Majiteľ Beer Station: Rozdiel v kvalite medzi českými a slovenskými pivami je už iba predsudok

  • Artem pochádza z Ruska, no žije na Slovensku, kde si v roku 2017 založil vlastný podnik Beer Station
  • Úspešné pivné stanice sa behom dvoch rokov rozrástli po celom Slovensku a nájdeš ich tu celkom desať
  • Pivnej stanici sa podarilo združiť 250 malých pivovarov a predať 1 300 rôznych druhov pív
Beer Station (Startitup)
Beer Station (Startitup)
  • Artem pochádza z Ruska, no žije na Slovensku, kde si v roku 2017 založil vlastný podnik Beer Station
  • Úspešné pivné stanice sa behom dvoch rokov rozrástli po celom Slovensku a nájdeš ich tu celkom desať
  • Pivnej stanici sa podarilo združiť 250 malých pivovarov a predať 1 300 rôznych druhov pív

Beer Station sú malé pivné stanice, na ktorých si môžu zákazníci zakúpiť remeselné pivá od malovýrobcov. Ako vznikol takýto nápad?

Ja pochádzam z Ruska, kde pivné stanice fungujú už dlho a ľudia si ich tam obľúbili, preto som sa rozhodol túto myšlienku priniesť aj sem na Slovensko, kde už dlho žijem aj so svojou rodinou. Pri čapovaní pív používame špeciálnu technológiu založenú na princípe protitlaku. Fľaše najprv natlakujeme a až potom načapujeme pivo. Takýmto spôsobom sa nápoj nedostane do kontaktu so vzduchom, vďaka čomu chutí presne ako v pivovare. Keďže používame nepasterizované a nefiltrované pivá, veľmi záleží na tom, aby boli všetky v chlade, pretože inak sa relatívne rýchlo kazia.

Samotná technológia pochádza tiež z Ruska a prvýkrát som ju začal využívať vo svojom podniku, kde som s ňou tiež čapoval pivá. Predtým som mal menší bar, v ktorom som otestoval nápad čapovania piva so sebou a zákazníci si ho za krátky čas obľúbili. Na Slovensku predtým nič také neexistovalo. Zároveň sa mi takýmto spôsobom podarilo spojiť malé pivovary zo Slovenska a Čiech.

Koľko pivovarov združujete?

Za dva roky sa nám podarilo osloviť okolo 250 rôznych pivovarov a na našich prevádzkach po celom Slovensku ponúkame asi 1300 rôznych pív.

zdroj: Beer Station (Startitup)

Kedy vznikla prvá prevádzka a kde ste s ňou začali?

Úplne prvú pivnú stanicu som otvoril pri Tescu na Zlatých pieskoch v júni 2017. Už po dvoch mesiacoch som otváral druhú prevádzku, ktorá je v Lamači. Následne som celý koncept zabalil do franšízy. Máme partnerov, ktorí sa rozhodnú s nami pracovať dostanú licenciu, zaučíme ich, poskytneme know how a pár vopred dohodnutých závozov, ostatok je už na nich.

Koľko prevádzok Beer station je na Slovensku teraz?

V Bratislave máme päť prevádzok, okrem toho sme aj v Trnave, Žiline, Martine, Prešove či v Košiciach.

Hovoríte, že ste na Slovensku boli prví, ako ľudia reagovali na tento koncept v jeho začiatkoch? S akými reakciami ste sa stretávali?

Do týždňa som vedel, že musím otvoriť ďalšiu prevádzku. Ľudia si to celé veľmi obľúbili a už keď raz ochutnali remeselné pivo, to klasické im ani nechutilo. Ja to stále porovnávam s pomarančovým džúsom. Remeselné pivá sú ako čerstvá pomarančová šťava, zatiaľ čo bežné ležiaky, ktoré dostanete v obchode, sú ako lacné pomarančové džúsy.

zdroj: Beer Station (Startitup)

Varíte si aj svoje vlastné pivo?

Áno, v ponuke máme Beer station ležiak desiatku, ale varí ho pre nás jeden bratislavský kočovný pivovar Generál. Sami si pivo nevaríme.

Koľko pív v priemere na prevádzkach ponúkate?

Každý deň u nás nájdete osem rôznych pív z odlišných pivovarov a každý deň sa to mení. Pokiaľ je naozaj silný dopyt, aký býva väčšinou počas víkendov, vtedy vystriedame aj niekoľko pív počas jediného dňa.

Aké pivá sa predávajú najlepšie, o čo majú zákazníci záujem?

Ležiak je klasika, ktorá ide vždy. Veľmi populárnymi, sa ale stávajú aj pivá typu IPA, rovnako sa darí aj iným vrchne kvaseným ležiakom ako APA,  EPA či rôzne pivné portery.

zdroj: Beer Station (Startitup)

Koľko litrov piva sa vám denne podarí predať na jednej prevádzke?

Pohybuje sa to od 50 – 60 litrov cez pracovné dni, až 200 litrov počas víkendov či sviatkov.

Už ste spomínali typy pív, aké sú obľúbené a čo výrobcovia? Sú nejakí, ktorých zákazníci preferujú?

Ľudia nám najviac spomínajú Wywar, ŽiWell, Generál aj iné. Tých výrobcov je naozaj veľa a každý robí super prácu, niektorých ľudia až tak nepoznajú, ale to neznamená, že majú horší produkt. Ja osobne zákazníkom na predajni rád poradím aj menej známych výrobcov. Aby im dali šancu a zistili, že aj ich pivo môže byť dobré.

Premýšľali ste niekedy nad tým, že by ste do ponuky pridali aj nejakých komerčných výrobcov?

V začiatkoch sme nad tým uvažovali, no veľmi rýchlo sme pochopili, že sa máme sústrediť na remeselné pivá. Naši zákazníci ich od nás očakávajú a preto k nám chodia. Nechceme podporovať veľké pivovary, ale skôr tie malé, ktoré to robia naozaj remeselným spôsobom, produkcia prebieha ručne a používajú iba kvalitné suroviny.

Malí výrobcovia, ktorí produkujú vo várke možno 1000 litrov piva, si viac uvedomujú aj to, že ak do obchodov či podnikov predajú nekvalitnú várku a ľuďom nebude chutiť, viac ich už predávať nebudú, takže si na tom dávajú záležať.

zdroj: Beer Station (Startitup)

Myslíte si, že na Slovensku je väčší alebo menší dopyt po remeselnom pive než v iných európskych krajinách?

Ja osobne to vnímam tak, že ľudia stále viac kupujú tie klasické ležiaky. Remeselné pivá môžu tvoriť tak 1 – 2% percentá z celkového predaju pív. Percento je stále relatívne nízke, aj keď trh sa v posledných rokoch veľmi rozrástol a na Slovensku vznikli mnohé nové pivovary, festivaly, kde sa tieto lokálne pivá predávajú aj podniky, kde si ich môžu pivári vychutnať.

Ten ozajstný boom Slovensko zatiaľ iba čaká, no je to na dobrej ceste. Prvýkrát som o otvorení Beer Station začal rozmýšľať asi pred 5-6 rokmi, no to bolo ešte priskoro a trh na to nebol pripravený, ľudia vtedy poznali iba ležiak desiatku alebo dvanástku a za špeciál považovali pšeničné a tmavé pivá.

Ako je to v Rusku, sú tu takéto pivá populárnejšie?

Áno, tam sa to rozbehlo už tak 10-15 rokov dozadu, keď sa stalo populárne aj čapovanie piva so sebou. Trend už v Rusku nie je až taký silný ako vtedy, ale stále ho vyhľadáva dosť ľudí. Musím však povedať, že kvalita piva v Rusku je nižšia ako na Slovensku či v Čechách. Bude to asi surovinami a aj veľkou konkurenciou, kvôli ktorej niektorí výrobcovia idú viac po kvantite ako po kvalite.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

A čo kvalita českého a slovenského piva? Ktoré je podľa vás lepšie?

Viem, že existuje veľa predsudkov, ktoré hovoria, že české pivo je lepšie, ale to už dnes neplatí. Kvalita českého a slovenského piva je úplne rovnaká, aspoň čo sa týka remeselnej výroby. Tento názor pochádza ešte z čias, kedy sa Čechy považovali za pivnú krajinu, no teraz sú remeselné pivovary už tak konkurencie schopné v oboch štátoch, že medzi kvalitou nevidím rozdiel. V Čechách sú pivári trochu konzervatívnejší a zákazníci tu skôr vyhľadávajú ležiak, naopak Slováci si radi dajú pivo typu IPA a skôr sú otvorení experimentovať.

Do akých fliaš čapujete pivo? Ovplyvnil aj vás nejako trend udržateľnosti?

Ponúkame možnosť nechať si pivo načapovať do plastovej aj sklenej fľaše, plastové fľaše sú zatiaľ iba jednorazové a nečapujeme do nich pivo viackrát. Sklenené fľaše si môžu zákazníci zakúpiť aj priamo na našej prevádzke, s nimi sa potom môžu vrátiť, samozrejme sä ekologickejšie. Nikdy neodmietneme ani zákazníka, ktorý k nám príde s vlastnou fľaškou, len musí byť vhodná na plnenie pod tlakom, aby nepraskla.

zdroj: Beer Station (Startitup)

Ako vnímate konkurenciu a čo vás podľa vás dokáže najviac odlíšiť?

Sme najväčšia firma tohto typu na Slovensku a za tie dva roky sme sa rozrástli. Už máme aj svoj vlastný vernostný program či vlastnú aplikáciu Beer station, kde si ľudia môžu pozrieť, aké pivá na jednotlivých výčapných staniciach práve ponúkame. Okolo 40 – 50 % našich zákazníkov tvoria práve tí, ktorí využívajú vernostný program, kde majú k dispozícii rôzne zľavy a výhody.

Predávate pivá aj mimo pivných staníc, napríklad niekde na festivaloch?

Máme vlastné pivné auto, s ktorým chodíme po festivaloch, naposledy sme napríklad boli v Žiline a putujeme s ním po celom Slovensku. Ide o chladiarenské auto, kde sa vo vnútri nachádzajú sudy, takže pivá sú stále uskladnené v chlade a vzadu je niečo ako bar, z ktorého vyčnieva päť výčapných pív. Na festivaloch sa nám samozrejme, darí predávať viac piva, keďže tam ľudia aj viac pijú. Z hľadiska marketingu nám to veľmi pomáha a ľudia sa k nám často dostanú aj práve na základe takýchto putovných akcií.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá