Markeťáci, ktorí rozbehli biznis na východe Slovenska a do Kalifornie ich pozval Google
- Core slovenského biznisu sa od nepamäti sústreďuje v okolí hlavného mesta. Kde je veľa firiem, tam je aj veľká konkurencia a práve oblasť online marketingu je jasným príkladom toho, ako vyzerá malý rybník s veľkým počtom rýb. Marketingová agentúra Onlyne sa rozhodla, že skúsi šťastie ďalej na východ.
- Core slovenského biznisu sa od nepamäti sústreďuje v okolí hlavného mesta. Kde je veľa firiem, tam je aj veľká konkurencia a práve oblasť online marketingu je jasným príkladom toho, ako vyzerá malý rybník s veľkým počtom rýb. Marketingová agentúra Onlyne sa rozhodla, že skúsi šťastie ďalej na východ.
Ahojte, chalani. Čo vás priviedlo k rozhodnutiu založiť si vlastnú agentúru na už aj tak celkom preplnenom trhu?
Ľubo R: Vedeli sme, že sme dobrí v tom, čo robíme, takže sme sa nebáli. Myslíme si, že je tu stále priestor pre kvalitu a zároveň nás lákalo, že zo Slovenska môžeme naše služby poskytovať kdekoľvek na svete. Na druhej strane, aj na Slovensku je kopec skvelých firiem, ktoré prostredníctvom internetu môžu expandovať do zahraničia, ale tento potenciál ešte zďaleka nevyužívajú.
Ako sa spätne pozeráte na svoje podnikateľské začiatky?
Ľubo Š: Moja cesta bola dosť kľukatá. Ešte pred krízou sa mi o nejakom podnikaní ani nesnívalo. Moja generácia žiadne podnikateľské vzory nemala, tak som sa ako obyčajný zamestnanec tešil z každoročného rastu platu. Potom prišla spomínaná kríza, firma sa dostala do problémov a ja som zrazu musel hľadať spôsob, ako uživiť o jedného člena početnejšiu rodinu. O online marketingu som dovtedy ani nechyroval. Ale skúsil som to – a už som pri ňom zostal. Časom som si uvedomil, že v dobe prichádzajúcej umelej inteligencie je veľké riziko byť sám. Preto som ani nepotreboval dlho premýšľať, keď mi Ľubo navrhol, aby sme to skúsili spolu.
Ľubo R: Ešte dávno predtým som si založil prvý eshop, potom druhý, potom portál… Keďže som pracoval v B2B, všetko sa to týkalo skôr priemyslu. Popri tom som sa vzdelával v marketingu, skúšal a učil sa na vlastných chybách. Neskôr som takmer 3 roky pracoval ako konzultant pre jednu z top agentúr na Slovensku a v Česku, kde som pracoval na veľkých projektoch a mal som možnosť mnohé sa naučiť.
Foto: Onlyne
V Bratislave sú desiatky marketingových agentúr a obrovská konkurencia. Bolo aj toto dôvodom, prečo ste sa rozhodli rozbehnúť biznis v Košiciach?
Ľubo R: Práve preto, že v Bratislave sú ich desiatky, sme ostali v Košiciach. :) Na druhej strane, kto pracuje v digitále, vie, že to nie je o počte agentúr, ale aj o kvalite odvedenej práce. My si v tomto smere dávame záležať. Slovensko je malé, preto myslíme globálne. Veď náš trh je predsa internet! Pracujeme aj na zahraničných trhoch, máme napríklad klienta z Kalifornie, ktorý nerieši, či sme z Bratislavy alebo z Košíc, podstatné sú pre neho iné KPI.
Takže menšiu konkurenciu na východe nevnímate ako výhodu?
Ľubo R: Ako som spomínal, neviažeme sa na mesto či krajinu. Pre nás je konkurencia všade na internete. Skôr sa snažíme ukázať, že to, čo robíme, robíme dobre.
Ľubo Š: Aká menšia konkurencia? Slovensko je malé a nestretnúť sa v Košiciach s aktivitami bratislavských agentúr je takmer nemožné. O ich intenzívnych kampaniach na internete nehovoriac.
Je napriek tomu východoslovenský marketingový trh niečím špecifický?
Ľubo R: V Košiciach sa dajú agentúry, ktoré vedia niečo robiť, zrátať na jednej ruke. Raz sa nám však ozvala firma s tým, že chcú lokálnu agentúru a že zadanie neposielali firmám mimo východné Slovensko. To som však zažil len raz. Tiež sa nám stalo, že nám klient z Bratislavy, u ktorého sme boli osobne na rokovaní, pred podpisom zmluvy povedal, že sa rozhodol uprednostniť firmu z Bratislavy, lebo je to bližšie.
Ľubo Š: Určitým špecifikom je nedostatok skúsených ľudí. Nie že by sa na východe talenty nerodili, ale tí najlepší odchádzajú do Bratislavy alebo zahraničia. Výzvou pre nás teda bude udržať ich doma.
Foto: Onlyne
V marketingu je dnes čoraz dôležitejšie odlíšiť sa od masy. Ako to robíte vy?
Ľubo Š: Kvalitou. Sú “špecialisti”, ktorí svoje služby ponúkajú za pár desiatok eur, ale tomu zodpovedá aj odvedená práca. Potom to vyzerá tak, že zákazník potrebuje v kampani upraviť dve veci, no oni mu jednu urobia teraz a druhú až o mesiac, lebo teraz sa to už nevojde do 50-eurového paušálu. Nie, nepreháňam, naozaj sme sa s tým stretli. Alebo ďalší príklad – zákazník si objednal nový web a “v cene” dostal aj nastavenie AdWords kampane. Keď mi ju ukázal, nepoužil som z nej prakticky nič, nastavil som mu ju od nuly. Online marketing je stále komplexnejší a už nefunguje tak priamočiaro ako pred niekoľkými rokmi. Dnes je často lepšie nerobiť ho vôbec, ako ho robiť zle. Nič síce nezarobíte, ale aspoň neminiete peniaze. Jedine že by ste to brali ako lekciu.
Na stránke uvádzate, že ste od už od založenia firmy partnerom Google. Ako je to možné? A čo vás v praxi google partnerstvo prináša?
Ľubo Š: Nebolo to celkom zo dňa na deň. Ja som bol Google Partnerom už ako živnostník a po založení agentúry som toto partnerstvo preniesol na ňu. Agentúra teda mala na čom stavať a dnes už máme okrem mojej pôvodnej špecializácie na reklamu vo vyhľadávaní oficiálne potvrdenú aj špecializáciu na mobilnú reklamu a na reklamu v Obsahovej sieti Google.
V praxi to na jednej strane znamená nutnosť držať krok s rýchlym vývojom, vzdelávať sa a udržiavať si v platnosti certifikáciu. Na druhej strane možnosť vystúpiť z radu a využiť možnosti, ktoré Google svojim partnerom poskytuje.
Foto: Onlyne
Dnes už to však nie je až taká exkluzivita, nemýlim sa?
Ľubo Š: Je pravda, že celoslovensky už počty Google Partnerov dosť narástli a momentálne je ich viac ako 60. Dokonca aj v Košiciach je ich už 6. Stále však platí, a ešte dlho bude, že Bratislava má 2- až 3-krát viac agentúr ako zvyšok Slovenska dokopy. Google však veľmi skoro začal z kvantity selektovať aj kvalitu – a naším cieľom je patriť k špičke nielen v Košiciach, ale aj v celoslovenskom meradle.
Ľubo, ty si v roku 2015 získal titul Google Top Contributor a Google ťa pozval priamo do svojho HQ v Kalifornii. Vieš nám povedať viac k tomu, čo si tam robil?
Ľubo Š: Google má pre väčšinu svojich služieb zriadené oficiálne produktové diskusné fóra. A na každom z nich si z komunity vytipuje pár skúsených a aktívnych užívateľov, ktorí mu s fórom pomáhajú a na ktorých to celé stojí. Je to bezplatná práca, ale Google ako prejav vďaky týchto ľudí každé dva roky pozýva do Kalifornie na Google Top Contributor Summit. Boli to nabité dva dni, organizovaný program od rána až do noci, takže kto chce zažiť niečo iné ako Google, musí ostať dlhšie. Mal som to v pláne tento rok, ale obávam sa, že v aktuálnej fáze budovania agentúry to nie je reálne. Takže mám cieľ na jeseň 2019. :)
Prvý deň konferencie sme v San Franciscu absolvovali spoločné prednášky, produktoví špecialisti Google nám predstavili aktuálny stav vývoja niektorých produktov a služieb. Na druhý deň sme sa presunuli do sídla Google v Mountain View, kde som bol v skupine AdWords špecialistov a dozvedel som sa niečo o pripravovaných zmenách. Napokon bol priestor aj na našu spätnú väzbu a večer to zavŕšila párty v typickom americkom štýle. V San Franciscu ma mimochodom zaujala jedna vec – nerastie tam tráva. Kamkoľvek sa pozrieš, tráva tam jednoducho nie je. O to viac sa však starajú o stromy, ktorých majú neúrekom.
Váš tím sa už rozšíril z dvoch na piatich členov. Aké sú ďalšie výzvy, ktoré na vás v nasledujúcich mesiacoch čakajú?
Ľubo R: Určite sa ešte plánujeme rozrásť. V dlhodobom horizonte chceme vybudovať expertný tím, ktorý bude špičkou v odbore nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Ak nás bude viac, možno sa aj presťahujeme do väčších priestorov. Samozrejme je nutné pracovať s tímom a neustále sa vzdelávať, aby sme boli top agentúrou v performance marketingu. Radi by sme sa tiež tento rok stali Premier Google Partnerom.