Valentína odišla z nadnárodnej firmy a teraz ju živí vlastná značka TalkFolk plná tradícií

  • Talentovaná Senčanka verí, že tradičné remeslá sú zdrojom moderných nápadov
  • Dokazuje to aj prostredníctvom jej štúdia TalkFolk
  • V rámci neho tvorí maľované predmety, ktoré dýchajú históriou
talk
TalkFolk
  • Talentovaná Senčanka verí, že tradičné remeslá sú zdrojom moderných nápadov
  • Dokazuje to aj prostredníctvom jej štúdia TalkFolk
  • V rámci neho tvorí maľované predmety, ktoré dýchajú históriou

Záujem o originalitu a prírodné materiály je celosvetovým trendom posledných rokov. Ľudia sú unavení od uniformnej globálnej módy a častokrát nekvalitnej ponuky masovej produkcie. Hľadajú niečo, čím sa môžu odlíšiť. Aj keď to nemusia byť vyslovene ľudové veci, tradičná kultúra však dokáže túto túžbu veľmi dobre uspokojiť. Na tejto vlne napokon vznikla aj slovenská značka TalkFolk.

Za “TalkFolk – ľudovo povedané, s láskou urobené” stojí maliarka Valentína Gubková. TalkFolk si hovorí, že je rodinným štúdiom, keďže sa na úspechu značky podieľa celá rodina. Do projektu tak prispievajú aj manžel Peter a starší syn Vladimír. Tí sú nenahraditeľní pri hrubých prácach s drevom a logistike.

Valentína študovala históriu, ale aj umenie. Hneď po univerzite sa jej zhodou okolnosti nepodarilo ostať v odbore a posledných 13 rokov sa venovala manažmentu kvality a riadeniu exportu v rôznych medzinárodných spoločnostiach. Tieto však neľutujem, skôr naopak. „Sú nenahraditeľným zdrojom vedomostí o riadení biznisu a obchodnej komunikácii,” hovorí o svojich skúsenostiach Valentína, pre Startitup.

Valentína patrí medzi priaznivcom slow designu, nenakupujem bezhlavo a snaží sa myslieť ekologicky. V jej domácnosti nájdeš bábytok, riad a hračky prevažne vyrobený z dreva. Predsa len, drevo ako materiál vydrží mnoho rokov, krásne starne a bez problémov sa recykluje. Práve drevo dnes tvorí aj jadro značk TalkFolk.

“Keď v rodine vyvstala otázka, kde uložiť svadobný závoj, vzácne fotky či dopisy po prastarých rodičoch, muselo to samozrejme byt niečo drevené, najlepšie s nádychom histórie našej rodiny. Tak sa zrodila myšlienka, že potrebujem truhlicu. Ideálne takú, ktorú raz zdedia moje deti či vnúčatá,” hovorí o impulze na svoj prvý výrobok Valentína.

Valentína sa preto rozhodla oprášiť svoje vedomosti z čias univerzity, prečítala si ďalšiu kopu kníh o starožitnostiach, truhliciach, trendoch v interiéroch, nakreslila návrh a upravila veľkosť truhlice tak, aby sa hodila aj do menšieho moderného interiéru a začala s výrobou, ktorá ju dnes živí.

V rámci rodinnej značky TalkFolk chce ľudom ponúknuť jedinečnú možnosť, jednoducho si založiť rodinnú tradíciu a zároveň si zaobstarať praktickú vec, ktorá pretrvá veľmi dlho a ktorú možno posúvať ako pamiatku ďalším generáciám. Plus ide o peknú a ekologickú vec.

Folklór v modernom prevedení

V súšanosti je rozsah využitia maľovaných predmetov v interiéroch naozaj rôzny. Od drobných doplnkov, až po kompletné zariadenie chaty, bytu alebo vidieckeho mini hotela. Maľovaným nábytkom sa dá vytvoriť príjemná atmosféra domova. Zároveň jeho majiteľ môže prostredníctvom takéhoto kúsku veľmi dobre prejaviť a zvýrazniť svoju osobnosť. 

Valentína však chce upozorniť aj na takzvanú eklektiku – spojenie ultramoderného s prvkami historickej hodnoty. Presne to je to, čo momentálne naberá vo svete dizajnu čoraz väčšiu silu. Starožitnosti všeobecne, či maľovaný nábytok konkrétne, pridávajú modernému interiéru určitú mieru serióznosti. Zároveň uisťujú o úspešnosti svojho majiteľa, ktorý nenadobudol interiér po jednorazovom nákupe v obchodnom centre, ale získal ho vďaka dlhoročným dobrým vzťahom a rodine.

Okrem výroby maľovaného nábytku a interiérových doplnkov sa v TalkFolk Valentína venuje aj výrobe neobvyklých maľovaných hračiek a suvenírov inšpirovanými slovenským folklórom. “Momentálne vyrábame hračky a niektoré interiérové doplnky. Čo sa týka veľkých predmetov, spolupracujeme so stolármi a využívame aj hotový nábytok, ktorý sa dá kúpiť vo veľkoobchodoch. Takéto riešenie zaručuje určitý cenový kompromis pre zákazníkov,“ hovorí Valentína.

Najväčšie zákazky značky TalkFolk sa pohybujú okolo 400 eur. Avšak vyrábali už aj kompletné zariadenie kuchyne. Zákazka prebiehala niekoľko rokov a presiahla 1500 eur.

Ako však prebieha taký bežný pracovný deň Slovenky, ktorú živí remeselná výroba? “Deň začínam jogou a vybavením komunikácie so zákazníkmi a na sociálnych sieťach. Ak je to potrebné, aktualizujem si denný plán a idem do dielne. Začínam najzložitejšou a najprecíznejšou prácou naviazanou na denné svetlo, ktoré je veľmi dôležité pre adekvátne zosúladenie farieb,” hovorí Valentína.

“Bližšie k večeru prechádzam na “hrubšie” práce ako morenie či brúsenie. Tvorbu návrhov, balenie a drobné záležitosti, ktoré nepotrebujú hlbokú koncentráciu, nechávam na “tmavú” časť dňa. Najradšej však pracujem v noci, keď si môžem dovoliť popri nenáročnej mechanickej práci pustiť na slúchadlách nejakú prednášku či rozhovor. Snažím sa riadiť heslom – oddych je zmena činnosti,“ pokračuje Valentína.

Aj keď sa Valentína maľovaniu venujem už niekoľko rokov, ako podnikateľ existuje od januára 2018. Pred spustením projektu naostro, absolvovala skoro dvojročné testovacie obdobie – návštevy jarmokov a predaj ako handmade tvorca cez Sashe.sk. Až potom sa odvážila zanechať kariéru v nadnárodnom podniku a začať sa venovať rozvoju podnikania naplno.

Talentovaná Senčanka si je aj dnes vedomá, že ešte stále má pred sebou veľa práce ohľadom stanovenia značky, spôsobov odbytu výrobkov a určitej “industrializácie“ biznisu.

“Verím, že môj projekt ma optimistickú budúcnosť. Je unikátny, a pokiaľ viem, na Slovensku nemá priamych konkurentov. Snažím sa pristupovať k projektu rozumne a zohľadňovať perspektívu. Každopádne, je to projekt na viac rokov, keďže sa jedná o 100% ručnú a komplexnú prácu. Nie je to jednoduché, biznis zatiaľ nevynáša veľa, so ziskom som však spokojná,” hovorí Valentína.

Valentína má už dnes veľké plány do budúcna, podľa vlastných slov každý deň vstáva s novými nápadmi. Jej aktuálnou agendou je lepšia prezentácia na sociálnych sieťach, vyhľadávanie partnerov a dodávateľov nábytku pod maľbu, nadviazanie spolupráce so štúdiami nábytku a rozšírenie portfólia.

V pláne je aj spustenie vlastných kurzov pre deti a dospelých (zatiaľ to už niekoľko rokov robia ako súčasť OZ v Senci). V pláne je aj vydanie tlačových materiálov pre milovníkov maľovania a folklóru.

Najnovšie videá

Trendové videá