McDonald’s má v Bratislave jedlo „s donáškou“ a pripravuje 100 % recyklovateľné obaly

  • Prevádzky McDonald's už nebudú také, na aké si bol zvyknutý
  • Pribudli kiosky, ako aj donáška jedla k tvojmu stolu, vďaka Bluetooth zariadeniu
  • Spoločnosť sa chce stať trendsetterom aj v oblasti ekologického gastro biznisu v našej krajine
kipp
archív STARTITUP
  • Prevádzky McDonald's už nebudú také, na aké si bol zvyknutý
  • Pribudli kiosky, ako aj donáška jedla k tvojmu stolu, vďaka Bluetooth zariadeniu
  • Spoločnosť sa chce stať trendsetterom aj v oblasti ekologického gastro biznisu v našej krajine

McDonald’s dnes na Slovensku predstavil koncept reštaurácií novej generácie. Momentálne sú v našej krajine 3 a to v Bory Mall, v OC Central a na Prievozskej ulici. My sme si boli vynovenú prevádzku otestovať na vlastnej koži a zdá sa, že slovenský McDonald’s už nebude taký, ako sme na naň boli zvyknutí doposiaľ.

Už pri vstupe sme natrafili na veľké samoobslužné kiosky. Ako na veľkom tablete si tu môžeš vybrať z ponuky, v ktorej nájdeš aj prémiové burgre. Ich zloženie si môžeš navoliť aj podľa vlastnej chuti. To znamená, že si na obrazovke pridáš alebo odoberieš suroviny, ako je napríklad slanina, syr, zelenina či jalapeños. Novinkou sú aj špeciálne hranolčeky napríklad so slaninou a syrom. Nás veľmi potešilo aj zaradenie Vinei do ponuky, pričom v prípade nápojov si môžeš vybrať, či ich chceš chladené alebo nechladené.

zdroj: archív STARTITUP

Pri kiosku môžeš platiť len kartou, no tou asi najlepšou vychytávkou je donáška tvojej objednávky priamo k stolu, ktorý si vyberieš. Nemusíš sa báť, že ťa bude personál polhodinu hľadať po celom rajóne.

Už pri kisoku si totižto zoberieš tabuľku s číslom, v ktorej je zabudovaný Bluetooth. Personál tak presne vie, ku ktorému stolu má doniesť akú objednávku.

Kapitolou samou o sebe je aj prezentácia jedla. To dostaneš v nových „streetfoodových“ obaloch z papiera a nechýba ani taký detail, akým je vlajočka zapichnutá v burgri.

My sme sa vedenia pýtali aj na využité suroviny. Vedel si napríklad, že obľúbená zmrzlina McFlurry je vyrobená z mlieka z Farmy Fresh v Majcichovciach a vajíčka pochádzajú z podstielkového chovu z Kežmarku?

zdroj: archív STARTITUP

V oblasti ekológie musí ísť príkladom celému gastro biznisu v krajine

McDonald’s si v oblasti servisu prešiel veľkými zmenami. Nás však zaujímalo aj to ako sa tento gigant stavia k otázke ekológie. Predsa len, ide o spoločnosť, ktorá v našej krajine produkuje masy odpadu a mala by ísť v oblasti udržateľnosti príkladom. Vedenie nám potvrdilo, že McDonald’s už intenzívne pracuje na tom, aby všetky obalové produkty, v ktorých predávajú jedlo, boli recyklované, a to v 100 % miere.

„Chceme, aby tu po nás nič nezostávalo. Aby naše podnikanie malo čo najmenší dopad na životné prostredie. V súčasnosti máme cez 80 % recyklovateľných obalov z papiera. Tento musí byť certifikovaný, aby sme vedeli, že kvôli papieru, ktorý využívame, sa nevyrúbali lesy a chránené dreviny. Pre Slovensko a Česko sa používa papier s certifikáciou PEFC, čo znamená, že drevo, z ktorého je papier vyrobený, bolo vypestované priamo na tieto účely,“ povedala pre Startitup Zuzana Svobodová.

zdroj: archív STARTITUP

Tých zostatkových 20 % produktov, ktoré sú v plaste sa spoločnosť snaží nahradiť niekoľkými spôsobmi. Už teraz napríklad dochádza k znižovaniu hmotnosti plastových nádob a tento mesiac bude McDonald’s testovať papierové slamky a nový druh viečok.

Pri spoločnosti takýchto rozmerov sa však zmeny nedajú robiť lúsknutím prsta. Je totiž nutné eko obalmi zásobovať prevádzky po celej Európe, pričom sa berie do úvahy nielen kvantita, ale aj kvalitu.

„Stretávame sa s názormi, že malé kaviarne po celom Slovensku či Česku majú už dnes ekologické slamky a že prečo ich nemáme aj my. Je to z toho dôvodu, že nám záleží na tom, kto produkty pre nás vyrába a z čoho ich vyrába. Rovnako ako máme prísne kritéria na výber dodávateľov surovín, je to tak aj s dodávateľmi obalových materiálov,“ objasňuje Z. Svobodová.

zdroj: archív STARTITUP

„Potrebujeme vedieť, že daný výrobca riadne platí svojich zamestnancov, že nezamestnáva deti alebo že zamestnanci majú v práci zabezpečené správne podmienky a zároveň, že produkty vyrába z udržateľných materiálov a napríklad neničí kvôli tomu pralesy,“ pokračuje.

Kým je spoločnosť schopná nájsť dodávateľa, ktorý splní všetky vyžadované kritéria a navyše bude výrobky produkovať naozaj vo veľkom množstve, konzistentne v kvalite a čase, tak to určitý čas zaberie.

„Už 19 rokov v našich reštauráciách triedime odpad, ktorý z prevádzok posielame na ďalšiu recykláciu. 88 % všetkých obalových materiálov dokážeme recyklovať už v súčasnosti. Na skládky ide 12 %, ale aj toto číslo chceme ešte znížiť. Do roku 2025 chceme, aby 100 % našich obalov na jedlo bolo recyklovaných a to v globálnom merítku,“ hovorí Zuzana.

zdroj: archív STARTITUP

Avšak jedna vec je mať k dispozícii ekologické alternatívy a vec druhá, je prítomnosť infraštruktúry, vďaka ktorej budú mať ekologické kroky gastro giganta aj zmysel.

„Napríklad v Európe existujú len 2 spaľovne na naše typy pohárov. Síce sú recyklovateľné, ale nikde okolo nás nie je vybudovaná potrebná infraštruktúra na recykláciu. Takže my chceme lokálne podporovať aj tento smer. Keď už vymyslíme ekologickú alternatívu, aby sme ju boli ďalej schopní recyklovať,“ vysvetľuje.

Nezjedené burge nekončia v odpadkoch

Čo sa týka potravinového odpadu, nový koncept reštaurácii, ktorý bol na Slovensku predstavený, ho výrazne redukuje. Je to vďaka tomu, že všetko jedlo sa začína pripravovať až v momente, keď je odoslaná objednávka.

To znamená, že burgre už nečakajú na výdaj tak, ako tomu bolo v minulosti. Teraz si človek objedná jedlo, ktoré ihneď zje, nemusí nikde schnúť a následne sa vyhadzovať.

„Čo nám tu občas zostane, dávame do bioplynky alebo do kompostární. Potravinový odpad tak ďalej putuje napríklad ku záhradníkom a to prostredníctvom našej zvozovej firmy Marius Pedersen. Avšak aj u nich si robíme audity – samozrejme nás zaujíma, čo sa ďalej robí s našim odpadom, ktorý v prevádzkach triedime do rôznofarebných kontajnerov,“ uzatvára.

 

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá