Lukáš a Veronika si otvorili neapolskú pizzeriu za 50-tisíc eur: „Výzvou bolo Slovákom vysvetliť, že cesnakové okraje nerobíme“

  • Mladý pár premenil lásku k pizzi na remeselný biznis
  • Všetko robia sami a stavajú na kvalite aj tradícii
Chuťovka Piešťany
Chuťovka Piešťany
  • Mladý pár premenil lásku k pizzi na remeselný biznis
  • Všetko robia sami a stavajú na kvalite aj tradícii

Za neapolskou pizzeriou, ktorá je už známym pojmom medzi milovníkmi poctivej talianskej pizze, stoja dvaja mladí ľudia – Lukáš a Veronika. Obaja majú 27 rokov a okrem podnikania ich spája aj partnerský život. Príbeh ich pizzerie nevznikol zo strategického biznis plánu, ale z lásky – nielen medzi nimi, ale najmä k dobrej pizzi.

Lukáš pôvodne pracoval ako elektrikár, no práve vášeň k tomuto jedlu ho zaviedla úplne iným smerom. Veronika zase získala skúsenosti v profesionálnych kuchyniach, kde pracovala niekoľko rokov, takže varenie jej bolo vždy prirodzené. Keď spojili sily, zrodil sa ich spoločný pizza projekt.

Prečo cesnakový okraj u nich nehrozí

Hneď na začiatku podnikania stáli pred najväčšou výzvou – vysvetliť ľuďom, že ich pizza je úplne iná, než na čo sú bežne zvyknutí. Na Slovensku je totiž pojem „pizza“ spojený s eidamom, hranolkami či vajíčkom na vrchu. Niektoré kombinácie by talianskeho kuchára pravdepodobne poslali do bezvedomia. Lukáš priznáva, že najväčšou výzvou boli cesnakové okraje.

„Tie sú na Slovensku takmer národný štandard, ale pri neapolskej pizze jednoducho nemajú čo robiť,“ vysvetľuje s úsmevom. A dodáva, že keby ich náhodou začali robiť, ich taliansky dodávateľ by ich „určite zabil“.

Ich koncept sa opiera o kvalitu, remeselnú prípravu a rešpekt k tradícii. A práve v tom sa líšia od väčšiny konkurencie. „Asi najväčší rozdiel oproti iným pizzeriám je v tom, že nerobíme klasickú ,rýchlu‘ slovenskú pizzu,“ hovorí Lukáš.

Základom ich pizze je cesto, ktoré nechávajú kysnúť minimálne 48 hodín v chladničke. Používajú malé množstvo kvasníc a vysoký podiel vody. Výsledkom je ľahučká a nadýchaná pizza, po ktorej sa človek necíti, akoby práve zjedol tehlu.

Pizza, za ktorú sa ručí vlastným menom

Suroviny si nechávajú dovážať od overeného talianskeho dodávateľa, ktorý im podľa Lukášových slov „zháňa tie najlepšie veci – niekedy mám pocit, že by nám priniesol aj modré z neba, keby sme ho o to požiadali“.

Aj vďaka tejto spolupráci môžu na pizzu dávať ingrediencie, ktoré bežne na Slovensku nenájdeš. Ich najväčšou devízou je však osobný prístup. Lukáš je ten, kto stojí za každou pizzou, ktorá opustí pec. „Pri peci ma nájdete vždy – stojím si za každou pizzou, čo ide z pece von. A práve preto ju robíme vždy na 120 %, nie na 80,“ dodáva s hrdosťou.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Chuťovka Piešťany (@chutovka.sk)

Investícia do sna, nielen do biznisu

Cesta k vlastnému podniku však nebola lacná. Investície pred otvorením pizzerie presiahli 50-tisíc eur. Najväčšiu položku tvorila pizza pec a mixér, ktoré ich spolu vyšli na približne 20-tisíc eur. Vybavenie považujú za kľúčové, pretože ak chcú robiť niečo poriadne, nemôžu robiť kompromisy.

S priestorom im výrazne pomohli rodičia. Lukáš prezrádza, že pôvodne v tom istom priestore podnikali so záhradníctvom. Dnes ho využíva on a Veronika – namiesto rastlín však dávajú ľuďom kvalitné jedlo.

Hoci už pizzeria funguje, investície sa ešte neskončili. Práve teraz prerábajú terasu na letnú sezónu. A pripravujú aj jednu novinku. „Možno v lete, možno na jeseň… ale tú si zatiaľ necháme pre seba.“ 

Chuťovka Piešťany

Pokiaľ ide o návratnosť investícií, nepozerajú sa na to ako na rýchly ziskový model. „My to berieme ako dlhodobý projekt. Nečakáme, že sa zo dňa na deň staneme milionármi. Skôr veríme, že keď to budeme robiť poctivo, srdcom a vytrvalo, výsledky sa postupne dostavia,“ vysvetľuje filozofiu ich podnikania.

Šetrenie áno, ale nie na chuti

V čase inflácie a rastúcich cien surovín čelí každý gastropodnik otázke, kde a ako šetriť. Lukáš otvorene priznáva, že sú stále na začiatku a učia sa každý deň. Najväčšou výhodou je, že všetko robia sami. Nemajú veľký tím, a preto majú prehľad o každom eure, ktoré prejde cez podnik.

Suroviny sú pre nich alfou a omegou, a preto na nich šetriť nechcú. „Tam sa tvorí chuť,“ hovorí rozhodne. Optimalizáciu riešia skôr minimalizovaním zbytočného odpadu, plánovaním nákupov a efektívnymi procesmi v kuchyni. Ich stratégia v oblasti výnosov nestojí na kvantite, ale na kvalite a návrate zákazníkov.

 

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Príspevok, ktorý zdieľa Chuťovka Piešťany (@chutovka.sk)

„Veríme, že ak je produkt dobrý, ľudia si zaň radi priplatia, lebo vedia, čo dostanú. A my sa im za to vždy snažíme dať čo najviac,“ uzatvára Lukáš.

Medzi všetkými pizzami, ktoré v pizzerii pripravujú, má jeden recept špeciálne miesto – Gorgonzola e Pancetta. Práve táto kombinácia sa stala ich absolútnym bestsellerom.

Lukáš ju opisuje ako slovenskú „sedliacku“ verziu pizze, len v talianskom šate. Obsahuje pancettu, gorgonzolu a červenú cibuľu – podľa neho je to kombinácia, ktorá sa „proste nemôže pokaziť“. A ak sa k nej pridá ešte ich hot honey dip, výsledok stojí za to. „To je už úplne nebeská kombinácia, ktorá vám rozžiari deň,“ hovorí so smiechom.

Prvý deň a hneď ukradnutý príbor

Ako každý podnikateľ, aj Lukáš a Veronika sa stretli s bizarnosťami, ktoré im ukázali, že gastrobiznis je svet plný prekvapení. Spomína si, ako otvorili terasu a hneď prvý zákazník im ukradol príbor. „Niekedy sa nám zdá, že v gastronómii sa naozaj nedá nič predvídať,“ hovorí a dodáva, že takéto situácie berú s humorom. Biznis podľa nich nie je len o práci a produktoch, ale aj o zvláštnych zážitkoch, ktoré ho sprevádzajú.

Ich pracovný režim je náročný, no neľutujú to. Denne pracujú 12 až 14 hodín, pričom aj cez víkendy, keď majú zatvorené, trávia čas v prevádzke. Vtedy však upratujú, pripravujú cesto a organizujú veci na ďalší týždeň.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Chuťovka Piešťany (@chutovka.sk)

Hoci ide o veľkú časovú investíciu, neberú to tragicky – práve naopak. „Keďže naše hobby je aj naša práca, nevadí nám to až tak – vlastne nás to baví,“ hovorí Lukáš. A keďže sú tam spolu, vždy je veselo. Snažia sa udržiavať rovnováhu a nájsť si čas aj na kino, šport či prechádzky.

Presné denné tržby, ktoré by podnik potreboval na rentabilitu, si nechávajú pre seba. No otvorene hovoria o tom, že práve ich osobná angažovanosť výrazne znižuje náklady. Robia všetko sami – od marketingu cez sociálne siete až po profesionálne fotografie. Navyše podnikajú vo vlastných priestoroch, čo znamená nulový nájom. Vďaka týmto faktorom si dokážu udržať podnik „nad vodou“ aj počas slabších dní.

Majiteľ za pultom ako štandard, nie výnimka

Lukáš vníma ako jeden z najväčších zlozvykov v gastre snahu mnohých podnikateľov čo najviac zautomatizovať svoje podniky tak, aby nemuseli byť prítomní. Verí však, že neprítomnosť majiteľa znižuje kvalitu výsledného produktu. „Práveže si myslíme, že aktívna účasť majiteľov na prevádzke je dôležitá pre udržanie vysokých štandardov a spokojnosti zákazníkov,“ hovorí presvedčivo.

Medzi najnáročnejšie aspekty podnikania v gastronómii radí hľadanie a udržanie kvalitných zamestnancov. Nie každý má záujem o prácu v kuchyni alebo ako rozvozca pizze. Aj preto si veľa vecí riešia sami. Podľa Lukáša je to niečo, čo sa často podceňuje – no bez ľudí, ktorí rozumejú remeslu a chcú ho robiť dobre, podnik nemá šancu.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Chuťovka Piešťany (@chutovka.sk)

Cenotvorba je v ich prípade výsledkom kombinácie viacerých faktorov. Snažia sa byť konkurencieschopní, no keďže v ich meste nie je iná neapolská pizzeria, nedá sa úplne držať ceny ako z bežnej „slovenskej klasiky“.

Kvalitnejšie suroviny sa premietajú do výslednej ceny. „Samozrejme, neplánujeme za Margheritu účtovať 20 eur, ale určité rozdiely v cenách sú nevyhnutné kvôli kvalite, ktorú ponúkame,“ vysvetľuje.

Rada pre tých, ktorí chcú uspieť v biznise

Lukáš má pre začínajúcich podnikateľov v gastronómii jasnú radu. „Je dôležité nájsť niečo, čo vás odlíši od ostatných – niečo jedinečné, čo je vám blízke a prináša vám radosť,“ hovorí. Pripomína, že netreba očakávať okamžitý úspech či rýchle zbohatnutie. „Všetko príde postupne, dajte tomu čas a lásku,“ dodáva.

Ich najnovším krokom sú kurzy pre milovníkov neapolskej pizze. Učia tam ľudí, ako si ju pripraviť doma – od prípravy cesta až po pečenie. Týmto krokom chcú ešte viac prehĺbiť vzťah so svojou komunitou. Okrem toho majú v pláne ďalšie novinky, ktoré si zatiaľ nechávajú pre seba.

Prioritou je momentálne príprava na letnú sezónu. Ich ambíciou je pripraviť sa na sezónu tak, aby si ľudia mohli prísť vychutnať dobrú pizzu v príjemnom prostredí na terase.

Čítajte viac z kategórie: Food biznis

Najnovšie videá

Trendové videá