Mechanik prezradil najbanálnejšiu chybu, pre ktorú tvoje auto neprejde STK
- Cez STK musí prejsť každé auto, ktoré je určené na pohybovanie sa v cestnej premávke
- Mechanik prezradil najbizarnejšiu chybu, prečo ňou ľudia neprejdú

- Cez STK musí prejsť každé auto, ktoré je určené na pohybovanie sa v cestnej premávke
- Mechanik prezradil najbizarnejšiu chybu, prečo ňou ľudia neprejdú
Každý typ vozidla má určenú lehotu pravidelných technických kontrol a určuje ju § 47 ods. 1 vyhlášky MDPT SR č. 578/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov. Ako uvádza portál STK online, ide o vozidlá a lehoty:
- Malé motocykle (L3eA1, L4eA1): 4 – 4 – 4
- Ľahká štvorkolka kategórie L6e do 125 cm3: 4 – 4 – 4
- Prípojné vozidlá kategórie O2 a prípojné vozidlá kategórie R2: 4 – 4 – 4
- Traktory kategórie Ta a prípojné vozidlá za traktor kategórie R3a a R4a: 4 – 4 – 4
- Motocykle, štvorkolky (L3eA2, L3eA3, L4eA3, L5e, L6e, nad 125 cm3 a L7e): 4 – 2 – 2
- Osobné a malé nákladné vozidlá (M1, N1): 4 – 2 – 2
- Traktory kategórie Tb a prípojné vozidlá za traktor kategórie R3b a R4b: 4 – 2 – 2
- Nákladné a ich prípojné vozidlá (N2, N3, O3, O4, M2, M3): 1 – 1 – 1
- Autobusy (M2, M3): 1 – 1 – 1
- Autobusy staršie ako 8 rokov (M3): 6 mesiacov
- M1 až M3, N1 až N3 a O1 až O4 používané na zdravotnícku záchrannú službu alebo banskú záchrannú službu, ak ide o vozidlá s právom prednostnej jazdy; sanitné vozidlá, vozidlá používané na poruchovú službu plynárenských zariadení a vozidlá používané na taxislužbu: 1 – 1 – 1
- L1e až L7e, M1 až M3, N1 až N3 a T1 až T5 používané v autoškole ako výcvikové vozidlo: 1 – 1 – 1
Vyššie uvedenými lehotami, napr. 4 – 2 – 2 sa rozumie, že vozidlo sa musí podrobiť technickej kontrole prvýkrát po 4 rokoch od prvého prihlásenia vozidla a následne každé dva roky.
Po čase sa stáva, že STK tvoje auto nemusí prejsť. Stáva sa to z rôznych dôvodov, akými sú nefunkčné brzdy, svetlá, brzdové svetlá či iné svetlomety a mnoho ďalšieho. Možno by si si povedal, že toto všetko ti na aute funguje, a tak sa nemusíš obávať, no môžeš sa mýliť.
STK nemusíš prejsť aj pre iné banality. Skúsený automechanik na sociálnej sieti prezradil tie najbanálnejšie dôvody, prečo autá neprejdú cez STK. >>>
Varoval najmä vodičov, ktorí majú na vnútornom spätnom zrkadle zavesené predmety. Povedal, aby ich pri technickej kontrole dali dole.
Podľa jeho slov by mohli rozptyľovať pozornosť vodičov alebo brániť vo výhľade na cestu. Práve to by mohlo spôsobiť, že tvoje auto neprejde kontrolou.
„Najhlúpejší dôvod, prečo auto neprejde STK, je, keď vám visia veci zo spätného zrkadla. Niekedy tam máte len jeden osviežovač vzduchu, ale niektorí ľudia tam majú zavesených viac vecí,“ spresnil automechanik.
Ak ťa z STK vrátia pre takúto banalitu, zrejme si budeš búchať hlavu o stenu, pretože budeš musieť zaplatiť za opätovnú kontrolu.
Čo si treba skontrolovať pred STK?
STK nemusíš prejsť z viacerých dôvodov, nielen pre zavesené drobnosti na spätnom zrkadle. Môžu to byť omnoho závažnejšie veci.
Podľa štatistiky a analýzy spoločnosti Testek bolo v roku 2022 vo všetkých staniciach STK na Slovensku vykonaných celkovo 1 537 562 technických kontrol vozidiel. Z tohto bolo až 1 326 903 technických kontrol pravidelných.
Z uvedeného čísla 1 326 903, bolo v 1 158 896 prípadoch vydané hodnotenie „spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách“, čo predstavuje 87,34 %. No až v 148 850 prípadoch boli vozidlá označené ako „dočasne spôsobilé“, z dôvodu zistenia závažnej chyby.
V roku 2022 išlo najčastejšie o tieto poruchy:
Medzi desať najčastejších vážnych a nebezpečných chýb sa dostali chybné brzdy. Ďalšou z chýb bolo „nadmerné kolísanie brzdnej sily prevádzkovej brzdy v priebehu jednej otáčky kolesa".
Ďalej tam môžeme zaradiť nefunkčné svietidlá, potom problémy s nápravou, kolesami, podvozkom a menšími, menej závažnými chybami.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: STK ONLINE, Zákony pre ľudí, Tik Tok, Testek