Letecký inžinier pre Startitup porovnal MiGy a F-16. Určil aktuálneho a jasného víťaza

  • Slovenské MiG-29 putujú na Ukrajinu
  • Startitup oslovil experta, ktorý nám vysvetlil, či ide o správny krok
  • Zamyslel sa nad cenou a bojaschopnosťou MiGov
Šimon Žďárský a Vladimír Koláček v relácii Diskusný klub
Startitup
  • Slovenské MiG-29 putujú na Ukrajinu
  • Startitup oslovil experta, ktorý nám vysvetlil, či ide o správny krok
  • Zamyslel sa nad cenou a bojaschopnosťou MiGov

Na Ukrajinu putujú slovenské stíhačky typu MiG-29. Ide o správu, ktorá v piatok odznela vo všetkých našich, ale aj mnohých renomovaných svetových médiách. Pochopiteľne, spôsobila istý rozruch a otázky ohľadom správnosti tohto rozhodnutia súčasnej dočasne poverenej vlády.

Startitup si preto do svojej relácie Diskusný klub pozval leteckého inžiniera, podplukovníka v zálohe a autora knihy „Obsluhoval som MiG-y“ Vladimíra Koláčka.

Azda najhlavnejšou otázkou je, či slovenské stíhačky, ktoré posielame na Ukrajinu, sú vôbec bojaschopné. Koláček vysvetľuje, že naša armáda mala v januári tohto roka k dispozícii 11 bojových lietadiel MiG-29. Okrem toho sme vlastnili aj 3 určené na výcvik pilotov.

Deväť z bojových a dve z učebných by sa v prípade potreby dali používať. Neznamená to však, že každé z nich bolo plne prevádzkyschopné. Inými slovami, nespĺňali všetky podmienky na všetkých prístrojoch, aby mohli lietať v dobe mieru. Po septembrovom rozhodnutí uzemniť slovenské MiGy lietali len lietadlá vyhovujúce týmto požiadavkám. Konkrétne šlo o šesť MiGov, hovorí Koláček.

V prípade vojny by však mohli vzlietnuť aj stíhačky, ktoré nespĺňali úplne všetky podmienky. „Tam už sa až tak nehľadí len na bezpečnosť, lebo ide o životy, nielen o bezpečnosť pilota,“ hovorí Koláček.

MiGy sme modernizovali

Koláček spomína, že naše MiGy prešli medzi rokmi 2006 a 2008 procesom modernizácie, čo zaručilo ich plnú kompatibilitu s NATO. Rovnako tak podľa neho urobili aj Poliaci. Okrem toho sa však týmto krokom predĺžil aj technický život stíhačiek.

„To znamená, že keby sme tých našich deväť lietadiel udržiavali tak, ako by sa malo, mohli by sme ich mať až do roku 2033 či 2035. Podľa toho, kedy boli deblokované,“ podotýka Koláček.

Zároveň v komentári pod reláciou uverejnenou na YouTube Koláček konštatuje, že lietadlá síce majú technický život ešte 10 až 12 rokov, no netvrdí, že by bolo dobré, keby dovtedy aj skutočne lietali.

Slovenská armáda svoje stíhačky nepoužíva často. MiGy mali totiž po výrobe stanovenú životnosť 20 rokov a 2-tisíc hodín letu. Po modernizácii platil pomer 4-tisíc hodín a 40 rokov. Taký počet však podľa Koláčka Slovensko nikdy nevyčerpá. Konštatuje, že cena letovej hodiny v roku 1993 dosahovala v prepočte približne 11-tisíc eur.

Ak by mal odhadnúť, koľko môže hodina letu stáť dnes, môže ísť aj o trojnásobok tohto čísla. Veľkú rolu tu totiž zohráva palivo, ktorého cena počas rokov výrazne stúpla.

Porovnanie s F-16

Odhliadnuc od toho, že dodávky amerických stíhačiek F-16 meškajú, Koláček sa spolu s moderátorom Šimonom Žďarským zamyslel aj nad tým, či sú vlastne lepšie ako MiG-29.

Expert podotýka, že MiGy z roku 1989 nemožno porovnávať s F-16 z roku 2022. „Na MiGoch sme mali v roku 89 lokátor, ktorý dovidel rovnako ďaleko, stúpavosť mali vyššiu o približne 40 metrov za sekundu. Mali vyššiu aj maximálnu rýchlosť a rakety sme mali dlhšie ako F-16 z roku 89,“ hovorí Koláček.

Podotýka však, že F-16 sa postupne modernizovali. Podľa toho sa tieto stíhačky označujú do takzvaných blokov. Poliaci majú napríklad blok 50-52, my kupujeme 70-72. Výrobca vždy ponúka možné modernizácie a je na štátoch, či sa pre ne rozhodnú, alebo nie.

Keby Slovensko takto modernizovalo MiGy, na čo nemalo peniaze, tak by tieto stíhačky boli porovnateľné s F-16 v poľskej armáde. Teraz kupujeme nové lietadlá s viacerými najmodernejšími dostupnými špecifikáciami. V boji však stíhačky nemožno porovnávať. Všetko záleží od výcviku pilotov a systému bojov, podotýka Koláček.

Hodnota MiG-ov

Pri otázke reálnej hodnoty jednej slovenskej stíhačky MiG-29 Koláček odhaduje, že tie bojaschopné môžu mať cenu 8 až 10 miliónov eur, pokiaľ by sa našiel kupec. Rolu tu zohráva fakt, že sme na nich nenalietali mnoho hodín.

„Teraz majú pre Ukrajinu omnoho vyššiu cenu, ako keď by nebola vojna,“ podotýka expert. Ich poslanie na Ukrajinu je teda pre Slovensko „technicky“ najvýhodnejší možný krok. Čím dlhšie by sme MiG-y držali v sklade, tým menšiu hodnotu by mali, dodal Koláček.

V súčasnosti by sme ako náhradu za dodávku lietadiel a časti systému Kub mali dostať v prepočte približne 900 miliónov dolárov. Po rozhodnutí vlády poslať MiG-y na Ukrajinu to uviedol poverený minister obrany Jaroslav Naď, informovali sme o tom v tomto článku.

Pre viac informácií sleduj reláciu Startitup Diskusný Klub.

Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality

Zdroj: YouTube/Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá