Silvester zo Šamorína prerazil v ďalekej Ázii, kde pomáha najväčším firmám uspieť v biznise
- Pohybuje sa v spoločnosti najvyšších predstaviteľov popredných spoločností juhovýchodnej Ázie
- Pôsobil v USA, Španielsku aj v Holandsku
- Dnes pôsobí ako konzultant, kouč a tréner v Kuala Lumpur
- Pohybuje sa v spoločnosti najvyšších predstaviteľov popredných spoločností juhovýchodnej Ázie
- Pôsobil v USA, Španielsku aj v Holandsku
- Dnes pôsobí ako konzultant, kouč a tréner v Kuala Lumpur
Silvester Pullman je tréner pre top manažment, executive kouč a biznis konzultant pre európske firmy, ktoré chcú rozbehnúť biznis v Juhovýchodnej Ázii, konkrétne v Malajzii. Silvester predtým pracoval ako riaditeľ v jednej slovenskej spoločnosti, v ktorej otváral a rozbiehal nové zahraničné pobočky. V rámci svojej pracovnej náplne si budoval tímy. Svojich manažérov trénoval a snažil sa z nich vytvoriť lídrov schopných pobočku prebrať a viesť ju aj bez toho, aby im stál za chrbtom.
Počas svojej kariéry mu ich prešlo rukami niekoľko napríklad aj v Barcelone, Amsterdame či Clevelande. Po kríze v 2009 pôsobil aj v Bratislave a Budapešti, no nakoniec zakotvil v Kulala Lumpure. „Veľmi rýchlo som v sebe objavil, že pracovať s ľuďmi ma naozaj baví a že každý úspech ľudí, ktorých som rozvíjal, ma teší práve tak ako vlastný úspech a naozaj ma úprimne baví pomáhať ľuďom uspieť.“
Silvester na jeho pozícii dostal aj nejaký ten budget na ďalší rozvoj. Míňal ho však na kurzy a knihy, ktoré mu pomáhali byť lepším lídrom, ale aj lepším trénerom, mentorom a neskôr koučom. Touto cestou sa zoznámil aj so svojimi mentormi, ktorí v ňom uvideli potenciál a venovali mu extra pozornosť a veľa neplatených hodín svojho času, aby mu na jeho ceste pomohli.
Silvester sa venuje tréningu a koučingu, pričom ide v podstate o dva rozdielne postupy. Zatiaľ čo pri tréningu odovzdáva informácie a skúsenosti, ktoré má a jeho žiaci ešte nie, pri koučingu ide skôr o pomoc klientovi odhaliť riešenia. Tie má často vo svojej hlave, len ich tam z rôznych príčin nemusí vidieť. Následne mu Silvester pomôže identifikovať a prekonať bariéry alebo bloky, ktoré mu bránia v ich realizácii.
Pri tréningu však Silvester neváha využívať koučingové metódy. Považuje to skôr za nutnosť, najmä kvôli udržaniu pozornosti a hlbšieho pochopenia látky. Podľa jeho slov v koučingu by sa nemalo objavovať vysvetlovanie a poučovanie. Naopak, kouč by si mal úplne otvoriť myseľ a zásadne svojimi názormi neovplyvňovať.
Neraz sa stane, že po niekoľkých sedeniach a vzájomnej diskusii sa prvotný cieľ klienta, s ktorým za Silvestrom prišiel, úplne zmení.
“Mal som klientku, ktorá si bola istá, že téma bude “Ako rozbehnúť svoju firmu.” Počas druhého stretnutia, zistili, že otázka nie je “ako” ale “či vôbec”, keďže bola zamestnaná na dobrej pozícii. Dalo by sa povedať, že to bol krok späť, avšak bol naozaj nutný, pretože sme pri riešení prvých krokov zistili, že si vôbec nie je istá tým, či dokáže a chce byť sama sebe šéfom.“
„Nakoniec sme sa dopracovali k počiatočnému “ako”, ale nebolo to jednoduché. Rozdiel bol najmä v tom, že tentokrát už bola naozaj vnútorne stotožnená a naozaj odhodlaná pustiť sa do toho. A tým pádom pripravená aj čeliť reálnym problémom a bojovať. Úprimne verím, že ak by sme zostali len na otázke “ako” a neriešili jej vnútorný pocit, tak sa pri prvom probléme vzdá alebo nakoniec vôbec nedá výpoveď a ani sa do toho nepustí.“
Aj keď sa Silvester venuje koučingu len necelý rok, už stihol mať zopár zaujímavých klientov. Do rúk úspešného Slováka a jeho mentora Arthura Carmazziho sa zveril napríklad manažment spoločnosti DELL v Malajzii na tému Vytvorenie kultúry inovácií. DELL pritom nepatrí medzi firmy, v ktorých by sa neinovovalo, no tréning mal veľký úspech.
Silvester sa vo svojej práci zaoberá aj veľmi dôležitým vzťahom šéf verzus zamestnanec a ich vzájomnou komunikáciou. Za najväčšiu chybu v tomto prípade považuje nekomunikovanie. Nakoľko veľmi verí na silu a dôležitosť dobrého lídra, vo vzťahu šéf -zamestnanec považuje za nositeľa dobrej komunikácie práve šéfa. Práve jeho úlohou je dosiahnutie toho, aby zamestnanec komunikoval a aby komunikoval otvorene.
“Pre zamestnanca mám len jednu radu, zisti ako tvoj šéf prijíma informácie a podaj mu ich tak. Ak chce bullet pointy, zhrň, čo je dôležité a daj mu to. Ak chce dlé reporty a je detailista, či miluje excelové tabuľky, sprav mu ich. V konečnom dôsledku firma nie je demokracia, ani keď má zavedenú dobrú kultúru a demokratický spôsob riadenia. Finálne rozhodnutia sú stále na niekom a úlohou zamestnanca je byť týmto rozhodnutiam podporou a pracovať podľa nich.”
Čo sa týka šéfov, zo Silvestrových skúseností vyplýva, že najbežnejšou chybou je nedostatočná komunikácia a nepočúvanie vlastných ľudí. Pritom otvorená komunikácia je základom dobrého vzťahu. Ľuďom je tiež potrebné dať priestor na skúšanie nových vecí a netrestať ich za každú chybu. A to najmä, keď sa skúša niečo nové. To podľa Silvestra povedie len k tomu, že ľudia prestanú skúšať nové veci a inovácií sa nedočkáte.
Silvester sa už niekoľko rokov pohybuje mimo slovenského podnikateľského prostredia. Z vonkajšieho pohľadu ho však stále zarážajú príbehy o korupcii a otáznej etickosti. “Stretol som sa s prípadmi, ktoré ukazujú, že pre niektorých podnikateľov je ešte stále v poriadku vybabrávať so svojimi ľuďmi, neplatiť, nehovoriť pravdu. Nech je rád, že mu dávam prácu.”
“Našťastie vidím, že tento spôsob podnikania pomaly, ale isto mizne a stále viac podnikateľov a firiem si uvedomuje, že zamestnanci sú ich najväčší asset, a naozaj si svojich ľudí vážia – až rozmaznávajú. Ja verím, že z dlhodobého hľadiska je to jediný spôsob ako uspieť a teším sa z každej success story.”
Silvester toho vie veľmi veľa aj o správaní sa ľudí. Náš mozog s nami hrá zaujímavé “hry” aj v prípadoch, kedy si to vôbec neuvedomujeme. Predsa len, každý z nás má v hlave množstvo filtorv, cez ktoré vníma veci okolo seba. A tieto filtre skresľujú. Aké sú však podľa tohto úspešného Slováka 3 fakty, vďaka ktorým si každý z nás môže v živote ušetriť veľa rozčarovaní a iných nepríjemností?
- Common sensen – alebo “zdravý rozum”- takéto niečo neexistuje. Každý z nás vníma veci inak, vie niečo iné, má inú výchovu, kultúru či hodnoty. Tie určujú, čo je pre nás logické alebo čo dáva “zdravý rozum.” Je veľmi dôležité nerátať s tým, že tvoj zdravý rozum ti povie to isté ako niekomu inému.
- Ani férovosť nie je nejaký všeobecný termín, na ktorý sa dá spolahnúť. Zatiaľ čo tebe sa môže niečo zdať fér, inému ani zďaleka.
- Keď to dokážeš (chápeš) ty, musia to dokázať (chápať) aj ostatní. Každý sme však iní a každý máme iné zručnosti a iné silné či slabé stránky.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy