Mastné pokuty pre Slovákov od 165 do 10-tisíc eur: Hrozia pri obľúbených letných športoch

  • Cyklistika a iné formy neautomobilovej dopravy sú na Slovensku čoraz populárnejšie
  • Prináša to so sebou však pravidlá a obmedzenia
TASR/Radovan Stoklasa
  • Cyklistika a iné formy neautomobilovej dopravy sú na Slovensku čoraz populárnejšie
  • Prináša to so sebou však pravidlá a obmedzenia

Cyklistika na Slovensku zažíva boom. Bicykel, kolobežky a ďalšie ekologické alternatívy dopravy sa stávajú čoraz populárnejšími nielen ako športové a rekreačné aktivity, ale aj ako spôsob dopravy do práce či školy.

Elektrické bicykle umožňujú zdolávať aj náročné trasy, ktoré by sme ešte pred pár rokmi považovali za príliš ťažké. Pri plánovaní cykloturistiky, najmä v horských oblastiach, je však dôležité brať do úvahy pravidlá a obmedzenia platné v chránených územiach.

Stupne územnej ochrany

Na Slovensku existuje päť stupňov územnej ochrany prírody, pričom každý vyšší stupeň prináša prísnejšie obmedzenia.

Už v druhom stupni ochrany, ktorý zahŕňa napríklad chránené krajinné oblasti (CHKO), je zakázané jazdiť na bicykli, trojkolke, kolobežke alebo segwayi mimo zastavaných území obcí, uvádza portál Peniaze.sk.

kolobezka
zdroj: Unsplash/Martin Katler

Výnimkou sú len diaľnice, cesty, miestne komunikácie a vyznačené cyklotrasy. V treťom a vyšších stupňoch ochrany, ako sú národné parky, je zakázané nielen jazdiť, ale aj vchádzať s uvedenými dopravnými prostriedkami mimo vyznačených ciest a cyklotrás.

Sankcie za porušenie pravidiel

Podľa informácií portálu Peniaze.sk hrozia pri porušení týchto pravidiel vysoké pokuty. Pre podnikateľov a právnické osoby môže pokuta dosiahnuť až 9 958,17 eur, zatiaľ čo bežným rekreantom hrozí pokuta do 3 319,39 eur, spolu s možným prepadnutím dopravného prostriedku.

V závažných prípadoch sa pokuty môžu zdvojnásobiť, ak sa priestupok zopakuje do dvoch rokov. Pre bežných cyklistov sú však pokuty zvyčajne nižšie, do výšky 300 eur, riešené blokovým konaním.

Cyklistika v bežných lesoch

Zákazy sa nevzťahujú len na chránené územia. Aj v bežných lesoch je povolená jazda na bicykli len po vyznačených trasách a lesných cestách.

Lesné cesty sú definované technickou normou STN 73 6108, ktorá určuje, čo sa považuje za lesnú dopravnú sieť. Jazda alebo státie mimo týchto vyznačených úsekov môže viesť k pokute až do výšky 165 eur.

Plánovanie cykloturistiky

Pre tých, ktorí si chcú užiť cykloturistiku bez rizika pokút, je dôležité sledovať cyklistickú infraštruktúru a trasy, ktoré sú legálne povolené.

Slovenský cykloklub spravuje Národný register cykloturistických trás, kde nájdete podrobné informácie o trasách, vrátane fotografií a špecifikácií povrchov. Tento register vám pomôže naplánovať bezpečné a legálne výlety na bicykli v prírodnom prostredí.

Podpora cyklistickej dopravy

Podpora cyklistickej dopravy je trendom, ktorý bude v súvislosti s klimatickou krízou pravdepodobne rásť. Napriek tomu Slovensko v tejto oblasti zaostáva za inými krajinami EÚ.

Najvyšší kontrolný úrad SR upozornil na nedostatky v národnej cyklostratégii, ako chýbajúce prepojenia na verejnú dopravu a nedostatočnú evidenciu cyklistickej infraštruktúry.

Na majland ťa môže vyjsť aj bežná turistika

Ako sme ťa nedávno informovali v tomto článku, na Slovensku sa 1. júna otvorili horské chodníky, lákajúc turistov na trasy vo Vysokých a Nízkych Tatrách, Malej Fatre či Slovenskom raji.

Pri výletoch do hôr je podľa odborníčky dôležité mať horské poistenie, ktoré kryje náklady na zásah Horskej záchrannej služby, inak môžu dosiahnuť až 6 000 eur. Turisti by mali plánovať trasu, sledovať počasie a mať vhodnú výbavu.

Medzi riziká patria úrazy, zablúdenie a zdravotné problémy. Aplikácia Horskej záchrannej služby je užitočná na rýchle privolanie pomoci v prípade núdze.

Zdroj: Peniaze.sk

Najnovšie videá

Trendové videá