Lenka objavila dieru na trhu. Slováci sa idú za jej produktami potrhať, nemajú konkurenciu

  • Lenka je bývalou účastníčkou súťaže Miss, dnes je jej prioritou vlastný biznis
  • Na realizáciu svojho sna využila obdobie pandémie, učila sa na vlastných chybách
  • Jej produkty sú výnimočné jedinečným materiálom, ktorý je šetrný k životnému prostrediu
Loreen L
Lenka Tekeljaková založila slovenskú značku Loreen Label Startitup, IG/Loreen Label
  • Lenka je bývalou účastníčkou súťaže Miss, dnes je jej prioritou vlastný biznis
  • Na realizáciu svojho sna využila obdobie pandémie, učila sa na vlastných chybách
  • Jej produkty sú výnimočné jedinečným materiálom, ktorý je šetrný k životnému prostrediu

Lenka Tekeljaková vždy snívala o tom, že rozbehne vlastný biznis. Ako prvé sa jej však naskytla možnosť stať sa modelkou, vďaka čomu päť rokov strávila v zahraničí a ostrieľala sa.

Získala skúsenosti aj kontakty, vedela, že sa skôr či neskôr vráti na Slovensko a začne podnikať. Hneď po návrate na Slovensko začala študovať. Popri škole stále príležitostne cestovala ako modelka, ale stihla sa zúčastniť aj súťaže krásy Miss.

Vždy chcela byť paňou vlastného času, a tak opäť vzhliadla k svojmu snu založiť si vlastný biznis. To sa jej napokon podarilo počas pandémie na Slovensku.

Dnes sa príležitostne venuje modelingu, je influencerkou a vedie úspešný biznis s prémiovým oblečením na spanie a voľný čas pod značkou Loreen Label. „Asi to všetko začalo modelingom, kde som tiež mala istú slobodu a bola som paňou svojho času,“ hovorí v rozhovore pre Startitup Lenka Tekeljaková. 

Pzyama (11 of 52)
zdroj: Startitup - Lenka Tekeljaková si vždy chcela založiť vlastný biznis.

 

  • Prečo Lenka prešla od modelingu k prémiovým pyžamám?
  • Kedy sa u nej zrodila vášeň pre módu?
  • Čo alebo kto ju inšpiruje pri tvorbe produktov?
  • Čím sú jej produkty špecifické?

Od modelingu k vlastnému biznisu. Čo vás k tomu priviedlo? 

Cesta k môjmu biznisu bola dlhá, ale vždy som vedela, že chcem mať niečo vlastné. Keď sa mi naskytla možnosť stať sa modelkou, vycestovala som a 5 rokov som žila v zahraničí. Pripadalo mi to ako perfektná skúsenosť spoznať samu seba, svet a popritom sa postaviť na vlastné nohy. 

Dostala som sa do Londýna, kde som zostala 3 roky. Mala som možnosť pracovať pre rôznych zaujímavých klientov. Vždy ma fascinovalo pozerať sa na tím ľudí, ktorý sa podieľa na fotení/natáčaní, od marketingového tímu, cez fotografa, stylistov a vizážistov atď. Už vtedy som vedela, že sa na túto prácu pozerám zo zlého uhla a že sa na túto prácu nemám pozerať z pohľadu modelky, ale práve naopak, túžila som byť na strane klienta/organizátora.

Hneď po návrate na Slovensko som začala študovať a zároveň som sa zúčastnila aj súťaže krásy Miss. Vtedy som začala rozmýšľať nad tým, že si založím vlastný biznis. 

Pre mňa bola kľúčová sloboda a schopnosť riadiť si svoj čas sama. Toto zrejme u mňa začalo modelingom, kde som si zvykla, že som si svoj pracovný čas čiastočne vedela prispôsobiť.

Moderné podnikanie začala na Instagrame

Lenka Tekeljaková založila slovenskú značku Loreen Label v roku 2019. Začínala na Instagrame. S pribúdajúcimi zákazníkmi sa značka musela posunúť ďalej, a tak sa značke rozšíril tím a vznikol e-shop.

Loreen Label predáva oblečenie vyrobené z kvalitných materiálov, momentálne najviac z bambusového úpletu. Ten dovážajú z Holandska a je ekologický, antibakteriálny a 100 % biodegradovateľný.

Ide o funkčný veľmi príjemný materiál, ktorý má antiseptické a antialergické vlastnosti. Má veľkú savosť a často sa používa na detské alebo športové oblečenie.

„Naším cieľom je vytvárať produkty, ktoré sú nadčasové a budú robiť radosť svojim majiteľkám vždy, keď si ich oblečú. Navyše, každý kúsok Loreen má sofistikované balenie pre zážitok, ktorý začne už od samotného rozbaľovania, lebo či už kupujeme niečo pre priateľku alebo pre seba, vždy to má byť niečím, čo poteší, darček pre nás,“ uvádza Loreen Label. 

Pzyama (40 of 52)
zdroj: Startitup - Lenka vždy túžila po slobode a vlastnom biznise, preto začala podnikať.

Modeling ste už úplne „zabalili“ a naplno sa venujete len vlastnej značke? 

Úplne nie. Stále som fotila pár vecí na Slovensku, Česku, v Mníchove alebo vo Viedni. Ale bolo to už skôr také príležitostné. Energiu som viac začala sústrediť na Instagram, keďže som v tom videla potenciál. A to sa mi aj vyplatilo, začali ma oslovovať značky kvôli spoluprácam a postupne som si vybudovala peknú základňu followerov a stálych klientov.

Modeling mám stále veľmi rada, je neoddeliteľnou súčasťou môjho života, ale influencerská cesta je kreatívnejšia ako samotný modeling. Influencer musí byť scenárista, režisér, ale aj model. Je to omnoho komplexnejšia práca. A keďže ja si rada veci komplikujem a sťažujem, je to pre mňa to pravé. 

Vlastnú značku ste predstavili počas pandémie, iné firmy však vtedy zatvárali. Nepovažovali ste to za risk? 

Boli tam nejaké životné udalosti, ktoré sa menili, a mňa to nakoplo. Ale v druhom rade, ja som pandémiu vnímala skôr tak, že práve teraz pôjdu internetové obchody do popredia.

Nešla som zakladať kamennú predajňu. A najmä taký koncept, ktorý som vtedy vymyslela, nebol na Slovensku ani jeden. Vedela som, že ak do toho chcem ísť, musí to byť teraz, kým je diera na trhu.

Teraz už je značiek s podobným alebo rovnakým konceptom viac. Preto ideme niektoré veci zmeniť a robiť inak, aby sme boli zas nachvíľu originálni. 

A ako bude vyzerať nový koncept?

To ešte neprezradím úplne, ale ak sa mi to podarí, tak to bude niečo, čo na Slovensku ešte nie je. Bude to príjemným refreshom, trochu zahraničný štýl. Market sa rozširuje a posúva ďalej, musím sa aj ja. 

IMG_5408
zdroj: Kristian Borzy - Bambus, z ktorého sú šité pyžamá, pochádza z Holandska.

Cítite sa dnes byť lídrom na trhu?

Nie, my sme stále startup, takže si netrúfam povedať, že sme lídrom na trhu. Ale myslím si, že sme výnimoční v tom, že takýto produkt s kvalitným materiálom, ktorý je aj šetrný k životnému prostrediu a šitý na Slovensku, tu nie je. Teda nebol, teraz už vidím viac podobných značiek, preto, ako som hovorila, sa musíme posunúť aj my. Chystáme novinky a to, čo už môžem povedať, je, že sme v pop up store v Auparku.

Máme špeciálnu kolekciu vytvorenú v kolaborácii s maliarom Jožkom Stančíkom, ktorý nám pyžamá pomaľoval a postriekal. Uvidíme, ako na to ľudia zareagujú, každopádne, je to niečo nové a vzrušujúce. Aj fakt, že budeme v kamennej predajni v Auparku, je úžasné.

Neuvažovali ste o tom, že by ste si otvorili vlastnú kamennú predajňu?

Uvažovala som o tom, už dlhšie sa rozhliadam po priestore. Čas venovať sa tomu plne budeme mať až po Novom roku. Koncept predajne by bol showroom, kde by sa zákazníci okrem vyskúšania a kúpy kúskov mohli zúčastniť aj na akciách, ktoré by sme pre našich zákazníkov v nejakých pravidelných intervaloch robili. Ale samozrejme, potrebujeme aj nové skladové priestory.

Tento priestor už v hlave riešim veľmi dlho, ale nie je to lacná vec a určite nechcem, aby to išlo na úkor toho, že by sme prestali vytvárať nové veci. Musím si všetko dobre premyslieť.

Vyjadri svoj názor v ankete:

Je podľa teba na Slovensku dostatočná podpora lokálnych značiek?

Začínali ste predajom na Instagrame. Prečo ste sa napokon rozhodli pre e-shop?

Na Instagrame to bolo veľmi zložité, s každým zákazníkom sme museli fungovať individuálne, tak isto vystavovanie dokladov nefungovalo automaticky. Takže to bolo časovo veľmi náročné a neprehľadné.

Keď sa počet objednávok zvýšil, už to bolo neúnosné. Vtedy sme veľmi narýchlo a takmer ihneď urobili e-shop cez Shoptet – padlo nám to veľmi vhod, až by som povedala, že to bol pre nás „life saver“. 

E-shopových riešení je však veľmi veľa. Ak ste e-shop narýchlo postavili na Shoptete, prečo ste potom platformu nemenili?

Bolo perfektné, že e-shop bol v slovenskom a českom jazyku. Čiže aj keď niečo nebolo jasné, vedeli sme to ľahko odkomunikovať a vyriešiť. 

Tak isto je to veľmi jednoduché pre tých, ktorí nemajú skúsenosti s programovaním. Shoptet si zvládnu veľmi rýchlo založiť sami.

Slováci v posledných rokoch míňajú čoraz viac peňazí v online obchodoch. Online nákupy výrazne zatraktívnila pandémia, pričom z prieskumu vyplýva, že nakupovaniu výlučne v kamenných prevádzkach ostalo verných iba 8 % ľudí.

Z júlového prieskumu verejnej mienky pre slovenský startup Repetito vyplýva, že až 70 % opýtaných využíva online nákup jeden- až trikrát mesačne, 16 % takto nakupuje štyri- až päťkrát za mesiac a 6 % viac ako päťkrát.

Jedným z významných hráčov v e-commerce segmente je Shoptet, prostredníctvom neho podniká s vlastným e-shopom už viac ako 34-tisíc ľudí.

Mnohým umožnil osamostatniť sa a splniť si svoje podnikateľské sny. Ide o najčastejšie riešenie pre online obchody v Česku aj na Slovensku. Za rok 2022 na Slovensku vzniklo len na platforme Shoptet viac ako 1 400 nových internetových obchodov. 

LOGO_Shoptet-stories 2

IMG_5406
zdroj: Kristian Borzy - Pyžamá sú šité na Slovensku z kvalitných materiálov. Ide najmä o bambus, ktorý dovážajú z Holandska.
IMG_5415
zdroj: Kristian Borzy - Lenka založila značku v čase pandémie, keď iní zatvárali. Vnímala som to ako dobrú príležitosť, hovorí.
Pzyama (23 of 52)
zdroj: Startitup - Lenka so svojím tímom chystá inováciu produktov, ale zatiaľ nechce prezradiť, o čo pôjde.

Nové módne značky vznikajú na Slovensku zľava-sprava. Čo je kľúčom k tomu, aby ste vynikli?

Sústredíme sa predovšetkým na kvalitu. Hoci ma mrzí, že nie sme dostupní pre všetkých, lebo produkty sú tým pádom drahšie, ale inak sa to spraviť nedá. Šijeme na Slovensku, z kvalitnej látky a nevieme ísť nižšie s cenou.

Určite sú možnosti, ako zlacnieť výrobu šitím produktov vo veľkých fabrikách, kde by to bolo lacnejšie a aj by som mohla zmeniť látku za lacnejšiu, menej kvalitnú, ale neurobím to. 

Ako sa vám podniká v módnom priemysle na Slovensku? 

Na Slovensku nie je veľa možností na šitie vo väčších špecializovaných fabrikách. Preto veľa lokálnych značiek šije v malých dielňach, a tým sa predraží aj konečná cena produktu. Podnikanie sa tým stáva komplikovanejšie a produkty menej dostupné.

Okolité krajiny sú na tom trochu lepšie. U nás je okrem toho aj nedostatok krajčírok, zrejme táto práca nie je pre mladých dostatočne atraktívna, pritom je dobre ohodnotená.

Sú Slováci ochotní investovať do slovenskej značky?

Mám na to dva pohľady. Ak sa pozrieme v rámci celého sveta, tak nie. Ale keď si predstavím len to, ako na tom bolo Slovensko pred desiatimi rokmi a ako je na tom teraz, tak k tomu smerujeme. Ale veľmi pomaly.

Slow fashion sa tu propaguje, podporujú sa aj lokálni výrobcovia, ale málo. Okrem toho tu máme infláciu, nízke platy a ja sa potom tým ľuďom nečudujem, že si luxusnejšie produkty nemôžu dovoliť. Lokálne produkty sú pre ľudí na Slovensku priveľkým luxusom.

Konkurencia v móde bola na Slovensku vždy veľmi vysoká. Vnímate rivalitu medzi značkami?

Z mojej strany určite nie. Zo začiatku ma hnevalo, keď som videla, že niekto robí podobný koncept ako ja. Hlavne som nerozumela brandom, ktoré to naozaj nemajú odfláknuté, robia to poriadne, stoja za tým schopní ľudia, ale nevymyslia si svoj vlastný koncept – lebo na to mali. Nie sme v Amerike, Slovensko je veľmi malý market a mne to potom príde zo strán značiek ako nezmysel. Na druhej strane ma toto vie nakopnúť, aby som sa posúvala vpred. 

IMG_5427
zdroj: Kristian Borzy - Lenka sa necíti byť priekopníkom v tomto biznise. Keď však začala predávať pyžamá, podobný koncept na Slovensku nebol.

Čo musí firma robiť, aby neustále rástla? Aké sú vaše priority?

My nonstop aktualizujeme všetko, čo len môžeme a na čo máme časovú kapacitu. Skvelý je aj Instagram, ktorý tiež stále nejakým spôsobom meníme, snažíme sa udržať kontakt so zákazníkom a nestratiť ani našich followerov. 

Na Instagrame Loreen si budujeme fanúšikovskú základňu, ľudia nám sami píšu a my sa tešíme, že si budujeme „Loreen Family“, a oni sa zaujímajú o to, čo robíme.

Cesta módnych značiek nebýva jednoduchá, segment je náchylný na krízu či iné výkyvy. Aké sú vaše plány do budúcna? Kde sa vidíte o pár rokov?

Za najideálnejší stav pokladám zastabilizovaný predaj, reprezentatívny showroomom a offices, proste normálna prosperujúca firma. Momentálne všetko, čo firma zarobí, vraciam do obehu a používam zárobky na rast.

Chcela by som, aby som vybudovala komunitu a Love Brand, napríklad keď niekto povie „pyžamo alebo oblečenie na doma“, tak pomyslí na Loreen (samozrejme, príklad je aplikovateľný na Slovensko). A keďže teraz ideme trochu upgradnúť značku, tak možno získame väčší záber. Nechceme byť už len „cute brand“.

O tých 5 rokov by som bola rada, keby to bol zastabilizovaný biznis a mali by sme svoj istý marketshare.

IMG_5424
zdroj: Kristian Borzy - Najideálnejší stav by bol, že by som mala office so showroomom, zastabilizovaný predaj a neboli by sme už startup, ale normálna firma, hovorí Lenka.
Oblečenie šije na Slovensku

Oblečenie, ktoré Lenka predáva, sa šije priamo na Slovensku. Svoje nápady konzultuje s krajčírkou, ktorá im aj dodáva konečnú podobu. 

Na Slovensku je podľa nej málo šikovných krajčírok a Lenka aj preto neprezrádza, u koho šije. „Mám vytvorené dobré pracovné vzťahy a nechcela by som prísť ani o jedného človeka v mojom tíme. Kvalitných krajčírok je veľmi málo,“ hovorí.

Loreen Label je síce slovenská značka a zo začiatku bola aj orientovaná na slovenský trh, no prerazila aj v zahraničí. Objednávky má takmer z celého sveta.

Najviac ich prichádza z USA. Jediná oblasť, ktorú nemajú pokrytú, je Ázia. 

Pzyama (15 of 52)
zdroj: Startitup - Lenka začínala ako modelka, dnes má vlastný biznis.

Najnovšie videá

Trendové videá