Majitelia elektromobilov sa vracajú k „spaľovákom“. Obávajú sa jednej nepríjemnej veci (EXPERT)
- Predaj batériových elektrických vozidiel za posledné roky neustále rástol
- Avšak nové prognózy naznačujú zmenu trendu na automobilovom trhu
- Predaj batériových elektrických vozidiel za posledné roky neustále rástol
- Avšak nové prognózy naznačujú zmenu trendu na automobilovom trhu
Elektromobily síce ponúkajú výrazne nižšie náklady na prevádzku v porovnaní s vozidlami poháňanými benzínom či naftou, avšak ich obstarávacia cena je pre mnohých zákazníkov stále vysokou prekážkou.
Tento cenový faktor však nie je jediným dôvodom, prečo záujem o elektrické vozidlá stagnuje. Analytici z carVertical, spoločnosti špecializujúcej sa na automobilové dáta, identifikovali viacero kľúčových problémov, ktoré bránia masovému rozšíreniu elektromobilov.
Elektrické vozidlá zostávajú pre mnohých nedostupné
Cena stále patrí medzi najväčšie bariéry, prečo ľudia váhajú s prechodom na elektromobily. Podľa údajov spoločnosti carVertical tvoril na Slovensku priemerný podiel preverovaných elektromobilov na platforme počas prvého polroka 2024 iba 1,6 %.
Elektrické autá sú pritom v porovnaní s benzínovými modelmi drahšie o 40 až 50 %. Práve preto je štátna podpora jedným z kľúčových faktorov, ktorý motivuje zákazníkov k ich kúpe, čo potvrdzuje aj príklad Nemecka.
V decembri 2023 nemecká vláda ukončila program dotácií na elektromobily, aby sa vyhla finančnej kríze. Dovtedy predstavoval podiel elektromobilov na nemeckom trhu s novými automobilmi v prvej polovici roka 2023 15,8 %, ale v prvej polovici roka 2024 klesol na 12,5 %.
Naopak, predaj elektrických vozidiel prudko vzrástol v Taliansku, odkedy krajina tento rok obnovila podporu pre EV od štátu. V júni 2023 bolo zaregistrovaných 6 155 nových elektromobilov, zatiaľ čo v júni 2024 bolo zaregistrovaných 13 285 nových elektromobilov. To predstavuje obrovský nárast o 116 %. Hoci k tomuto rastu prispievajú aj iné faktory, dôležitú úlohu tu zohrala práve podpora od vlády.
Vo všeobecnosti však pre mnohých ľudí elektromobily nie sú praktické. Pre porovnanie, množstvo 15-ročných rodinných benzínových alebo naftových áut sa dá zohnať za 10 000 eur, ktoré sa hodia na dochádzanie do mesta a rodinné výlety. Pri takejto cene by takéto elektromobily boli vhodné nanajvýš na krátke cesty do mesta.
Obavy z ďalšieho predaja
Elektrické autá postupom času strácajú hodnotu rýchlejšie, čo znižuje ich atraktivitu pre nových kupujúcich. Predajcovia ojazdených vozidiel často upozorňujú na nízky záujem o elektromobily z druhej ruky.
Okrem vyššej ceny v porovnaní s naftovými a benzínovými alternatívami sú problémom aj batérie, ktorých degradácia výrazne ovplyvňuje zostatkovú hodnotu vozidla.
Podľa Matasa Buzelisa, odborníka na automobilový priemysel zo spoločnosti carVertical, sa niektorí majitelia elektromobilov dokonca rozhodujú vrátiť k tradičným vozidlám so spaľovacím motorom.
„Od predajcov áut často počúvame, že už nie sú ochotní prijímať ojazdené elektromobily, pretože vyhliadky na ich ďalší predaj sú veľmi nízke. Tým sa narúša bežná prax, keď zákazníci pri kúpe nového alebo mladšieho auta odpredajú svoje staršie vozidlo predajcovi,“ vysvetľuje Matas Buzelis.
Dodáva, že práve táto situácia vedie k zmene správania majiteľov: „Nie je prekvapením, že niektorí ľudia, ktorí vlastnili elektromobily, sa vracajú k autám so spaľovacím motorom. Obávajú sa, že po niekoľkých rokoch vlastníctva nebudú schopní elektromobil predať a utrpia finančnú ujmu.“
Mnohí vodiči menia svoje autá každých pár rokov, a preto sa vyhýbajú modelom, ktoré rýchlo strácajú na hodnote. Problémom pri elektromobiloch je aj nemožnosť presne odhadnúť, ako rýchlo sa batéria opotrebuje, čo výrazne ovplyvňuje ich zostatkovú hodnotu.
Hoci niektoré elektromobily, ako Tesla či vybrané modely od Audi, sú stále veľmi populárne, ich obľuba nezaručuje, že si udržia svoju cenu.
Luxusné a drahé elektromobily patria k najviac znehodnocujúcim sa vozidlám na trhu. Technológie v nich rýchlo zostarnú, batérie sa časom opotrebúvajú a nové modely s ešte lepšími vlastnosťami neustále znižujú ich hodnotu.
Príklady ako Audi e-Tron GT, Tesla Model X či Tesla Model S tak čelia výraznému poklesu ceny, čo navyše zvyšuje mesačné náklady na lízing a odrádza potenciálnych kupcov.
Vlastníctvo elektromobilu
V súčasnosti sa ľudia sústreďujú najmä na výhody elektromobilov a s nepríjemnosťami zápasia až neskôr. Jedným z hlavných problémov elektromobilov je infraštruktúra dnešných miest a obcí, ktorá nie je dokonale prispôsobená elektromobilom a ani čoskoro nebude.
Obyčajné vozidlá je možné natankovať v priebehu niekoľkých minút a získať energiu na stovky kilometrov, zatiaľ čo elektromobily si vyžadujú nabíjacie miesta v husto obývaných štvrtiach v blízkosti obchodov, úradov a iných kľúčových miest.
Technológia elektrických vozidiel nie je ani zďaleka dokonalá, ale rýchlo sa mení, takže lacnejšie ojazdené elektrické vozidlá sú mimoriadne nevýhodné.
Ľudia čakajú na lepšie batérie, rýchlejšie nabíjačky a ďalšie inovácie, aby sa vlastníctvo elektromobilu stalo prijateľnejším. Medzitým ojazdené elektromobily nikto nekupuje kvôli vysokým cenám, zhoršujúcim sa batériám, malému dojazdu a zastaraným technológiám.
V súčasnosti sa elektromobil javí ako dobrá voľba pre druhé auto, ktoré slúži na dochádzanie do práce po meste – je lacné na nabíjanie, človek môže nabiť batériu doma a vyhnúť sa úzkosti z dojazdu pri krátkych cestách.
Elektromobily momentálne nie sú univerzálnou odpoveďou na všetko, na druhej strane si už teraz nájdu miesto u tých, ktorí vedia využiť ich silné stránky. A budúcnosť? Tá môže byť ešte zaujímavejšia, ak im dáme šancu.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Clean energy wire, Quattroruote, Data Force, carVertical