Leteckej doprave nemusí pomôcť ani vakcína. Na normálne cestovanie si ešte poriadne počkáme, tvrdia aerolinky
- Obnova letov sa tak skoro zrejme nebude konať, a to aj napriek tomu, že máme vakcínu
- Aerolinky sú si vedomé toho, že návrat bude veľmi tvrdý
- Oživenie osobnej leteckej dopravy očakávajú najskôr v roku 2023 až 2024
- Obnova letov sa tak skoro zrejme nebude konať, a to aj napriek tomu, že máme vakcínu
- Aerolinky sú si vedomé toho, že návrat bude veľmi tvrdý
- Oživenie osobnej leteckej dopravy očakávajú najskôr v roku 2023 až 2024
Podľa údajov Svetovej organizácie cestovného ruchu (UNWTO) medzinárodné cestovanie sa vlani prepadlo o 74 %, čo ohrozilo 120 miliónov pracovných miest. Odborníci z UNWTO pritom stále nemajú jednotný názor na perspektívu medzinárodného turizmu v roku 2021.
Aj keď 45 % očakáva zlepšenie, podľa 25 % expertov sa situácia vôbec nezmení a 30 % dokonca predpokladá, že sa zhorší. Keď sa pritom už koncom minulého roka začalo vo veľkom hovoriť o príchode vakcíny proti ochoreniu COVID-19, mnoho ľudí ako by uvidelo svetielko na konci tunela.
Niektorí odvážlivci začali prehľadávať weby cestovných kancelárií s vidinou, že o pár týždňov budú bez akýchkoľvek problémov sedieť na pláži s drinkom v ruke. Spoločnosť Ryanair dokonca spustila kampaň „Jab & Go“, ktorá vyzývala ľudí k očkovaniu a kúpe zľavnených leteniek.
Situácia v letectve však stále nie je taká ružová, ako by mnoho z nás dúfalo. Experti z WHO upozorňujú, že zatiaľ stále nie je jasné, či vakcína zabezpečí, aby ľudia ďalej vírus nešírili. Aj keď je znížená pravdepodobnosť, že sa po zaočkovaní koronavírusom nakazíš.
Čaká sa aj na oficiálne výsledky ohľadom účinnosti vakcíny na stále pribúdajúce kmene vírusu, ktoré zatiaľ štáty nútia skôr k sprísňovaniu opatrení na hraniciach. Výnimkou nie je ani Slovensko.
Cítiť je aj ambiciózny tlak zástancov takzvaných digitálnych zdravotných pasov, vďaka ktorým by na letisku ihneď overili či spĺňaš podmienky na vstup do krajiny – napríklad, že máš negatívny test alebo si zaočkovaný.
Aj tieto pasy však majú pred sebou ešte dlhú cestu, kým by mohli byť schválené naprieč Európou či celosvetovo. V prvom rade by museli dostať zelenú od Svetovej zdravotnej organizácie, čo je zatiaľ v nedohľadne.
Tieto pesimistické skutočnosti devastujú očakávania mnohých ľudí, ktorí čakajú na globálne oživenie cestovného ruchu najneskôr do roku 2022.
Pre mnohé letecké spoločnosti môže byť pritom tento dátum definitívny, nakoľko im zostali financie už len na posledných pár mesiacov. Hrozí tiež, že o svoju kariéru príde prevažná časť pilotov, leteckej posádky či pracovníkov letísk, ktorí sú už takmer rok bez práce.
„Je veľmi dôležité, aby ľudia pochopili, že v súčasnosti vieme o vakcínach iba to, že sú veľmi účinné pri znížení rizika, že sa koronavírusom nakazíte. Zatiaľ však nevieme či zastavujú aj jeho šírenie,“ uviedla hovorkyňa WHO Margaret Harrisová.
Ak by však vakcinácia začala masívne zaberať a klesol by počet nakazených aj znížila sa úmrtnosť, išlo by o skvelý signál aj pre cestovný ruch. Možno potom očakávať, že štáty začnú s uvoľňovaním opatrení aj z vlastnej iniciatívy a vo finále nebudeme potrebovať ani covid pass.
Podľa Joshua Ng, singapurského riaditeľa konzultantskej spoločnosti Alton Aviation Consultancy, je oživenie osobnej leteckej dopravy pravdepodobné už v roku 2022, nie však všade. Predpovedá, že cestovanie na dlhé vzdialenosti sa môže vrátiť do normálu až v roku 2023 či dokonca 2024. Informuje portál The Sun Daily.
Medzinárodná asociácia pre leteckú dopravu najnovšie uviedla, že v prípade najhoršieho scenára sa podmienky v osobnej leteckej doprave tento rok zlepšia iba o 13 %.
„Na konci roka 2020 sme verili tomu, že predstavíme letový poriadok, v rámci ktorého budú vyťažené všetky naše lietadlá a personál. Bohužiaľ, už tomu tak nie,“ povedal Doug Parker, výkonným riaditeľom spoločnosti American Airlines Group.
O aktuálnej situácii v letectve veľa napovedajú aj hospodárske výsledky najväčšej nízkonákladovej aerolinky Ryanair.
Letecká spoločnosť vykázala za tretí finančný štvrťrok kvôli pandémii stratu 306 miliónov eur. Počet pasažierov jej klesol o 78 %. Za celý finančný rok, ktorý firme končí 31. marca, čaká rekordnú stratu 850 až 950 miliónov eur. Firma však uviedla, že má dostatok hotovosti.
Tržby za uplynulý štvrťrok Ryanairu klesli o 82 %. Podobné výsledky oznámili aj jeho konkurenti. Spoločnosti EasyJet klesli tržby o 88 % a Wizz Air ohlásil prepad o 77 %.
Čítajte viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: Robert Koch Institute, WHO, Ryanair, WSJ, The Sun Daily, UNWTO