Majiteľ podniku: Keď sme pred rokmi objednali tovar za 1 000 eur, prišla paleta alkoholu, teraz za to máme pár krabíc
- Dvaja kamaráti rozbehli vlastný podnik v Nových Zámkoch
- Do tohto nápadu vložili desiatky tisíc eur
- Do činenia mali aj so zásahovkou so samopalmi
- Dvaja kamaráti rozbehli vlastný podnik v Nových Zámkoch
- Do tohto nápadu vložili desiatky tisíc eur
- Do činenia mali aj so zásahovkou so samopalmi
Aqua Caffé je útulná kaviareň v Nových Zámkoch, ktorá má za sebou pútavý podnikateľský príbeh, ktorý začal dvoma odhodlanými mladými mužmi. Lukáš Suchanský a jeho kolega otvorili kaviareň s cieľom priniesť do mesta niečo nové a inovatívne.
Celkom netypicky sa rozhodli zachovať názov, ktorý kaviareň mala už predtým. Lukáš vysvetľuje: „Odkúpili sme kaviareň od bývalých majiteľov a prevádzka už mala tento názov. My sme sa rozhodli si ho nechať. Voda je základom pre všetko živé a bez vody by nebola ani káva.“
Pred Aqua Caffé sa Lukáš pohyboval mimo gastra, no jeho kolega mal dlhoročné skúsenosti práve v tomto náročnom segmente.
„Niekoľko rokov varil vo Viedni, potom sa vrátil naspäť na Slovensko do Nových Zámkov a približne 12 rokov prevádzkoval reštauráciu tu v meste. To len ja som mimo gastra, aj keď, samozrejme, počas štúdia som mal nejaké brigády cez leto za barom alebo v reštauráciách, ale takto vhodený do podnikania som bol až pri prebratí prevádzky.“
Impulzom na otvorenie bolo to, že v meste im chýbali podniky, ktoré ponúkajú niečo iné ako klasické kaviarne. Napríklad kvalitné prosecco s nejakými antipastami alebo špeciálne kokteily. Od ostatných sa líšia aj tým, že cez víkendy organizujú špeciálne akcie s DJ-om na terase.
Zároveň si tu vieš ráno vychutnať dobrú kávu s raňajkami, pričom raňajkovú ponuku majú až do skorého obeda.
„V poobedných a večerných hodinách sa zameriavame na kokteily, pri ktorých dbáme na kvalitný alkohol a, samozrejme, na perfektný servis a samotné odprezentovanie kokteilu.“
Podnikanie v gastronómii im taktiež prinieslo aj výzvy v podobe vysokých finančných nákladov.
„Prvotná investícia bola okolo 60 000 eur, ale neskôr sa to navýšilo pri prerábke. Prvé roky sme to museli financovať sami, keď sme videli svetlo na konci tunela, prišla pandémia a vrátili sme sa späť na úplný začiatok. Takže začíname akoby od nuly. Čerpali sme z vlastných zdrojov, no museli sme si zobrať aj úver.“
Návratnosť investície bola v dohľadne pred pandémiou, no práve táto kríza im priniesla zmeny v ich plánoch. Navyše je tu inflácia a Lukáš priznáva, že sa im zvýšili mnohé náklady, či už ide o suroviny alebo účty za energie.
Na veci sa však pozerajú aj pozitívne: „Tešíme sa, že pre gastro dali 10 % DPH. No ale alkohol nakupujeme so 40 % DPH, takže najciteľnejšie je zdražovanie pri surovinách. Len tak obrazne – pred tromi rokmi sme objednali tovar za 1 000 eur a prišla mi paleta alkoholu, teraz objednám za tú istú sumu a je to pár krabíc.“
Vzhľadom na nárast nákladov museli zvýšiť aj ceny. „Nezvyšovali sme nejako extrémne, ale len o pár 10 centov. Naši zákazníci to s pochopením prijali, no našli sa aj takí, ktorí nás osočili, že už nevieme, čo si máme pýtať.“
Len pre predstavu, cena kávy tu začína od 1,60 eur, nealko od 2 eur, zákusky od 3 eur, raňajky od 2,20 eur, kokteily od 4 eur do 13 eur.
Lukáš na záver spomína aj na pár nezvyčajných zážitkov, aké by sa mu zrejme mimo podnikateľského života a pôsobenia v gastre nestali.
„Pre mňa je všetko bizarné, zákazník si pýtal Caffe Latte s vodou či cappuccino bez mlieka. Asi najväčšia bomba bola cez pandémiu počas okienkového predaja. Bol krásny deň, slnečno, konečne sa to už upokojovalo s opatreniami a zrazu prišla zásahovka v nepriestrelných vestách so samopalmi s kamerou. Zastavila pred výdajným okienkom, nakamerovali si nás a odišli, doteraz neviem, o čo išlo,“ konštatoval na záver Lukáš.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy