Legendárny výrobca superšportových automobilov musel predať svoje sídlo. Snaží sa vyhrabať z finančných problémov
- McLaren musel predať svoju budovu pri mestečku Woking
- Hodnota jeho Technology Center bola stanovená na 170 miliónov libier
- Automobilka a tím F1 však nikam neodchádzajú
- McLaren musel predať svoju budovu pri mestečku Woking
- Hodnota jeho Technology Center bola stanovená na 170 miliónov libier
- Automobilka a tím F1 však nikam neodchádzajú
Keď príde reč na supervýkonné automobily, pravdepodobne ti ako prvé napadnú skôr značky Porsche, Ferrari či Lamborghini a nie práve McLaren.
Jasné, pravoverní nadšenci ho poznajú, no práve takáto druhá koľaj môže byť dôvodom, prečo sa niektorí novinári o britskú legendu trochu obávajú.
Dôvody sú jasné. Všetky firmy zo Spojeného kráľovstva musia hasiť krízu menom Brexit. Svet začína bažiť skôr po elektromobiloch s nulovými emisiami než po veľkoobjemových super-športoch a legendárny odkaz 8 tímových a 12 jazdeckých titulov z Formuly 1 už začína trochu šednúť. Veď naposledy McLaren dvíhal takúto trofej nad hlavu v roku 2008.
McLaren prišiel o svoj Apple Park
Autoblog.com teraz informuje, že automobilka urobila bezprecedentný krok a predala svoje futuristické sídlo plné skla s moderným kruhovým dizajnom a vlastným jazierkom. Novým majiteľom bude po zaplatení 170 miliónov libier (195,4 milióna eur) newyorská investičná firma Global Net Lease.
https://www.youtube.com/watch?v=0gCXfWCLZAA
McLaren hľadal kupca od roku 2020, kedy naň definitívne doľahli dôsledky globálnej pandémie koronavírusu. Dolu sa zosypali aj predaje bežných vozidiel, takže luxusný segment so šesťcifernými cenovkami pochopiteľne dopadol ešte horšie.
Monstrózny komplex leží na pozemku s veľkosťou pol kilometra štvorcového a našiel by si ho pri mestečku Woking. Pozostáva z dvoch budov – v jednej je malé múzeum a manažérske kancelárie, v druhej produkčná linka, kde vznikajú všetky automobily s logom McLarenu. Pracuje tam zhruba 1 000 ľudí.
Okrem cestných áut a tímu Formuly 1 má totiž McLaren Group aj iné aktivity, napríklad výrobu elektroniky pre rôzne pretekárske série alebo vlastnú pec na kompozitové materiály, kde vznikol napríklad bicykel pre Marka Cavendisha či športové náradie pre Lizzy Yarnoldovú, britskú zlatú olympijskú medailistku v skeletone.
Nový majiteľ ich našťastie nevykopne
McLaren zatiaľ o svoje sídlo prišiel len na papieroch v katastri. Nutnosť sťahovať sa inam by bola pre výrobcu, ktorý predáva menej než 5-tisíc vozidiel ročne, doslova katastrofou.
Global Net Lease teda súhlasil, že McLaren Technology Center, ako sa budova volá, pôvodným majiteľom prenajme späť na minimálne 20 rokov. Automobilka bude platiť bližšie nešpecifikovaný nájom a 170-miliónový finančný balík použije na ďalší rozvoj. Respektíve konsolidáciu a prežitie.
Už vlani pritom získala ďalších 150 miliónov od Národnej banky Bahrajnu, čo súvisí najmä s novou arabsko-britskou vlastníckou štruktúrou. Až 56 % McLarenu totiž vlastní bahrajnský štátny fond Mumtalakat.
A spojenie s Bahrajnom si nepochybne všimli aj fanúšikovia cyklistiky, tím Bahrain-McLaren však v profesionalnom peletóne figuroval len jeden rok. Sponzor zo sveta štyroch kolies sa musel z dimenzie tých dvoch stiahnuť práve kvôli šetreniu, informuje napríklad Cyklonews.sk.
Nie je jasné, čo bude ďalej
Na strane športu to pre McLaren začína vyzerať čoraz lepšie. Tím F1 prešiel od tejto sezóny na výkonné motory Mercedes a zdá sa, že jeho dvojica jazdcov by mohla pravidelne bojovať o pódium, čo by na konci roka mohlo priniesť nemalý finančný balík na tzv. prize-money.
Formula 1 navyše zavádza rozpočtový strop, takže McLaren môže ušetrené prostriedky investovať do iných sérií, napríklad v USA.
Finančné výsledky firmy za rok 2019 však ukazujú, že kým tržby z Formuly 1 predstavovali len 185,7 milióna libier, tržby sekcie automotive až 1,2 miliardy libier. Je teda jasné, že zdravie celej skupiny závisí skôr od predajov automobilov. Ak sa situácia nezlepší, v hre môže byť aj úplný koniec McLarenov Senna, 720S či pripravovaného hybridu Artura.
Čítajte viac z kategórie: Architektúra
Zdroj: Autoblog.com