Na pultoch obchodov pribúda slovenských produktov. Slováci si najviac všímajú to najdôležitejšie
- Podľa najnovšieho prieskumu Slovenskej aliancie moderného obchodu sa našim domáci produktom darí
- Aj vďaka podporným programom je ich na pultoch vidieť stále viac a všímajú si to aj slovenskí zákazníci
- Podľa najnovšieho prieskumu Slovenskej aliancie moderného obchodu sa našim domáci produktom darí
- Aj vďaka podporným programom je ich na pultoch vidieť stále viac a všímajú si to aj slovenskí zákazníci
Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) v spolupráci s analytickou spoločnosťou GfK nedávno uskutočnila zaujímavý prieskum. Pozreli sa na to, ako Slováci vnímajú ponuku slovenských potravín v našich obchodoch. Takmer polovica Slovákov, konkrétne 47 % odpovedalo, že na pultoch obchodov zaregistrovali viac slovenských výrobkov.
Je to dôsledok trendu, ale aj aktivít mnohých reťazcov smerom k podpore domácich a lokálnych výrobcov. Spomenúť môžeme napríklad pulty s regionálnymi výrobkami v sieti Billa či ich projekt „Nový svet čerstvosti“.
Nie je to tak dávno, čo panoval predsudok, že Slováci pozerajú najmä na ceny a skôr, než by si mali kúpiť kvalitu, siahnu po najlacnejšom výrobku. Zdá sa, že tieto časy sú dávno preč a podľa tohto prieskumu je práve kvalita to, čo ľudí zaujíma. Vďaka lepšej dostupnosti informácií, ale aj zdravým trendom či väčšej uvedomelosti národa dnes Slováci dávajú čoraz väčší pozor na to, čo vkladajú do svojich nákupných košíkov a následne do svojho tela. V prieskume sa až 47 % vyjadrilo, že kvalita je pre nich na prvom mieste, 26 % sleduje cenu a 10 % krajinu pôvodu.
Mnohí Slováci síce ešte stále chodia nakupovať k rakúskym susedom, niektorí veria, že nemecké či švajčiarske produkty sú jednoducho lepšie. Napriek tomu sa 49 % ľudí vyjadrilo, že kvalita slovenských potravín sa skôr zlepšuje, 6 % je dokonca presvedčených, že sa určite zlepšuje. Samotní potravinári a reťazce sa vyjadrili, že chcú byť na trhu rovnocennými partnermi. Ruka v ruke s tým tak ide neustála kontrola a zvyšovanie kvality. Vyjadrili tiež snahu ešte viac zvýšiť ponuku domácich výrobkov na pultoch obchodov a vyzývajú slovenských výrobcov k spolupráci.
„Sortiment slovenských výrobkov na pultoch obchodných spoločností združených v SAMO sa neustále rozširuje. Obchodné reťazce iniciatívne vyvíjajú rôzne programy, aby mohli domáci výrobcovia, aj malí a strední, jednoduchšie dodávať tovar na pulty veľkých sietí. Prispôsobujú podmienky spolupráce malým a regionálnym výrobcom, lokálnym farmárom, poskytujú poradenstvo pri výbere správnych obalov produktov, čím im pomáhajú naplniť aj legislatívne požiadavky, zabezpečujú, aby spotrebitelia našli svoje obľúbené produkty od domácich výrobcov na pultoch každý deň a pre tradičné výrobky pochádzajúce zo Slovenska pripravili na svojich regáloch špeciálny priestor, aby ich spotrebiteľ vedel ľahšie nájsť,“ uviedla predsedníčka SAMO Katarína Fašiangová.
Doplnila tiež, že ambíciou členov SAMO, medzi ktorých patria Billa, Terno, Tesco, Kaufland, Lidl, Metro a DM drogerie markt, je budovať zdravé dodávateľsko-odberateľské vzťahy a podporovať zamestnanosť v regiónoch. Vďaka úspešným projektom reťazcov na podporu domácich a regionálnych dodávateľov už mnohí malí výrobcovia či farmári dokázali inovovať svoje výrobné technológie, zväčšiť výrobné kapacity, rozšíriť sortiment, kvalitu či získať nových odberateľov zo Slovenska aj zahraničia.
Medzi slovenskými potravinami na pultoch reťazcov môžeme nájsť mäsové a mliečne výrobky, trvanlivé výrobky, tradičné špeciality aj zeleninu a ovocie. „Jeden z našich členov predal v roku 2017 viac ako 50 mil. kg ovocia a zeleniny pochádzajúcich od slovenských pestovateľov. Je pochopiteľné, že niektoré druhy ovocia a zeleniny sa v našich klimatických podmienkach nedajú dopestovať. Ale Slovensko nemá dostatočné výrobné kapacity ani v sortimente, ktorý nie je taký závislý na počasí a prírodných podmienkach,“ dodáva Fašiangová.
Čísla hovoria jasne. Členovia SAMO zaznamenali medziročný nárast počtu slovenských dodávateľov o 11 % a vlani predali slovenské potraviny v hodnote viac ako 1,5 miliárd eur, čo dokazuje, že náš potravinový trh sa mení k lepšiemu. Veríme, že kvalitných slovenských dodávateľov a ich produktov, bude v obchodoch ešte viac a ich kvalita bude len rásť.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy