Maďarsko je v nebezpečnej situácii. Pohonné hmoty krajine dochádzajú

  • Zastropovanie cien benzínu nemusí byť vždy tým najlepším nápadom
  • Aktuálne sa to ukazuje v Maďarsku
muž pri motorke tankuje na čerpacej stanici
TASR/Henrich Mišovič
  • Zastropovanie cien benzínu nemusí byť vždy tým najlepším nápadom
  • Aktuálne sa to ukazuje v Maďarsku

V Maďarsku je aktuálne zavedený takzvaný strop na ceny palív. Podľa generálneho riaditeľa miestnej ropnej a plynárenskej spoločnosti MOL, by sa mal zrušiť. Dôvodom má byť skutočnosť, že „skôr či neskôr povedie k ich nedostatku“, konštatoval v rozhovore pre ATV Zsolt Hernadi.

Ako pripomína aj agentúra Reuters, Hernadi v rozhovore povedal, že Maďarsko čelí „extrémne nebezpečnej“ situácii, keďže strop cien paliva zvyšuje spotrebu.

To vyvoláva otázku, ako dlho sa to dá udržať. MOL, ktorý vlastní najväčšiu sieť čerpacích staníc v Maďarsku, už skôr vyzval na postupné zrušenie stropu.

Limit bol zavedený vlani v novembri a stanovil maloobchodnú cenu 95-oktánového benzínu aj nafty na 480 forintov, čo je približne 1,18 eura za liter. Vláda premiéra Viktora Orbána zaviedla strop s cieľom, aby chránil spotrebiteľov pred infláciou, ktorá je teraz na najvyššej úrovni za posledné dve desaťročia.

Minulý mesiac MOL oznámil, že vodiči osobných áut v Maďarsku budú môcť na svojich staniciach nakupovať 50 litrov paliva denne. Hernadi povedal, že Maďarsko by malo momentálne zhromažďovať palivo, keďže 65 % rafinérie MOL v Maďarsku bude v auguste odstavených z dôvodu údržby. Navyše, rafinéria na Slovensku momentálne nefunguje a po údržbe sa má reštartovať 20. júla.

Toto všetko sú dôvody, prečo je hromadenie zásob oveľa pomalšie, ako sa na začiatku plánovalo. To znamená, že MOL bude musieť požiadať o uvoľnenie časti strategických zásob paliva krajiny, povedal Hernadi.

„Dlhotrvajúca vojna (na Ukrajine) a sankcie Bruselu spôsobili prudký nárast cien pohonných hmôt v celej Európe,“ uviedol hovorca vlády v odpovedi agentúre Reuters.

Bez cenového stropu by bola cena pohonných hmôt takmer dvakrát vyššia, ako je teraz. Dodal, že „vláda neustále analyzuje stav dodávok paliva a rozhodne o cenových stropoch“.

Mierny pokles cien

Slovenskí motoristi sú v posledných dňoch svedkami veľmi mierneho poklesu cien na čerpacích staniciach. Na základe vývoja svetových cien ropy dokonca analytička 365.bank Jana Glasová predpokladá, že v najbližšom týždni by mohli ceny pohonných látok ešte mierne klesnúť. Motoristi by však mali očakávať, že ceny benzínov a nafty budú aj v ďalšom období na vysokých úrovniach.

tankovanie
zdroj: Unsplash/@sippakorn

„Vzhľadom na to, že zhruba od polovice júna dochádza k poklesu cien na ropnom trhu, očakávame, že v najbližšom týždni či dvoch by mohli klesnúť aj ceny pohonných látok na pumpách. Z dlhodobejšieho hľadiska ale predpokladáme, že ceny ropy, a teda aj ceny benzínu sa budú naďalej držať na vysokých úrovniach. Trhy sa totiž obávajú nižšej ponuky ropy, keďže tú obmedzuje embargo na ruskú ropu,“ uviedla pre agentúru SITA Glasová.

Podľa údajov Štatistického úradu SR za 26. tohtoročný týždeň ceny benzínu na našich pumpách opäť vzrástli. Stalo sa tak po tom, ako počas predchádzajúcich dvoch týždňov stagnovali.

Liter 95-oktánového benzínu sa tak minulý týždeň predával za priemernú cenu až 1,946 eur a na týždňovej báze si pripísal 1,7 %. Cena 98-oktánového benzínu taktiež vzrástla, a to o 1,9 % na úroveň 2,147 eur za liter. No a zvýšili sa aj ceny nafty, a to o 1,6 % na úroveň 1,946 eur za liter.

V medziročnom porovnaní si za benzín a naftu výrazne priplácame. Benzín 95 je drahší o takmer 40 % ako vlani a benzín 98 o 36 %. Najvýraznejší medziročný rast však zaznamenáva nafta, ktorá je až o 55 % drahšia ako vlani.

Zhruba od polovice júna začala cena ropy Brent klesať. Postupne sa tak dostala z úrovní nad 120 americkými dolármi za barel až na zhruba 100-dolárovú hranicu počas tohto týždňa.

V závere týždňa ale opäť mierne vzrástla na 104 dolárov za barel. Počas tohto týždňa tlačili ropu nadol podľa analytičky hlavne obavy z recesie svetovej ekonomiky.

„Negatívne makroekonomické dáta totiž prišli z eurozóny aj z Ázie. Recesia by viedla aj k zníženiu dopytu po pohonných látkach, čo tlačí na zlacňovanie ropy. Na druhej strane sa ale trhy stále obávajú nedostatku tejto komodity, čo vyplýva z vojnového konfliktu na Ukrajine a zo zákazu dovozu ruskej ropy,“ uzavrela Glasová.

Čítajte viac z kategórie: Zo sveta

Zdroje: Reuters, Štatistický úrad SR, SITA, ATV

Najnovšie videá

Trendové videá