Matúš Vallo: Vieme, že sme skrížili plány mnohým hráčom. Svoju politickú stranu vnímam ako komunitu

  • Doprava je téma, o ktorej sa v Bratislave často diskutuje
  • Hlavné mesto má však aj iné problémy
  • Jedným z nich sú financie
  • Doprava je téma, o ktorej sa v Bratislave často diskutuje
  • Hlavné mesto má však aj iné problémy
  • Jedným z nich sú financie

Do najnovšieho rozhovoru Startitup Diskusný Klub prijal pozvanie primátor Bratislavy Matúš Vallo. Rozprávali sme sa o jeho aktuálnych politických plánoch, situácii v Bratislave a mnohých spoločenských témach.

Okrem toho nám Matúš Vallo v ankete odpovedal aj na niekoľko ďalších otázok. Spýtali sme sa ho nielen na jeho novú politickú stranu Team Bratislava, ale aj na to, či sa Bratislava niekedy dočká metra.

Cítia sa ako komunita

Súčasný primátor Bratislavy chce v tohtoročných komunálnych voľbách, ktoré sa uskutočnia na jeseň, opätovne obhájiť svoj post. Jedna časť mozaiky, ktorá mu v tom môže pomôcť, je aj politická strana.

Ako nám však ozrejmil, cítia sa skôr ako komunita: Niekto založí politickú stranu, pretože má pred sebou politickú kariéru, niekto potrebuje dať dokopy tím ľudí. My sme komunita a tak sa aj cítime.“

Tvrdí, že bude aj naďalej pokračovať v budovaní komunity a spoločného jazyka, v ktorom sa chcú rozprávať. V každom prípade, politickú stranu vníma ako dobrý krok k tomu, aby boli silnejší.

„Myslíme si, že potrebujeme nejaký typ rámca, ktorý nám pomôže s financovaním či so spájaním sa s inými stranami. A okrem toho, nie sme naivní. Vieme, že sme skrížili plány mnohým hráčom, ktorí budú chcieť mesto vrátiť do iných koľají a to nechceme dopustiť,“ skonštatoval.

Matúš Vallo
zdroj: TASR/Jaroslav Novák

Do NRSR neplánuje kandidovať

S politickou stranou súvisí aj možná ambícia vstúpiť do vyšších radov politiky. Matúš Vallo však v súčasnosti takéto plány nemá a zostáva pri Bratislave. „Všetko sa môže zmeniť, no teraz mám ambíciu viesť ďalšie štyri roky Bratislavu a dokončiť veci, ktoré sme začali.“

Napokon, v závere jeho pôsobenia sa môžeme pozrieť aj spätne na to, čo sa Matúšovi Vallovi podarilo a nepodarilo urobiť. Ako uviedol, je pevne presvedčený, že veľkú časť toho, čo sľúbil, úspešne realizoval.

„Jednu vec, to je téma ‚cyklo’, ktorá je pre nás veľmi dôležitá, sa nám nepodarilo úplne splniť. Nemáme splnené všetky body, no verím, že sa nám to podarí zlepšiť,“ skonštatoval Vallo.

Zlepšila sa mestská doprava

Plány na vybudovanie metra, ktoré by prepájalo všetky kúty hlavného mesta v priebehu minút, odišli do stratena. Podobne to vníma aj primátor Bratislavy, ktorý si nemyslí, že sa mesto niekedy dočká metra.

Tvrdí, že je to obrovský náklad, ktorý Bratislava nemá šancu zafinancovať. „Dnes nám štát nevie preplatiť ani pár miliónov v rámci Covidu,“ konštatuje.

Ako pokračuje, na metro by Bratislava musela byť väčšia, ale taktiež je dôležité aj to, aby bol takýto spôsob dopravy živený kapacitou ľudí, a to práve preto, aby ho nemuselo dotovať mesto.

„Dnes už existujú efektívnejšie spôsoby, ako využiť verejné peniaze na to, aby sa zlepšila mestská doprava v Bratislave,“ ozrejmil. Verejná mestská doprava je jedna z oblastí, ktorá sa počas pôsobenia Matúša Valla na primátorskom kresle pohla dopredu.

„Urobili sme veľmi veľa pre to, aby sa zlepšila mestská doprava. Električka jazdí každé dve alebo štyri minúty, má preferenciu na križovatkách a usilujeme sa urobiť mestskú verejnú dopravu prístupnú pre každého,“ vysvetľuje.

 O prístupnosti mestskej dopravy hovorí aj fakt, že síce zanikli 15-minútové lístky, no cena ročnej električenky sa znížila o 25 percent. Čo je podstatné, mesto podľa Matúša Valla dbá aj na to, aby bola mestská doprava bezpečná a čistá.

mhd
zdroj: TASR/Martin Baumann – V Bratislave služba Kartuj funguje v každom vozidle MHD – v električkách, autobusoch, trolejbusoch aj elektrobusoch.

Financie sú problém

Súčasného primátora Bratislavy sme sa spýtali aj na najväčšie problémy, s ktorými hlavné mesto bojuje. Ako uviedol, doprava je problém, o ktorom sa často diskutuje.

Do tejto oblasti patrí aj parkovanie, ktoré je v Bratislave veľkou témou. „My sme pristúpili k celobratislavskej regulácii parkovania, je to jedna z najväčších reforiem, ktorú naše mesto zažilo za posledných 20 rokov,“ hovorí Matúš Vallo.

Súhlasíš so zavedením novej parkovacej politiky v Bratislave?

Ako aj potvrdil, je to téma, na ktorú sa nikto príliš neteší – ani samotné mesto. Vedenie mesta totiž musí od ľudí vyberať peniaze a regulovať ich spôsob parkovania.

„Je to ale nesmierne dôležité. Od 10. januára to funguje, postupne sa tie zóny rozrastajú a máme aj dobré odozvy, za čo som rád,“ skonštatoval Matúš Vallo.

Matúš Vallo
zdroj: TASR/Jakub Kotian

Bratislava má však aj iné problémy, o ktorých je potrebné diskutovať. Ako primátor mesta objasnil, sú to financie. „Vláda zmenila sériu zákonov – či už je to naša povinnosť financovať súkromné cirkevné školy, alebo daňový bonus, ktorý vyťahuje veľa peňazí aj z mestskej pokladnice. Potom tie peniaze nezostávajú na to, čo je naším cieľom.“

Či už je to zlepšovanie voľnočasových aktivít, fungovanie umeleckých škôl, kvalita vzdelania, ale aj verejná doprava. Ako Matúš Vallo na záver dodal, veľký problém dnes vidí najmä vo financovaní mesta.

Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska

Najnovšie videá

Trendové videá