Ako manažovať ľudí múdrejších a skúsenejších ako ty
- Všetci chcú do svojho tímu tých najlepších, najmúdrejších, najšikovnejších ľudí. Čo však urobiť v prípade, že sú tvoji podriadení chytrejší ako ty? Ako manažovať ľudí, ktorí majú viac skúsenosti a jednoducho majú lepší prehľad? Je možné byť takému človeku nadriadený a „zaúčať ho“?

- Všetci chcú do svojho tímu tých najlepších, najmúdrejších, najšikovnejších ľudí. Čo však urobiť v prípade, že sú tvoji podriadení chytrejší ako ty? Ako manažovať ľudí, ktorí majú viac skúsenosti a jednoducho majú lepší prehľad? Je možné byť takému človeku nadriadený a „zaúčať ho“?
Pred niekoľkými rokmi, Emily Burns, zakladateľka Learnivore, potrebovala pre založenie svojej platformy skutočne kvalitných programátorov a webových expertov. Emily si uvedomila, že hľadá špecifických ľudí a žiada ich o niečo, čomu ona sama nerozumie a nepoznala teda ani kľúč k správnemu výberu kvalitného človeka. Začala sa vzdelávať, učiť o programovaní, čo to je a čo obnáša, aby pochopila, čo od ľudí vlastne chce.
foto: facebook.com/learnivore
Ako sa s problémom vysporiadať?
1. Čel strachu
Je prirodzené cítiť sa nepríjemne až ustráchane. Biznis je emotívna záležitosť. Dôležitým krokom je uvedomiť si, či je strach založený na reálnom základe alebo len na vyfantazírovanom strachu. Skús sa zamyslieť teda odkiaľ ten strach pramení a jasne to pomenovať. Ak sa budeš cítiť nepríjemne pri koučovaní niekoho, kto má viac skúseností ako ty, môže to skončiť tak, že ho budeš zanedbávať, ignorovať a nenájdete si k sebe cestu.
2. Vyhľadávaj odporúčania
Skús sa porozprávať s inými manažérmi, koučmi, ktorí majú podobnú skúsenosť. Nebudeš sa cítiť, že nesieš váhu celého sveta na ramenách osamotený. Úprimný rozhovor s nadriadeným môže tiež pomôcť. Motivuje ťa a vysvetlí ti prečo si bol práve ty vybraný na túto úlohu. Neber to len ako lov na komplimenty. Nie je na tom nič zlé, zažiadať o uistenie.
foto: picdn.com
3. Zostaň informovaný
Vo väčšinách firiem už neplatí, že šéf je neohrozenou autoritou a zamestnanci sú jeho poddaní. V dnešnej dobe je toto učenie obojstranné. Nepotrebuješ byť expert na všetko, potrebuješ len využívať kritické myslenie a nejakú tú znalosť na to, aby si pochopil kde presne problém nastal.
4. Konfrontuj
Ak členovia tvojho tímu vyjadrili obavy o tvojich schopnostiach viesť alebo si započuli nejaké klebety, postav sa tomu čelom. Rieš problémy a buď úprimný. Priznaj otvorene, že možno nemáš toľko znalostí a skúseností ako iní, ale máš iné kvality, ktoré majú tímu dopomôcť. Zažiadaj o pomoc, ak vieš, že sa niekto v niečom vyzná lepšie, nehraj formu a pozvi ho na diskusiu o probléme.
5. Dávaj a požaduj feedback
Nedávaj feedback alebo koment niekomu, kto je v danej disciplíne oveľa lepší ako vy. Vyznie to smiešne, pateticky a hlúpo. Stav radšej na koment v oblasti, kde máš autoritu a legitimitu. Bav sa o spôsobe komunikácie, konkrétnych situáciách a príkladoch, kedy a ako človek zareagoval. Ukáž, že sa feedbacku nebojíš a že si otvorený aj negatívnych reakciám.
foto: businessinsider.com
Tak si zhrňme čo robiť a čo nerobiť:
Áno:
- Rozprávaj sa so svojím manažérom o tvojom prínose do tímu
- Nájdi spôsob ako pridať hodnotu do svojho tímu a pomôcť im v rozvoji
- Urob krok späť a umožni im robiť si svoju prácu bez amatérskeho zasahovania
- Buď k nim úprimný, pýtaj sa čo potrebujú a neboj sa vyjadriť čo potrebuješ od nich ty, ale diskutuj o spôsoboch, ako to spraviť
- Postaraj sa, aby mali dostatočný priestor pre ich osobný a myšlienkový rozvoj
Nie:
- Ignorovať pocity neistoty – konfrontuj svoje emócie a žiadaj o radu
- Byť arogantný – tvoj tím ti dôverovať nebude
- Cítiť sa ohrozený svojim tímom- nie, rozprávaj sa, vyriš problém a netvár sa ako majster sveta
foto: spokesman.com
Zdroj: hbr.org, zdroj titulnej foto: socialsamosa.com
Čítajte viac z kategórie: Lifehacking