Manželia Lucia a Peter Švaralovci stvorili úspešný fitness portál Fitshaker.sk
- Všetko sa to začalo obyčajnou vášňou k tancu a cvičeniu. Peter a Lucia sa však jedného dňa rozhodli spojiť ich najväčšiu záľubu do spoločného projektu a založili online fitko pre ženy Fitshaker.sk. Ten rýchlo nadobudol nesmiernu popularitu a dvojica odvtedy precestovala svet a vydala niekoľko megaúspešných kníh o zdravom životnom štýle.
- Všetko sa to začalo obyčajnou vášňou k tancu a cvičeniu. Peter a Lucia sa však jedného dňa rozhodli spojiť ich najväčšiu záľubu do spoločného projektu a založili online fitko pre ženy Fitshaker.sk. Ten rýchlo nadobudol nesmiernu popularitu a dvojica odvtedy precestovala svet a vydala niekoľko megaúspešných kníh o zdravom životnom štýle.
Ahoj Lucia, prezraď nám, ako sa začala tvoja cesta inštruktorky a výživovej poradkyne? Kedy si sa začala zaujímať o zdravý životný štýl?
LUCIA: Začalo to mojou vášňou k tancu, ktorú som mala už od malička. Od základnej školy som sa venovala rôznym druhom tanca, tancovala som i súťažne latino a keď prišla počas vysokej „do módy” Zumba, bola to hneď srdcovka. Spájala tanec a moje milované latino rytmy, takže niet divu, že som po prvých návštevách hodín Zumby prišla domov naspídovaná ako veverička.
Na to mi môj frajer (teraz už manžel) Peťo navrhol aby som začala Zumbu precvičovať. Tak sme spojili sily – ja som precvičovala, on sa staral o technické záležitosti, prenájmy telocviční, marketing a Zumba sa nám parádne rozbehla. So tým šla ruka v ruke i zdravá strava a množstvo kurzov o stravovaní či ďalších druhoch cvičenia. Veď keď už niečo robíme, tak naplno a poriadne. :)
Študovala si na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Kam viedli tvoje kroky po skončení školy?
LUCIA: Naše hodiny Zumby sme rozbehli ešte počas výšky a po výške to bola trošku dilema – ísť do zamestnania a popri tom sa venovať Zumbe ako bokovke, alebo pokračovať naplno v Zumbe, v cvičení a šíriť osvetu zdravému stravovaniu? Ja som bola jednoznačne za možnosť B, ale keďže Peťo chodil do práce, ktorú zbožňoval, sama by som toho rozširovania až tak veľa nezmohla. Vymysleli sme však online fitko pre ženy Fitshaker, a keďže to bol job, ktorý sa nedal spojiť s bežnou osemhodinovkou, Peťo odišiel z práce a rozbehli sme Fitshaker naplno.
Odkiaľ prišla inšpirácia na založenie spomínaného fitness portálu Fitshaker.sk?
PETER: Bolo to ešte počas našej Zumba éry, keď sme naše choreografie aj natáčali a dávali na Youtube kanál. Veď nech si žienky môžu ťažšie choreo precvičiť aj doma… Tento YouTube kanál začal mať väčší úspech, než sme čakali (teraz tam má napr. jedno video cez 8 miliónov videní a ďalšie 3 milióny). Tak sme začali vidieť vo videách s cvičením na doma skvelý potenciál.
A projekt Fitshaker sa v tom momente začal rodiť. Teraz môžu ľudia cvičiť na Fitshakeri množstvo druhov cvičení (rôzne intervalové tréningy – HIIT, Dynamic Pump, cvičenia na krásne brucho- Sixpack, či rôzne cvičká na formovanie postavy- Sexy Body, tanečné cvičenia – Loca Dance, PortDeBras, Aerobic, Yogu, Pilates, ale i rôzne cvičenia pre budúce či súčasné maminy – Gravid Yogu, Baby Fit a mnoho iných). Všetky cvičenia môžu zacvičiť kedykoľvek im to doma vyhovuje a hlavne cvičia s top slovenskými a českými trénerkami, ktoré pri cvičení parádne vysvetľujú techniku cvičenia, dýchanie a podobne.
Ako tento portál vznikal a kedy začal byť úspešný?
PETER: Nebolo to veru med lízať, to ti poviem. Už len vymyslieť názov nám dalo poriadne zabrať, lebo okrem .SK sme totižto chceli aj rovnakú .COM doménu s atraktívnym a medzinárodným názvom, kedže naše vízie sú také, aby sme Fitshaker mali nielen pre slovenský a český trh, ale postupne i pre okolitý svet. :)
Následne sme si vybrali obľúbené cvičebné štýly, oslovili inštruktorky, zohnali priestory a začali tvoriť video obsah. Popritom založiť s.r.o a dotiahnuť právnické veci. Výzva prišla s tým, ako to uchopiť technologicky, našťastie som po úpornom hľadaní zohnal programátorskú firmu, ktorá sa s touto výzvou úspešne popasovala. V tom čase sme boli jedna z prvých stránok na Slovensku založená na automatických tzv. „recurring“ mesačných platbách.
A čo považovať za slovo úspech? Prekročenie hranice 100 000 návštev mesačne? Prvá tisícka platiacich PREMIUM užívateľov? Alebo keď sme sa konečne dostali na nulu? :) Video portál rozsahu ako je Fitshaker je mimoriadne nákladný (len za hosting platíme mesačne 1 100 eur a to je ešte z tých nižších položiek), takže do plusu sme sa začínali dostávať po 3 rokoch, teda len nedávno.
Našťastie, popri Fitshakeri sme mali aj iné zdroje príjmu – vydávame kuchárske knihy o stravovaní a Fitness diáre, ktoré to pekne vykompenzovali. A hlavne – práca na Fitshakeri nás nesmierne baví a napĺňa, kedže pomáhame ľuďom žiť zdravší život.
Prostredníctvom portálu poskytujete videá, podľa ktorých môžu ženy cvičiť priamo z obývačky. Popíš nám princíp tejto služby.
PETER: Portál Fitshaker.sk je určený hlavne pre ženy a funguje to tak, že návštevníčka sa registruje na našej stránke www.fitshaker.sk, na ktorej má možnosť si zaplatiť PREMIUM ČLENSTVO za 5,90 Eur mesačne, v ktorom získa prístup ku kompletnému video obsahu, v ktorom je cez 350 cvičebných videí (nakrútených v profesionálnej štúdiovej kvalite) s TOP trénerkami, vlastný dynamický kalendár, (ten plánuje cvičenia namiesto užívateľa), počítanie spálených kalórií, trackovanie progressu váhy, motivačné emaily atď atď.
Je tu možnosť i bezplatného užívania Fitshakera vo forme priamych prenosov z cvičení, ktoré sú však len 2x do týždňa a v oveľa horšej kvalite. Nedá sa to porovnať s hodnotou PREMIUM členstva.
Spolu s Fitshaker tímom ste vydali niekoľko kníh zdravých receptov Z fitka do kuchyne. Ako vzniká takáto kniha?
PETER: Tak toto by bolo na samostatný článok. :) Skúsim zhruba načrtnúť. Najprv sa dohodneme na tematike knihy (na čo budú zamerané recepty – či potréningovky, zdravé sladkosti alebo recepty na celý deň), potom dáme dokopy obsah a súbežne s naším tímom, trénerkami, profesionálnou fotografkou a grafičkou dávame knihu dokopy. Nasleduje samozrejme jazyková korektúra, povinné náležitosti ako ISBN, ďalšia podrobná kontrola a keď sme hotoví, ideme do tlače.
Na tomto mieste je potrebné ešte spomenúť, že existujú 2 spôsoby vydávania kníh – cez vydavateľstvo, alebo na vlastné triko. Ak nemáte na začiatok budget aspoň 7 000- 10 000 Eur, tak odporúčame využiť možnosť vydať knihu cez vydavateľstvo, ktoré znáša všetky vyššie uvedené náklady a samozrejme to najdôležitejšie – náklady na marketing. Autor dostane odmenu – určité percento z predaja knihy.
My sme si vybrali tú nákladnejšiu cestu, kde si môžeme celý tento proces korigovať sami a ak je kniha úspešná (ideálne bestseller), tak aj podstatne viac zarobiť. Nevýhodu ale poznáte, ak sa kniha náležite neuchytí, tak prídete o značné množstvo peňazí.
Minulý mesiac vám vyšlo pokračovanie predošlých publikácií Z fitka do kuchyne špeciál II. Čo v nej môžeme všetko nájsť? Čím je iná od ostatných?
LUCIA: Táto kniha je špeciálna tým, že obsahuje overené a najlepšie recepty z nášho Fitshaker blogu. Od našej kolekcie kníh Z fitka do kuchyne sa líši aj špecifickou strunovou väzbou, ktorá je mimoriadne praktická v kuchyni pri varení, pretože strany sa samovoľne nezatvárajú. A taktiež užitočnými záložkami, vďaka ktorým si rýchlo nájdete kapitolu akú potrebujete – či už ide o pečivo, prílohy, snacky, mäsité jedlá a ďalšie. Ako naše najnovšie dielo ju považujem za rozhodne najlepšiu spomedzi všetkých našich kníh. :)
Lucia, trénuješ rôzne skupinové cvičenia. O aké ide a ktoré ty osobne preferuješ?
LUCIA: Momentálne mám pár dní pred pôrodom, takže precvičovaniu som dala, verím že krátku, pauzičku. Za to nie cvičeniu – hýbem sa celé tehotenstvo a myslím, že aj to je jeden z dôvodov, prečo si ho tak užívam.
Moje obľúbené cvičenia sú však intervalové tréningy, tréningy s vlastnou váhou tela a samozrejme tanečné cvičká ako Zumba. Mám však veľmi rada aj Yogu, beh, turistiky a vlastne všetky druhy pohybu.
Akú najväčšiu chybu podľa teba robia ľudia, ktorí chcú schudnúť?
LUCIA: Chcú schudnúť veľmi rýchlo a výsledky vidieť už po týždni. Chudnutie by však malo byť o postupnej zmene životného štýlu, v ktorom aj výsledky prichádzajú možno pomalšie, ale sú trvalejšie. Takže ľudia, nevzdávajte to po prvom týždni, ak sa ručička na váhe nepohne – váha nie je až tak dobrý parameter hodnotenia pri formovaní postavy. A samozrejme tých chýb, ktoré ľudia robia je mnoho… tiež by to bolo na ďalší článok.
Ako profesionálna trénerka si vzorom pre mnohých ľudí, ktorí sa túžia dostať do formy. Čo dáva najväčšiu motiváciu tebe?
LUCIA: Motivovať do cvičenia sa absolútne nemusím, lebo pohyb zbožňujem…skôr je to ťažšie ak nemôžem cvičiť naplno ako napr. teraz, pár dní pred pôrodom… ale to už nejako vydržím a vystačím si s prechádzkami.
Čo by ste poradili mladým ľuďom, ktorí si tiež túžia vybudovať vlastný portál?
PETER: Sledujte trendy zo zahraničia, ideálne USA, kde sú roky pred nami, a každý nápad, ktorý príde sa snažte rýchlo zanalyzovať. Keď vám semafor v hlave dáva zelenú, pustite sa ihneď do toho, kým máte ešte nadšenie z nápadu. Nám na začiatku veľmi pomohlo stanoviť si cieľ – „Chceme naším podnikaním pomáhať ľudom, mať ho celé online a popritom cestovať po svete.“ Takže každý nápad viažúci sa na stabilné miesto podnikania, napr. rozbehnúť vlastné fitko či reštiku, sme museli zavrhnúť. A podnikajte prosím vás v oblasti, ktorá vás baví. Ľudia vás dokážu ihneď prekuknúť a domyslieť si či to naozaj robíte srdcom.
LUCIA: Nebojte sa riskovať. Nemáte čo stratiť, iba získať. Pri najhoršom skvelú skúsenosť ako to nabudúce nerobiť. Ak si nájdete vec, ktorá Vás bude napĺňať, spojíte sily so správnymi ľuďmi, všetko pôjde. Ja som totiž jeden z najväčších optimistov sveta a myslím, že ten optimizmus aj skvelo v živote funguje a priťahuje naozaj len samé skvelé veci. :)
Na aký z doterajších úspechov si najviac hrdá?
LUCIA: Na to, že vďaka našim online projektom môžeme s manželom pracovať z akéhokoľvek miesta na svete (samozrejme s pripojením na internet), a preto aj veľa cestujeme. Viacero mesiacov z roka trávime na cestách, napr. Thajsko, Filipíny, Vietnam, Kostarika, Portugalsko, Španielsko, pričom vznikajú ďalšie a ďalšie nápady. Takže ako najväčší úspech považujem slobodu, ktorú nám online podnikanie dáva.
A druhý najväčší úspech je určite Fitness diár, ktorý ideme vydávať tento rok už po tretí krát a v roku 2015 to bola druhá najpredávanejšia knižná publikácia na Slovensku podľa portálu Martinus.sk.
Ešte nám prosím prezraď, na čom momentálne pracuješ ?
LUCIA: V tieto dni pracujem na tom, aby som nepracovala, čo je však veľmi ťažké, keď ťa práca tak baví. Vraj je najvyšší čas aspoň tých pár dní pred pôrodom úplne vypnúť a vyložiť nohy… Náš tím však pracuje na dokončení Fitness diára 2018, ktorý bude ešte parádnejší ako tie predchádzajúce. :)