Martina má 26 rokov a vedie predajňu: Lidl je úplne inde než zvyšok zamestnávateľov na Slovensku (ROZHOVOR)

  • Aj Martina má vplyv na tom, že sa z malej košickej predajne stáva čoraz úspešnejšia pobočka
  • Pre jej ústretovosť si ju obľúbili nielen zamestnanci, ale aj samotní zákazníci
  • V nových spolupracovníkoch hľadá najmä ten správny drive, ktorý podľa Martiny posúva ľudí vpred
lidl2
Lidl
  • Aj Martina má vplyv na tom, že sa z malej košickej predajne stáva čoraz úspešnejšia pobočka
  • Pre jej ústretovosť si ju obľúbili nielen zamestnanci, ale aj samotní zákazníci
  • V nových spolupracovníkoch hľadá najmä ten správny drive, ktorý podľa Martiny posúva ľudí vpred

Martina má len 26 rokov, no už teraz pôsobí ako manažérka predajne Lidl v Košiciach a šéfuje aj oveľa starším kolegom.

Filozofia Lidlu sa Martine už dávno zapáčila a dnes si inú prácu nedokáže ani len predstaviť. V rozhovore nám prezradila, ako sa k pozícii v Lidli dostala, ako prebiehal jej tréning a aké to je viesť tím ľudí ako iba 26-ročná manažérka.

Lákavá pozícia manažéra predajne je pritom dostupná každému – jednou z možností, ako ju získať, je trainee program Lidl pre manažéra predajne, ktorý uchádzačov na túto pozíciu veľmi dobre pripraví. Aj vďaka tomuto programu majú absolventi stredných a vysokých škôl možnosť získať dobre ohodnotenú prácu i na strede či východe Slovenska a nemusia kvôli nej odchádzať do Bratislavy.

zdroj: Martina Repovská:"Keď treba, pomôžem hocikedy aj v predajni."

Máte len 26 rokov a už vediete Lidl predajňu – máte k tomu aj študijné či kariérne základy?

Študovala som verejnú správu a skončila som bakalára. Tretí ročník som absolvovala už externe popri práci, aby som mala aj skúsenosti z praxe. Pred nástupom do Lidlu som pracovala na zákazníckom servise e-shopu a ešte na jednej pozícii, kde som pod sebou mala už 5 ľudí.

Do Lidlu ste si poslali žiadosť až po týchto skúsenostiach. Už vtedy ste sa cítili na dôležitú manažérsku pozíciu?

Ponuku som našla na Profesii. Prezerala som si ju trikrát a hovorila som si, že toto ešte nie je moja liga. Ale na štvrtýkrát som nabrala odvahu a povedala som si, že to skúsim.

Predpokladám, že ste v Lidli už predtým boli ako zákazník. Čo vás prilákalo práve na túto pozíciu a prečo práve Lidl? Bola to skôr perspektíva do budúcnosti, alebo vás zlákali benefity?

Zlákal ma najmä manažér v názve pozície. Bola to pre mňa taká méta, ktorú som chcela dosiahnuť. Potom to bol plat a zamestnanecké auto aj na vlastné účely.

Bola som zákazníkom Lidlu aj predtým a páčila sa mi hlavne tá filozofia, ako napríklad dôraz na ochranu životného prostredia, výsadba stromčekov, to mi bolo blízke. Presvedčilo ma to, aby som nastúpila aj ako zamestnanec.

Lidl chce Slovensko zbaviť mikroténových vreciek. Reťazec urobil nečakaný krok a zapojí všetkých

Ako prebiehali pohovory? Absolvovali ste viac kôl, alebo stačil jeden rozhovor? 

Prvýkrát mi volala pani z Bratislavy, chvíľu sme sa porozprávali a nebolo to nič ťažké

Následne som absolvovala testy cez počítač – jeden psychologický a druhý s ekonomickým zameraním. Mala som ich spraviť na čas a pýtali sa na všeobecné a ekonomické znalosti, ktoré manažér jednoducho potrebuje vedieť a v živote mu pomôžu.

Potom som absolvovala pohovor s regionálnym manažérom a bolo to. Keď sa mi nakoniec ozvali, že som bola úspešná, tak som bola nadšená.

Po toľkých kolách to musela byť ozajstná radosť. Ako dlho už robíte pre Lidl?

V novembri 2020 to bol už rok. Ja som absolvovala pred pozíciou manažéra ešte proces „zapracovania“ na asi šiestich predajniach Lidl. Bolo to náročné, ale oplatilo sa to, lebo každá predajňa mi dala to, čo nechcem mať na svojej a zároveň ma aj inšpirovali. Konkrétnu predajňu som dostala na starosti ako manažérka až po roku.

zdroj: Startitup – Martina Repovská: "U mňa majú zamestnanci dvere vždy otvorené."

Takže manažérkou ste len od konca roka. Ako presne prebiehalo spomínané „zapracovanie“?

Filozofia Lidlu je o tom, že začíname od najnižšej pozície a ja s tým veľmi súhlasím, lebo ťažké je potom z manažérskej pozície vyžadovať niečo napríklad od pokladníkov, keď som v živote v pokladni nebola. 

Začala som ako predavač/pokladník, následne som si vyskúšala pozíciu asistent, zástupca manažéra predajne, a potom samotný manažér. Každá pozícia sa skladala z dvoch častí – najprv s trénerom a následne samostatná fáza.

Regionálni manažéri s nami mali stretnutia každých pár mesiacov, na ktorých si overovali naše znalosti a to, ako sme pokročili.

Študenti & Absolventi v Lidli

Lidl študentom ponúka množstvo príležitostí – študenti, ktorí končia základnú školu, sa môžu prihlásiť na duálne vzdelávanie, ktoré spája teóriu a prax v jednej z predajní – od prvého ročníka pritom študenti dostávajú aj plat.

Vysokoškoláci zasa môžu absolvovať platenú stáž Lidl Insiders, Trainee program na centrále spoločnosti a na vybraných vysokých školách aj Retail Academy, špeciálny predmet, počas ktorého môžu získavať praktické skúsenosti od odborníkov.

Martina by sa dnes na svoju pozíciu mohla dostať aj vďaka ďalšej možnosti – trainee programom, ktoré mladých ľudí pripravujú na pozície manažéra predajní a ním nadradených regionálnych manažérov, ktorí zodpovedajú za priradené predajne.

12-mesačný program budúcich manažérov pripravuje na vedenie predajne, dáva im ekonomické základy a postupne ich prevedie cez najdôležitejšie pozície, za ktoré budú ako manažéri zodpovedať.

Lidl je okrem nadštandardných platov známy svojimi benefitmi, z ktorých si každý môže vybrať ten svoj. Zamestnanci sa môžu pochváliť napríklad bezplatným vzdelávaním, darčekovými kartami, zdravými raňajkami, nadštandardnými zdravotnými prehliadkami, vitamínovými balíčkami, dezinfekciami, respirátormi, športovými benefitmi, benefitmi pre rodiny s deťmi, exkluzívnym interným Lidl merchom, penzijným pripoistením a manažérske pozície získavajú aj služobné BMW, ktoré je možné využívať aj na súkromné účely.

 

Nadpriemerne vysoké platy a kariérny rast: 5 dôvodov, prečo je Lidl najlepší zamestnávateľ

To je dosť dlhý čas, aby vám jednotlivé pozície prirástli k srdcu. Žiadna z nich sa vám nezapáčila tak, že ste si povedali, že radšej idem robiť toto?

Páčili sa mi, ale v hlave som mala predovšetkým manažment. Pri každej pozícii som si hovorila, čo by som zmenila ako manažér.

Spomínate si na nejakú situáciu z tohto obdobia, ktorá vám dala niečo extra, čo využívate dodnes? 

Raz prišlo vedenie a cielene sa spýtali, kto robil novú akciu a keď povedali moje meno, tak som sa zľakla, ale nakoniec prišla pochvala, a to je to najlepšie. Je skvelé počuť pozitívnu spätnú väzbu alebo konštruktívnu kritiku, lebo to je to, čo človeka posúva ďalej.

Ktorá predajňa je tá vaša a ako vyzerali vaše prvé dni v práci manažéra?

Pridelili mi predajňu Košice – stanica. Chodila som sem aj počas svojho zapracovania, takže som registrovala kolegov a nakoniec som sa veľmi potešila, aj keď práve táto je jedna z najmenších predajní s najvyšším počtom zákazníkov, čiže je to mimoriadne náročné.

Ale ja som sa nezľakla. Prvú vec, ktorú som spravila bola, že som zamestnancom povedala, že moje dvere pre nich budú otvorené a že budeme spolu nonstop komunikovať. A spätná väzba na tento krok prišla do dvoch-troch mesiacov. Od zákazníkov aj od regionálneho manažéra, že všetci sa cítia lepšie – zamestnanci aj zákazníci. A to je to, čo ženie manažéra vpred. Keď to funguje, keď sa veci menia k lepšiemu.

zdroj: Martina Repovská

Nebáli ste sa starších kolegov, ktorí mali byť pod vami?

Áno, pracujú tu ženy, ktoré majú aj 40 či 50 rokov a aj starší muži. Ja mám 26 rokov, ale od začiatku som sa snažila vybudovať priateľské prostredie, že sme všetci kolegovia a nie je to o striktnom delení sa na nadriadených a podriadených.

Navyše sa snažím vyjsť v ústrety všetkým, ale na druhú stranu od zamestnancov vyžadujem dobrú prácu. Takže nie, nejdem na to direktívne, ale zároveň si udržujem rešpekt a takto to funguje.

V čom je Lidl iný ako ostatní zamestnávatelia?

Na Slovensku väčšinou nevidíte výsledky svojej práce. Tak to bolo aj pri mojich predchádzajúcich pozíciách, že som nevidela nejaký výsledok môjho snaženia. Ale v Lidli je to inak, tu cítim, že ako spoločnosť sme niekde úplne inde.

Zamestnávateľ nám navyše zdarma a dlhodobo poskytuje respirátory na každý deň v týždni – a potom vidím iných ľudí, ktorí si berú 100 respirátorov pre svojich kolegov, lebo im zamestnávateľ žiadne nedal. Alebo sme dostali vitamínový balíček. Sú to maličkosti, ale práve vďaka týmto veciam je veľmi cítiť, že firme na zamestnancoch záleží. Takže ja vždy hovorím, že Lidl si veľa berie, ale aj to vracia, a to ako jedna z mála firiem. Je tu pridaná hodnota, ktorá inde chýba.

Vy nie ste len dobrou manažérkou predajne – lásku pre Lidl ste ukázali aj v reklame. Ako ste sa dostali až do reklamnej kampane Lidl?

Pôvodne s tým prišiel môj regionálny manažér a vraveli mi, že by som sa tam hodila. Potešila som sa dôvere a išla som do toho.

Natáčanie bolo trochu komické – na jednej strane ma natáčali, ako idem s košíkom do predajne, a na druhej strane na mňa pozerali zákazníci, že čo to stváram (smiech). A keď sme robili poslednú klapku, už bola len minúta do otvorenia a štáb bol prekvapený, koľko ľudí sa zišlo. Všetci mali zážitok a z toho, že naša predajňa sa ocitla v reklame, boli, samozrejme, nadšení aj samotní zamestnanci.

(Martina vystupuje v 4. sekunde vo videu nižšie)

Bežný človek si však veľmi nevie predstaviť, ako vyzerá deň v koži manažéra predajne.

To si neviem predstaviť ani ja. Človek si môže niečo naplánovať, ale potom sa to môže zmeniť. Lidl je veľmi dynamická firma a každý deň je iný. Idem do práce s tým, že niečo som si naplánovala, ale v konečnom dôsledku sa môže stať to, že z toho nič nespravím, lebo budú všetci sedieť na kase a budem robiť objednávky namiesto asistentov ja.

Nemá byť manažér najmä v kancelárii? 

Samozrejme, manažér má svoju prácu v kancelárii, ale ja v kancelárii nie som celý deň. Nejde len o to spĺňať čísla a robiť administratívu. Je to aj o tom byť so zamestnancami v predajni a výsledky sa dostavia nielen v rámci štatistík, ale aj v rámci medziľudských vzťahov.

Aspoň raz do týždňa si ale musím nájsť priestor aj na prácu za počítačom. V normálne dni je to tak 70 % plocha predajne a 30 % kancelária.

Ste zodpovedná aj za prijímanie nových ľudí na predajňu. Čo v nich hľadáte, aký človek vás dokáže osloviť najviac? 

Môj regionálny manažér má veľmi obľúbené slovo – drive. V práci je to to najdôležitejšie, a to si práve všímam na ľuďoch aj ja, keď máme pohovory.

S drivom som mala problémy aj ja, ešte počas zapracovania. Mala som nápady, ale vtedy som ich ešte nevedela realizovať, tak mi to môj manažér aj trochu vyčítal, že som nemala taký drive a keď som končila zapracovanie, aj on bol na vážkach, či to bude fungovať.

Ale teraz to považuje za skvelé rozhodnutie a na to som hrdá. Keď som sa dozvedela, že dostávam predajňu, tak sa vo mne niečo zmenilo a zrazu som sa nakopla, ten drive prišiel automaticky. Lebo teraz už som veci naozaj mohla začať riešiť.

Prečo práve Lidl v Košiciach? Prečo nie iné mesto, napríklad západné Slovensko?

Myslím si, že rodinné zázemie spraví veľa a keď ho tu ľudia majú, nepotrebujú ísť do Bratislavy. A keď si nájdu dobré zamestnanie, ako napríklad ja, tak nie je dôvod odchádzať. Je to medzinárodná firma a podmienky pre ľudí sú úplne odlišné, ako u zvyšku zamestnávateľov.

V Lidli sme na tom všetci rovnako, nech už robíme kdekoľvek na Slovensku. Berieme sa ako jedna veľká rodina. Nerozlišuje sa na západ a východ. Hlavne som veľmi spokojná, že som to skúsila a že som tu, v Košiciach – mám blízko domov.

O niekoľko rokov budete stále v Lidli?

Áno. Máme interné zoradenie predajní a tie, ktoré sa nachádzajú v štatistikách v spodných priečkach, sa radia medzi takzvané „flop“ predajne. A potom prvých 10 je „top“. Moja predajňa sa vždy radila medzi flop predajne v rámci Slovenska. Ale môžem povedať, že každým jedným mesiacom sa posúvame vyššie, a teda momentálne už patríme medzi top predajne v regióne.

Mojím cieľom je byť top aj v celoslovenskom meradle. A časom by som sa chcela posunúť aj na vyššiu pozíciu. Ale to je ešte budúcnosť.

zdroj: Startitup – Martina Repovská: "Tajomstvom úspechu je to správne odhodlanie."

Najnovšie videá

Trendové videá