Lukáš nechal prácu v IT a teraz sa živí výrobou topánok, ktoré ťa naučia správne chodiť a vydržia milióny krokov
- Z programátora sa stal fyzioterapeut a nakoniec aj výrobca ručne robených topánok
- Pod vlastnou značkou ponúka kúsky, ktoré sú oceňované vo svete, 100 % vegánske a vydržia milióny krokov
- Z programátora sa stal fyzioterapeut a nakoniec aj výrobca ručne robených topánok
- Pod vlastnou značkou ponúka kúsky, ktoré sú oceňované vo svete, 100 % vegánske a vydržia milióny krokov
Ručne vyrábané topánky z dielne Lukáša Klimpera pravidelne získavajú to najlepšie skóre v nezávislých testoch americkej spoločnosti Correct toes. V Nemecku dokonca jeho topánky značky Ahinsa shoes® označili za „Best barefoot shoes ever“ – najlepšie barefoot topánky vôbec.
41-ročný Lukáš nedokončil vysokú školu, no ako dvadsiatnik si vedel dobre zarobiť ako IT odborník. Časom však vyhorel a dal sa do štúdia fyzioterapie. Najväčšou inšpiráciou bol v tom čase pre neho jeho jógový majster Vishwaguru Paramhans Svámí Mahéšvaránanda a fyzioterapeutka Clara Lewitová, ktorá ho už pri štúdiu na Karlovej Univerzite nadchla svojim podľa jeho slov „geniálnym prístupom.“
Hnacím motorom Lukášovej značky boli aj jeho pacienti z praxe, ktorí si častokrát po úspešnej terapii obuli topánky, ktoré ich telo a pohybový aparát opäť celkom „rozhodili“.
Mladý podnikateľ preto začal hľadať pre seba a svojich pacientov takú obuv, ktorá by nielen nohám, ale aj celému telu umožňovala prirodzené fungovanie. Bolo to v dobe, kedy začal pozorne skúmať, akú cestu musia prejsť výrobky, kým sa dostanú do rúk konečnému zákazníkovi. Jeho zistenia boli častokrát tak šokujúce, že sa nakoniec stali palivom celého projektu s názvom Ahinsa.
„Tým to celé začalo. Nasledovalo hľadanie spôsobov výroby, materiálov, modelov a to najdôležitejšie – kolegov, ktorí mali záujem značku spoluvytvárať,“ objasňuje Lukáš.
Ahinsa shoes® sú navrhnuté fyzioterapeutmi a ich funkcia bola overená aj na Masarykovej Univerzite. Merania expertov na plošine EMED foot scan sa zamerali na to, aký tlakový odtlačok zanecháva bosá noha, barefoot obuv Ahinsa shoes a aký klasická topánka. Výsledok bol pre mnohých veľkým prekvapením. Ukázalo sa, že odtlačok topánok Ahinsa shoes bol takmer identický s tým od bosej nohy.
„Obuv je zásadným zásahom do prirodzenej funkcie tela. Preto sú Ahinsa shoes® navrhnuté tak, aby čo najmenej limitovali prirodzenú funkciu nohy a aby sa v nich človek cítil čo najviac ako na boso.“
Lukáš vysvetľuje, že chôdza v topánkach jeho značky môže na rozdiel od chôdze v bežnej obuvi umožniť prirodzenú stimuláciu mozgových centier a aktiváciu dlhých svalových reťazcov, ktoré prechádzajú celým našim telom. Zároveň je presvedčený, že chôdza v týchto topánkach môže dokonca zlepšiť našu rovnováhu, znížiť únavu či zlepšiť celkovú výkonnosť človeka.
Tieto ručne vyrábané topánky kúpiš na e-shope za približne 116 eur. Otom, že sa firme s ich predajom darí, svedčia aj jej hospodárske výsledky. V minulom roku zaznamenala obrat na úrovni takmer pol milióna eur. Informuje o tom Czechcrunch s tým, že Lukáš predá mesačne viac ako 2000 topánok a predaj plánuje aspoň šesťkrát navýšiť.
Spolupráca s inovatívnou Slovenkou
Už dnes pritom plánuje spoluprácu aj so Slovenkou Zuzanou Gombošovou, ktorá dokázala, že aj zdanlivo nezlučiteľné požiadavky môžu pri správnom vizionárskom prístupe vyústiť v skvelú symbiózu.
Zuzana na trh priniesla vlastný materiál s názvom Malai, ktorý sa vyrába v juhozápadnej Indii a pozostáva z bakteriálnej celulózy pestovanej na vode zo zrelých hnedých kokosov.
Bakteriálna celulóza je najčistejším zdrojom celulózy na Zemi, ktorý sa získava bez použitia akýchkoľvek chemikálií. Voda z kokosov je zase odpadom v miestnych továrňach na spracovanie kokosov. Malá jednotka denne vyleje do svojho okolia až 4000 litrov tejto vody, ktorá následne kvasí a okysľuje pôdu. Využitie tejto vody na výrobu inovatívneho materiálu je teda tiež benefitom pre miestne prostredie.
Malai je 100% rozložiteľný v prírode a plne kompostovateľný – v komposte sa rozloží do 90 dní. Zuzana začala s bakteriálnou celulózou experimentovať ešte v priebehu štúdia na londýnskej univerzite Central Saint Martins. V spolupráci s indickým produktovým dizajnérom Susmithem sa pôvodne výskumný projekt rozrastá v konkurencieschopnú obchodnú sieť.
„Malai nie je koža, ani sa ňou nesnaží byť. Snažíme sa šíriť myšlienku a povedomie o tom, že krása spočíva v nestálosti prírodných materiálov. Malai je čisto prírodný, v čase sa mení, získava iný charakter a vzhľad. Žiadne dva kusy nie sú úplne totožné – rovnako, ako je tomu v prírode. Aj vďaka tomu je v dnešnej pretechnizovanej dobe tak výnimočný,“ dodáva Zuzana Gombošová pre Startitup.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Malai, Czechcrunch, Ahinsa shoes®