dobrodružnú cestu. Zároveň mi dôverovala a dala mi tvorivú slobodu. Spolupráca, ktorá presahuje hranice oboch hráčov, vždy obohacuje obe strany.
V rozhovoroch spomínate, že originálny VELO dizajn, a najmä šípka, je vám veľmi prirodzená. Ako na týchto základoch ako umelec viete stavať ďalej?
Šípka je veľmi univerzálny symbol, ktorý úplne nabáda k spracovaniu. Každý deň vidíme na ulici množstvo značiek a šípok, ktoré nám ukazujú smer cesty. Vedú nás k vytúženému cieľu.
V jazyku graffiti sa šípky často používajú ako ohraničenie vytvoreného diela a sú to vlastne akési hroty, na ktoré sa váš sused napichne.
Psychologicky oddeľujú jednu časť od druhej. Šíp môže smerovať do neba alebo do pekla, blýskať sa v noci, viesť nás a je len na nás, či sa vydáme po jeho stopách.
Graffiti či streetart si v minulosti do určitej miery zachovávali pouličný a ilegálny feeling, časom sa to výrazne mení. Dá sa povedať, že je VELO prirodzenou súčasťou tohto vývoja?
Tieto pouličné disciplíny majú stále mnoho vrstiev a výrazových prostriedkov. Ako každá subkultúra, aj graffiti sa dostalo do hlavného prúdu, a hoci niektoré jeho prejavy sú v rozpore so zákonom, jeho vizuál a jazyk sa používajú v komerčnej sfére.
Pre mňa sú to príliš zaväzujúce škatulky. Z mojej práce je zrejmé, že vychádzam z týchto princípov, ktoré som potom pretransformoval do originálneho autorského jazyka.
Vnímate podporu graffiti a streetartu zo strany ministerstva kultúry, alebo gro zostáva práve na súkromných firmách, akými je napríklad aj spoločnosť BAT?
Podpora umenia funguje na mnohých úrovniach a je ťažké zhrnúť ju do niekoľkých viet. Pokiaľ ide o spoluprácu medzi značkami a tvorcami, neexistuje žiadna hranica a dochádza k nej čoraz častejšie a kvalitnejšie.
Rozpočty súkromných spoločností a investorov môžu určite pomôcť pri tvorbe originálnych diel, či už ide o spoluprácu, voľnú tvorbu, verejné priestory alebo galerijné prostredie.
Tento vzťah je oveľa flexibilnejší a vedie k cieľu bez prekážok. Samozrejme, štátne inštitúcie zohrávajú dôležitú úlohu v mnohých oblastiach, ale často ich úloha vo vzťahu k aktuálnemu dianiu na súčasnej umeleckej scéne zlyháva.
Uchádza im vlak a kým štátne a mestské galérie sú prázdne, práve nezávislé a súkromné projekty držia prst na pulze doby.
Ako vôbec jeden z mála Čechov aj Slovákov sa vám podarilo preraziť na vysokej medzinárodnej úrovni, napríklad aj vydražením obrazu Three Limos v Sotheby’s. Čo tomu predchádzalo?
Preniknutie na medzinárodnú scénu je pre mňa veľmi dôležité. Tento rok plánujem aj niekoľko projektov na Slovensku a veľmi sa na ne teším. Aukcia v prestížnej aukčnej sieni Sotheby´s bola pre mňa obrovskou výzvou.
Dielo sa do aukcie dostalo najmä vďaka spolupráci s Galériou Kodl, ktorú si veľmi vážim.
Prečo by celkovo ľudia mali investovať do takéhoto typu umenia?
Investovať do súčasného umenia sa dnes oplatí viac ako kedykoľvek predtým, ak záujemca dobre pozná trh, súčasné umenie sa dnes dá kúpiť za veľmi prijateľné ceny a existuje určité zhodnotenie.
Trendom posledných mesiacov vo svete kryptomien je NFT (non-fungible tokens),teda nezameniteľné tokeny. Vstupujú do nich speváci, športovci či umelci na celom svete. Plánujete preraziť na NFT scéne aj vy?
NFT je na ceste, zostaňte prosím pri svojich prijímačoch. Je to obrovská nová oblasť, ktorú skúmam z rôznych uhlov pohľadu. Pripravil som už niekoľko obrázkov a animácií, ktoré by sa dali okamžite použiť a stále dolaďujem stratégiu, pretože tu nemožno ignorovať otázku kontextu.
Digitálne umenie môže len ťažko nahradiť skutočné diela, ale je veľmi dôležitým doplnkom a môže sprostredkovať zážitok iným spôsobom a inému publiku.
Vaše diela sú často urbanistické a z mestského prostredia. Dávate prednosť abstraktným, či skôr konkrétnym výjavom?
V mojej práci sa prelínajú dve základné línie. Ide o prácu s písmom, moju autorskú abecedu, kódovanie správ. Obrazy s gestickými zápismi alebo starostlivo vytvorenými geometrickými štruktúrami sa na prvý pohľad môžu zdať ako abstraktné diela, ale vždy ide o hru s písmom a obsahom.
Ďalšou významnou súčasťou mojej tvorby sú mestské scenérie, pohľady na architektúru, pamiatky, zabudnuté budovy a rôzne zákutia ulíc. Aj tu sa dáva znamenie a nápis, či už vo forme nápisov na štítoch budov alebo odkazov na stenách. Vrstvy a ich vzájomné prelínanie sa prelínajú celou mojou prácou.
Aká stavba, reália či kultúrny fenomén zo Slovenska je špecifický natoľko, že by dávalo zmysel preniesť ho aj do umeleckej formy?
Stavby zo slovenskej metropoly som do svojich prác zaradil už niekoľkokrát. Ufo bolo napríklad neoddeliteľnou súčasťou mestskej krajiny na mojom litografickom liste Jazdec bez mena.
Z môjho pohľadu má Bratislava fascinujúce najmä radikálne brutalistické stavby, akou je budova rozhlasu, Istropolis a podobne. Zaujímajú ma aj rôzne pamätníky a pomníky. Na základe krátkych návštev pozorujem, že Bratislava sa veľmi dynamicky mení.
Aj z tohto pohľadu som zvedavý na svoju ďalšiu návštevu a teším sa na spoznávanie mesta a čerpanie inšpirácie.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Ako však vyzerá „biznis model” moderného umelca?
Nepovedal by som, že som vzorový príklad. O väčšinu svojej agendy sa starám sám, takže som sám sebe manažérom a agentom. To mi dáva tvorivú slobodu a možnosť vyberať si projekty a úlohy. Má to svoje výhody aj úskalia.
Po prvé, je to veľmi časovo náročné a tiež mi to ukrajuje veľa času, ktorý by som mohol venovať kreatívnym, prevádzkovým veciam, stretnutiam a podobne. Pri množstve práce a zákaziek, ktoré v poslednom čase robím, by som sa bez tímu nezaobišiel.
Mám okolo seba niekoľko blízkych ľudí, o ktorých sa môžem oprieť a na ktorých môžem čiastočne delegovať dôležité úlohy. Aj ja som im odovzdal svoje vedomosti a oni ma môžu zastúpiť.
Patrí im obrovská vďaka a bez nich by som to len ťažko zvládol. Na časti náročných projektov si najímam iných ľudí alebo oslovujem subdodávateľov.
Z čoho pochádzajú vaše príjmy, koľko musíte okamžite spätne investovať a v akých finančných reáliách sa pohybujete?
Všetky príjmy pochádzajú z voľnej tvorby a priameho predaja obrazov prostredníctvom galérií a aukčných domov.
Kombinujem to s prácou na objednávku. V poslednom čase sa snažím veľa spolupracovať s architektmi a vytváram interiéry a exteriéry, ktoré postupne vznikajú.
Pracujem aj s materiálmi a systémami – najmä s neónovými trubicami, ktoré si vyžadujú veľa práce a dôkladnú prípravu.
Často tiež experimentujem a hľadám jedinečné riešenia na mieru. Hlavným kritériom pri výbere spolupráce je miera slobody prejavu v rámci danej témy.