Lujza Bubánová a jej Emotion ID: Rozumieť emóciám je pre biznis kľúčové
- Ľudia veľakrát slovami klamú, ale ak niekto dobre pozná reč teľa, dokáže to rýchlo odhaliť. Toto je stará známa vec. No málokto z nás je natoľko v tejto oblasti zdatný. Emotion ID je sofvér, ktorý dokáže analyzovať emócie ľudí a tým predikovať to, aké budú jeho reakcie. Veľmi užitočná vec pre biznis. A ako to funguje? Človek si zapne web kameru a pozrie reklamu. Vďaka algoritmu, softvér vyhodnotí, aké má človek emócie a firma tak vie odhaliť zaujímavé veci. O celom projekte nám v rozhovore porozprávala Lujza - zakladateľka a CEO Emotion ID.
- Ľudia veľakrát slovami klamú, ale ak niekto dobre pozná reč teľa, dokáže to rýchlo odhaliť. Toto je stará známa vec. No málokto z nás je natoľko v tejto oblasti zdatný. Emotion ID je sofvér, ktorý dokáže analyzovať emócie ľudí a tým predikovať to, aké budú jeho reakcie. Veľmi užitočná vec pre biznis. A ako to funguje? Človek si zapne web kameru a pozrie reklamu. Vďaka algoritmu, softvér vyhodnotí, aké má človek emócie a firma tak vie odhaliť zaujímavé veci. O celom projekte nám v rozhovore porozprávala Lujza - zakladateľka a CEO Emotion ID.
Ahoj, Lujza, povedz nám, čo všetko softvér Emotion ID zvláda? Ako vznikol nápad založiť Emotion ID?
Emotion ID vzniklo zo Startup Weekendu Bratislava, ktorý som v tom čase pomáhala organizovať. Jeden zo súťažiacich teamov bola partia developerov, ktorí pracovali na rozpoznávaní ľudských emócií. Stretávali sme sa, rozprávali našli, investora a prvú CEO. A začali pracovať na vývoji komerčného použitia software-u, pričom veľký dôraz sme kládli na reportovanie a vysvetlenie emočných dát ako prieskumnej metriky.
foto: instagram.com/lujzajohnsmith
Jedna vec je mať nápad, druhá už je realizácia. Koľko trvalo, kým sa podarilo vytvoriť softvér tak, že bol schopný na používanie? Čo bolo na tejto ceste najťažšie?
Myslím, že to trvalo približne rok, kým sme sa zbavili externých pomocných technológií a postavili všetko sami. Najťažšie je nájsť spôsob reportovania takýchto dát. Naše meranie opisuje každú minútu deja vo videu dominantnou emóciou a jej intenzitou a socio-demografickou skupinou, preto nájdenie čo najúčinnejšieho výkladu výsledkov je kľúčové pre sales. Z technologického hľadiska sme určite pyšní na veci typu: tmavé prostredie, starší človek, okuliare čo sú všetko faktory, ktoré znemožňujú základnému algoritmu rozoznať tvár a emóciu.
Tvoja pozícia je CEO, ako vyzerá tvoj bežný deň?
Ako každého iného komu záleží na tom, čo robí. Vstávam veľmi skoro, ale nie som úplne ranný človek, takže sa doma pomotám, pozriem e-maily a väčšinou v hlave rozmýšľam nad tým, čo treba urobiť dnes a čo chceme dosiahnuť.
foto: instagram.com/lujzajohnsmith
Založiť si vlastný biznis nie je nikdy jednoduché a aj finančné náročné. Ako ste riešili financie? Koľko trvalo, kým sa Emotion ID podarilo dosiahnuť nulu?
Dosiahnuť nulu asi nie je úplne cieľom v prvých rokoch podnikania vo firme, ktorá má cieľ rásť. Nula je naplánovaná niekde v budúcnosti a sme financovaní z venture capitalu a od angel investora.
Pre koho je softvér Emotion ID určený? Orientujete sa na slovenský alebo zahraničný trh?
Na začiatok sme sa zamerali na slovenský trh, keďže ho poznáme a sme tu, a teda všetko je jednoduchšie/rýchlejšie. Emotion ID po svojom pôsobení na SR sa rozrastá do okolitých krajín Európy, Ruska a Lat. Ameriky. Taktiež koncom marca sme oficiálne spustili náš spin off Youfirst, DIY platforma, ktorá je zameraná na influencerov (youtuberov), pretože tento trh je ešte neobslúžený prieskumnými dátami a aby sa sformoval na industry, takéto nástroje začína potrebovať.
Skúmanie emócií sa deje už niekoľko rokov. Čím je Emotion ID iný od konkurencie?
Práve Youfirst je náš diferenciátor, lebo na rozdiel od ostatných firiem, budujeme brand a emočné metriky budú dostupné každému pričom doteraz to bolo finančné dostupné len tým najbonitnejším značkám.
foto: instagram.com/lujzajohnsmith
Ako to je s nepresnosťou? Totiž každý sme jedinečný, a tiež každý prejavuje emócie inak. Niektorí ľudia dokonca emócie skoro vôbec neprejavujú. Ako dokáže softvér vyhodnotiť emóciu?
Toto je moja obľúbená otázka, pretože ju celú idem vyvrátiť:). Krásou ľudských emócií je to, že sú to funkčné skratky do nášho rozmýšľania a predtým, ako sme sa naučili rozprávať, práve emočné výrazy nám pomáhali komunikovať. Preto každý človek, nazáležiac na veku, pohlaví alebo pôvode, má výrazy rovnaké. Preto sú emočné výrazy merateľné a porovnateľné. Ľudia sú rôzne expresívni, rozumej niekto prejavuje iba mikroeócie iní sú zas veľmi viditeľne expresívni, ale na to je umelá inteligencia, aby takéto nerovnosti dorovnala a každého človeka kategorizovala podľa jedinečnej expresívnosti. Psychológia sa už stáročia venuje emóciám a ich výrazom, preto sú aj detailne popísané. Počítačovým učením a samozlepšovaním sa software naučil rozpoznať tvar na 99 % a emóciu na 97 %.
Vy pôsobíte na globálnom trhu, do akých krajín sa až dostal Emotion ID a aké najvýznamnejšie firmy softvér používajú?
Na Slovensku a v Česku spolupracujeme s prieskumnými agentúrami 2muse a Nielsen. Integrácie robíme v ruských prieskumných agentúrach a na Latinskej Amerike, kde sú zaujímaví takí ako TV Globo a TV Azteca.
Vy ste sa dostali do podnikateľského inkubátora pre startupy INQB, v čom vám inkubátor najviac pomohol?
V inkubátoroch je to skoro vždy o komunite, ktorá okolo neho vzniká. Určite sme si blízko so zopár firmami a takisto oceňujeme sales, marketing tutoring, ktorý InQb organizuje.
A čo plány do budúcna?
Youfirst je veľká výzva pre celý team, pričom rozširujeme predaj EmotionID.
foto: instagram.com/lujzajohnsmith
Máte množstvo dať o emóciách. Akí sú vlastne Slováci podľa Emotion ID? :)
Nemáme žiadne generalizačné dáta o Slovákoch, ale treba povedať, že sú veľmi technicky zruční a radi skúšajú nové veci. Čo ale bolo zaujímavé zistenie, že obyvatelia Austrálie sú o mnoho menej expresívni ako Európania, čo je zvláštne, veď im tam stále svieti slnko…