Licenciu na slovenské lietajúce auto kúpila známa čínska spoločnosť. Gigant ho bude vyrábať aj distribuovať
- Čínska spoločnosť získala exkluzívne práva pre AirCar v špecifikovanom regióne
- V minulosti získalo pozornosť celého sveta
- Zaujímal sa oň aj populárny youtuber
- Čínska spoločnosť získala exkluzívne práva pre AirCar v špecifikovanom regióne
- V minulosti získalo pozornosť celého sveta
- Zaujímal sa oň aj populárny youtuber
Prelomová slovenská technológia smeruje do Číny. Reč je o spoločnosti AirCar, ktorá stojí za produkciou hybridného dopravného prostriedku schopného jazdy po ceste aj letu. O akvizícii práv slovenského projektu čínskou firmou informuje Klein-vision v tlačovej správe.
Spoločnosť Hebei Jianxin Flying Car Technology Company so sídlom v meste Cchang-čou získala exkluzívne práva na výrobu, používanie a distribúciu certifikovaných lietajúcich áut s využitím špičkovej technológie KleinVision v rámci konkrétneho geografického regiónu.
„Sme radi, že môžeme oznámiť predaj licencie na našu certifikovanú technológiu lietajúceho auta váženej čínskej spoločnosti,“ uviedol Štefan Klein, predseda predstavenstva KleinVision a autor projektu. „Toto partnerstvo predstavuje významný krok v našej misii rozšíriť globálny prístup k revolučným riešeniam mobility a podporiť pokrok v tomto odvetví,“ dodal Anton Zajac, spoluzakladateľ spoločnosti KleinVision.
Po predchádzajúcom odkúpení od iného slovenského výrobcu lietadiel firma postavila vlastné letisko a leteckú školu, uviedol pre BBC Anton Zajac, spoluzakladateľ spoločnosti KleinVision, ktorá AirCar vytvorila.
KleinVision odmietla uviesť, za koľko technológiu predala. AirCar dostal od slovenského dopravného úradu osvedčenie o letovej spôsobilosti ešte v roku 2022.
Hybridný dopravný prostriedok bol v tej dobe schopný dosiahnuť rýchlosť nad 160 kilometrov za hodinu a výšku 2 500 metrov. Bol vybavený motorom BMW. Transformácia z auta na lietadlo trvala len niečo vyše dvoch minút.
Rozhodnutiu o certifikácii predchádzalo 70 hodín testovacích letov a viac ako 200 vzlietnutí a pristátí. „Certifikácia AirCar otvára dvere sériovej výrobe veľmi efektívnych lietajúcich áut,“ povedal toho času jeho tvorca Štefan Klein, podľa ktorého AirCar môže navždy zmeniť cestovanie na stredné vzdialenosti.
Lietajúce auto vzlieta a pristáva ako bežné lietadlo, pričom vyžaduje licenciu pilota. Vlani v júni absolvovalo 35-minútový let medzi medzinárodnými letiskami v Nitre a Bratislave.
Svetová sláva
Projekt v minulosti upútal pozornosť svetoznámeho influencera a youtubera Jimmyho Donaldsona, lepšie známeho pod prezývkou MrBeast. Ako sme ťa v minulosti informovali, youtuberov tím pricestoval na Slovensko, aby si „jazdu“ v tomto unikátnom vozidle vyskúšal.
Zábery zo skúšobného letu sa následne objavili v jednom z Jimmyho videí. Samotný MrBeast však pri natáčaní prítomný nebol.
Klein pre portál Forbes prezradil, že pôvodne mali výhrady voči tejto spolupráci, pretože youtubera vtedy ešte nepoznali. Podľa Kleina v tom čase auto ešte nebolo plne dokončené, a preto nechceli riskovať predčasnú publicitu.
Po bližšom preskúmaní a zistení, že videá MrBeasta pravidelne dosahujú desiatky miliónov zhliadnutí, Klein a jeho tím dospeli k záveru, že zapojenie do videa by mohlo lietajúcemu autu priniesť významnú mediálnu pozornosť a publicitu.
Lietajúce autá na Slovensku dolietali
Klein nebol jediný. Spoločnosť AeroMobil, ktorá sa posledných dvanásť rokov intenzívne zaoberala výskumom a vývojom v oblasti inovatívnych dopravných prostriedkov, oznámila, že je nútená ukončiť svoju činnosť na slovenskom trhu.
Zdôvodnila to tým, že sa jej nepodarilo získať od investorov dostatočné množstvo financií na pokračovanie vo výskumno-vývojových aktivitách. Keďže manažment AeroMobilu vyčerpal v týchto dňoch všetky možnosti navýšenia kapitálu, je povinný podať návrh na konkurz.
Ako vedenie firmy v piatok informovalo, ukončenie aktivít ovplyvnila zásadne negatívna nálada na trhu rizikového kapitálu, ktorého dostupnosť sa od apríla 2022 znížila o viac ako 80 %, a tiež pokles valuácií „pre-revenue“ spoločností v oblasti mobility a nedôvera trhu ku konceptom iným ako eVTOL (elektrické lietajúce zariadenia s kolmým vzletom a pristátím). AeroMobil od svojho vzniku v roku 2010 získal investície z celého sveta vo výške približne 25 miliónov eur.
Posledné rokovania s investormi, ktorých investícia mala v prípade dohody umožniť posilnenie vlastného kapitálu, podľa spoločnosti neboli úspešné. AeroMobil za dvanásť rokov vytvoril a vyrobil tri generácie lietajúcich prototypov, zaregistroval 14 patentov, vyprodukoval digitálne dáta umožňujúce výrobu vozidla.
„Tí, ktorí sa neusilujú o moonshot – niečo absolútne výnimočné a už z definície riskantné – ho nikdy nedosiahnu. Podstupovať riziko je nepríjemné, ale je to nevyhnutný prvok pri budovaní budúcnosti,“ uviedlo vedenie AeroMobilu.
Zdroje: BBC, SITA, Archív Startitup, KleinVision TS