Aké automobily sú najekonomickejšie v jednotlivých kategóriách?
- Spotreba a emisné normy sa stali pomyselným postrachom každej automobilky.
- Spotrebu vyčítate z papierov raz dva, no za koľko reálne budete jazdiť sa dozviete až postupom času.
- S akými spotrebami teda autá dokážu reálne jazdiť?
- Spotreba a emisné normy sa stali pomyselným postrachom každej automobilky.
- Spotrebu vyčítate z papierov raz dva, no za koľko reálne budete jazdiť sa dozviete až postupom času.
- S akými spotrebami teda autá dokážu reálne jazdiť?
Papanie svojmu štvorkolesovému miláčikovi dopraje každý automobilový nadšenec aj keď sú to občas muky pri pohľade na ceny benzínu/nafty. Z praktického pohľadu človek na pumpách ad jedna stráca čas a v neposlednom rade peniaze, takže čím menej tankujete, tým.. veď predsa viete. Aj z tohto dôvodu je spotreba auta jedným z najpozeranejších parametrov pri kúpe nového alebo jazdeného vozidla. No k pravdivým a vierohodným dátam je občas veľmi ťažké sa dostať.
Automobilky síce spotrebu a emisie CO2 musia uvádzať pri akomkoľvek vozidle, no každý z nás si vie predstaviť ako tieto „čísla“ vznikajú. Často nemajú absolútne nič spoločného s realitou. V brožúre môžete mať udaných 5 litrov na 100 km, pripočítajte tak 20 % a ste na hodnote 6 litrov/100 km a to už vyzerá reálnejšie. Skutočná spotreba niektorých automobilov sa tej katalógovej blíži, u iných je diametrálne odlišná.
Stále sa však nájdu varianty, ako sa dozvedieť reálnejšie údaje. Redaktori nemeckého auto magazínu Auto Bild preháňali každé jedno auto po rovnakej trase a v rovnakom režime. Meraný okruh má dĺžku 160 km. Do neho zapadá 61 km okresných ciest, 40 km mesta a 54 km diaľnic. Samozrejme, všade sa jazdí predpisovo okrem dvadsiatich kilometrov diaľnic, kde je neobmedzená rýchlosť. Tam idú autá naozaj na doraz. Spotreba je neskôr meraná dotankovaním plnej nádrže.
Tu sa nachádza zoznam 24 najúspornejších áut v ôsmich kategóriách:
Supermini
V tomto segmente sa z desiatich testovaných áut najlepšie umiestnila Mladoboleslavská automobilka Škoda s modelom Citigo. V tesnom závese sa nachádza jeho koncernový brat Seat Mii a bronzovú priečku obsadila francúzska automobilka Peugeot s modelom 108.
- Škoad Citigo 1,0 – udávaná spotreba: 4,1l/100km, spotreba v teste: 4,4l/100km(+7,3 %)
- Seat Mii 1,0 – udávaná spotreba: 4,1l/100km, spotreba v teste: 4,5l/100km(+9,7 %)
- Peugeot 108 1,0 VTi – udávaná spotreba: 3,8l/100km, spotreba v teste: 4,6l/100km (+21 %)
Malé autá
Ani trieda malých áut sa nemá za čo hanbiť. Hodnoty sa tu pohybovali na podobnej úrovni. Tretiu priečku obsadilo Mitsubishi Space Star 1,0 s 4,7 litrami. Striebornú priečku obsadil Ford Fiesta 1,6 TDCi so spotrebou 4,6 litra. Víťazom tejto kategórie sa stal Renault Clio Grandtour Energy dCi 90 s priemernou spotrebou 4,3 litra nafty.
- Renault Clio Grandtour 1,5 dCi 90 – udávaná spotreba: 3,6l/100km, spotreba v teste: 4,3l/100km (+19,4 %)
- Ford Fiesta 1,6 TDCi – udávaná spotreba: 3,6l/100km, spotreba v teste: 4,6l/100km (+27,8 %)
- Mitsubishi Space Star 1,0 – udávaná spotreba: 4,2l/100km, spotreba v teste: 4,7l/100km (+11,9 %)
Nižšia stredná trieda
Mohlo by sa zdať, že ak budú autá väčšie, tak aj spotreba pôjde vyššie. Nie je tomu tak. Tretiu priečku medzi kompaktmi si vybojoval Citroёn C4 Cactus BlueHDi 100 so spotrebou 4,6 litra. Na rovnakej hodnote sa objavil aj Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency. V tomto segmente sa najlepšie umiestnila Toyota Prius Plug-in Hybrid Life so spotrebou 3,7 litra. Jedná sa tak o pomyselného víťaza celkového testu.
- Toyota Prius PHEV – udávaná spotreba: 2,1l/100km, spotreba v teste: 3,7l/100km (+76,1 %)
- Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency – udávaná spotreba: 3,6l/100km, spotreba v teste: 4,6l/100km (+27,8 %)
- Citroёn C4 Cactus 1,6 HDI 100 – udávaná spotreba: 3,4l/100km, spotreba v teste: 4,6l/100km (+35,3 %)
Stredná trieda
Túto kategóriu celkovo ovládli nemecké sedany. Prekvapili úsporou na testovacej trati Auto Bildu. Tretiu pozíciu si vyslúžil Volkswagen Passat 2,0 TDI BlueMotion so spotrebou 5,1 litra nafty. Nad ním sa nachádza BMW 316d Sport Line so spotrebou 5,0 litra. Víťazom tejto kategórie sa stalo paradoxne výkonnejšie BMW 320d so spotrebou 4,6 litra.
- BMW 320d – udávaná spotreba: 4,1l/100km, spotreba v teste: 4,6l/100km(+12,2 %)
- BMW 316d – udávaná spotreba: 4,5l/100km, spotreba v teste: 5,0l/100km(+11,1 %)
- Volkswagen Passat 2,0 TDI BlueMotion – udávaná spotreba: 4,1l/100km, spotreba v teste: 5,1l/100km (+24,4 %)
Vyššia stredná trieda
Dominancia nemeckých automobiliek pokračuje aj v tejto triede. Na treťom mieste sa umiestnilo BMW 520d Luxury Line so spotrebou 5,7l/100km. Nekompromisnou skúškou prešiel aj Mercedes E 220d 9G-Tronic s výsledkom 5,5l/100km. Túto triedu vyhrala Audiso svojím modelom A6 2,0 TDI s najnižšou spotrebou a to 5,4 litra.
- Audi A6 2,0 TDI – udávaná spotreba: 4,2l/100km, spotreba v teste: 5,4l/100km(+28,6 %)
- Mercedes E 200d – udávaná spotreba: 3,9l/100km, spotreba v teste: 5,5l/100km (+41 %)
- BMW 520d Luxury Line – udávaná spotreba: 4,1l/100km, spotreba v teste: 5,7l/100km (+39 %)
Luxusná trieda
Dominancia nemeckých automobiliek prevláda aj v ďalšej kategórii. Z tretieho miesta na svoju konkurenciu pozerá Mercedes CLS Shooting Brake 350d 9G-Tronic so spotrebou 7,1l/100km. Druhé skončilo BMW 640d Gran Coupé, ktoré si vystačilo s 7,0 litrami. Najúspornejší šesťvalec sa nachádza v Audi A7 3,0 TDI Ultra S Tronic, ktorý potrebuje k prežitiu iba 6,7 litra.
- Audi A7 3,0 TDI Ultra S Tronic – udávaná spotreba: 4,7l/100km, spotreba v teste: 6,7l/100km (+42,6 %)
- BMW 640d Gran Coupé – udávaná spotreba: 5,7l/100km, spotreba v teste: 7,0l/100km (+22,8 %)
- Mercedes CLS Shooting Brake 350d 9G–Tronic – udávaná spotreba: 5,7l/100km, spotreba v teste: 7,1l/100km (+24,6 %)
SUV
Po nemeckej dominancii u automobilov s vyšším podvozkom by sa akoby zľahla zem. V segmente SUV sa na treťom mieste usadila Suzuki Vitara 1,6 DDiS Allgrip so spotrebou 5,2 litra, čo sa vyrovnáva strednej triede. Lepšie od Vitary sa usadil jej brat SX4 S-Cross 1,6 DDiS Allgrip, no s lepšou spotrebou a to 5,2 litra. O desatinu lepšiu spotrebu, teda 5,1 litra má Renault Captur Energy dCi 90.
- Renault Captur 1,5 dCi 90 – udávaná spotreba: 3,6l/100km, spotreba v teste: 5,1l/100km (+41,7 %)
- Suzuki SX4 1,6 DDiS Allgrip – udávaná spotreba: 4,4l/100km, spotreba v teste: 5,2l/100km (+18,2 %)
- Suzuki Vitara 1,6 DDiS Allgrip – udávaná spotreba: 4,2l/100km, spotreba v teste: 5,2l/100km (+23,8 %)
MPV
Poslednou a uzatvárajúcou kategóriou sú viacúčelové vozidlá. Deliace tretie a druhé miesto obsadili Opel Merive 1,6 CDTI Ecoflex spolu s Renault Scenic dCi 110 Hybrid. Obe vozidlá mali rovnakú spotrebu 5,1 litra. Víťazom triedy MPV sa stal Mercedes triedy B 180d, ktorý sa dostal na hranicu 5,0 litra.
- Mercedes B 180d – udávaná spotreba: 4,1l/100km, spotreba v teste: 5,0l/100km (+22 %)
- Renault Scenic dCi 110 Hybrid – udávaná spotreba: 3,6l/100km, spotreba v teste: 5,1l/100km (+41,7 %)
- Opel Meriva 1,6 CDTI Ecoflex – udávaná spotreba: 4,4l/100km, spotreba v teste: 5,1l/100km (+15,9 %)
Zdroj: Startstop.sk