Lietadlá sa Rusku vyhýbajú oblúkom. Zdražuje to letenky, predlžuje lety a príroda trpí

  • Letecké spoločnosti svoje trasy musia predlžovať, kvôli zákazu vstúpiť do Ruského vzdušného priestoru
  • Zákaz sa podpíše na cenách leteniek, ako aj na životnom prostredí
  • Obávajú sa o nízky záujem o lety zo strany zákazníkov
lietadlo ropa barel
Pixabay/Steve001, makamuki0
  • Letecké spoločnosti svoje trasy musia predlžovať, kvôli zákazu vstúpiť do Ruského vzdušného priestoru
  • Zákaz sa podpíše na cenách leteniek, ako aj na životnom prostredí
  • Obávajú sa o nízky záujem o lety zo strany zákazníkov

Rusko ako odpoveď na sankcie zablokovalo svoje nebo veľkému množstvu komerčných leteckých spoločností. V dôsledku tohto rozhodnutia musia lietadlá často zdolávať oveľa dlhšie trasy ako kedysi. A dlhšie trasy znamenajú viac paliva a viac paliva znamená oveľa viac emisií skleníkových plynov.

Viac paliva, viac času

Jedným z príkladov je let spoločnosti Japan Airlines, z Tokia do Londýna, ktorý za dobu svojho pôvodného letu spálil približne 10 500 litrov paliva.

Po novom však trasa letu vedie ponad sever Tichého oceánu, Aljašku, Kanadu a Grónsko, informuje CNN. Táto okľuka let predĺžila o 2,5 hodiny a z pôvodných 10 500 litrov sa stalo závratných 36 000.

CNN ponúka aj zaujímavý prepočet. Lietadlo Boeing počas takejto trasy do ovzdušia vypustí približne 60 ton oxidu uhličitého a spotrebuje palivo ekvivalentné množstvu, ktoré by priemerné auto potrebovalo, aby Zem obišlo 6-krát.

Ďalšou spoločnosťou, ktorá musela tiež pozmeniť svoje trasy, je Finnair. „Prvé výpočty sme robili už dva týždne predtým, ako sa vzdušný priestor uzavrel,“ vyjadril sa pre CNN manažér letových trás Riku Kohvakka.

Ich riešením bolo letieť ponad Severný Pól. Táto trasa však nie je taká priamočiara ako predtým. V tomto prípade sa let pretiahol na celých 13 hodín, dĺžka trasy je približne 13 000 kilometrov a lietadlo spotrebuje o 40 % viac paliva.

radar lety rusko
zdroj: FlightRadar24

Hlboké vrecká

Spotreba paliva však nie je jediným problémom. Vojenský konflikt na Ukrajine zapríčinil aj jeho cenový nárast. Konkrétne ide o 78 percentný nárast, ktorý je v kontraste s pôvodnými odhadmi, ktoré hovorili o cene 2,5 dolára za galón paliva, alebo teda približne 0,5 eura za liter. Momentálna cena však predstavuje približne 3,98 dolára za galón, alebo teda 0,8 eura za liter.

Letecké spoločnosti sa preto rozhodli niektoré lety úplne zrušiť, informuje LA Daily News. Alaska Air Group hovorí o znížení počtu letov o približne 5 % – 10 %. Zvýšenie cien pohonných hmôt samozrejme vedie aj k zvýšeniu cien samotných leteniek, čo by pre spoločnosti mohlo znamenať obrovský problém.

Zdraženie leteniek by podľa vyjadrení leteckých spoločností pre LA Daily News mohlo znamenať výrazný pokles záujmu o lety a následnú stratu ziskov. Okamžitým možným riešením je zníženie váhy lietadiel, a to buď obmedzením počtu pasažierov, alebo hmotnostným obmedzením nákladu.

Ako ďalšie pripadá do úvahy detailné plánovanie letov s prihliadnutím na optimálne poveternostné podmienky, ktoré by mohli taktiež znížiť cenu jednej cesty.

lietadlo kabina let
zdroj: Pixabay/Juno1412

Malé plus, veľké mínus

Letecké spoločnosti si počas svetovej pandémie vytrpeli svoje, z dôvodu obmedzenej možnosti cestovať a dovolenkovať. Uvoľnenie opatrení a zlepšenie pandemickej situácie vyvolalo nádeje na opätovné vrátenie sa k zaužívanému režimu a zároveň na zvýšenie záujmu o cestovanie po dvojročnej odmlke bežných zákazníkov. Agresia Ruska však tieto nádeje opäť položila pod katovu sekeru.

Jedným zo svetlých bodov je aspoň oslobodenie spomínaných letov od vysokých daní, ktoré Rusku za prelety platili, píše Airways Magazine. V ázijských krajinách je taktiež vysoký dopyt po vývoze, ktorý vo väčšine prípadov prenášajú práve lietadlá, takže lietať na východ sa stále relatívne oplatí. Airways Magazine zároveň situáciu prirovnáva k lietaniu za čias studenej vojny.

Žiadne množstvo peňazí však neanuluje zbytočne vysokú produkciu vyššie spomínaných skleníkových plynov. Ruská agresia spôsobuje straty na oveľa viac frontoch, ako sa môže na prvý pohľad zdať, a výnimkou nie je ani životné prostredie.

Až táto konkrétna vojna nás prinútila reálne sa zamýšľať nad upustením od fosílnych palív,“ priznal riaditeľ Medzinárodnej rady pre čistý transport.

Čítajte viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: CNN, LA Daily News, Airways Magazine 

Najnovšie videá

Trendové videá