Manažérka Lidlu: Prvý týždeň v práci som zachraňovala pečivo za 20 000 eur (Rozhovor)
- Lenka Vranková už 2 roky pracuje v Lidli a aktuálne sa nachádza na pozícii regionálnej manažérky
- Na starosti má 5 predajní v mestách Komárno, Nové Zámky a Hurbanovo
- Lidl spúšťa stáže v programe Insiders s nadpriemerným ohodnotením 5 eur/hod.
- Lenka Vranková už 2 roky pracuje v Lidli a aktuálne sa nachádza na pozícii regionálnej manažérky
- Na starosti má 5 predajní v mestách Komárno, Nové Zámky a Hurbanovo
- Lidl spúšťa stáže v programe Insiders s nadpriemerným ohodnotením 5 eur/hod.
Lenka Vranková pracuje ako regionálna manažérka Lidlu pre oblasť Nové Zámky, Komárno a Hurbanovo. Na starosť má dohromady až 5 predajní a každý deň sa musí starať o ich prevádzku, kvalitu a zážitok zákazníkov.
Do toho sa však vyskytujú desiatky nepredvídateľných situácií, ako napríklad keď v jednom supermarkete prestanú fungovať pece na dopekanie a v hre je pečivo za 20 000 eur.
Lenka vyštudovala Slovenskú poľnohospodársku univerzitu v Nitre a do Lidlu sa dostala cez ich internship program, ktorý aj teraz ponúka platenú stáž.
Dnes však Lidl ponúka zaujímavú alternatívu – program Insiders ponúka platené stáže ohodnotené až do výšky 5 eur/hod. na zaujímavé marketingové či administratívne pozície a zaujímajú sa o každého vysokoškoláka. Čo ľudí v Lidli očakáva a čo všetko sa môžu naučiť však už vysvetlí Lenka Vranková.
LIDL sa za posledné roky stal lovebrandom, aj keď bol po otvorení považovaný za obchod pre ľudí, ktorí si nemôžu dovoliť minúť toľko peňazí za potraviny – ako sa vám podarilo otočiť vnímanie celého Slovenska? Je to aj silnou zamestnaneckou kultúrou?
Určite áno. Nielenže sa snažíme, aby bola kvalita služieb stopercentná, no veľmi sa zameriavame aj na našich zamesnancov.
Určite pomohli aj ponuky s lákavým finančným ohodnotením, vaše nástupné platy bez problémov presahujú 1 000 eur, čo nie je v tejto oblasti zvykom. Snažíte sa týmto zaviesť jedinečnú zamestnaneckú kultúru a budovať lojalitu?
Samozrejme. My dávame veľa, no na druhej strane aj čakáme veľa. Ľudia, ktorí u nás pracujú, musia byť najlepší na trhu. Preto ich platíme najlepšie na trhu, je to win-win situácia.
Čo od zamestnancov očakávate, čo iné supermarkety nie?
Ako nemecká spoločnosť sme veľmi orientovaní na čísla, očakávame teda silný výkon.
Študovala si na SPÚ v Nitre a dokonca si skončila aj vo svojom odbore a si prakticky ryba vo vode – čo však ľudia, ktorí chcú byť súčasťou Lidla a nemajú takúto školu, naučia ich prvé mesiace v Lidli všetko potrebné?
Práve naše internship programy sú dizajnované tak, aby nováčika vo všetkom zaučili. Sme veľmi radi, keď človek príde ešte ako nepopísaný papier a my mu ukážeme, čo sa ako robí. Bojíme sa totiž, že si so sebou prinesie nejaké zlozvyky.
Ja som prišla priamo zo školy a hneď sa ma v Lidli ujali tréneri a mentori, ktorí ma priviedli do praxe. Som vo firme 2 roky, pracujem ako regionálna manažérka, čiže si myslím, že ten systém funguje veľmi dobre.
Prečo si zo školy prešla práve do Lidla? Ide o zaujímavého zamestnávateľa, no človek neštuduje s myšlienkou, že bude pracovať v supermarkete.
Ja som bola odjakživa veľmi Lidl-pozitív. Vždy som vedela, kedy je grécky týždeň, kedy americký. A keďže som chcela zostať na Slovensku, robiť niečo kreatívne a nepracovať celý deň s tabuľkami, Lidl bola prirodzená voľba.
Sledovala som ich propagačné materiály a keďže som sa o Lidl odjakživa zaujímala, bol to môj odbor a aj peniaze boli veľmi príjemné, bolo to jednoduché rozhodnutie.
Takisto som potrebovala, aby som tomu rozumela. V automobilovom priemysle, kde som chvíľu pôsobila, sa stále rozprávalo o rôznych súčiastkách a ďalších veciach, ktorým až tak nerozumiem. Ale v Lidli viem, čo znamená, keď dodávateľ nedoviezol brokolicu. Je to veľmi ľudská a príjemná práca a bolo to skvelé rozhodnutie.
Prečo si v minulosti Lidl vnímala ako lovebrand?
Veľmi pozitívne som vnímala napríklad značky, ktoré predávali. Ja som veľký čokoholik a v Lidli bol vždy skvelý výber. Oceňovala som aj ich oblečenie v dobrej kvalite aj cene a keď sa ma ľudia pýtali, odkiaľ to mám, potom ma volali Lidl-lady (smiech).
Aj iné obchodné reťazce však majú oblečenie aj čokolády. Čo je na Lidli také príťažlivé?
Je to aj pocit z nákupu, na ktorom teraz aj ja pracujem. Konkurenčné reťazce ma nikdy neohúrili. Nákupy inde mi doslova boli nepríjemné.
Ako by sa mali podľa teba ľudia v obchode cítiť?
Dobre a príjemne. Tiež by ich nákup mal byť rýchly a efektívny. Takisto predchádzam potenciálnym nepríjemným situáciám, napr. keby sa vypredal tovar v letáku. Musí ho byť jednoducho dostatok. Niekto si pri nákupe chce kúpiť kávu v automate, aj ten musí vždy fungovať.
Treba tiež riešiť, aby nikto pri pokladnici nestál príliš dlho. A navyše je dôležitá kvalita a ochota personálu, čo je naša pridaná hodnota.
Regionálna manažérka je pre bežných ľudí pomerne neviditeľná pozícia. Ako vyzerá tvoj pracovný týždeň?
Pozícia regionálneho manažéra znamená, že si vedúci manažérov predajní. Ja mám pod sebou 5 predajní a starám sa o ich výkon. Každý deň kontrolujem, či spĺňajú všetky štandardy. Navštevujem mne pridelené obchody a riešim všetky problémy, ktoré sa vyskytnú. Kontrolujem, či bude mať zákazník príjemný zážitok alebo či sú zamestnanci spokojní a vedia zvládať svoj nápor práce.
Niekedy teda chýba brokolica, inokedy nejde automat na kávu. S akými najväčšími komplikáciami sa ako regionálna manažérka stretávaš?
Z tej technickej stránky sú to napríklad výpadky chladenia. Vtedy nastane krízová situácia. Musíme zachrániť tovar a udržať hygienu.
Tiež je to práca s personálom. Niekto ide rýchlo na péenku, niekto nepríde, nesedia počty a musím to veľmi rýchlo vyriešiť. A do toho koordinujem meškajúce kamióny a ďalšie veci.
Bol príchod z trainee programu do reality Lidla náročný? Alebo ťa na všetko pripravili?
Nič nebolo pocukrované, čiže ma pripravili veľmi dobre. Rovno mi povedali, že ma občas budú bolieť kríže. A to sa mi páči.
Aký prvý veľký problém si riešila?
V každej predajni je miesto, kde sa dopeká pečivo. Ak tam klesne teplota, je to veľký problém. Hodnota tohto tovaru je veľmi veľká, aj okolo 20 000 eur. Všetko treba sprocesovať. Aby bolo všetko na svojom mieste a klapalo, od dodávateľov až po dopekanie pečiva.
Hneď v prvý týždeň sa mi táto situácia stala. Ešte keď som sa zaúčala, som sa manažérov pýtala na asi päť krízových situácií – v prvý týždeň sa mi stali hneď štyri. Už som začínala mať strach, že mi v piatok vyhorí celá predajňa (smiech).
Aktuálne otvárate aj zaujímavé administratívne (marketing, dátová analýza…) pozície v programe Lidl Insiders, kde ponúkate platenú stáž. Ako to presne bude fungovať?
Naším cieľom je vyškoliť si nových ľudí, ktorí sú, ako som povedala, ešte nepoškvrnení.
To ma prekvapuje. Čakal by som, že ak som robil regionálneho manažéra už dva roky v konkurencii, práca mi pôjde ľahšie od ruky.
Ako sa to vezme. Ak si niekto zoberie skúsenosť z iného obchodu a pretransformuje si to na náš štýl, tak je to super. Lebo už má fajn základ.
Ale niektorí ľudia svoje skúsenosti otáčajú proti sebe. Začnú hovoriť veci ako: „Ale my sme to robili takto..,“ a to už zdržiava a je to problém. Ak človek nechce robiť veci naším spôsobom, ktorý máme u nás už roky zabehnutý, je to len kontraproduktívne.
Názov Insiders napovedá, že z nich nebudú len bežní zamestnanci v sivej firme, ale že ich naučíte vaše know-how, vďaka ktorému patríte medzi lídrov na trhu.
Insiders je program pre študentov vysokej školy. Snažíme sa teda, aby mali prácu popri škole, ktorá zodpovedá tomu, čo študujú. Získavajú reálne skúsenosti, majú zaujímavé finančné ohodnotenie a nemusia mať nudnú brigádu, ktorá im do života nič nedá.
A pre absolventov vysokých škôl tu je zasa klasický trainee program.
Na aké manažérske pozície sa môže človek vypracovať?
Každý si vyberie niečo iné, individuálne, ale Lidl aktívne podporuje kariérny rast a šikovným ľuďom sami ponúkame pracovné posty na vyššej kariérnej úrovni. A keďže je už v Lidli vyškolený, pozná procesy a rýchlo sa zabehá.
Predsa len však, nemôžete zobrať každého mladého človeka. Čo ťa na pracovných pohovoroch dokáže najviac odpudiť?
Keď mladí ľudia nevedia, čo chcú. Ak nevedia, či chcú skrátený alebo plný pracovný úväzok, tak netušia, čo chcú robiť. Mala som prípady, kedy mi na formu úväzku povedali, že nevedia. To kde sme?
Myslím si, že mladý človek by mal byť plný energie a naladený na zmeny. Mal by mať aspoň akú-takú predstavu o tom, čo chce robiť. Nemusí vedieť presné parametre pozície, no mal by vedieť, kde chce byť o pár rokov, či chce viesť ľudí a ďalšie základy.
A v tomto duchu je nastavená aj spolupráca medzi tým človekom aj Lidlom. Ak chce byť za dva roky manažérom predajne, tak mu to umožníme, vyškolíme ho a cestičku mu vydláždime. Každému chceme dať šancu.
Práve internshipy, aké ponúka Lidl, ich však môžu naučiť základy firemnej kultúry.
Určite áno. Viem síce, že ľudia chcú byť protikorporátni a protisystémoví, ale nejaký poriadok a základy skrátka treba. Naučíme ich prakticky všetko a skúsenosti zbierajú zadarmo.
Medzi vaše najzaujímavejšie benefity patria napríklad kurzy nemeckého jazyka či stopercentne flexibilný pracovný čas – prečo ste sa rozhodli vydať týmto benevolentným prístupom k novým zamestnancom?
Ponúkame toho mnoho, lebo je to odmena za prácu a čas, ktorý nám zamestnanci dávajú. Budujeme si vzájomnú dôveru a dávame aj nejakú istotu a stabilitu. Dnes je trh plný firiem, ktoré nevedia, či prežijú ďalší rok, no my chceme byť stabilný partner, kde si svoje človek odmaká a môže za to očakávať nielen vysokú odmenu, no aj benefity.