Lietadlo, ktorého pilotovanie je jednoduchšie, než šoférovanie auta. Mladý inovátor zahájil leteckú revolúciu

  • Startup Airhart ukazuje, že budúcnosť letectva môže byť oveľa intuitívnejšia
  • Navyše môže byť aj prístupnejšia, než si dnes dokážeme predstaviť
CEO Airhart
Airhart
  • Startup Airhart ukazuje, že budúcnosť letectva môže byť oveľa intuitívnejšia
  • Navyše môže byť aj prístupnejšia, než si dnes dokážeme predstaviť

Letecký priemysel prechádza tichou, no o to významnejšou revolúciou. Kým mnohí výrobcovia lietadiel sa zameriavajú na technologické zlepšenia, ktoré prinášajú zvýšenie rýchlosti, doletu alebo komfortu, kalifornská startupová spoločnosť Airhart sa vydala iným smerom.

Jej cieľom je sprístupniť leteckú dopravu bežným ľuďom tak, aby riadenie lietadla bolo rovnako jednoduché ako šoférovanie auta.

Vznik a vízia Airhart

Spoločnosť Airhart, založená v roku 2020 v Los Angeles, vedie Nikita Ermoshkin, mladý inžinier, ktorý predtým pracoval na projekte Falcon 9 v SpaceX. Jeho vášeň pre letectvo a technické inovácie ho priviedli k vytvoreniu vízie lietadla, ktoré by bolo dostupné, ľahko ovládateľné a bezpečné.

Táto vízia vznikla z jeho osobnej skúsenosti s učením sa lietať, keď si uvedomil, že aj najjednoduchšie lietadlá sú zložité a náročné na ovládanie. Táto skúsenosť ho podnietila k tomu, aby sa pokúsil tento problém vyriešiť.

„Bol som fascinovaný lietadlami už od detstva, ale keď som sa v roku 2020 začal učiť lietať, bol som sklamaný z toho, aké zložité je ovládanie aj tých najzákladnejších lietadiel. Videl som však, aké výhody by osobná letecká doprava mohla priniesť,“ spomína Ermoshkin.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Airhart (@airhartaero)

So svojimi skúsenosťami z vývoja vysoko spoľahlivých elektronických systémov za nízke náklady sa rozhodol vytvoriť vlastné riešenie.

Technologické základy: Jednoduchosť a dostupnosť

Airhart sa odlišuje od tradičných výrobcov lietadiel svojím radikálnym prístupom k ovládaniu lietadiel. Ich riešenie je založené na princípe „fly-by-wire“, čo znamená, že pohyby pilota sú prenášané na riadiace plochy lietadla cez elektronické signály, nie mechanickými spojmi.

Tento systém, ktorý bol donedávna používaný predovšetkým v bojových lietadlách a high-end biznis jetoch, Airhart prispôsobil tak, aby bol čo najviac intuitívny a dostupný aj pre laikov.

Ermoshkin tvrdí, že ich nový riadiaci systém je taký jednoduchý, že ho zvládne ovládať aj človek bez predchádzajúcich skúseností s lietaním.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Airhart (@airhartaero)

„Nemusíte sa učiť pracovať s kormidlom, pákou plynu alebo inými zložitými mechanizmami. Náš systém využíva bočnú páku, ktorá sa pohybuje dopredu, dozadu a do strán a pomocou spätnej väzby poskytuje pilotovi presné informácie o tom, čo sa deje s lietadlom,“ vysvetľuje Ermoshkin.

Tento systém odstraňuje potrebu používania tradičných pedálov kormidla, keďže počítač automaticky vypočíta správne množstvo tlaku potrebného na každý manéver.

Prototyp a prvé kroky k realizácii

V roku 2022 začala spoločnosť Airhart testovať svoj systém na experimentálnom lietadle Van’s Aircraft RV-12, ktoré je obľúbené medzi amatérskymi staviteľmi lietadiel. Na výstave EAA AirVenture v júli 2023 predstavili svoj prototyp, ktorý bol založený na lietadle od spoločnosti Sling Aircraft.

Sling bol vybraný pre svoje výkony, ktoré vyhovujú požiadavkám Airhartu na rýchlosť, dolet a výdrž. Prototyp je poháňaný preplňovaným motorom Rotax, ktorý je známy svojou spoľahlivosťou a efektivitou.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Airhart (@airhartaero)

Airhart plánuje prvý let svojho lietadla v roku 2025. Tento experimentálny kit bude obsahovať celý avionický a riadiaci systém vyvinutý spoločnosťou Airhart. Cieľom je spraviť všetky aspekty, s ktorými pilot interaguje, čo najjednoduchšie.

„Chceme, aby bolo všetko, s čím pilot prichádza do kontaktu, jednoduché a intuitívne. Zahrnieme aj viaceré automatizované funkcie, vrátane monitorovania paliva,” dodáva Ermoshkin.

Cesta k masovej produkcii

Airhart plánuje doručiť prvé stavebné kity zákazníkom v januári 2026. Do konca roka 2027 by spoločnosť chcela pretransformovať tento dizajn do plne certifikovaného lietadla kategórie S-LSA (špeciálne osvedčenie o letovej spôsobilosti v kategórii ľahkých športových lietadiel). S novými pravidlami, ktoré nedávno prijala FAA (Federálny úrad pre letectvo), je certifikácia takéhoto lietadla reálna a umožní masovú výrobu.

Napriek tomu, že cena prvého modelu bude na úrovni 500 000 dolárov, Ermoshkin verí, že postupom času bude možné znížiť náklady na výrobu a tým aj cenu samotného lietadla. Jeho ambíciou je, aby prvé plne certifikované lietadlo podľa pravidiel Part 23, ktoré očakáva v roku 2031, stálo menej ako 100 000 dolárov. Táto cena by mohla priviesť osobnú leteckú dopravu k oveľa širšiemu publiku.

Priekopníci nového letectva

Startup Airhart a jeho zakladateľ Nikita Ermoshkin predstavujú novú generáciu inovátorov, ktorí sa snažia revolučne zmeniť prístup k osobnej leteckej doprave. Ich cieľom je odstrániť bariéry, ktoré doteraz oddeľovali bežných ľudí od lietania, a sprístupniť túto formu dopravy tak, aby bola rovnako jednoduchá a dostupná ako jazda autom.

Aj keď ich projekt ešte čaká dlhá cesta k masovej realizácii, Airhart už teraz ukazuje, že budúcnosť letectva môže byť oveľa intuitívnejšia a prístupnejšia, než si dnes dokážeme predstaviť. Ich úspech by mohol znamenať začiatok novej éry, v ktorej sa lietanie stane bežnou súčasťou života mnohých z nás. 

Zdroj: Airhart

Najnovšie videá

Trendové videá