Malá rodinná firma z Trnavy sa rozhodla, že svoj biznis chce robiť ekologickejšie
- Aranburu je rodinná firma s oblečením a teniskami, ktorá sa zaviazala ekologickým sľubom
- Jej cieľom je minimalizovať odpad a v rámci svojho podnikania dbať na životné prostredie
- O tom, ako to robia nám porozprával brand manažér značky Aranburu, ktorý je zároveň aj občiansky aktivista
- Aranburu je rodinná firma s oblečením a teniskami, ktorá sa zaviazala ekologickým sľubom
- Jej cieľom je minimalizovať odpad a v rámci svojho podnikania dbať na životné prostredie
- O tom, ako to robia nám porozprával brand manažér značky Aranburu, ktorý je zároveň aj občiansky aktivista
Aranburu je menšia rodinná firma, za ktorou stoja Krajčovci z Trnavy a vo svojej ponuke majú športovú obuv a oblečenie. Keď navštíviš ich e-shop, pravdepodobne si povieš, že nie je ničím iný, ako tie ostatné, ktoré máme na Slovensku. Jednou vecou sa však od konkurencie líši a to tým, že sa snaží dbať na životné prostredie.
V Aranburu si totiž uvedomili, že tento pojem nie je len o lesoch a zvieratách z obrázkov a že je v tom prvom rade prostredie, v ktorom sami žijeme. Preto sa rozhodli otázku ekológie zaradiť do svojho biznis plánu a postupne sa snažia robiť všetko tak, aby vytvárali čo najmenej odpadu. Spoločne si tak jedného dňa sadli a prešli podrobne čo robia a premýšľali o tom, ako by sa to dalo robiť ekologickejšie.
Čo sa týka bežných zero waste konceptov, v prípade obchodu s oblečením je to o niečo náročnejšie, ako pri potravinách. Každé jedny tenisky sú totiž zabalené v krabici od výrobcu, ktorá nemusí byť vždy ekologická. Kvantum zbytočného materiálu sa spotrebuje aj pri jeho preprave, keďže je zvykom, že e-shopy tovar balia do niekoľkých vrstiev, aby sa tovar pri doprave k zákazníkovi nepoškodil. Častokrát je to druhotriedny odpadový materiál, ktorý ekologický nie je ani náhodou.
V Aranburu sa preto rozhodli, že to budú robiť inak. Tovar tak začali baliť do fólie, ktorá je vyrábaná zo 100% recyklovateľného a rozložiteľného plastu a zalepia ho papierovou páskou, ktorá je kompostovateľná.
Tenisky z predajne si už v plastovej taške neodnesieš
Rodinná firma dala stopku aj plastovým taškám, v ktorých si zákazníci zvyčajne odnášali tovar z predajne. Nahradili ich papierovými ekologickými taškami alebo si ich zákazník môže odniesť z predajne jednoducho v krabici, v ktorej prídu od dodávateľa.
Ďalším krokom na „eko“ ceste bola výmena svietidiel v celej prevádzke za LED žiarovky, používajú ekologické čistiace prostriedky, triedia odpad na sklade, v kancelárii aj v predajni a všetky dokumenty sa snažia vytvárať v elektronickej verzii a v prípade, že treba niečo vytlačiť, tak len na recyklovaný nebielený papier.
O tom, ako to celé začalo, nám porozprával brand manažér značky Aranburu Marcel Krajčo, ktorý je zároveň aj občiansky aktivista.
Koľko vás to celé bude stáť a čo bolo vašou motiváciou byť ekologickejší?
Motivácia je jasná, myslím si, že som uvedomelý človek, dennodenne si všímam zmeny, ktoré sa dejú v prírode – v počasí. Nedávno sa mi narodila dcéra a myslím oveľa viac nato, aký bude môj život, ale aj ten jej, ktorý tu bude žiť o 30 či 50 rokov. Minulý rok som absolvoval kurz o živote ľadovcov v Rakúsku na Kaprune. Trochu mi to otvorilo oči a odvtedy som ja sám začal žiť ekologickejšie – zodpovednejšie. Bolo len otázkou času, kedy prenesiem kroky zo súkromného života aj do toho pracovného.
Aké ďalšie kroky plánujete?
Pomaly už pracujeme na tom, že zaraďujeme do ponuky produkty, ktoré sú vyrobené z odpadu, napríklad z plastových fliaš. Alebo produkty, ktoré sú vyrábané z materiálov, ktoré nebudú záťažou pre životne prostredie. Tým, že sme len predajca a nie výrobca, tak sme v tomto obmedzení tým, čo robia výrobcovia. Pozitívom je, že takéto výrobky sa vyskytujú v ponuke značiek čoraz viac.
O koľko, resp. zvýšili sa vám vôbec náklady, keď ste prešli na ekologickejší režim?
Otázkou prechodu na ekolgický mód, sme mali v hlave už dlhšie. No nie všetko sa dalo realizovať, nakoľko sme nevedeli nájsť napr. dodávatela na výrobu kompostovateľných lepiacich pások. Zrazu ho máme a 1 páska stoji dvojnásobnú cenu tej obyčajnej, ale celá filozofia firmy je nastavená tak že, sa snažíme robiť to, čo je správne a nie to čo je lacnejšie.
A ako riešite to, že tenisky od dodávateľa vám napríklad vždy prídu v baleniach, ktoré nemusia byť vždy ekologické. Ako riešite toto?
S dodávateľmi sa pravidelne stretávame pri predobjednávkach a komunikujeme s nimi nie len o tom, ako veci vyzerajú, ale čím ďalej sa viac rieši aj to, aký majú dopad na životné prostredie. Môžem povedať, že niektoré firmy prešli do “eko” režimu a dodávajú nám tenisky v recyklovateľných krabiciach. Nerobí to každý a preto to spomíname aj v našej kampani. Ak sa samotní zákazníci budú čoraz viac rozhodovať pre ekologickejšie produkty, tak je len otázkou času, kedy sa ostatné značky prispôsobia tiež.
A ako túto „eko“ myšlienku komunikujete samotným spotrebiteľom vy?
Krok do sveta „eko“ hodnotíme pozitívne, ale až samotní zákazníci ukážu, či to má pre nich význam. Preto sme našu víziu zavesili na každú stránku nášho webu na veľmi viditeľné miesto tak, aby to nebol iba marketingový ťah, ale prezentácia toho, ako nám na životnom prostredí naozaj záleží.
O ekológii hovoríme aj na našich sociálnych sieťach. Verím, že keď nato zákazníci pozitívne reagujú, tak aj ostatné firmy ( nie len z nášho segmentu ) prejdú transformáciou do eko módu. Ak to spravíme všetci, tak si povieme super – toto sa nám naozaj podarilo. Osvetu v oblasti životného prostredia sa snažím šíriť aj svojom osobnom Instagrame, takže to že som to preniesol do firmy bola len otázkou času.
Tento článok bol vytvorený v spolupráci s Aranburu.