Chceli pomôcť slovenským farmárom. Vybudovali úspešný biznis
- Andrej a Peter sa poznajú viac ako 30 rokov
- Svetu bedničiek (pozn. red. sktuálne FARMOVE) tržby stále rastú
- Celý biznis stojí na dôvere a priateľstve v tíme aj u partnerov
- Firma je nominovaná na cenu v kategórii "Férový hráč" na Via Bona Slovakia
- Andrej a Peter sa poznajú viac ako 30 rokov
- Svetu bedničiek (pozn. red. sktuálne FARMOVE) tržby stále rastú
- Celý biznis stojí na dôvere a priateľstve v tíme aj u partnerov
- Firma je nominovaná na cenu v kategórii "Férový hráč" na Via Bona Slovakia
Porozprávali sme sa s marketingovou manažérkou, Karolínou Bobríkovou. Čo je cieľom biznisu, čím ste sa nechali inšpirovať?
Inšpiráciou pre nás boli „bedničkové“ systémy, ktoré fungovali v zahraničí. V Čechách sme našli zaujímavý a rozbehnutý projekt Svět Bedýnek, ktorého tvorcami sú Janka a Petr z Prahy. Stretli sme sa s nimi a videli sme, že to funguje.
Čoskoro sme sa tak stali prvou pobočkou na Slovensku. Najskôr sme vyhľadávali farmárov na Slovensku, a keď sme aj tu našli zaujímavých a poctivých ľudí, ktorí sa venujú pestovaniu či výrobe tradičným spôsobom, dali sme sa do práce. Prvé bedničky sme skladali na farme Sepo, bolo to v roku 2013. Odvtedy sme niekoľkonásobne narástli, máme vyše 10 zamestnancov.
Našim cieľom je prinášať na stoly slovenských rodín hlavne kvalitné lokálne potraviny, a aspoň v malej miere tak prispievať k potravinovej sebestačnosti Slovenska. Tým, že rastieme my, rastú s nami aj naši farmári a dodávatelia.
Akú máte na Slovensku konkurenciu?
Máme niekoľko konkurentov, v porovnaní s nami sú menší, ak hovoríme o priamej konkurencii v rámci bedničkových systémov. Potom sú to samozrejme kamenné predajne, ktoré predávajú farmárske a lokálne produkty, sú najmä v hlavnom meste. Ďalej sú to tržnice, ktoré si ľudí získala svojou atmosférou. Stále sa považujú za atraktívne aj napriek faktu, že ľudia musia ísť do tržnice osobne, my im vieme tovar doručiť na zadané miesto.
No napriek všetkým skutočnostiam je pozitívne, že konkurenti na trhu sú. Slovenskí farmári potrebujú pomocnú ruku. A my resp. systém bedničkovania je kanálom, ktorým môžu farmári pomerne jednoducho a vo väčšom množstve predať svoj tovar bez toho, aby ich pozornosť museli drobiť na viacero odbytových kanálov.
A čo také e-shopy s potravinami, v čom ste odlišní?
Áno, samozrejme sú konkurenti, ktorí predávajú cez online portály a robia donášky domov. Naša služba je však natoľko odlišná, že máme s ostatnými konkurentmi na internete aj značne odlišnú cieľovú skupinu, ktorá je charakteristická napríklad inými dôvodmi nákupu.
Svoje tržby ste za minulý rok takmer zdvojnásobili. Kde a v čom vidíte vašu silu?
Tých faktorov je viacero, no ako sme sa zhodli, určite by sme vyzdvihli vzťahy s ľuďmi. Či už sú to dodávatelia, zákazníci alebo naši zamestnanci. Podnikanie nie je podľa nás len o klasickej poučke, ktorá hovorí, že podnikaním sa rozumie „sústavná činnosť, ktorá je uskutočňovaná podnikateľom vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť s cieľom dosiahnuť zisk“.
S dodávateľmi budujeme pevné a férové partnerstvá, tento rok sme sa preto nominovali aj na cenu Via Bona Slovakia od nadácie Pontis v kategórii „Férový hráč“. Zatiaľ sme postúpili do užšieho výberu, v marci bude môcť za nás verejnosť hlasovať aj v rámci „Ceny verejnosti“, o ktorej sa rozhodne v online hlasovaní denníka SME.
Naše vzťahy s dodávateľmi častokrát prerástli až do priateľstiev. Farmárom dávame férové podmienky, snažíme sa im čo najviac pomôcť v predaji tak, aby rástli s nami.
Naše podnikanie by takisto nefungovalo bez našich zákazníkov. Našu prácu vnímame ako službu ľuďom, prozákaznícky servis je pre nás prioritou. Zákazníci jednoducho musia úprimne cítiť, že táto služba je tu pre nich a robíme všetko preto, aby bola čo najlepšou a prispôsobená práve im.
V podstate slová, ktoré teraz odzneli odzrkadľujú atmosféru vo firme. Sme skvelý tím, vzájomne sa dopĺňame. Uznáte sama, bez vzájomnej dôvery, lojality, tímovosti by biznis nešiel tak ako ide teraz.
Samotní zakladatelia firmy Sveta Bedničiek (pozn. red. aktuálne FAMORVE) Andrej a Peter sú príkladom tohto, že dôvera a priateľstvo je základom. Poznajú sa už viac ako 30 rokov a vedia, čo od seba môžu očakávať a rešpektujú sa. V neposlednom rade sme všetci v tíme priatelia. Keď máme čas, chodíme na spoločné teambuildingy, alebo sa len tak vyberieme spolu do mesta.
Ako máte nastavené procesy vo firme?
Neustále ich zlepšujeme. Vieme, čo robíme dobre a kde máme ešte rezervy a na tom sa snažíme kontinuálne pracovať. Začali sme viac plánovať, vyhodnocovať čísla a podobne. Pracujeme napríklad stále na rozširovaní portfólia a hľadáme podľa možností tie najkvalitnejšie produkty na trhu.
Viac sme sa začali sústrediť na marketing. Tiež nám samozrejme pomáha samotný dopyt po farmárskych produktoch, ktorý tu je a má rastúci trend. Ľudia dnes už chcú jesť kvalitnejšie potraviny, chcú podporiť slovenských farmárov a výrobcov, jednoducho jesť zdravšie. Všetky uvedené faktory a ešte určite aj mnohé iné pôsobia synergicky, a preto sme teraz tam, kde sme. Celé by som to zhrnula tak, že celé podnikanie stojí na ľuďoch.
Na čo konkrétne upriamite pozornosť tento rok?
Časť investícií pôjde do zlepšovania procesov nášho webu. Určite tiež budeme riešiť otázku logistiky v rámci rozširovania služieb na Slovensku. Neustále budeme aktualizovať portfólio a zvyšovať kvalitu celého procesu nakupovania a služby.
Máte len domácich dodávateľov?
Máme aj domácich aj zahraničných dodávateľov. Je veľmi ťažké určiť nejaký percentuálny podiel, nakoľko v ovocí a zelenine sa toto z dôvodu sezónnosti mení. Avšak 100 % produktov z chladeného tovaru sú produkty od slovenských dodávateľov (mliečne výrobky zo salašov, atď).
Akým spôsobom ste ich našli? Predpokladám, že nie na internete.
Andrej a Peter začínali na farme Sepo. Všetky farmy, ktoré časom pribúdali museli „obehať“ osobne. Je to aj o referenciách, musíte poznať ľudí z tohto odvetvia, a naozaj veľa hľadať, dané produkty vyskúšať… Dnes je to už skôr tak, že sa farmári, no hlavne výrobcovia produktov ozývajú sami od seba. Vnímajú nás ako dobrú a efektívnu možnosť, ako umiestniť ich produkty na trh. Ale chcelo to určite čas a mnoho tvrdej práce, než sme sa sem dostali.
Váš typ biznisu vyzerá náročne. Nikdy by som neverila, že sa dá na dodávkach jednotlivým domácnostiam zarobiť. Mali ste na začiatku pripravený strategický plán?
Vôbec sme ho pripravený nemali. Išli sme do toho zdravým sedliackym rozumom. Základné know-how sme získali z iných fungujúcich projektov v zahraničí a ku mnohému nás inšpirovali naši českí partneri Svět Bedýnek. Bez osobného prístupu, tvrdej práce a sebazaprenia by to v žiadnom prípade nešlo. Učili sme sa učili aj na vlastných chybách (a stále sa učíme…). Navonok tento biznis možno vyzerá jednoducho, ale je za ním množstvo súvisiacich a na pozornosť náročných procesov, ktoré je potrebné vykonať, než je bednička zákazníkovi doručená.
Pre vysvetlenie, logistika niektorých farmárov je náročná. Niektoré produkty držíme v špeciálnych chladiakoch skladom, napr. jablká sú oddelené od ostatných plodín, pretože produkujú plyn, ktorý spôsobuje dozrievanie ostatných plodín. Tá cirkulácia resp. doba obratu zásob je však pomerne krátka pri tých produktoch, u ktorých je to možné.
Mnohé z produktov však objednávame presne podľa objednávok na doručenie JIT. Následne čaká mnoho práce človeka na pozícii, ktorý spracováva objednávky, ale aj plánuje rozvozy, a tiež našich skladníkov, ktorí každú jednu objednávku musia ručne skompletizovať a skontrolovať podľa zadania. V neposlednom rade sú to vodiči, ktorí doručujú objednávky k zákazníkom až domov. Ak by sme preto toto všetko vedeli na začiatku, možno by sme do toho ani nešli.
Teraz už viac pracujeme s číslami, viac plánujeme, aj keď v istých oblastiach je to stále operatívne, mnohé veci sa neustále menia. Stačí, že nám vypadne 1 zamestnanec a musíme ho zastúpiť.
Do čoho ste najviac investovali?
Okrem investície do medziľudských vzťahov sme investovali mnoho nášho osobného času, ale tak to pri podnikaní už býva. Z hmotných investícií môžeme spomenúť špeciálne chladiaky, ktoré sú nutné pre správne uskladnenie potravín, tiež napríklad do chladených áut.
Čítajte viac z kategórie: Rozhovory