Majú sa rozhodnúť, či budú v zime jesť alebo kúriť. „Propaganda“ o kolapse Británie sa mení na realitu
- Britániu čaká krutá zima, tvrdia analytici
- Čo začal brexit, dokončila koronakríza. Krajina nemá dostatok pracovníkov
- Odliv zahraničnej pracovnej sily spôsobil výpadok tovarov
- Vláda navyše priškrtila dávky, čím vystavila státisíce domácností riziku chudoby
- Britániu čaká krutá zima, tvrdia analytici
- Čo začal brexit, dokončila koronakríza. Krajina nemá dostatok pracovníkov
- Odliv zahraničnej pracovnej sily spôsobil výpadok tovarov
- Vláda navyše priškrtila dávky, čím vystavila státisíce domácností riziku chudoby
Kolaps poľnohospodárstva je nezmysel. Po Brexite opäť získame kontrolu nad rybolovom. Vyššie ceny za roaming sú lož, ceny pôjdu dole. Ceny potravín aj paliva sa po Brexite znížia.
Takto nejako vyzerali titulky britských denníkov počas kampane za vystúpenie UK z Európskej Únie. Dnes sa však ukazuje, že hrozivé predpovede sa naplnili do bodky. Úrodu na farmách nemá kto pozbierať, keďže podmienky vstupu pracovných síl zo zahraničia sa výrazne sprísnili. Rovnaký osud postihol aj obchod, ktorému chýbajú vodiči kamiónov.
Briti panikária kvôli nedostatku benzínu a horúčkovito si robia zásoby, aj keď veľakrát zbytočne. Na pobrexitovú „opicu“ poukázal český marketér Lukáš Etzler fotografiou, na ktorej sú skombinované titulky novín pred a po Brexite.
https://www.facebook.com/lukas.etzler/posts/10224597379620625
Ešte nedávno, v marci 2021 komentátor britského denníka Express Ross Clark považoval varovanie pred kolapsom poľnohospodárstva za absurdné strašenie. V skratke, označil to za propagandu, ktorá sa snaží Britom nahovoriť, že poctivo vypestované britské ovocie a zelenina zhnije na poliach, pretože krajina nevpustí na svoje územie migrantov.
Požiadať o pracovné povolenie v UK je aj naďalej možné, no záujem oň nie je. Farmár Stephen Taylor pre Metro uviedol, že 95 % jeho úrody zbierali pracovníci z východnej Európy. Prihlášok má však tento rok o 90 % menej ako obvykle. Úrodu tak nemá naozaj kto pozbierať. Zábery hnijúcej úrody Britov znechutili.
To je však iba jeden z problémov, s ktorým sa pred Brexitom akosi nepočítalo. Británia momentálne bojuje o každú kvapku benzínu. Pred čerpacími stanicami v Británii sa od minulého týždňa tvoria dlhé rady, uvádza TASR. Dôvodom chaosu sú problémy s dodávkami pohonných hmôt, keďže v dôsledku brexitu a koronavírusovej pandémie v krajine chýba zhruba 100 000 vodičov nákladných áut.
Podľa ministra hospodárstva Kwasiho Kwartenga sa situácia na pumpách postupne zlepšuje. „Je dôležité zdôrazniť, že na celoštátnej úrovni je dostatok paliva a že ľudia by ho mali kupovať ako obvykle,“ povedal minister.
S palivom musí pomôcť armáda
Britská armáda bude od pondelka pomáhať pri zásobovaní čerpacích staníc palivom. Vyčlení na to takmer 200 vojakov, z ktorých polovica bude rozvážať pohonné hmoty, oznámila podľa agentúry AFP v piatok večer vláda.
Toto opatrenie by podľa kabinetu malo zmierniť tlak na čerpacie stanice a kompenzovať nedostatok vodičov cisterien.
„Táto palivová kríza je priamym dôsledkom rozhodnutia vystúpiť z EÚ spôsobom, akým to urobil Boris Johnson. Na benzín sa vo Francúzsku, Nemecku alebo Španielsku v súčasnosti nestoja žiadne rady,“ uviedol labourista David Lammy pre Sky News.
Briti tiež našli jednoznačného vinníka. Podľa prieskum najviac ľudí (67 %) viní zo súčasnej situáciu vládu, nasleduje Brexit, ktorý čiastočne viní 68 % opýtaných, uvádza Guardian.
Európski politici odkazujú do Británii, že si za to môžu vlastne sami. Možný nemecký kancelár Olaf Scholz uviedol, že je to vina Brexitu, tvrdí Bloomberg. Brexit viedol k masívnemu exodu zahraničných pracovníkov a finálny klinec do rakvy zatĺkla koronakríza a obmedzenia pri cestovaní.
Zástancovia Brexitu sa chceli uistiť, že imigranti neprichádzajú za štedrými sociálnymi dávkami, ale najmä za poctivou robotou. Nastavili preto pomerne prísne kritériá.
Tie však väčšina vodičov kamiónov, sezónnych pracovníkov a ďalších robotníkov nespĺňa a pre úspešné uplatnenie sa ani spĺňať nemusí, resp. v minulosti ich vôbec nepotrebovali splniť.
Boris Johnson ako tvár vystúpenia z Európskej únie (Brexit) sľuboval očistenie krajiny od migrantov z východnej Európy, ktorí domácim „berú prácu.“ Teraz títo migranti krajine chýbajú.
Podľa odhadov chýba približne 100 000 vodičov ťažkých nákladných vozidiel a z rôznych odvetví prichádzali varovania, že sa míňajú zásoby a chýba tam tiež pracovná sila. V dôsledku toho chýbajú v Británii aj rôzne potraviny z dovozu, regály v niektorých obchodoch doslova zívajú prázdnotou.
Vývoz britských výrobkov klesol oproti minulému roku o 47 percent. „Pokles vývozu z Veľkej Británie do EÚ vo výške dvoch miliárd libier je ukážkou, že britskí výrobcovia na brexite zatiaľ jednoznačne strácajú,“ uviedol Dominic Goudie, predstaviteľ britského potravinárskeho zväzu pre The Guardian.
Vláda lepí záplaty
Odpoveďou na súčasnú situáciu zo strany vlády je, že vydá 10 500 dočasných pracovných víz vodičom nákladných vozidiel a hydinárskym robotníkom. Pracovné víza sú viazané na viaceré ťažko dosiahnuteľné kritériá ako jazyková úroveň, vzdelanie či pracovné miesto a plat v Británii.
Rozhodnutím vláda urobila obrat o 180 stupňov v pobrexitovej prisťahovaleckej politike, uvádza tlačová agentúra AFP.
Konfederácia britského priemyslu (CBI) však varovala vládu, aby nepočítala s tým, že krízu vyrieši niekoľko tisíc zahraničných vodičov, predovšetkým v situácii, keď kvalifikovaní pracovníci chýbajú v mnohých odvetviach.
„Nemáme vyučených mäsiarov, nemáme vyučených zváračov, nemáme kuchárov, nemáme elektroinžinierov, preto je v celej ekonomike nedostatok pracovných síl,“ uviedol šéf CBI Tony Danker v rozhovore pre televíziu BBC.
Vláda požaduje od firiem, aby zamestnávali viacej britských pracovníkov, aby ich vyškolili a tiež, aby im dávali vyššie mzdy. Danker priznal, že reforma je potrebná, ale kritizoval vládu za jej prístup. „Za noc nespravíte z výdajcu batožiny mäsiara ani z majiteľa obchodu kuchára.“
Vláda Borisa Johnsona však obyvateľom nevychádza v ústrety. Vláda ukončila program, ktorý kompenzoval ľuďom až 80 % strát príjmov počas pandémie a od 6. októbra zoškrtá univerzálnu dávku (Universal Credit) o 20 libier týždenne. Odhaduje sa, že približne 500 000 ľudí sa takto dostane pod hranicu chudoby.
Kríza je taká hlboká, že počet domácností, ktoré sa musia rozhodovať medzi jedením a kúrením sa vyšplhal na tri milióny. Vláda Borisa Johnsona však pravdepodobne neponesie následky za svoje činy, keďže kríza je pre premiéra vždy skôr príležitosťou, konštatuje New York Times.
Nebol to najlepší nápad
Agentúra YouGov nedávno zverejnila prieskum, z ktorého vyplýva, že Briti si uvedomujú, že vystúpiť z EÚ nebol taký skvelý nápad, ako sa na prvý pohľad zdalo. Iba 4 % opýtaných považujú dôsledky odchodu z EÚ za „veľmi dobré“. Ako „skôr dobré“ ich vníma 14 % opýtaných. 21 percent odpovedalo, že situáciu nevníma ani ako dobrú, ani ako zlú. Osem percent sa nechcelo alebo nevedelo vyjadriť.
Pre porovnanie, za tzv. brexit v referende hlasovalo 51,9 percenta zúčastnených voličov, pokým za zotrvanie Spojeného kráľovstva v EÚ sa ich vyslovilo 48,1 percenta
Čítajte viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: Express, Metro, SKY News, Guardian, TASR, MSNNews, NewYorkTimes, YouGov