Lidl chce Slovensko zbaviť mikroténových vreciek. Reťazec urobil nečakaný krok a zapojí všetkých
- Malé mikroténové vrecká sú stále súčasťou väčšiny slovenských obchodov
- Kvôli nezodpovednosti ľudí sa následne dostávajú aj do našich riek a prírody
- Lidl sa preto rozhodol urobiť krok k ich minimalizácii a dať zákazníkom na výber
- Ak sáčok súrne potrebuješ, môžeš si zaň dobrovoľne zaplatiť jeden cent
- Malé mikroténové vrecká sú stále súčasťou väčšiny slovenských obchodov
- Kvôli nezodpovednosti ľudí sa následne dostávajú aj do našich riek a prírody
- Lidl sa preto rozhodol urobiť krok k ich minimalizácii a dať zákazníkom na výber
- Ak sáčok súrne potrebuješ, môžeš si zaň dobrovoľne zaplatiť jeden cent
Lidl Slovensko predstavil svoju stratégiu obmedzovania plastov ešte na jar 2018. V rámci nej si reťazec stanovil ambiciózne ciele znížiť objem plastov vo vlastných prevádzkach o najmenej 20 % a zároveň dosiahnuť 100 % recyklovateľnosť plastových obalov vlastných značiek do roku 2025.
Prvým krokom diskontu pri redukcii plastov bolo odstránenie najtenších igelitiek z predaja koncom roka 2018. Ďalším krokom bolo zmenšenie obalov pracích gélov, orechov, sušených plodov, hranolčekov, detských plienok či nahradenie plastovej paličky pri vatových tyčinkách za papierovú.
Lidl taktiež prestal objednávať jednorazový plastový riad ako sú poháre, taniere, príbory, ale aj plastové slamky. Reťazec zároveň v obchodnom roku 2019 recykloval takmer 1 000 ton plastov.
Diskont sa najnovšie pustil aj do spolupráce so Slovenským vodohospodárskym podnikom. Spoločne na Slovensku predstavili kampaň s názvom Nenechajme to plávať. Lidl do nej zapojí aj svojich zákazníkov a jej cieľom je prispieť k čistejším slovenským riekam a vodným nádržiam.
V hlavnej úlohe mikroténové vrecká
Nenápadné a predsa sú všade, mikroténové vrecká najčastejšie používané na ovocie a zeleninu či na pečivo. Určené sú na jedno použitie a svoj účel teda splnia krátko po opustení obchodu. Ak sa však dostanú do prírody, potrvá aj desiatky rokov kým sa rozložia. Ich nadbytočné používanie znečisťuje naše rieky, čistotu slovenských vôd preto doslova máme vo svojich rukách.
„Kampaň ´Nenechajme to plávať´ je v prvom rade o tom, že každý z nás má na výber a môže svojou voľbou rozhodnúť o tom, ako bude vyzerať naša príroda. Chceme, aby sa ľudia zamysleli, či naozaj potrebujú mikroténové sáčky a nemajú poruke ekologickejšiu alternatívu. Veríme, že sa nám podarí otvoriť diskusiu o nadmernom používaní týchto obalov, vzdelávať našich zákazníkov a v konečnom dôsledku znížiť objem používaných jednorazových sáčkov. Súčasťou kampane je aj náš príspevok k čisteniu slovenských vôd,“ vysvetlil Matúš Gála, generálny riaditeľ Lidl Slovenská republika.
Lidl sa rozhodol dať svojim zákazníkom na výber – ak sáčok skutočne potrebujú, môžu si zaň dobrovoľne zaplatiť jeden cent. Diskont sa zaviazal zdvojnásobiť túto sumu a prispieť ňou Slovenskému vodohospodárskemu podniku na čistenie slovenských riek a vodných nádrží.
„Za Slovenský vodohospodársky podnik, ako aj za svoju osobu môžem povedať, že vítame každú aktivitu, ktorá smeruje k zlepšeniu životného prostredia. Preto som veľmi rád, že sa spoločnosť Lidl rozhodla aj takýmto spôsobom dopomôcť k čistejším riekam a nádržiam na Slovensku,“ uviedol Ing. Róbert Hok, generálny riaditeľ SVP.
V rámci projektu Lidl venuje Slovenskému vodohospodárskemu podniku, ktorý spravuje viac ako 55 000 kilometrov vodných tokov a viac ako 300 vodných nádrží, prostriedky určené práve na ich čistenie od plastového odpadu.
Finančná podpora pre SVP, ktorý sa bude podieľať na zbere odpadu z brehov vodných tokov a z hladín nádrží, bude prebiehať od jari 2021. Za odvezený a zlikvidovaný odpad budú vodohospodárom v závislosti od príspevkov zákazníkov tieto náklady refundované.
Lidl a SVP iniciatívu predstavili v Margecanoch. Zamestnanci reťazca a vodohospodári zároveň čistili sútok riek Hornád a Hnilec pri Ružínskej priehrade.