Lidl prekvapuje a ide príkladom, do ponuky zaradil klimaticky neutrálne produkty. Vieš, ktoré to sú?
- Značka Lidl sa už dlhodobo profiluje najmä ako líder v oblasti čerstvosti
- Teraz predstavila novinku, ktorá ťa poteší, ak očakávaš aj od veľkých reťazcov ekologický prístup
- S pestovateľmi sa reťazec dohodol na dlhodobom znižovaní používania pesticídov a do ponuky zaradil klimaticky neutrálne produkty
- Značka Lidl sa už dlhodobo profiluje najmä ako líder v oblasti čerstvosti
- Teraz predstavila novinku, ktorá ťa poteší, ak očakávaš aj od veľkých reťazcov ekologický prístup
- S pestovateľmi sa reťazec dohodol na dlhodobom znižovaní používania pesticídov a do ponuky zaradil klimaticky neutrálne produkty
Ochrana životného prostredia a prírodných zdrojov sa už aj na Slovensku stáva čoraz zásadnejšou témou. Svedčí o tom aj najpopulárnejšia petícia za minulý rok, ktorú podpísalo takmer 130-tisíc ľudí. Prieskumy tiež jasne ukázali, že veľká väčšina z nás potvrdzuje, že je ochotná nakupovať výrobky šetrné k životnému prostrediu. Tému nemôžu odignorovať ani značky etablované v našej krajine.
Lidl najnovšie mnohých prekvapil a začal ponúkať klimaticky neutrálny sortiment. Týmto aspektom sa môžu pochváliť výrobky privátnych značiek diskontu ako je Vemondo, W5 Eco, Cien Nature, Next Level a BIO, ktoré sú odteraz ekologickejšie.
„Životné prostredie je zodpovednosťou celej spoločnosti, nie iba veľkých firiem či vlády. Každý z nás denne rozhoduje svojimi činmi o tom, v akom svete budú vyrastať naše deti. Mnohé z tých rozhodnutí robíme podvedome, pri mnohých si neuvedomujeme ich dopad. Osud životného prostredia však máme vo svojich rukách. Aj jedno mikroténové vrecko, ktoré si nevezmeme, má význam. Rovnako má každý produkt svoju ekologickú stopu,“ povedal Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika zodpovedný za rezort nákupu.
Čo na predajniach bude klimaticky neutrálne?
Medzi klimaticky neutrálne produkty patria napríklad vegánske jogurty, tofu či rastlinné nátierky značky Vemondo alebo vegánsky burger a nugetky Next Level. Pri všetkých týchto produktoch Lidl kompenzuje emisie, ktoré vznikli pestovaním surovín, výrobou, prepravou a likvidáciou obalov.
Diskont tiež podporí certifikované projekty na ochranu klímy, ktoré majú pozitívny ekologický i spoločenský vplyv. Konkrétne ide o výsadbu stromov v Ugande, zabezpečenie pitnej vody v Eritrei či výstavbu a prevádzku obrovskej fotovoltaickej elektrárne v indickej púšti. Klimatická zmena je podľa vedenia reťazca globálnou otázkou, a preto aj opatrenia, ktoré majú mať významný efekt, musia byť globálne.
Cieľom značky je zásadne znižovať a kompenzovať emisie CO2 v dodávateľskom reťazci. Na výber budeš mať už čoskoro z väčšieho počtu klimaticky neutrálnych produktov, ktoré rozpoznáš vďaka špeciálnemu označeniu.
Blízko ku klimaticky neutrálnym produktom majú aj čerstvé výrobky od malých slovenských dodávateľov, farmárov a pestovateľov. V poslednom uzavretom obchodnom roku tvorili výrobky od slovenských dodávateľov v Lidli viac ako 35 % z celkového objemu dodaných potravín, takmer o štyri % viac ako v predošlom roku.
V roku 2020 zaplatil diskont slovenským dodávateľom za ich výrobky viac ako 340 miliónov eur v nákupných cenách. Išlo teda o sumu, ktorá priamo putovala na ich účty. Všetko sú to výrobky, ktoré nemuseli putovať na pulty reťazca niekoľko týždňov v kamiónoch a nezanechali za sebou zbytočnú uhlíkovú stopu a zostali čerstvé.
Aktuálne má diskont v portfóliu 226 slovenských dodávateľov, ktorých výrobky sa od jari predávajú aj pod privátnou značkou Slovenskô. Spĺňať však musia prísne nároky na čerstvosť.
Je však vôbec možné, aby každý jeden výrobok na pulte reťazcov bol dokonale čerstvý, keď reťazec predá z každého výrobku z jeho stálej ponuky v priemer 650 000 kusov ročne? Podľa vedenia vie Lidl čerstvosť garantovať vďaka niekoľkým spôsobom.
„Napriek tomu, že mnohí z našich konkurentov často používajú slovo diskont či diskontné ceny, na Slovensku je jediným klasickým diskontom Lidl. Diskont znamená aj jednoduchosť procesov a optimálne nastavenie šírky sortimentu. Ročne predáme v priemere státisíce kusov z každého produktu v našej ponuke a každý deň do našich predajní vozíme milióny kusov výrobkov. U nás teda žiaden výrobok neleží dlho na regáli a zákazníci si o to dlhšie môžu vychutnávať jeho čerstvosť,“ objasnil Martin Nagy.
Čo s mäsom?
Mäso je do všetkých 150 predajní reťazca dovážané každý deň. Musí pochádzať z kontrolovaných chovov a od overených dodávateľov. Je balené v ochrannej atmosfére, ktorá zabezpečuje, aby bolo vo vhodných podmienkach prakticky už od výroby až po chladničku.
Samostatnou kategóriou sú čerstvé ryby, ktoré sú hygienicky balené a musia pochádzať z trvalo udržateľných chovov. Predvýber sortimentu znamená, že ako zákazník nemáš strácať čas rozhodovaním sa medzi viacerými rovnakými výrobkami a tie zároveň nestrácajú zbytočne veľa času zo svojej čerstvosti na pulte.
Zelenina a ovocie
Zelenina a ovocie sú zase kontrolované, aby sa nestalo, že si kúpiš krabicu jahôd, z ktorých musíš polovicu vyhodiť do koša.
Keď už sme pri zelenine, novinkou je aj to, že sa Lidl dohodol s pestovateľmi na spoločných cieľoch, ktoré sa týkajú trvalého znižovania obsahu pesticídov v čerstvom ovocí a zelenine. Na to, aby tento spoločný cieľ dosiahli, značka spustila program na znižovanie pesticídov.
„Spoločnosť Lidl vedie intenzívny dialóg priamo so svojimi dodávateľmi a pestovateľmi, ktorí majú priamy vplyv na používanie pesticídov v čerstvom ovocí a zelenine. Zároveň máme prostredníctvom prebiehajúcich rozsiahlych analýz čerstvého ovocia a zeleniny neustále prehľad o obsahu zvyškov účinných látok pesticídov v celom sortimente ovocia a zeleniny,“ dodáva tím spoločnosti.
Zdroj: Lidl