Lúka v strede officu a výhľad priamo na hrad: Takto vyzerá top kancelária na Slovensku
- Téme pracovného prostredia sa dostáva čoraz väčšej pozornosti aj na Slovensku
- Firmy si viac zakladajú na tom, aby mali zelené kancelárie
- Moderný office je lákadlom aj pre nových zamestnancov
- Téme pracovného prostredia sa dostáva čoraz väčšej pozornosti aj na Slovensku
- Firmy si viac zakladajú na tom, aby mali zelené kancelárie
- Moderný office je lákadlom aj pre nových zamestnancov
Kanceláriu konzultačno-softvérovej firmy SOFTEC v bratislavskom Einparku môže závidieť nejeden korporátny zamestnanec.
Je v nej množstvo zelene a okrem Lúky má aj Rozhľadňu, kde sa stretávajú zamestnanci, ktorí si popri práci vychutnávajú aj výnimočný výhľad na Bratislavský hrad.
Mnoho moderných officov v súčasnosti funguje na zdieľaných pracovných stoloch. Pribúdajú aj menšie zasadačky a zamestnávatelia kladú väčší dôraz na to, aby mali zdravé kancelárie.
To ocenili aj v súťaži OFFICE ROKA – za rok 2021 sa víťazom v kategórii Zdravá kancelária stala firma SOFTEC. Sídli v bratislavskom Einparku, ktorý sa radí medzi top 1 % najudržateľnejších budov sveta.
O zdravých a moderných kanceláriách sa Startitup rozprával s Petrom Grófom, Head of Workplace Strategy, CBRE Slovensko.
Hneď prvá vec, ktorú sme si všimli v SOFTECu, bolo obrovské schodisko a priestor, ktorý nazývajú Lúka. O čo presne ide a aké má využitie?
Podobné priestory v spoločnostiach vznikajú s cieľom vytvorenia nejakého hubu alebo srdca tej spoločnosti. Zamestnanci sa tam stretávajú, majú aj pódium a viete, že tam usadíte veľa ľudí. Môže tam byť aj firemná prezentácia alebo iná akcia.
Počas obeda sa na Lúke stretávajú ľudia, môžu sa tam najesť vo dvojici, ale aj po pracovnej dobe môžu mať napríklad premietanie filmu alebo iné firemné aktivity.
Takéto námestie má rôznorodé využitie. Môže pomôcť napríklad aj pri budovaní vzťahov medzi kolegami?
Áno, vytvára sa socializačný priestor, kde sa ľudia nestretávajú len kvôli práci, ale aj kvôli rôznym teambuildingovým aktivitám. Tvorí sa tam kultúra spoločnosti a často to definuje práve to, ako sa v nej ľudia cítia.
Dôležitým elementom je však práve vertikálne interiérové schodisko, ktoré prepája podlažia v rámci spoločnosti. Zvýši to efektívnosť v komunikácii.
Veľakrát tam niekoho náhodne stretnete a, aj keď neplánovane, vyriešite niečo, na čo ste predtým možno zabudli. Čiže opäť to zvyšuje produktivitu a zrýchľuje výmenu informácií, ako aj budovanie vzťahov medzi zamestnancami.
Firma SOFTEC vyhrala v súťaži OFFICE ROKA v kategórii Zdravá kancelária. Vidíme, že sa kladie čoraz väčší dôraz na zelené a zdravé kancelárie. Čo to presne znamená a je pre firmy prestíž mať takéto kancelárie?
Zelená kancelária je primárne o tom, že do nej prinášate čo najviac prvkov prírody. Napríklad veľa živých kvetov.
Okrem toho, že to je pekné, tak to prináša relax pre oči, znižuje stres a niektoré druhy rastlín dokážu aj veľmi efektívne znižovať CO2.
Dokonca sú na to aj štúdie. Jedna bola o tom, že mali dve skupiny pacientov s rovnakým ochorením. Jedna skupina mala výhľad na ďalšiu budovu a parkovisko, tá druhá na stromy, veľa zelene a les. Pri druhej skupine boli pozorované nižšie úrovne bolesti a rýchlejšie zotavenie.
Najlepší office na Slovensku
Do súťaže OFFICE ROKA od realitno-konzultačnej firmy CBRE sa každoročne zapájajú kvalitné, moderné a inšpiratívne pracovné priestory. Aktuálne prebieha registrácia do tohto ročníka a firmy sa so svojimi kanceláriami môžu registrovať do konca februára.
Minuloročným víťazom bola firma ALPE Euroservice z Trnavy. Vytvorila unikátne priestory v industriálnom parku v budove postavenej na mieru svojim potrebám a požiadavkám.
Súťaž OFFICE ROKA dlhodobo upozorňuje na transformáciu pracovného prostredia, ktorej sme svedkami. 8. ročník súťaže sa sústredí na komplexné hodnotenie pracovného prostredia a nazerá na priestory z viacerých uhlov pohľadu: od architektúry, cez biofíliu, atribúty zdravia a hygieny, well-being zamestnancov, až po technológie, inovácie či firemnú kultúru.
Prihlásiť kanceláriu do 29. februára 2024 →
Napríklad v SOFTECu majú machové steny, ktoré sú tiež súčasťou mnohých moderných kancelárií. Je aj toto súčasť zeleného officu?
Áno, je to primárne o tom, že do priestoru vnesiete zelený prvok a pocit niečoho živého. Aj keď treba povedať, že väčšina machových stien sú už mŕtve machy, ktoré sú striekané konzervačnými látkami, aby si držali svoju farbu, objem a podobne.
Je dôležité zvážiť náročnosť na údržbu a potrebu obnovy po určitom období. Ale áno, pohľad na niečo zelené, ako je machová stena, zlepšuje pracovné prostredie.
Niekedy to spoločnosti využívajú aj vo svojom brandingu, kedy si napríklad na zelenú stenu dajú svoje logo.
V SOFTECu majú aj tzv. flexibilné zóny. Čo to presne znamená a na čo slúžia?
Flexibilné zóny sa často využívajú napríklad pri zdieľaných pracovných miestach. V mnohých firmách sú rôzne skupiny zamestnancov, ktoré majú rôzne pracovné štýly – jedna skupina zamestnancov pracuje za počítačom a tam trávi aj väčšinu dňa.
Iná zase časť dňa trávi na rôznych mítingoch. Potom sú zamestnanci, ktorí potrebujú niečo čítať a na prácu musia mať ticho, alebo sú takí, ktorí mávajú časté stretnutia a potrebujú sa s klientmi stretávať v reprezentatívnych priestoroch.
Práve pre takýchto zamestnancov sú určené flexibilné zóny. Ráno majú stretnutie s klientom a poobede prídu do práce – nájdu si voľný stôl a môžu pracovať. Keď skončia, tak ho upracú a ostáva voľný pre iného zamestnanca. Šetrí sa tým najmä priestor v kanceláriách.
Veľa open spacov funguje na zdieľaných miestach. Je aj toto dôvod, prečo čoraz častejšie vidíme v kanceláriách uzamykacie skrinky?
Tieto personálne skrinky sú extrémne dôležité práve vtedy, keď máte zdieľané pracovné stoly a mobilných zamestnancov. To sú práve takí, ktorí sa počas dňa hýbu a trávia čas v rôznych priestoroch kancelárie alebo mimo nej.
Môžem to ilustrovať aj na sebe. Ráno prídem, vyberiem si zo skrinky veci, sadnem si na jedno pracovné miesto a som tam niekoľko hodín. Potom celé poobedie trávim u klienta, tak si pri odchode zamknem veci do skrinky.
Pre firmu by bolo neefektívne mať celý pracovný stôl len pre mňa, pretože by som ho pol dňa nevyužil. Ale uzamykacie skrinky sú efektívne aj pre zamestnancov, ktorí majú svoje pracovné miesto, pretože si tam odkladajú rôzne osobné veci.
Celkový interiér dopĺňajú aj dizajnové/grafické prvky a názvy sú podľa slovenských riek či vrchov. Sú v officoch podstatné detaily? Môžu mať aj edukačný charakter?
Určite môžu. Aj u nás v CBRE máme zasadačky pomenované po rôznych slovenských dejateľoch a významných osobnostiach z histórie.
Na druhej strane, pokiaľ máte veľkú firmu, ktorá má veľa podlaží a veľa zasadačiek, tak môže byť problematické si zapamätať, ktorá zasadačka sa kde nachádza.
Takým firmám by som ich potom odporúčal nejako logicky písomne označiť, aby v tom zamestnanec nemal zmätok. Má to aj význam pri nových zamestnancoch, kedy sa rýchlejšie a ľahšie zorientujú.
Pôvodné rozloženie open spacov a pár veľkých zasadačiek čoraz častejšie dopĺňajú 1on1 mítingovky či súkromné priestory. Aké sú výhody takýchto priestorov a budú v budúcnosti pribúdať?
Keď sa na to pozrieme z hľadiska dát, ktorých máme mnoho, tak vidíme, že sa stretnutia najčastejšie odohrávajú v malých skupinách do troch alebo štyroch ľudí.
Mítingy sú viac hybridné, vždy je niekto online, čo znamená, že skupina sa fyzicky ešte zmenšila, ale zasadačky tomu neboli prispôsobené.
To, čo dnes firmy vo veľkom robia, je práve reštrukturalizácia priestoru a optimalizácia veľkosti zasadačiek, kedy je tých menších viac.
A pomáha to aj priestoru. Ak ho máte veľký a nechcete stavať priečky, tak riešením sú rôzne búdky, kóje a podobné veci.
Nemusíte tak upravovať osvetlenie, vzduchotechniku či iné prvky. Pokiaľ máte veľký open space, v ktorom sedí veľa ľudí, tak je vhodné ho rozdeľovať práve takýmto spôsobom.
Priestor vizuálne rozdelíte a zároveň dáte ľuďom do ich bezprostrednej blízkosti možnosť, kde sa stretnúť alebo si vybaviť telefonát. Registrovať do súťaže OFFICE ROKA sa dá do konca februára →
Mnoho officov už využíva aj bookovacie systémy na zasadačky či meranie CO2 vo vzduchu a podobne. Aké súčasti tvoria modernú kanceláriu podľa filozofie, ktorú razíte v OFFICE ROKA?
Oblastí, ktoré tvoria modernú kanceláriu, je veľa. Jedna môže mať za cieľ znižovať CO2 stopu. Firmy, ktoré vyhľadávajú tieto kvality, pôjdu do takej budovy, ktorá im zabezpečí zelenú energiu, pasívne tienenie budovy alebo odpadové hospodárstvo vo vyššom štandarde.
Ďalšou veľkou kategóriou sú technológie a infraštruktúra budovy. Zaujímavou vecou je napríklad meranie CO2 – v jednotlivých miestnostiach sú senzory, ktoré ho merajú.
Inteligentný office už predtým, ako to vy začnete cítiť, začne do miestnosti vháňať čistý vzduch. Ešte inteligentnejší office nebude čistý vzduch brať z vonka, ale z miestnosti, ktorá nie je využívaná – a nemusí ho preto chladiť alebo ohrievať.
Všeobecne dôležité sú práve zelené kancelárie. Vidíme to aj pri nastupujúcej generácii, pre ktorú je dôležitá spoločenská zodpovednosť. Tých aspektov pre kvalitné kancelárie je však veľmi veľa.
OFFICE ROKA hodnotí kancelárie v štyroch kategóriách
Pekné a moderné priestory sú jedným z faktorov, ktoré vedia ovplyvniť aj rozhodnutie potenciálneho zamestnanca. Súťaž OFFICE ROKA zvyšuje prestíž firmám, pričom svojho víťaza má vždy v štyroch kategóriách:
- Absolútny víťaz,
- Zdravá kancelária,
- Kancelária ako DNA firmy,
- Inovatívna kancelária.
Všetci prihlásení automaticky bojujú o titul Absolútneho víťaza. Odborná porota zvolí spoločnosť, ktorej pracovné priestory majú osobitý charakter, sú ako celok nápadité, inovatívne a originálne.
V kategórii Zdravá kancelária sa hodnotia predovšetkým priestory, ktoré sú zamerané na zdravie a pohodu zamestnancov. Takéto kancelárie majú dostatok prirodzeného svetla a množstvo zelene.
V kategórii Kancelária ako DNA firmy sa odborná porota pozerá na autentickosť a vlastný štýl priestorov. Tie vyjadrujú kultúru a filozofiu firmy.
Pri Inovatívnej kancelárii sa hodnotí flexibilné a nevšedné využitie zón, nekonvenčné dizajnové riešenia, ale aj kreatívne, neopozerané a nápadité prvky.
Do súťaže OFFICE ROKA sa môžu firmy zaregistrovať do 29. februára 2024 →
Kancelárie sú teda tvorené predovšetkým pre zamestnancov. Podieľajú sa aj na ich zariadení? Berú zamestnávatelia ich názor do úvahy?
Čím ďalej, tým častejšie vidíme, že veľké spoločnosti si cenia názor zamestnancov a snažia sa priestor zariadiť tak, aby im to vyhovovalo.
Vtedy zapájajú do procesu aj nás ako konzultantov. So zamestnancami aj vedením spoločnosti trávime čas, zisťujeme, čo potrebujú cez rozhovory, workshopy a rôzne dotazníky.
Viaceré analýzy potvrdzujú, že zamestnanci si vyberajú firmy aj podľa budovy, v ktorej sídlia. Aký význam prisudzujete kanceláriám? Sú súčasťou firemnej DNA? Ako podľa vás pomáha Einpark SOFTECu?
Nemyslím si, že je to úplne rozhodujúci faktor pri rozhodovaní sa potenciálneho zamestnanca, ale je jedným z nich. Firma s peknými a zdravými kanceláriami má určite konkurenčnú výhodu.
Mnoho firiem kancelárie využíva ako nástroj pri hiringu a aj pri udržaní ľudí. Keď potenciálni zamestnanci vidia dobré pracovné prostredie, tak majú vyššiu tendenciu prísť do firmy pracovať.
A pokiaľ už vo firme pracujú a vidia, že firma priestor neustále zlepšuje a stará sa o zamestnancov, tak majú menšie nutkanie odísť do iného prostredia aj za cenu vyššej mzdy. Čiže sedieť v budove, ktorá je uhlíkovo neutrálna, je už o tom, ako sa chce firma poziciovať na trhu.
Téma pracovného prostredia sa stáva z roka na rok dôležitejšou aj vďaka projektom ako OFFICE ROKA. Venuje sa jej na Slovensku dostatočná pozornosť?
Postupne sa to zlepšuje, prichádzajú k nám aj trendy zo zahraničia a vznikajú tu naozaj pekné veci. Vidíme to aj v súťaži OFFICE ROKA.
Moderné ekologické budovy sú typické pre väčšie mestá. Aký je rozdiel vo vnímaní medzi Bratislavou a inými mestami?
V posledných rokoch vidíme, že sa vyrovnávajú rozdiely v regiónoch. Veľké firmy, ktoré majú office v Bratislave, ale majú pobočky aj v menších mestách, tak majú rovnako kvalitné kancelárie či v Bratislave alebo v Banskej Bystrici.
V rámci súťaže OFFICE ROKA ste určite videli desiatky inšpiratívnych priestorov. Čo by sa malo zlepšiť v officoch slovenských firiem?
Malo by sa zlepšiť pochopenie potreby pre tichú a sústredenú prácu zamestnancov. Tu vidím najväčší priestor na zlepšenie.
Do súťaže sa môžu registrovať slovenské aj nadnárodné spoločnosti
Do súťaže OFFICE ROKA sa firmy môžu bezplatne prihlásiť do 29. februára 2024. Registrácia je otvorená pre slovenské aj nadnárodné spoločnosti, inštitúcie verejnej správy aj organizácie z tretieho sektora.
O finalistoch, ako aj o samotných víťazoch, rozhodne odborná porota, ktorú tvoria experti z radov architektov, dizajnérov či konzultantov.