Slováci vyčarovali z ton šrotu plne funkčné lokomotívy pre Azerbajdžanské železnice
- Prvé dve lokomotívy rady ČME-3, ktoré do zvolenských Železničných opravovní a strojární, a.s. priviezli na prelome apríla a mája tohto roku v dezolátnom stave z Azerbajdžanu, už majú svoju novú tvár
- Azerbajdžanské železnice si slovenskú spoločnosť vybrali na to, aby kompletne zrekonštruovali a vykonali generálnu opravu týchto lokomotív
- Prvé dve lokomotívy rady ČME-3, ktoré do zvolenských Železničných opravovní a strojární, a.s. priviezli na prelome apríla a mája tohto roku v dezolátnom stave z Azerbajdžanu, už majú svoju novú tvár
- Azerbajdžanské železnice si slovenskú spoločnosť vybrali na to, aby kompletne zrekonštruovali a vykonali generálnu opravu týchto lokomotív
Nákladná rekonštrukcia lokomotív rady ČME-3, ktoré boli vyrobené koncom osemdesiatych rokov minulého storočia, trvala takmer 5 mesiacov. Kvôli oprave absolvovali náročnú, tritisíckilometrovú trasu z azerbajdžanského Baku cez Gruzínsko a Ukrajinu až do Zvolena nielen po železnici, ale aj loďou. „Vzhľadom k alarmujúcemu stavu lokomotív pri príchode do Čiernej nad Tisou bolo vyvinuté veľké úsilie zamestnancov na dodržanie termínov odovzdania a zároveň aj kvality opravy,“ povedal generálny riaditeľ ŽOS Zvolen, a.s. Ing. Roman Palaj. Podľa jeho slov na rekonštrukcii pracovalo približne 50 zamestnancov a bolo na nej odpracovaných viac ako 7.000 hodín.
Prvé dva kusy z celkovo piatich lokomotív pre Azerbajdžanské železnice tak v priebehu niekoľkých mesiacov získali úplne nový vzhľad a sú pripravené na plnú záťaž. Sú totiž určené na ťažký posun v staniciach, ropných termináloch a prístavoch Kaspického mora. Náklady na opravy sa kvôli zlému technickému stavu a nekompletnosti lokomotív počítali na státisíce eur.
„Teší nás, že si Azerbajdžanské železnice vybrali práve ŽOS Zvolen, a.s. ako partnera na túto náročnú úlohu. V relatívne krátkom čase sme zdevastované lokomotívy uviedli do životaschopného a stopercentne funkčného stavu. Táto funkčnosť bude pri dodržaní štandardov údržby zachovaná minimálne najbližších 15 rokov.
Do sveta sme poslali jasný signál, že Slováci sa dokážu popasovať aj s takýmito výzvami, a to k absolútnej spokojnosti zahraničného zadávateľa,“ dodal Palaj. Ako sám potvrdil, zákazky ŽOS Zvolen od zahraničných klientov prevyšujú tie štátne.
Zdroj: TS