Maslo pod 2 eurá: Kaufland na Slovensku spôsobil ošiaľ, je v tom jeden háčik

  • Najlacnejšie maslo sa predáva za dva a pol eura
  • Na pultoch sa objavilo však jedno pod dve eurá
  • Prečo je také lacné?
Žena s košíkom v obchode a žena rozotiera maslo na chlieb.
Ilustračné foto Freepik/@tonodiaz, Freepik/@DC Studio
  • Najlacnejšie maslo sa predáva za dva a pol eura
  • Na pultoch sa objavilo však jedno pod dve eurá
  • Prečo je také lacné?

Maslo prešlo v tomto roku zaujímavými zmenami. Na začiatku sa cena znížila, čo potešilo mnohých spotrebiteľov. Avšak v máji sa trend otočil a ceny opäť stúpali.

Dnes sa najlacnejšie maslo predáva za dva a pol eura. V akciách maslo pod dve eurá nenájdeš takmer vôbec. Napriek tomu sa objavilo maslo, ktoré túto hranicu prekonáva. Aký je za tým dôvod? 

Zdražovanie pred sviatkami?

Maslo sa v tomto roku stalo predmetom výrazného zdraženia, s cenovým nárastom o viac než 70 centov v porovnaní s minulým rokom. Ako informuje portál Dnes24.sk, aktuálne najdrahšie maslo prekročilo hranicu 4 eurá.

Na globálnych trhoch panuje slabá ponuka, čo spôsobuje rast cien na burze, ktorá sa už blíži k historickým maximám. V posledných rokoch sa výrobcovia zamerali na výrobu syra, čo spôsobilo, že maslo sa dostalo do pozadia a jeho výroba sa znížila.

S príchodom nového roka sa očakáva ďalšie zdraženie, keďže konsolidácia na trhu sa začne prejavovať vo všetkých oblastiach. Existuje obava, že súčasné ceny masla sa stanú konečnými. Tento vývoj môže ovplyvniť mnohých spotrebiteľov, ktorí sa pripravujú na sviatočnú sezónu pečenia. Pekári už teraz začínajú nakupovať maslo vo veľkom, aby zabezpečili potrebné zásoby na nadchádzajúce sviatky.

Zaujímavé však je, že v Kauflande sa objavil produkt, ktorý mnohých prekvapil. Obchodníci, ktorí hľadali alternatívy, ponúkli maslo za necelé dve eurá. Tento krok vyvolal vlnu zvedavosti medzi zákazníkmi, ktorí očakávali, že ceny masla budú len stúpať.

Nižší obsah tuku

Podľa správ z portálu tvnoviny.sk sa situácia s maslom vyvíja zaujímavým smerom. Kým tradičné maslo obsahuje 82 % tuku, v Kauflande ponúkajú novinku s obsahom tuku iba 61 %. Tento produkt sa predáva za akciovú cenu, čo prilákalo pozornosť mnohých zákazníkov.

250-gramové balenie masla sa predtým predávalo za 2,19 eura, ale teraz je k dispozícii za 1,79 eura. Tento cenový pokles môže ovplyvniť nákupné rozhodovanie zákazníkov, ktorí hľadajú výhodné ponuky. Kaufland tak zaujíma svojich klientov inovatívnym prístupom a snahou ponúknuť lacnejšiu alternatívu.

Kaufland zatiaľ neprezradil, či plánuje dlhodobo ponúkať cenovo výhodné maslo s nižším percentom tuku. Zákazníci sa pýtajú, či takýto produkt ostane na pultoch, alebo ide len o dočasnú akciu. Rôzne obchodné reťazce, ako Lidl, už naznačili, že by v budúcnosti mohli zaradiť podobné maslo do svojej ponuky, avšak konkrétne plány zatiaľ nemajú.

potraviny obchod supermarket
zdroj: Ilustračné foto: TASR/Jonhap

Tesco a Billa sa však naďalej sústredia na ponuku masiel s minimálne 82 percentami tuku. Naopak, COOP Jednota už dlhšie ponúka maslo so 65 percentami tuku, čo môže byť pre niektorých spotrebiteľov zaujímavá voľba.

Ceny masla sa zvyšujú aj v okolitých krajinách. Dôvodom tohto trendu je nedostatok kravského mlieka, ktorý zasahuje celú Európsku úniu.

Vplyv konsolidácie

Ceny masla a ďalších mliečnych výrobkov na Slovensku sa budú musieť prispôsobiť nielen lokálnym podmienkam, ale aj širším trhovým trendom. Zuzana Nouzovská, generálna sekretárka Slovenského mliekarenského zväzu, poukazuje na faktory ako „ruka trhu“ a proces konsolidácie, ktoré ovplyvnia cenotvorbu v tomto segmente.

„Pozitívne opatrenie zníženej dane z pridanej hodnoty (DPH) na potraviny neprinieslo očakávaný pokoj na cenovkách potravín. Naopak, s pribúdajúcimi informáciami o opatreniach v konsolidačnom balíčku začali narastať prepočty finančných dosahov nielen na slovenských výrobcov potravín, ale aj na farmárov ako výrobcov surovín či výrobcov obalov, prídavných látok a všetkých ďalších vstupov, energie nevynímajúc,“ priblížila.

 Zvýšenie celkovej DPH na 23 % a transakčná daň vytvoria podľa Nouzovskej v príjmoch potravinárov takú dieru, že zaplátať ju budú musieť iba vyššími cenami. „A zrazu tá malá výhoda zo zníženej DPH je preč, ešte ani nezačala platiť,“ podčiarkla.

Vyčíslila, že transakčná daň bude stáť mliekarenský spracovateľský priemysel viac ako 2,2 milióna eur po modelovom prepočte. Avšak v reťazci sa faktor 0,4 % bude multiplikovať a nikto nevie odhadnúť, ako vážne vstúpi do cenotvorby potravín.

„Táto daň zrejme najviac dobehne výrobcov potravín, pretože pri tejto výrobe nie je možné nakúpiť suroviny dopredu na celý rok na sklad, farmárom za poľnohospodársku surovinu je potrebné uhrádzať priebežne a potraviny je potrebné do obchodu dodávať skoro denne,“ zdôraznila.

Upozornila, že vplyvy konsolidácie sa očakávajú od januára budúceho roka, avšak trh s mliekom a mliečnymi výrobkami sa výrazne začína meniť už teraz. Cena masla na pultoch podľa nej jasne ukázala, že na európskom trhu s mliekom dochádza k zvyšovaniu cien a Slovensko tento trend neobíde.

Zdroje: tvnoviny.sk, Dnes24.sk, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá