Mário Biháry: Na HIP HOP ŽIJE by som rád videl Travisa Scotta či Kanye Westa. Na Slovensku to však reálne nie je (ROZHOVOR)
- Marián Baláž je známy pod prezývkou Mário Biháry, je jedným z najznámejších promotérov na Slovensku
- Organizuje najväčší hip-hopový festival, manažuje legendárnu H16 a má vlastnú agentúru RHBproduction
- Okrem toho sa pohybuje v gastre a spoločne s chalanmi z Herbforce založil novú firmu
- O tom, ako je na tom s plánmi na leto festival HIP HOP ŽIJE, ale aj o jeho novom biznise nám porozprával v rozhovore
- Marián Baláž je známy pod prezývkou Mário Biháry, je jedným z najznámejších promotérov na Slovensku
- Organizuje najväčší hip-hopový festival, manažuje legendárnu H16 a má vlastnú agentúru RHBproduction
- Okrem toho sa pohybuje v gastre a spoločne s chalanmi z Herbforce založil novú firmu
- O tom, ako je na tom s plánmi na leto festival HIP HOP ŽIJE, ale aj o jeho novom biznise nám porozprával v rozhovore
Marián Baláž, ktorého mnohí skôr poznajú pod prezývkou Mário Biháry patrí k promotérskej špičke na Slovensku. Je zakladateľom festivalu Hip-hop žije, má vlastnú agentúru RHBproduction, kde tvorí aj produkciu. Okrem toho stíha manažovať legendárnu crew H16 a kráľa rapovej scény Majka Spirita.
- Čo hovorí Mário na novú vlnu raperov
- Ako si spomína na prvý ročník HIP HOP ŽIJE
- Ktorého interpreta by rád dostal na bratislavský stage
- Ako sú na tom organizátori festivalu s plánmi na leto 2021
- Prečo sa rozhodol s pražskom prevádzkou zavítať na Slovensku
- Aký brand chystá v spolupráci s českou kanabisovou firmou
Cudzie mu nie je ani podnikanie v gastre, keďže počas pandémie v Bratislave rozbehol s kolegami novú prevádzku. Zároveň pripravuje nový brand, ktorý vznikne v spolupráci s českou firmou Herbforce a jeho veľkou vášňou je fotografovanie, a to na analóg.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Ako organizátor na hip-hopovej scéne pôsobíš vyše dekádu. Čo všetko sa podľa teba v hip-hopovom svete za tú dobu zmenilo?
Je toho veľa. Sú to nové rapové štýly a dnes sa už o rape nehovorí ako o malom speváckom žánri. Stal sa mainstreamom vo svete hudby. Zo svetových i domácich raperov sa stali veľké hviezdy, ktoré pozná široká verejnosť. Tých najznámejších registruje celá krajina.
S narastajúcou popularitou však stúpal dopyt po rape, stúpali prijmi interpretov. Raperi sa stávajú tvárami reklamných kampaní, kde by si ich určite pred 10 rokmi nečakal. Zarábajú slušné peniaze z koncertov, predaju nosičov, digitálu, merchu a podobne. Tiež si myslím, že išla hore kvalita, či už producentov, samotných interpretov alebo ich performance.
Prispôsobujú sa novým podmienkam raperi?
Myslím si, že oni tie podmienky vytvárajú. Rap vždy vyjadroval a dúfam, že aj naďalej bude interpretovať postoj generácie a odraz spoločnosti. Nech je už akákoľvek, tento žáner jej dáva zrkadlo, či už v dobrom alebo v zlom svetle.
Zároveň bol rap vždy o subkultúre a komunitách, čo myslím, že sa z mainstreamovej podoby trošku vytráca. Dnes môže preraziť hocikto, v hudobnom biznise už nejde len o talent. Prioritami sa stavajú iné, dôležitejšie faktory.
Líši sa dnešný hip-hop od toho, čo tu bolo, napríklad v roku 2013, kedy sa zakladal festival HIP HOP ŽIJE?
Určite objemom peňazí v ňom. Tiež vidím, že nie je taký chlapskí. Dnes v zahraničí vidíš populárneho rapera v sukni alebo na šteklách či s nalakovanými nechtami, čo kedysi nebolo možné. No niekedy mám pocit, že z neho mizne úprimnosť.
Čo hovoríš na novú vlnu mladých raperov?
Vždy tu bude nová vlna, má to svoje etapy. Ja osobne si myslím, že minimálne každú dekádu sa výrazne zmení smer v rape, respektíve prídu nové prvky, zmeny v produkcii a iný pohľad na vec.
Bola tu éra 50-centa, následne Lila Wayna, ktorý definoval dobu. Momentálne je najúspešnejší trap, kde by som spomenul hlavne Gucci Mana, ktorý ho za mňa najviac preslávil. Povedal by som dokonca, že súčasní raperi sú hlavne jeho „deti“.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Poďme však k festivalu Hip Hop žije, ktorý patrí medzi unikáty v strednej Európe. Ako si spomínaš na prvý ročník?
Veľa práce, neistota, no na druhej strane nadšenie z veľkého projektu, ktorému sme verili. Mali sme síce veľké skúsenosti s organizovaním koncertov či open air eventov. No tento festival bol niečo úplne iné, hlavne z produkčného hľadiska.
Práve prvý ročník sme sa veľa naučili, a to v prvom rade z vlastných chýb. No na základe toho sme stanovili nové procesy, o ktorých sme predtým ani len netušili.
Kde sa zrodil samotný nápad vytvoriť tento projekt?
Nápad vytvoriť tento projekt sa zrodil na Zlatých pieskoch v roku 2012 po open air koncerte Majka Spirita, ktorý som robil vonku pred klubom mojich súčasných partnerov na festivale. Tam sme si povedali, že ten výtlak je tak veľký, že poďme usporiadať festival.
Hneď vedľa bol ideálny pozemok na takýto event, tak sme sa do toho pustili a začali pracovať. Rok po tom sa už konal prvý ročník festivalu.
A prečo ste si zvolili práve hip-hopový festival?
Cítili sme, že tu chýbal festival pre túto komunitu ľudí. Samozrejme vždy som sníval robiť veľký eventy, ale bol som ešte nováčik v promotérskom svete.
Ja som sa pohyboval v tejto komunite od mojich 15-nástich, čo je 20 rokov dozadu. V tom čase sa tu konali prvé rapové koncerty v kultúrnych domoch pre malú skupinu ľudí. Rástol som s týmto žánrom, takže to pre mňa bolo prirodzene, dokonca som aj na začiatkoch skupiny H16 rapoval tiež.
Všímal som si ako rokmi hip-hop ako žáner stúpa hore. Rástla fanúšikovská základňa a dostával sa do mainstreamu. Raperi hrávali predtým väčšinou pre 500 až 1000 fanúšikov. Zrazu si však vedel dostať na sólo koncert kvalitného rapového interpreta 2 000 až 3 000 návštevníkov.
Celé to prišlo po „ťažkom“ životnom období v rape, ktorý nazývam discorap, kde sa dosť experimentovalo v tomto žánri. Bol to, ale odraz toho čo sa dialo vo svete, celé to skončilo po roku 2011. Myslím si, že veľký vplyv mal aj album Nový človek od Majka. Znenazdajky sa hrával klasický rap oveľa viac v rádiách, raperi boli v porotách televíznych šou a začala sa registrovať komercia.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Aká je vízia festivalu?
Momentálne sa ťažko rozpráva o vízii, ale pred pandémiou sme každým rokom rástli. Za tých sedem rokov sa nám podarilo vybudovať značku HIP HOP ŽIJE, pod ktorou je už päť festivalov na Slovensku a v susedných Čechách. Nebyť pandémie tak by bola ďalšia nová zástavka, a to pri Liptovskom Mikuláši.
Bratislavský festival bol a bude hlavný event, väčší, viac stageov a zahraniční interpreti. Ostatné festivaly sme skôr brali ako lokálne akcie, sme radi, že sa z nich stali rokmi najväčšie komunitné festivaly v regióne so slušnou návštevnosťou.
Vízia na najbližšie roky je dostať značku HIP HOP ŽIJE minimálne do tej podoby ako bola pred pandémiou. Bude to, ale ťažké, veľa sa za tých pár rokov zmení, keďže festival už nebol takmer 2 roky.
Vyrastajú nový fanúšikovia interpretov a nevieme teraz ani len odsledovať, kto má aký výtlak, keďže sa nejazdia tour. Príde nová generácia ľudí a uvidíme aké budú pravidlá pre veľké open air festivaly.
Snažíte sa týmto festivalom posúvať slovenskú rapovú scénu vyššie?
Samozrejme, od začiatku sme boli nastavení nato pomáhať tomuto žánru a rásť v našich končinách, zvyšovať úroveň vystúpení, vytvoriť profesionálne podmienky pre umelcov, a to kvalitou setupu či zvukového alebo vizuálneho.
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Na aké najväčšie bizarnosti z festivalu si spomína
- Aké dôsledky bude mať aktuálna situácia na hudobný a festivalový priemysel
- Ako vidí letnú sezónu 2021 a či sa dočkáme festivalu Hip-hop žije
- Čomu sa aktuálne venuje
- Ako by charakterizoval CBD a aké v ňom vidí benefity
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy