Momentálne je najpredávanejšie auto v Európe obrovským prekvapením. Ak si myslíš, že je to Tesla Model Y, mýliš sa. Predaje tohto modelu výrazne klesli, konkrétne o 26 percent. Európania sa teraz opäť prikláňajú k autám so spaľovacími motormi.
Podľa údajov analytickej spoločnosti JATO a Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), na ktoré upozornil server Topspeed.sk, výsledky pochádzajú z pozorovaní od januára do júna tohto roka.
Počas sledovaného obdobia sa v Európe predalo 6 847 842 osobných áut. V porovnaní s minulým rokom to predstavuje nárast len o 4,4 percenta. Minulý rok sa v rovnakom období predalo 6 559 213 vozidiel.
Súčasné čísla sú ďaleko od tých, ktoré sme videli pred pandémiou, uvádza JATO. Spôsobili to zložité trhové podmienky, prísne emisné predpisy a rastúce ceny. ACEA súhlasí a dodáva, že oproti minulým rokom zaostávame asi o 18 percent.
Najobľúbenejší elektromobil
Podiel elektrických vozidiel narástol o 2 percentá oproti minulému roku. V prvej polovici roka sa predalo 949 981 elektromobilov, čo zodpovedá podielu 13,9 percenta. ACEA uvádza, že skutočný podiel elektrických vozidiel je 12,5 percenta, ale ak zahrnieme Island, Nórsko, Švajčiarsko a Veľkú Britániu, dosiahne takmer 14 percent.
Hoci sa predaje elektromobilov v Európe zvýšili, tempo rastu bolo pomalšie ako celkový rast trhu.
Tesla Model Y zostáva najobľúbenejším elektromobilom, aj keď jeho predaje klesli o 26 percent, s 101 181 predanými kusmi. Na druhom mieste sa umiestnil Tesla Model 3 s 58 400 predanými kusmi, čo predstavuje nárast o 37 percent.
Čínske automobilky čoraz viac získavajú na vplyve, keď v prvej polovici 2024 zaregistrovali v Európe 70 000 elektromobilov, čo je 26-percentný medziročný nárast.
Bude zaujímavé sledovať, ako sa čínskym výrobcom bude dariť v druhej polovici roka, keďže Európska únia nedávno zaviedla vysoké clá na dovoz čínskych elektromobilov.
Najpredávanejšie modely áut v Európe
Na trhu ako celku dominoval nemecký Volkswagen, ktorý predal 706 265 vozidiel, čo je o 2 percentá viac ako minulý rok. Toyota nasledovala s 482 275 predanými kusmi a nárastom o 16 percent. BMW sa umiestnilo na treťom mieste s 397 688 predanými autami a 13-percentným rastom.
Audi zaznamenala pokles, keď predala menej áut o 8 percent oproti minulému roku. Americký Ford tiež nezaznamenal úspech, s poklesom o 17 percent. Tesla vykázala pokles predajov o 13 percent.
Najúspešnejším modelom bola Dacia Sandero s 143 596 predanými kusmi, čo je nárast o 16 percent. Na druhom mieste sa umiestnil Volkswagen Golf so 126 993 predanými vozidlami, čo znamená nárast o 43 percent. Tretie miesto obsadil Renault Clio s 114 623 predanými kusmi a nárastom o 15 percent.
Rebríček najpredávanejších modelov áut v Európe:
- Dacia Sandero (143 596 ks)
- Volkswagen Golf (126 993 ks)
- Renault Clio (114 623 ks)
- Volkswagen T-Roc (111 381 ks)
- Peugeot 208 (107 097 ks)
- Škoda Octavia (102 945 ks)
- Citroën C3 (102 304 ks)
- Tesla Model Y (101 181 ks)
- Toyota Yarus Cross (99 694 ks)
- Toyota Yaris (93 576 ks)
Čínske automobilky vyzvali EÚ k náprave
Clá EÚ na čínske elektrické vozidlá porušujú globálne obchodné pravidlá a treba ich opraviť, tvrdí čínska priemyselná skupina zastupujúca 12 výrobcov automobilov. Informovala o tom TASR podľa správy agentúry Reuters.
Čínska obchodná komora pre dovoz a vývoz strojov a elektronických výrobkov (CCCME) na vypočutí vo štvrtok (18. 7.) uviedla, že predbežné hodnotenie Bruselu nie je v súlade s pravidlami EÚ ani WTO.
„Máme veľké obavy. Naliehame na Komisiu, aby opravila tieto nezákonné závery a ukončila vyšetrovanie dotácií na výrobu elektromobilov v Číne,“ povedal viceprezident CCCME Š‘ Jung-chung na piatkovom brífingu.
EÚ zaviedla 5. júla predbežné clá na elektromobily vyrobené v Číne vo výške od 17,4 % do 37,6 %, vrátane značiek BYD, Geely a SAIC, ako aj modelov vyrábaných v Číne západnými automobilkami, ako Tesla a BMW.
Š‘ Jung-chung uviedol, že európski výrobcovia majú stabilný podiel na trhu, a preto neexistujú známky bezprostrednej ujmy. Tvrdí, že vyšetrovaniu chýba transparentnosť a je plné procesných chýb.
Komisia, ktorá spravuje obchodnú politiku EÚ, uviedla, že nejde o zastavenie dovozu čínskych elektromobilov, ale o zabezpečenie rovnakých podmienok. „Naše vyšetrovanie je plne v súlade s pravidlami EÚ a WTO,“ povedal hovorca Komisie. Š‘ Jung-chung dodal, že čínske automobilky chcú, aby Brusel a Peking našli vyvážené riešenie. Priemerné clo v EÚ je 20,8 %, takže stredná úroveň sa pohybuje medzi nulou a 20 %.