Louis Vuitton novou kolekciou morálne pohorel. Ich symbol pripomína „Z“ spájané s inváziou
- Značka novú kolekciu oznámila ešte koncom minulého roka. Podoba je, pravdepodobne, náhodná
- Kritici v tom však majú jasno. Aj keby išlo o náhodu, nemôžu byť úplne slepí, tvrdia
- Značka novú kolekciu oznámila ešte koncom minulého roka. Podoba je, pravdepodobne, náhodná
- Kritici v tom však majú jasno. Aj keby išlo o náhodu, nemôžu byť úplne slepí, tvrdia
Louis Vuitton prišiel na trh s novou kolekciou šperkov. Tá „zaujala“ aj ľudí, ktorí nemusia byť práve nadšencami luxusnej značky či módy. Na šperkoch sa totiž nachádza symbol, ktorý pripomína písmeno „Z“ spájajúce sa s podporou ruskej invázie na Ukrajine.
Ekvivalent hákového kríža
Písmeno „Z“ začalo pútať pozornosť takmer okamžite po začatí vojny, pretože bolo často videné na ruských tankoch. Neskôr písmeno ovládlo ruský virtuálny priestor a začali sa k nemu hlásiť aj oficiálne inštitúcie. Fanúšikov si symbol našiel aj v slovenských radikálnych kruhoch.
Stále ide o symbol, ktorý je zahalený rúškom tajomstva. Teórií, čo vlastne znamená, je dnes viac. V súčasnosti je však jedno isté, hlásia sa k nemu najmä stúpenci Vladimira Putina. Mnohí poukazujú na to, že by to pred niekoľkými rokmi nevyzeralo s hákovým krížom inak.
Podobný názor zastáva aj Česká republika. Tá po začatí vojny rozhodla, že použitie písmena „Z“ v spojitosti s ruskou inváziou bude posudzovať rovnako ako hákový kríž. Hospodárske noviny, ktoré s informáciou začiatkom mesiaca prišli, dodali, že bude záležať aj na kontexte, v ktorom sa symbol použije.
Iniciály značky
Práve kontext chýba v kampani novej kolekcie značky Louis Vuitton. Nedá sa s istotou tvrdiť ani vyvrátiť, že by symbolom, ktorý pripomína ruské „Z“, vyjadrovali podporu Rusku, ale tvorí dominantu kolekcie, čo prináša aspoň morálne otázky. Značka tvrdí, že symbol v skutočnosti znázorňuje iniciály značky, a teda písmeno L, ktoré sa prelína s písmenom V.
Louis Vuitton odprezentoval svoju novú kolekciu šperkov aj na sociálnej sieti Instagram. Dá sa len ťažko predpokladať, akú reakciu očakávali. Komentáre pod fotkami a videami sú však zaplnené kritikou a otázkami, či to myslia skutočne vážne. Druhý pól komentárov predstavuje chvála a ruské vlajky.
„Ako mohli byť marketingové a komunikačné tímy takej veľkej medzinárodnej spoločnosti tak slepé a nečítať správy, že ‚Z’ je symbolom ruskej invázie na Ukrajine? Je namaľovaný na tankoch a lietadlách, ktoré zabíjajú ukrajinských civilistov,“ píše na sociálnej sieti Twitter politologička Kateryna Kruk. V závere svojho príspevku sa značky pýta, či ide o slepotu alebo symbol nenávisti zosilňujú úmyselne.
Kolekciu mali posunúť
Louis Vuitton avizoval novú kolekciu s názvom LV Volt, ktorá si dnes pýta neslávnu pozornosť, ešte v decembri minulého roka. Vtedy bola ruská armáda v blízkosti ukrajinských hraníc, no invázia ešte nezačala. Teda v čase, keď okolo posledného písmena abecedy ešte neexistovala celosvetová stigma.
Mnohí preto uznávajú, že mohlo ísť skutočne o nešťastnú náhodu. Kritici však zastávajú názor, že mala značka s uvoľnením kolekcie minimálne počkať.
„Čo mohli urobiť? Jednoducho kolekciu presunúť, muselo im napadnúť, že príde vlna pobúrenia – aj od ľudí ranených vojnou,“ píše Natália Pažická, greenfluencerka, ktorá sa dlhodobo venuje móde.
„Móda a symbolika sú blízki kamaráti. Uverejniť podobné fotky v období, kedy sa písmeno ‚Z’ stáva symbolom invázie na Ukrajine, je zvláštne rozhodnutie,“ píše Natália v príbehoch na sociálnej sieti Instagram.
„Pravdu sa nedozvieme, no nečudujem sa ľuďom pod príspevkom, že to berú ako symbol niečoho, s čím nesúhlasia. Hlavne, keď tieto značky o vojne od začiatku takmer mlčia.“
Zdroje: SIU, Hospodárske noviny, Instagram/Louis Vuitton, Twitter/Kateryna Kruk, Instagram/Natália Pažická