Lidl zavádza ekologické zmeny. Dotknú sa každého, kto tu nakupuje
- Ďalšie stovky ušetrených ton papiera ročne, Lidl opäť mení formát letáku
- Diskont spotrebuje o takmer 4 500 ton papiera menej
- Ďalšie stovky ušetrených ton papiera ročne, Lidl opäť mení formát letáku
- Diskont spotrebuje o takmer 4 500 ton papiera menej
Už pred časom sa Lidl ako prvý reťazec na Slovensku rozhodol zrušiť distribúciu pravidelných týždňových papierových letákov do domácností. Na ročnej báze tak ušetrí viac ako 4 000 ton papiera. Firma sa preto orientovala najmä na distribúciu online letákov, ktoré si prehliada stále viac Slovákov.
Zároveň však istá skupina zákazníkov stále preferuje klasické tlačené letáky. Týchto zákazníkov sa Lidl snaží oslovovať cielene a ponúkať im prospekty v predajniach či vložené vo vybraných printových tituloch.
Priestor na zlepšovanie existuje vždy. Diskont patrí medzi zásadných hráčov v potravinárskom segmente, a preto musí neustále hľadať spôsoby, ako fungovať udržateľnejšie vo vzťahu k planéte. Najnovším opatrením je ďalšia úprava letáku.
Výsledkom je úspora viac ako 200 ton papiera ročne. Vôbec prvým krokom bola výrazná zmena formátu letáku v roku 2018, keď vďaka prechodu z A3 rozmeru na A4 klesla ročná spotreba papiera o viac ako 1 500 ton.
V ďalšom roku zrušil Lidl distribúciu pravidelných akčných letákov v tretine regiónov, čo prinieslo úsporu ďalších 850 ton. Nasledovalo plošné zrušenie distribúcie do domácností.
Dnes už Lidl leták vo svojej poštovej schránke nenájdeš, a to bez ohľadu na to, kde na Slovensku bývaš. Aktuálna zmena spočíva v zmenšení formátu letáku.
„Máme iba jednu planétu a žiaden plán B. Prírodné zdroje spotrebúvame čoraz rýchlejšie a aj k používaniu tých obnoviteľných musíme pristupovať zodpovedne. Ľudstvo sa dostalo do stavu, keď už nie je čas ďalej diskutovať o riešeniach, je nevyhnutné konať a prijímať skutočne zásadné rozhodnutia,“ vysvetlil Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika, zodpovedný za rezort nákupu a marketingu.
Nagy verí, že Lidl budú pri redukcii letákov nasledovať aj ďalšie firmy. Je presvedčený, že fungovať sa dá aj oveľa ekologickejšie než doteraz.
Tisíce dospelých stromov
Celková úspora takmer 4 500 ton papiera predstavuje ekvivalent približne 80 000 dospelých stromov. Tieto stromy dokážu vyprodukovať denne taký objem kyslíku, ktorý pokryje spotrebu neuveriteľného 3,5 milióna ľudí.
Firma tiež čoraz viac investuje do komunikácie so zákazníkmi v online prostredí. Akčné ponuky predstavuje na svojej webovej stránke, profiloch na sociálnych sieťach, aplikáciách či v elektronických newslettroch.
Pred časom sa Lidl na Facebooku spýtal svojich zákazníkov, akú formu letákov uprednostňujú. Až 86 % z celkového počtu 14 200 hlasujúcich sa vyjadrilo v prospech online verzie.
„Tlačené letáky zákazníci stále nájdu v predajniach Lidla či ako prílohu vybraných denníkov. Objem takto distribuovaných letákov Lidl pravidelne prehodnocuje a podľa potreby optimalizuje.“
Elektrické kamióny
Dôležitou témou pre spoločnosť sa v dnešnej dobe stala aj uhlíková stopa, ktorú je potrebné neustále znižovať. Už v roku 2018 spustil diskont projekt na okresanie emisií v doprave nasadením prvého alternatívneho kamiónu.
Dnes tvoria kamióny s alternatívnym pohonom až 26 % jeho vozového parku. Do roku 2025 si Lidl navyše stanovil ambiciózny cieľ – polovicu flotily by mali tvoriť ekologickejšie vozidlá a do roku 2030 by to mala byť úroveň až 85 %.
Lidl dokonca ako prvý obchodný reťazec na Slovensku, testoval plne elektrický kamión. K tomuto kroku sa podujal aj napriek stále nedostatočnej infraštruktúre na Slovensku.
Vedúci úseku logistiky v Lidli Peter Mego je presvedčený, že správne nastavená logistika, dobrý plán trás dispečerov a spoľahlivý dopravcovia sú kľúčom k úspechu. Elektrický kamión Lidl vyskúšal aj v praxi, a to priamo v logistickom centre v Seredi.
Ide o jedno z najekologickejších logistických centier v Európe, zároveň je to jediná budova na Slovensku a 14. budova sveta, ktorá sa pýši prestížnym certifikátom BREEAM v kategórii Industrial s najvyšším možným hodnotením Outstanding.
Práve tu odštartoval cestu prvého 100 % elektrického kamiónu šofér a youtuber v danom segmente – Martin Malec, známy aj ako SomŠofér.
„Je skvelé, že už aj na Slovensku sa elektromobilita čím viac dostáva do sveta dopravy. Jazdenie na elektrokamiónoch je v porovnaní so štandardnými vozidlami príjemnejšie a hlavne tichšie. Vzhľadom na prevodovku, ktorá má len 2 stupne, je tak zároveň celá jazda omnoho plynulejšia,“ podelil sa o svoje skúsenosti Martin Malec.
„Napriek tomu, že pre samotného vodiča to nie je až taký veľký rozdiel, pre planétu to však zmysel má, pretože to nezaťažuje naše prostredie. Práve preto hodnotím to, ako spoločnosť Lidl pristupuje k celej situácii zníženia emisií, veľmi pozitívne,“ podelil sa o svoje skúsenosti Martin Malec.
Lidl týmto rozhodnutím uskutočnil významný apel na ďalších hráčov v biznise. Je totiž dôležité, aby si firmy s miliónovými obratmi dobre uvedomovali svoj nezanedbateľný vplyv na životné prostredie.
Vo svojich rukách navyše majú aj možnosť zmeny podnikateľského správania ľudí na Slovensku. Skvelým príkladom je napríklad ustúpenie od bezplatného rozdávania igelitových tašiek či ponúkanie ich ekologických alternatív, na ktoré si privykol obrovský počet zákazníkov.
Ideálne by bolo, ak by sme sa postupnými krokmi dopracovali do bodu, keď by sa reťazce stali ukážkou toho, že robiť biznis na ekologickej vlne stojí za to a inou cestou sa ísť jednoducho neoplatí.