Marek a Martin vybudovali novú remeselnú piváreň. Môže sa stať absolútne najlepšou na Slovensku
- Sú dôkazom toho, že s vášňou, odhodlaním a správnym know-how je možné dosiahnuť veľké veci
- Príbeh ich projektu BEERstrica môže byť inšpiráciou pre všetkých, ktorí chcú podnikať
- Sú dôkazom toho, že s vášňou, odhodlaním a správnym know-how je možné dosiahnuť veľké veci
- Príbeh ich projektu BEERstrica môže byť inšpiráciou pre všetkých, ktorí chcú podnikať
Sú priateľmi od detstva, a teraz sa Marek Weiss (35) a Martin Jančo (34) spoločne pustili do výzvy, ktorá môže zmeniť tvár remeselného pivovarníctva na Slovensku.
S dlhoročnými skúsenosťami v gastronomickom sektore a vášňou pre remeselné produkty sa rozhodli otvoriť piváreň, ktorá presahuje tradičné predstavy o krčmách a ponúka niečo úplne nové.
Marek a Martin nie sú v gastrobiznise žiadnymi nováčikmi. V minulosti už otvorili tri podniky v Banskej Bystrici a jeden v Žiline. Ich podnikateľské zručnosti a láska k jedlu a pivu sa stali základom pre ich najnovší projekt.
Nebezpečenstvo a odvaha v podnikaní
Podnikanie v gastronomickom sektore je rok čo rok náročnejšie, a najmä pri remeselných pivách, ktoré sú nepasterizované a nefiltrované, existuje vždy riziko. K tomu všetkému sa pridal aj návrat 20 % DPH na pivo a alkohol, čo podnikanie ešte viac sťažuje.
„Naďalej máme obavy, keďže sme si vedomí, že ideme s takýmto konceptom v našich končinách proti prúdu. Sme remeselná piváreň, v ktorej varíme rôzne špecifické jedlá. Vybudovali sme plnohodnotnú kuchyňu a máme otvorené každý deň už od obeda. Čapujeme na 12 pípach remeselné pivá, ktoré sú väčšinou nepasterizované, nefiltrované a kedykoľvek sa môžu pokaziť. Myslím si, že každý, kto má gastroprevádzku, mi dá za pravdu, že podnikanie v tomto segmente je z roka na rok zložitejšie.“
Impulz pre nový projekt
Mladí podnikatelia priznávajú, že ich láska k remeselným produktom bola hlavným hnacím motorom pre vznik BEERstrice. Tvrdia, že v Banskej Bystrici im vyslovene chýbala piváreň, ktorá by ponúkala nielen kvalitné pivo, ale aj jedlá so zložitejšou, kreatívnou úpravou surovín.
„Zbožňujeme remeselné pivo, vlastne nielen pivo, ale aj víno, pečivo, lepšie povedané, všetky remeselné produkty. Chýbala tu poriadna remeselná piváreň, ktorá by naplnila potenciál tohto výnimočného priestoru v blízkosti starej tržnice. Nechceli sme už žiadnu piváreň typu ‚kozlovňa‘ či ‚klubovňa‘ alebo podávať zavárané utopence, chceli sme niečo fresh.“
Objasňujú, že sa inšpirovali škandinávskymi krajinami, pochodil Kodaň, Štokholm a vyskúšali pivovary a pivárne. Chceli preto vytvoriť piváreň s kvalitným výčapom, nezazmluvniť sa žiadnej značke pivovaru, variť si vlastné pivo a mať slobodu v tom, čo dajú na menu.
„Každý mesiac pripravujeme nový a la carte, nechávame si voziť mäso zo slovenských fariem s jasným pôvodom, zeleninu často nakupujeme na trhu a chceme byť čo najviac zero waste. Preto aj to menu obmieňame v rôznych intervaloch a niekedy sa nám môže stať, že sme ‚sold out‘.“
Vysvetľujú, že priestory zariaďovali za pomoci interiérovej dizajnérky Veroniky Schmidt, ktorá sa vyžívala v architektonickom štýle „bauhaus“.
Bauhaus je známy svojou jednoduchosťou, materiálmi ako nerez, kov a koža či mnohými tvarmi a rôznymi farbami. K tomu pridali nadaného grafika Štefana Šimuni, ktorý im pomáhal s brandom, identitou, fontami, „picasovkami“ tak, aby im to zapadlo do konceptu.
„Všetko sme to na záver pospájali do jednej svojskej ‚kodanskej‘ pivárne s kvalitnou kuchyňou v centre Banskej Bystrice.“
Know-how pre tento biznis podľa ich slov načerpali postupným vývojom.
„Nebavilo nás sedieť na káve, a tak sme radi cestovali, čítali, skúšali, otvárali reštaurácie, učili sa a brainstormovali (aj pri pive) až sa nám to celé začalo vizualizovať v hlavách, až do dnešnej podoby BEERstrice.“
Slovo dalo slovo a zrazu vznikol projekt, do ktorého investovali viac než 100 000 eur. „Niečo sme si našetrili, niečo nám požičala banka.“
Čo sa týka návratnosti financií, nie je to celkom jasné, no ako tvrdia: „Excel spomínal niečo ohľadom 3 rokov.“
Remeselné pivá na Slovensku
A aký je názor týchto skúsených pivárov na aktuálny trh s remeselným pivom na Slovensku?
„Expanduje, ak sa pozriete do zahraničia, tak je vidieť, že získava na popularite, a to je cítiť aj na Slovensku. Už aj veľké pivovary začínajú naháňať rozbehnutý vlak formou rôznych typov piva ako IPA a podobne. Myslím si, že za pár rokov remeselné pivo nebude považované za niečo alternatívne, ale skôr ho ľudia budú vyhľadávať, ako vyhľadávajú dobré domáce jedlo v reštauráciách.“
Neprajníci a intrigy v gastrobiznise
Nie je žiadnym tajomstvom, že v každom biznise sa nájdu aj ľudia, ktorí iným nedoprajú vydretý úspech.
„Určite sa našli, ale už si ich nepamätám. Riadim sa pravidlom, že keď niekto na vás hľadá chyby a nepraje vám, je to poväčšine jeho problém a jeho slabosti, ktoré si chce premietnuť do vás. Ja prajem všetkým len to dobré, aby sa nám všetkým darilo,“ hovorí Marek.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Táto filozofia mu umožňuje sústrediť sa na pozitívne aspekty podnikania a nevenovať zbytočnú energiu negatívnym ľuďom.
Bizarné zážitky v kuchyni
Gastrobiznis je tiež plný kurióznych a nezabudnuteľných zážitkov. Marek spomína na jeden z najbizarnejších:
„Spomeniem si teraz napríklad na pomocného kuchára, ktorý bol pri nástupe do práce vždy triezvy, ale skoro po každých obedoch už nevedel stáť na nohách. Nevedeli sme na to prísť, ako to je možné, keďže nemal prístup k alkoholu, až sa nám sám priznal, že si schovával alkohol na záchodoch pre zákazníkov v košoch na servítky, ktoré chodil vysýpať. Bol to úlet.“
Náročnosť podnikania na Slovensku
Marek a Martin konštatujú, že podnikanie na Slovensku nie je jednoduché a prináša aj mnoho výziev.
Nájsť rovnováhu medzi prácou a rodinou, časom pre seba a stresom, považuje Marek za absolútne najnáročnejšie. Navyše, vysoké daňové zaťaženie predstavuje pre malých a stredných podnikateľov významný problém.
Pre všetkých, ktorí by chceli začať podnikať na Slovensku, majú pivní znalci jasnú radu: „Posilnite sa dávkou motivácie. V minulosti sa podnikalo ešte ťažšie ako dnes a predsa vznikli osobnosti ako napríklad Tomáš Baťa. Kto chce, cestu nájde.“
Plány tímu BEERstrica do budúcna sú taktiež ambiciózne: „Zveľaďovať naše podniky a tešiť ľudí dobrým jedlom a pitím.“
Príbeh Marka a Martina je bez pochýb inšpiráciou pre všetkých, ktorí chcú podnikať a priniesť niečo nové a kvalitné na slovenský trh. Ich cesta začínajúca s BEERstricou je dôkazom, že úspech je možný aj v náročných podmienkach, ak máte správny prístup a neustále sa snažíte zlepšovať…