Len pre milovníkov poriadneho mäsa: Slováci vedú prémiový street-food v srdci metropoly východu
- Počul si už o slovenskom gastroprojekte s názvom Manno?
- Stoja za ním dvaja ambiciózni ľudia, ktorí sa v prvej vlne pandémie COVID-19 rozhodli nesedieť doma, ale zužitkovať ich voľný čas
- Vytvorili preto koncept, na ktorý môžu byť Košice právom hrdé
- Počul si už o slovenskom gastroprojekte s názvom Manno?
- Stoja za ním dvaja ambiciózni ľudia, ktorí sa v prvej vlne pandémie COVID-19 rozhodli nesedieť doma, ale zužitkovať ich voľný čas
- Vytvorili preto koncept, na ktorý môžu byť Košice právom hrdé
Manno má na svedomí Daniel Širota, ktorý nabral 10-ročné skúsenosti v zahraničí, kde pôsobil v prestížnych reštauráciách. Posledných osem rokov pôsobí na slovenskej gastroscéne ako šéfkuchár, ktorý bol ocenený podľa TOP Trendu za jedného z 20 najlepších šéfkuchárov roku 2020.
Daniel Širota je v Manno zodpovedný za produkt ako taký – vyškoľoval aj samotného šéfkuchára. Stojí za viacerými rozbehnutými konceptami na Slovensku ako konzultant a v neposlednom rade samostatne ponúka svojim klientom aj zážitkový catering na východnom Slovensku.
Za projektom stojí aj Daniel Jakub Mláka, ktorý pôsobí vo viacerých segmentoch od marketingu cez grafiku až po gastronómiu. Okrem toho, že navštívil veľa zahraničných krajín, rozhodol sa aj pre predstavenie vlastného podniku. V tomto projekte je zodpovedný za logistiku, chod prevádzky, ako aj personál.
Prvotným impulzom na založenie tohto street foodu bola, celkom netypicky, prvá vlna pandémie nového koronavírusu. „Rozhodli sme sa, že vytvoríme koncept, ktorý by mohol fungovať aj v ťažkých časoch pre gastrosegment. Stálo nás to takmer všetky naše úspory. Návratnosť investície nie je až taká dôležitá ako spokojný zákazník, ale veríme, že časom príde,“ objasnil v roku 2021 Jakub Mláka z tímu Manno pre Startitup.
Zakladatelia reštaurácie priznávajú, že počas štartu ich biznisu sa stretli s množstvom komplikácií. „Doba je, aká je, a veľa ľudí aj napriek tomu, že robia všetko, čo je v ich silách, nedokážu stíhať taký nápor. Mali sme pomerne veľký časový sklz. Otvorení sme chceli byť už od minulého roka. Nikomu to však nemôžeme dávať za vinu, a tak sa proste len tešíme, že už je to tu.“
Okrem toho ich neobchádza ani spätná väzba od neprajníkov, ktorú však berú len ako súčasť podnikateľského života. Ako sami hovoria, „hejt“ ich určite neodradí od cesty, na ktorú sa dali.
Samostatnou kategóriou bolo aj hľadanie vhodného personálu počas pandémie. Predsa len, ľudia v tomto období opúšťajú gastrobiznis a radšej dajú prednosť istejšej práci ako životu v neistote. O to ťažšie je to teraz, keď „prežitie“ nezávisí od reštaurácie a jej personálu.
Dôležitým aspektom je podľa Jakuba ľudí vychovávať, a to je podľa neho zároveň aj jediná cesta, ako mať kvalitný a dobrý personál.
Ak by sme mali Manno opísať len pár slovami, najlepšie tento koncept vystihuje označenie „prémiový street food“. Podnik je zameraný na ponuku top hovädzieho mäsa.
„Náš koncept je unikátny tým, že sa snažíme ľuďom na Slovensku doniesť to najkvalitnejšie hovädzie mäso z rôznych krajín sveta. Máme tu najkvalitnejšie rakúske mäso, steak napríklad z Uruguaja, a často sa v našich jedlách využíva hovädzie mäso z plemena Prime Black Angus, pôvodom z Ameriky.“
„Naším Manno sloganom je Addicted to beef, je to aj víziou konceptu, aby sa aj naši zákazníci stali rovnako závislí, ako sme my, a to na poriadnom hovädzom mäse. Samozrejme, nie je nám ľahostajné vegetariánstvo a ani vegánstvo, a preto sme náš jedálny lístok obohatili aj práve takýmito druhmi jedla.“
Ich špecialitou sú však hovädzie rebrá – to je presne to, čím sa radi pýšia a zároveň odlišujú od ostatných. Ide zároveň o bestseller a je pritom úplne jedno, či si ho vypýtaš v žemli, rožku alebo v ramene, vždy stojí za to.
Ak sa rozhodneš Manno navštíviť, nemusíš sa báť, že tu za porciu jedla necháš desiatky eur. Ceny sú veľmi priaznivé nasilu sa však nesnažia prilákať zákazníka na lacné jedlo.
„Boj o zákazníka je určite veľký, ale nemyslíme si, že správna cesta, ako ho k sebe dostať a udržať si ho, je práve nižšia cena a vyššia porcia. Sme názoru, že balans ceny, kvality a gramáže musí byť primeraný a zodpovedajúci produktu a práci ľudí v gastre.“
Tím reštaurácie síce neodsudzuje ľudí, ktorí sú ochotní dať za obed maximálne jeden gastrolístok, zároveň si však myslí, že ak by človek raz za čas ochutnal niečo kvalitnejšie, lepšie a zdravšie, tak by to neľutoval. „Ľudia to len musia skúsiť a pochopiť.“
Manno je otvorené len krátko, no pribúda im množstvo objednávok, za čo sú zákazníkom naozaj vďační. „Veríme, že košickú gastroscénu ešte dokážeme prekvapiť, keďže máme pripravených neskutočne veľa zaujímavostí a noviniek.“
Čo sa týka samotnej gastroscény v Košiciach, podľa chalanov z Manno sa tu udialo veľa pozitívnych vecí. Je tu veľa šikovných mladých šéfkuchárov, ktorí pracujú na vytváraní nových konceptov, a tým ju posúvajú na vyšší level. Pribudnúť by tu podľa ich slov pokojne mohol „poriadny langoš“.
Základným a majoritným plánom tímu Manno je momentálne zabehnúť ich novú prevádzku. „Robíme preto všetko už nejakú dobu, a teraz sa uvidí, ako sme to v teórii zvládli.“ Ak pôjde všetko podľa plánu a v Košiciach sa im bude dariť, podnikatelia sa nebránia ani expanzii do iných slovenských miest.
Text sme zrevidovali, upravili, doplnili o nové informácie a vydali nanovo. Článok bol pôvodne publikovaný 23. január 2021.