Petra Weingart vybudovala svoj úspešný biznis len na kamennom obchode
- Petra je módnou návrhárkou, svoj kamenný obchod má v centre Bratislavy už tri roky
- Vybudovala úspešnú a žiadanú značku
- Jej štýl je ležérny, minimalistický, s jednoduchým strihom
- Petra je módnou návrhárkou, svoj kamenný obchod má v centre Bratislavy už tri roky
- Vybudovala úspešnú a žiadanú značku
- Jej štýl je ležérny, minimalistický, s jednoduchým strihom
Prečo si sa rozhodla byť módnou návrhárkou, a prečo si sa rozhodla dnes pre otvorenie kamenného obchodu?
Mama bola krajčírka, s otcom si dosť potrpeli na módu. Ako malá som rada šila oblečenie na bábiky a asi od 14 rokov ma mama začala učiť šiť. Čiže móda bola pre mňa veľmi prirodzená. Mojím snom bol odmalička obchod s oblečením, kde sa bude zároveň aj tvoriť.
Prvotný koncept obchodu vôbec nebol obchod s mojou značkou, ale pekný voňavý vintage obchodík, kde by som vo voľnom čase niečo ušila podľa mojej predstavy. Hneď v prvý týždeň sa všetky moje kúsky predali a ľudia sa viac a viac zaujímali o moju tvorbu. Teraz som v štádiu, kedy tu mám iba svoje kúsky. Veľmi sa z toho teším. Čo sa týka internetového obchodu, ja sama nerada nakupujem cez internet, potrebujem si to chytiť, vyskúšať, vidieť, ako je to ušité a spracované.
Takže vôbec nemáš e-shop.
Nie, nemám. No už na tom pracujem, mám to v hlave. Veci, ktoré vyrábam, sú v malom počte. Pre mňa by bolo aktuálne náročné nahadzovať obrázky na web v pravidelných cykloch. Veľmi často sa mi rýchlo vypredajú nové kúsky. Bola by to pre mňa komplikovaná robota.
Postupne už síce pridávam počet kusov, nie je to už limitka, s akou som fungovala na začiatku. Chcem sa držať pri tom, že moje kúsky nikdy nebudú vyrábané v masovom počte.
Odkiaľ si zobrala prostriedky na otvorenie obchodu?
Boli to našetrené peniažky, 3 500 eur. Nebol to taký veľký obnos, ktorý si veľa ľudí predstavuje. Najväčšou položkou bol nájom. Veľmi dobrou knižkou na začiatok je Restart. Ak chce niekto podnikať, odporúčam nebáť sa a skúsiť.
Bola tu jedna kočka a pýtala sa, či sa mi oplatí tento biznis. Ak to zhodnotíme z finančného hľadiska, prvý rok sa vám to určite neoplatí. Ak ideš do biznisu s tým, že ťa to baví, tak na 100 % áno – oplatí sa.
Ako si fungovala na začiatkoch?
Spravila som dva, tri, štyri kúsky z jedného modelu a išla som na ďalšie.
Veľmi rýchlo sa ti limitka vypredala, však?
Áno.
Vyrábaš veci v ležérnom, jednoduchom štýle. Kto je tvojou cieľovkou?
Nikdy som sa nechcela špecifikovať na konkrétnu cieľovú skupinu. Mám zákazníčky zo stredných škôl a na druhej strane mám aj dámy po 50tke. Moje kolekcie nie sú obmedzené vekovou hranicou. Tu si nájde každý všetko, čo potrebuje a čo chce.
Sú tvoje kúsky dostupné pre bežné vrstvy?
Áno, sú. Ale ak by si to šla porovnávať s H&M, tak nie. Teším sa, že aj mladšie dievčatá začínajú nakupovať nie podľa ceny, ale zameriavajú sa viac na kvalitu, nadčasový kúsok, ktorý vedia skombinovať s milión vecami. Vydrží im nie mesiac v skrini, ale dva roky v skrini, tak vedia zainvestovať trošku viac. No v konečnom dôsledku je to lacnejšie ako tričko z H&M za 5 eur, ktoré oblečú dvakrát a vyhodia ho.
Odkiaľ dovážaš materiály?
Rôzne. Mám dodávateľov z Talianska, Španielska, Kanady, no chodím aj do Rakúska do veľkoskladu. Vždy sa snažím nájsť prírodné materiály, no ak to nie je zrovna prírodný materiál, tak nech to je aspoň pohodlné. Určite to nemôže byť žiadny polyester, v ktorom sa za 5 minút spotím alebo sa hneď zožmolkuje. Dávam si záležať na tom, aby boli šaty komfortné na nosenie, pretože v tom oblečení sme celý deň.
Ako vidím, vo svojej predajni aj šiješ.
Áno. Je to spojená predajňa s ateliérom, kde sa to všetko tvorí. Väčšie veci, ktoré by som musela strihať po zemi, posielam krajčírkam.
Odkiaľ vedia o tebe zákazníci? Videla som Instagram, FB…
Áno, veľa referencií je však cez ústne doporučenie. Inak Facebook bol pomocnou rukou, kým nezačal prieskumník.
Cítiš teda, že predaj bol ovplyvnený zmenou na Facebooku?
Veľmi.
O koľko percent?
O 50 až 60 %. Takto, čo sa týka predaja, tak je to maximálne 20 %. Čo sa týka sledovania, dosahu a „lajkov“, tak je to veľmi veľa.
Patria medzi tvojich zákazníkov aj celebrity?
Určite, no veľmi s nimi fotky po sociálnych sieťach nezverejňujem. Nedošli do môjho obchodu na fotenie, chcú sa len pohodlne obliecť. Často ku mne chodí Zuzka Porubiaková, Lucia Nicholsonová.. pre Janku Kirschner som robila pár kúskov. Jej manažérka je tu na dennom poriadku. Pre Kristínu Kanátovú som robila šaty na udeľovanie cien v Karlovych Varoch.
Ako dlho si hľadala priestory kamenného obchodu?
Hľadala som ich polroka, išla som raz okolo, videla som nápis „na prenájom“. No povedala som si, že tu určite nie, veď tu nikto nie je, bol to Veľkonočný pondelok. :) Kamošky ma potom presvedčili, že sa sem mám ísť aspoň pozrieť. Počúvla som. Prišla som dovnútra a povedala som si: „Tak toto je ono.“
Keď som otvorila dvere, mala som z priestorov veľmi dobré pocity. Ja som typ, ktorý sa riadi pocitmi. Keď ma niečo nepresvedčí vnútorne, tak do toho nejdem. A to isté sa týka aj spolupráce. Keď to necítim na 100 %, tak sa do spoluprác nepúšťam.
Biznis ti ide, si spokojná?
Asi ako každý biznis. Podnikanie má svoje „hore aj dole“ obdobia, no viacmenej áno, som spokojná. Robím, čo ma baví.
Čo na tvoj biznis hovoria rodičia, keďže sú z fachu? Aj ti vravia, čo by mohlo byť lepšie..?
Nie, nestarajú sa. Zo začiatku boli takí, či som sa nezbláznila, že v dnešnej dobe si otváram kamenný obchod, keď na každom rohu je niečo a obchody sa skôr už zatvárajú. Najprv ma odhovárali… no povedala som im, ak sa budú so mnou baviť o tom, ako to nepôjde tak odmietam viac diskutovať o tejto téme. Len zo strachu nemôžem ostať zamestnaná v nejakom obchode, a potom si budem vyčítať celý život, že som to aspoň minimálne neskúsila?
Aké sú tvoje najpredávanejšie modely?
Týka sa to aj ročného obdobia. Na začiatku to boli kimoná, kimonové šaty, kuloty, cez zimu mikina s mašľovými rukávmi. Bol to úplný bestseller. Špecifické sú pre mňa aj maxi šaty, ktoré tiež dobré idú. Každý jeden kúsok si nájde svojho majiteľa. :)
Spomínala si mi, že organizuješ aj bazáre.
Organizujem ich raz štvrťročne, spolupracujem so stylistkami. Vždy sem prinesú nejaké tie pekné kúsky. Skvelé na tom je, že bazár je úspešný po každý krát. Raz dievčatá čakali až vonku. Takže jednodňový bazár sme rozšírili na trojdňový. Vždy sem príde okolo 1 000 ľudí.
Kedy bude bazár najbližšie realizovaný?
V máji. Každé tri mesiace. Novinkou však bude, že dievčatá si môžu zarezervovať niečo také ako je v zahraničí známe „late night shopping“. Veľa ľuďom sa tu totiž nechce čakať. Prídu si pre to vybrať tie top kúsky ešte večer.
Aké značky obľubuješ ty?
Skôr tie menej prefláknuté značky. Mám rada minimalizmus, čisté línie, a nie príliš veľa farieb.
Aké šaty šiješ na zákazku?
Robím svadobné šaty, alebo popolnočné, na stužkovú, a aj pánske.
Robí niekto niečo podobné na Slovensku ako ty, čo sa týka štýlu?
Asi ani nie. No dizajnérov stále pribúda.
Na Instagrame máš veľmi pekné fotografie. Odkiaľ si zobrala modelky a kto to fotí?
Spolupracujem aj so stylistkami, blogerkami, to už oni spolupracujú so svojimi fotografmi. No vyslovené spolupráce s fotografmi nemám.
Čo rada robíš vo voľnom čase?
Veľa voľného času nemám, ale ak nejaký predsa je, tak rada fotím svoje modely. Mám rada cestovanie, galérie, kávičky s kamoškami a veľmi rada varím. :)
Čítajte viac z kategórie: Rozhovory