McDonald’s na Slovensku cez víkend vyzbieral takmer 1 tonu odpadu. 101 zamestnancov sa zapojilo do verejnoprospešnej iniciatívy
Každý Slovák ročne vyprodukuje 1 953 kg odpadu. Až 47 % z nich však končí na skládkach – bez akejkoľvek recyklácie či budúceho zhodnotenia.
Že Slováci nie sú v narábaní s odpadom najlepší však netreba dokladať porovnaniami, častokrát je dôkazom nepekný pohľad na špinavé ulice snáď v akomkoľvek meste. Špaky, odhodené obaly od jedla, poletujúce igelitky či plastové fľaše lemujú väčšinu slovenských miest.
S návalmi odpadu v slovenských uliciach bojuje iniciatíva Upracme Slovensko, ktorá 19. septembra pri príležitosti Svetového čistiaceho dňa vyzvala Slovákov na čistenie svojho okolia.
Do výzvy sa bez váhania zapojil aj McDonald’s, ktorý na 10 reštauráciách zorganizoval 101 zamestnancov z celého Slovenska. Tí, ktorí sa k nim dobrovoľne pridali, pohostili po brigáde aj chutným jedlom. Dohromady vyzbierali takmer tonu odpadu.
Takmer 1 tona vyzbieraného odpadu
Obsluha z reštaurácií, manažéri aj influenceri sa vrhli na zašpinené ulice. „Teším sa každej zelenej iniciatíve, či už jednotlivcov, komunít, alebo firiem vrátane McDonald’s. Som nadšený, že som svedkom toho, ako ľudia preberajú svoju spoločenskú zodpovednosť za priestor, ktorý všetci spoločne zdieľame,“ teší sa influencer a aktivista Michal Sabo, ktorý na upratovanie dorazil vo veľkej skupinke ďalších dobrovoľníkov.
„Našej spoločnosti a našim zamestnancom záleží na životnom prostredí a spoločne sa snažíme vyvíjať rôzne aktivity v prospech udržateľnosti. Aj preto sa desiatky našich kolegov z 13 lokalít po celom Slovensku zapojili do celosvetovej čistiacej iniciatívy, v rámci ktorej sa nám podarilo vyzbierať takmer 1 tonu rôzneho odpadu. Pravdou je, že podobné upratovacie aktivity robia naši kolegovia z reštaurácií pomerne často, ako tzv. Trash Patrol, čím sa snažia neustále udržiavať okolie našich prevádzok čo najčistejšie a bez odpadu.
Uvedomujeme si, že aj týmto spôsobom môžeme ísť príkladom iným spoločnostiam. A hoci je triedenie odpadu v našich reštauráciách už samozrejmosťou pre nás takmer už 18 rokov, našou snahou je apelovať aj na našich zákazníkov, aby k triedeniu odpadu pristupovali dôsledne a zodpovedne aj vo svojich domácnostiach,“ vysvetľuje Lucia Poláčeková, PR Supervisor pre McDonald’s SR.
My sme sa do upratovania zapojili v najnovšej reštaurácii McDonald’s v petržalskom EinParku. „Do akcií, ktoré menia Slovensko k lepšiemu, sa vždy radi zapojíme. Najmä po boku partnera ako McDonald’s, ktorý sa v tejto oblasti aktivizuje už roky,“ teší sa spoluzakladateľ Startitup Group Lukáš Gašparík.
Aj napriek dobrej štvrti bol odpad všade – špaky pri obrubníkoch, igelitky v tráve či obaly od jedla. Ešte väčším problémom však boli odhodené použité jednorázové rúška na detskom ihrisku, ktoré sú v kontexte súčasnej situácie veľkým problémom a potenciálnym rizikom.
Len do Petržalky sa vydalo približne 30 ľudí, ktorí spolu vyzbierali až 10 plných vriec odpadu – tie boli následne poctivo vynesené do kontajnerov.
Reštaurácia pri EinParku však nie je jediná, ktorá sa do iniciatívy Upracme Slovensko zapojila. Pridali sa k nim ďalšie reštaurácie, individuálni zamestnanci, dobrovoľníci i zamestnanci slovenského servisného centra. V slovenských uliciach tak v sobotu doobeda upratovalo až 101 iniciatívne zapojených dobrovoľníkov.
Ostatné reťazce si môžu brať príklad
Častokrát sú to práve veľké reťazce, ktoré sú označované za producenta zbytočného odpadu. Igelitky zo supermarketov či obaly z jedál pokrývajú desiatky štvorcových metrov parkovísk či lesov a pôsobia ako päsť na oko.
McDonald’s si však na spracúvaní odpadu dáva záležať. Kedysi nadčasová iniciatíva, dnes by to mala byť pre každú prevádzku akejkoľvek reštaurácie samozrejmosť. Od roku 2003 si totiž McDonald’s na Slovensku hrdo drží lídersku pozíciu v rebríčku poctivého triedenia odpadu priamo v reštauračných prevádzkach.
Aj keď zákazník vloží tácku s obalmi do vozíka s označením Roztriedime to za Vás, vyškolení zamestnanci každý kúsok obalu a odpadu pozorne pretriedia a pripravia na druhotné spracovanie či recykláciu. McDonald’s si však pozíciu lídra v udržateľnosti ponechal aj vďaka ďalším zeleným iniciatívam.
Aj keď by malo byť na každom z nás, aby sme obal z burgrov, hranoliek či nápoja po návšteve McDrive doma vytriedili, aby mohli byť správne zrecyklované, veľká časť ľudí to nerobí a McDonald’s im to ochotne pripomína – informácie o tom, ako to robiť v domácnostiach, sú dostupné tu.
V ekologickom trende však reťazec pokračuje aj mimo triedenia – EinPark, okolie ktorého sme upratovali aj my, je ich najnovšou prevádzkou. Petržalská stavba sa hrdí titulom technologicky najpokročilejšej budovy na Slovensku a podobne vyzerajú aj vnútorné priestory.
McDonald’s v EinParku totiž pôsobí ako luxusná reštaurácia, nie good-food-fast reštaurácia, no inovácie sa skrývajú najmä v kuchyni.
Okrem ekologických obalov sa v reštauráciách novej generácie, na ktoré prechádzajú už všetky prevádzky McDonald’s, nachádzajú napríklad LOV fritézy s až 40 % úsporou oleja, ktorý následne putuje na ďalšie energetické spracovanie, miesto kontajnera. Nižšiu spotrebu energie prinášajú aj grily na mäso či šetrné LED osvetlenie a o mrazenie sa zasa starajú ekologické chladiče.
Spolu s nákladnými ekologickými zmenami aj aktivitami mimo reštaurácie je tak zrejmé, že sa McDonald’s snaží byť dobrým susedom a do komunity prinášať viac než len chutné jedlo.