Martin Baran – na začiatku mal len 10 taxíkárov, dnes je jeho HOPIN najsilnejší v Bratislave
- Pripravili sme si pre teba rozhovor so spoluzakladateľom najpoužívanejšej taxi aplikácie v Bratislave. Martin Baran z HOPINu nám porozprával o tom, aké to bolo naučiť naše hlavné mesto privolávať taxíky cez mobil, prečo chápe konkurenciu ako plus, ale aj o tom, ako vníma najnovší veľký počin svojej spoločnosti - expanziu na zahraničné trhy.
- Pripravili sme si pre teba rozhovor so spoluzakladateľom najpoužívanejšej taxi aplikácie v Bratislave. Martin Baran z HOPINu nám porozprával o tom, aké to bolo naučiť naše hlavné mesto privolávať taxíky cez mobil, prečo chápe konkurenciu ako plus, ale aj o tom, ako vníma najnovší veľký počin svojej spoločnosti - expanziu na zahraničné trhy.
Ako vznikol nápad na založenie HOPIN-u? Čo bolo inšpiráciou?
Veľký príbeh za tým nie je. V Londýne som videl u taxikárov krabičky, na ktorých im bežala adresa zákazníka na displeji. V tom období som prenajímal autá taxikárom a nechal som sa inšpirovať Londýnom v rámci modernizácie. Doniesť tú technológiu a pozapájať ju na Slovensku ale bolo veľmi drahé, tak som od tohto nápadu upustil.
Prešli dva roky a stretli sme sa dvaja super programátori a ja. Oni mali podobný nápad ale žiadne skúsenosti z taxi biznisu. Ja som zas poznal taxi biznis v Bratislave. Náhoda nás spojila a rozhodli sme sa do toho ísť spoločne. Vtedy sme ešte vôbec netušili, že raz z toho bude HOPIN. Mysleli sme si, že sme vynašli koleso. Ale nebolo to tak. Po krátkom čase sme zistili, že vo svete už podobné aplikácie fungujú. Napriek tomu nás to neodradilo a pustili sme sa do toho.
Ako hodnotíte doterajšie pôsobenie HOPIN-u? Darí sa mu napĺňať ciele, ktoré ste si zadali?
Ako to ide? Pred dvoma rokmi sme ani len nepomysleli na to, že dnes budeme pojmy ako firemná štruktúra či niečo obdobné. No dnes to naozaj riešiť musíme. HOPIN sa rozbehol nad naše očakávania a keďže chceme rásť a rozširovať sa aj do iných krajín (okrem tých kde už sme) musíme mať nie len kvalitný produkt, ale aj „zdravú“ a dobre fungujúcu firmu. Ciele, ktoré sme si dali na začiatku na obdobie 2 rokov, sme stihli splniť už pred 1,5 rokom :). Teraz máme nové ciele a verím, že budeme rovnako úspešní v ich plnení ako doteraz.
Odkiaľ ste čerpali počiatočné zdroje na rozbiehanie firmy?
Naše začiatky sme financovali z vlastného vrecka. Ja som mal kontakty a chalani vyvíjali aplikáciu. Hlavne sme potrebovali investovať do marketingu, aby sa o nás vodiči aj zákazníci dozvedeli. Neskôr sa k nám pridal Martin Winkler a po finančnej stránke nám dal injekciu. Chcel rozbiehať podobný projekt, pre ktorý sa inšpiroval vlastnou skúsenosťou z Bukurešti. Keď zistil, že niečo podobné sa pokúšame rozbehnúť, rozhodol sa pridať.
Práve jeho pomoc nám umožnila konečne to rozbehnúť poriadne. Keď sme vstupovali na trh, službu sme dotovali a od taxikárov sme nepýtali žiadne peniaze. Zapožičiavali sme im tablety, ktoré sme museli nakúpiť. Platili sme im dátové paušály a rok za to nemuseli zaplatiť ani cent. Všetko bolo v našej réžii.
HOPIN má podľa mojich informácií najviac šoférov spomedzi všetkých aplikácií. Koľko ich teda je a bude ich počet ešte rásť?
HOPIN dlhodobo rastie. Vidieť to najmä na zvyšovaní počtu objednávok, čo je pre nás smerodajný údaj. Zatiaľ čo minulý rok bol denný priemer 2500 úspešne vybavených objednávok, tento rok sme už na čísle takmer 3200 úspešných objednávok denne.
Dlhodobo spolupracujeme s takmer 500 vodičmi – to je viac ako konkurencia a viac ako ktorákoľvek taxi služba na trhu. Avšak ak bude počet objednávok naďalej stúpať a presiahne naše aktuálne kapacity, jednoznačne budeme uvažovať nad novými vodičmi. Nedostatok vodičov by mohol mať dopad na komfort zákazníkov, napríklad dlhšou dobou čakania na taxík, a to nechceme.
Vieme, že aktuálne pracujete na redizajne aplikácie po funkčnej aj vizuálnej stránke, aké zmeny update prinesie? Celý vývoj si riešite „in-housovo“ alebo externe? (V čom vidíte výhody/nevýhody)
Vývoj aplikácie dlhodobo riešime in-house – máme dvoch skvelých šikovných kolegov (spoluzakladateľov) developerov Laca a Jozefa. Redizajn je zatiaľ v začiatkoch, no možno niektoré funkcionality pridáme už skôr (napr. kategorizácia vozidiel – delux, eco a pod. – názvy sú zatiaľ len pracovné).
Redizajnom chceme najmä zlepšiť UX, zjednodušiť používanie aplikácie a zvýšiť komfort používateľom. S rastúcim počtom zákazníkov a expanziou na nové trhy sme sa rozhodli investovať do aplikácie. Obrátili sme sa preto na odborníkov – slovenské štúdio Lighting Beetle zamerané práve na user experience webov, aplikácií a softvéru. Naša spolupráca je aktuálne vo fáze prieskumu/testovania aktuálnej verzie medzi používateľmi. Výsledkom redizajnu bude upratanie existujúcich funkcionalít plus identifikovanie a doplnenie nových.
In-house development aplikácie prináša istotu, že máme vždy 100% pozornosť. Tak ako pri akomkoľvek inom outsourcingu tak aj tu riskujete, že o pozornosť bojujete s inými projektmi, externý partner nepozná až tak dobre produkt, ľudia v tíme sa menia (trpí kontinuita práca) a partner nikdy nie je s produktom natoľko zžitý ako in-house ľudia.
HOPIN sa musel počas svojho pôsobenia vysporiadať so vstupom konkurenčných firiem na náš trh (Uber, Liftago). Konkurencia nemusí byť iba na škodu veci, ale byť aj celkom pozitívnych impulzom vo firme. Je niečo konkrétne, čím sa HOPIN odlišuje od ostatných služieb odlíšiť a vďaka čomu je stále 1 na trhu ?
Kde nie je konkurencia, tam nie je dostatočne zaujímavý trh. Takže príchod konkurencie určite vnímam pozitívne a teším sa, že nás udržuje v strehu. Trh s taxi aplikáciami v Bratislave viac menej vybudoval HOPIN. Či už ide o sklon vodičov využívať aplikáciu na získavanie zákazníkov, alebo naopak preferencia používateľov objednať si taxík cez aplikáciu skôr ako čakať na linke taxi dispečingu. Prvotnú bariéru a nezvyk sme u oboch odbúrali a tak HOPIN predpripravil pôdu pre príchod konkurenčných aplikácii.
Ako som spomínal, počet objednávok nám krásne rastie napriek vstupu konkurencie. Možno by HOPIN rástol rýchlejšie, ak by sme boli monopolná taxi aplikácia, naozaj neviem. Každopádne trh rastie a rast ťahá práve HOPIN. Naša pozícia v Bratislave nám poskytla dostatočné zázemie pre vstup na Ukrajinský trh, konkrétne do Kyjeva.
Je aj za súčasných konkurenčných podmienok tento biznis ešte rentabilný?
Určite áno.
Nedávno ste svoje pôsobenie rozšírili za východne hranice Slovenska. Prečo zrovna expanzia na východ a nie západ?
Pre expanziu sme hľadali krajinu, ktorá má podľa nás veľký potenciál, v ktorej môžeme niečo zmeniť a priniesť zákazníkom lepší zážitok z objednávania taxíkov. Hoci máme v Kyjeve pomerne veľkú konkurenciu, aplikácie tam vôbec nevyzerajú dobre, užívateľský zážitok nie je práve najpríjemnejší, zle komunikujú, neukazujú taxíky v reálnom čase a chýba online mapa. Samozrejme nám išlo aj o možnosť osloviť nových zákazníkov, keďže Kyjev je viac ako 2,5 miliónové mesto. Sami fungujeme 2 roky, preto potrebujeme zistiť, čo všetko my a naša aplikácia dokážeme. Na to bola Ukrajina najvhodnejším kandidátom.
V čom sa ukrajinský trh líši od toho nášho? Ako ste sa mu museli pri expanzii prispôsobiť?
Prispôsobovali sme sa najmä trhovým podmienkam, zaužívanému správaniu zákazníkov a existujúcim pravidlám medzi taxikármi. Mnohí užívatelia si napríklad vôbec nevedia predstaviť, že by za taxík platili kartou. Hoci im ponúkame možnosť platiť v hotovosti, veríme, že ich platbám kartou naučíme. Kyjev je obrovské mesto, vďaka čomu sa tiež učíme ako obsiahnuť čo najviac jeho častí a zabezpečiť dostatočné pokrytie. Dohody s taxikármi sú tiež oveľa zložitejšie. Ani nie tak pre byrokraciu, ako pre ich nezvyk pracovať s podobnou aplikáciou a občasnú nespoľahlivosť. Ukrajina je v mnohých smeroch veľmi dynamická. Je to pre nás veľké dobrodružstvo.
Taxi služby sa neuveriteľne rýchlo vyvíjajú. Ešte pred pár rokmi by nikto nepovedal, že si budeme taxíky privolávať práve cez aplikácie. Máte predstavu, ako by mohli vyzerať taxíky budúcnosti?
Tak ako smart zariadenia priniesli taxi aplikácie, tak verím, že aj ďalší vývoj bude kopírovať technologické trendy. Aktuálne sa veľa pozornosti venuje virtuálnej a rozšírenej realite a ich využitiu. Možno práve tam je budúcnosť.
A aká je vízia HOPIN-u na najbližšie roky? Aké sú ďalšie plány HOPIN-u s rozširovaním pôsobenia? Kde všade ešte uvidíme vaše taxíky?
Chceme sa neustále posúvať dopredu a zlepšovať našu službu. Radi by sme určite rozšírili naše pôsobenie na ďalšie trhy. Aktuálne venujeme pozornosť predovšetkým Kyjevu. Ak sa Kyjev potvrdí ako správna voľba, tak by sme radi rozšírili naše pôsobenie aj na ďalšie veľké ukrajinské mestá. Ani rozšíreniu našej služby na ďalšie oblasti v doprave sa nebránime, ale zatiaľ sme nenašli ten správny match.
Možno taká zákerná otázka – skúšali ste niekedy služby ostatných taxi aplikácií? :)
Jednoznačne. Tak ako pravidelne testujem našu službu a vozím sa s HOPIN vodičmi, tak sledujem aj konkurenčné aktivity a služby. Je dôležité vyskúšať si to na vlastnej koži – čo funguje, čo nefunguje a porovnať. Som hrdý na to, že aj projekt, ktorý vznikol na Slovensku, je schopný konkurovať iným projektom na svetovej úrovni.