Manželia Pätoprstí priniesli na Slovensko unikátnu špecialitu. Slovenské Kimči pochválil aj kuchár z Kórejskej ambasády
- Kimči je kórejská špecialita, ktorá sa vďaka manželom Pätoprstým teší obľube aj na Slovensku
- Vyrába sa na farme v obci Viničné pri Pezinku a jej príprava trvá aj niekoľko týždňov
- Kimči je kórejská špecialita, ktorá sa vďaka manželom Pätoprstým teší obľube aj na Slovensku
- Vyrába sa na farme v obci Viničné pri Pezinku a jej príprava trvá aj niekoľko týždňov
Kimči je kórejská špecialita zo zeleniny, ktorá sa pravidelne objavuje v rebríčkoch superpotravín. Niekedy sa o nej hovorí ako o kórejskej kvasenej kapuste. Nájdeme ju však aj u nás, a to na Kimči farme v obci Viničné pri Pezinku. Na jej čele stoja manželia Pätoprstí.
Firmu Flying Composites s.r.o., pôvodne Aeromodel Slovakia s.r.o., manželia založili za účelom výroby leteckých modelov v roku 2001. Bolo to na počiatku globalizácie, kedy začali v danej branži krachovať firmy v Českej republike a neskôr aj tradičné firmy v Nemecku a trh ovládli výrobky z Číny a Vietnamu.
„Kimchi farma vznikla na podnet manželky Ivany ako prevádzka existujúcej spoločnosti. Absolvovala potrebné školenie, aby sa mohla stať zodpovednou osobou za prevádzku. Fyzicky sme sa do rozbehu zapojili aj s pomocou oboch synov. To sa týka hlavne rekonštrukčných a stavebných prác. Vlastná výroba bola doménou manželky,“ približuje Peter.
Vyrábal lietadlá, pracoval v akciovke a napokon si obľúbil kórejskú špecialitu
Peter je vyštudovaný technik, študoval konštrukciu a zaoberal sa predovšetkým výrobou lietadiel. Uvádza, že je jedno či vyrábate modely, lietadlá, elektroniku alebo potraviny. Dôležité je podľa neho rozhodnutie, že niečo chcete.
„Raz som v USA stretol českého pilota dopravných lietadiel. Povedal, „bol som kuchárom, robotníkom a raz keď som doma ležal a rozmýšľal čím som nebol, napadlo ma že pilotom. Druhý deň som navštívil lekára, druhá cesta bola do banky pre úver a do pol roka som bol pilotom. Čo človek, to iná cesta,“ hovorí o českom pilotovi Peter.
Podnikateľ Peter v minulosti pôsobil aj ako konateľ, riaditeľ akciovky zahraničných investorov na Slovensku. Boli to preňho nenahraditeľné skúsenosti, kde sa zaoberal riadením výroby až po realizáciu investícií, hlavne výrobných priestorov týchto spoločností.
„Nedá sa tu nespomenúť investora zo Švajčiarska. Na pohovor do Bratislavy som prišiel v obleku a on priletel s kolegami vo vlastnom lietadle v rifliach a kockovanej košeli. Druhýkrát keď sme sa videli mi povedal, že oblek sa u nich nosiť nemusí. Odovzdal mi kreditku, na účte bolo 40 miliónov korún a dostal som úlohu: „po prvom januári spúšťame výrobu“. Bolo to na jeseň, ale po prvom sme vyrábali,“ spomína na prácu v akciovke podnikateľ.
Čas sú peniaze
Kimči Peter objavil počas svojej predošlej práce, keď cestoval po svete a dostal sa do Južnej Kórey. „Tam som si obľúbil kimči a jeho pozitívne pôsobenie na moje zdravie. To bolo asi pred pätnástimi rokmi, jeho nedostupnosť v obchodoch viedla k prvým pokusom vyrobiť si ho doma. Po čase si ho obľúbili aj naši známi a tí nás navádzali, aby sme ho začali vyrábať profesionálne,“ objasňuje majiteľ.
Spokojnosť známych a manželkine presvedčenie bolo pre Petra hlavným impulzom, aby sa pustil do podnikania s Kimči. No vstup na kimči scénu nebol prechádzka ružovou záhradou. Najťažšie pre nich bolo nájsť vhodné priestory a za najrizikovejšie považovali náklady na nájom a rekonštrukciu.
Peter hovorí, že zvládnuť legislatívu v potravinách si vyžaduje určitý čas, nehovoriac o získaní všetkých potrebných povolení. „Musím však povedať, že som bol milo prekvapený vecným profesionálnym a korektným prístupom príslušných úradov.“
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
V začiatkoch podnikania manželia Päťoprstí investovali niekoľko tisíc eur. „Čas sú peniaze a preto hlavným finančným faktorom bol definovaný čas, ako dlho budeme činnosť financovať z našich úspor, kým sa náklady pokryjú z predaja výrobkov. Pokúsili sme sa odhadnúť aj čas, kedy sa aspoň vynaložené prostriedky vrátia, ale v tom čase bolo v kalkulácii veľa neznámych. Hlavné bolo spoločné rozhodnutie, že ak to nevyjde, tak vynaložené prostriedky stáli za pokus naštartovať spoločné podnikanie,“ objasnil Peter.
Kimči s 2 000-ročnou tradíciou a takmer 200 rôznymi receptúrami
Korene Kimči siahajú až 2000 rokov do histórie a na jeho prípravu existuje vo svete takmer 200 rôznych receptúr. Manželia Päťoprstí sa rozhodli pre čisto zeleninové kimči. „V podstate ide o vegánske kimči, ale to „vegánske“ nebol ich hlavný cieľ. V podstate zodpovedá vzhľadovo aj chuťovo tomu, ktoré som si obľúbil v Kórei,“ hovorí podnikateľ.
Ponúkajú aj menej tradičnú, nepikantnú verziu. Tento druh kimči začali vyrábať na základe spätnej väzby od zákazníkov. Produkt neobsahuje čili, no stále ponúka všetky benefity fermentovanej zeleniny.
Základom perfektného Kimči je podľa Petra správny priebeh fermentácie. „Veľa zákazníkov mi popisovalo ich vlastné pokusy a väčšinou to stroskotalo na nezvládnutí procesu fermentácie, po slovensky – kvasenia,“ dodáva. Rodina Päťoprstá sa pri Kimči usiluje o fermentáciu bez soli. Majiteľ uvádza, že soľ sa mylne považuje za konzervant v súvislosti s kimči. Soľ používajú len na odvodnenie čínskej kapusty, podobne, ako sa soľ používa u našej kyslej kapusty.
Na rozdiel od kyslej kapusty soľ dvomi preplachmi vo vode do maximálnej možnej miery pred fermentáciou odstránia. Má to však dva prínosy. Jeden je, že minimalizujú dennú dávku konzumovanej soli zákazníkmi. Druhý prínos je ten, že zákazníci môžu do kimchi pridávať fermentované omáčky. Tým si môžu vytvoriť celé spektrum rôznych druhov kimči, ale nepríde k celkovému presoleniu.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Ako dlho však trvá samotná príprava Kimči?
„Korektne odpovedať na túto otázku sa dá len po zadefinovaní množstva. Aby si človek predstavil, čo to všetko zahŕňa, odporúčam každému zákazníkovi, aby si to vyskúšal pripraviť sám. Veľa zákazníkov nám povedalo, že si to občas pripravia a veľa ich to vzdáva, keď si predstavia, koľko práce to predstavuje. Od nákupu zeleniny po naplnenie do pohárov je priemerný čas niekoľko týždňov,“ ozrejmuje zakladateľ farmy Kimči.
Suroviny na samotnú prípravu Kimči nakupujú od veľkodistribútorov zeleniny. „Napríklad zázvor, ktorý kupujeme na Slovensku v obchodoch je z Brazílie, Peru, Číny a tak by sme s úsmevom mohli považovať Európu za lokálny zdroj. Skúšali sme zohnať zdroj na Slovensku, ale čo vidíme v televízii o potravinovej produkcii je, bohužiaľ, pravda. Taktiež sme skúšali zohnať BIO, veľa sľubov ale žiadny výsledok,“ vyjadril sa podnikateľ.
Pochvala z Kórejskej ambasády
Kimči im dokonca pochválil kuchár z Kórejskej ambasády a aj majitelia firmy, ktorí vyrábajú kimči v Južnej Kórei. Veľmi nás ich hodnotenie potešilo. „V Starej tržnici v Bratislave neujdeme pozornosti návštevníkov z Ázie a je neprehliadnuteľné ich neskrývané prekvapenie, keď vidia náš stánok,“ tvrdí.
Kimči je dostupné približne v 25 obchodoch v Bratislave, Pezinku, Modre, Senci, Trnave a v Košiciach. Novinkou je možnosť objednať kimči cez e-shop, takže je prakticky dostupné pre zákazníkov na celom Slovensku.
Do obchodnej siete majitelia dodávajú 0,5 kg pohár kimči za jednotnú cenu. Výsledná cena je však plne v kompetencii obchodníkov. Kimči sa dá kúpiť v predajniach od 5,00 – 6,90 € za pohár.
Nejedným pracovným odvetvím lomcuje koronakríza. Kimči farma však negatívny dopad pandémie nepocítili. „Výroba kontinuálne mierne rastie. U fermentovaných potravín sa prejavuje aj sezónnosť. V súčasnosti však môžeme povedať, že sa objemovo zaraďujeme medzi „manufaktúry“,“ hovorí majiteľ.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Do budúcna majitelia považujú za najdôležitejšie zachovanie kvality. „Celá výroba je ručnou prácou s maximálnym dôrazom na kvalitu a čistotu výrobného procesu. Naša rodina je od začiatku prvým a najnáročnejším zákazníkom. Výroba je v súčasnosti výlučne rodinnou záležitosťou a chceli by sme aby to tak vydržalo čo najdlhšie. Rast sortimentu nie je našou prioritou.
Podarilo sa nám dosiahnuť ciel prostredníctvom spolupráce s e-shopom a sprístupniť tak kimči na celom Slovensku. Keďže sa väčšina našich predajcov nachádza v bratislavskom a trnavskom kraji, je našim cieľom do budúcna, nadviazať spoluprácu s maloobchodnými predajcami v ďalších krajoch Slovenska,“ vyjadril sa pre Startitup Peter Päťoprstý.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy